Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kolínská Ztracená ulička

01. 01. 2020
7
12
858
Autor
K3

                                                    Kolínská Ztracená ulička


Jedno z nejpozoruhodnějších a nejromantičtějších míst v Kolíně je Ztracená ulička.

Z hlediska historie se jedná o starobylé a pozoruhodné místo. Na mapě Kolína byla zaznamenaná už v druhé polovině osmnáctého století. Své jméno, Ztracená, získala ulička v roce 1903.

Její výchozí bod je v Kutnohorské ulici mezi domem Kutnohorská 21 (protialkoholní záchytné stanici a psychiatrické ambulanci) a domem Kutnohorská 17 (vilou „Pod brankou,“ sídlem občanského sdružení Prostor) a končí v malém parčíku poblíž nového Kina 99.
V minulém režimu byla zcela zanedbaná a zpustošená a bylo to v té době naopak jedno z nejnebezpečnějších míst Kolína. Zarostlá náletovými dřevinami a kopřivami se stala vyhledávaným úkrytem narkomanů a opilců.

Až osmého října 2010 se dočkala svého zmrtvýchvstání, kdy byla za účasti mnoha místních obyvatel slavnostně znovuotevřená.

Předtím prošla náležitou rekonstrukcí, za podpory automobilky TPCA.
Byly odstraněny náletové dřeviny, opraveno schodiště a přilehlé zdivo a ulička byla vybavená moderním romantickým osvětlením. Po pravé straně při cestě vzhůru byly do zdiva vsazeny pamětní desky nejznámějších osobností, které jsou nějakým způsobem spjati s Kolínem či jeho okolím. Celému tomu místu dodávají punc zvláštní a neopakovatelné atmosféry.

                                      
Osobnosti, jež mají ve Ztracené uličce pamětní desky:

František Kmoch – dirigent a skladatel dechové hudby. Zakladatel proslulé Kmochovi kapely.

Jean Gaspard Deburau, vlastním jménem Jan Kašpar Debiro (uváděno též Debrio, nebo Debro) - Dvořák – proslulý mim, stvořitel slavného Pierota, nejvýraznější představitel evropské pantomimy 19. století.    

Gustav Frištenský – zápasník, mistr Evropy v řeckořímském zápase.

Zdenek Rykr – malíř, ilustrátor, žurnalista, reklamní grafik a scénograf, (vytvořil např. logo čokoládovny Orion - její modrou hvězdu - nebo obal čokoládové tyčinky Kofila se sedícím mouřenínem popíjejícím kávu).

Terezie Brzková – herečka, ztvárnila např. titulní roli babičky ve stejnojmenném filmu.

Hugo Sonnenschein – marxista, anarchista, německy píšící „básník s uhrančivým pohledem“.

Jaromír Funke – fotograf, teoretik umění, lektor. Autor např. cyklu 56 fotografií Chrámu svatého Bartoloměje v Kolíně.

Josef Popper – filozof, humanista, myslitel, sociální reformátor a vynálezce.

Václav Morávek alias Pobožný pistolník – důstojník čs. armády, hrdina čs. protinacistického odboje, člen skupiny Tři králové (Josef Balabán, Josef Mašín, Václav Morávek).              
                 
*

Kdykoliv procházím tím, dnes už posvátným místem, vidím je pohromadě před sebou. Jako oživlé figury dějin, tvořící podivnou rozmanitou společnost, tančící v karnevalovém reji...

 

Ztracená ulička

téměř v zapomnění
rdoušena dvoudomou
bylinou
a hnilobnou ideologií
minulého času
povstala
oživena průzračným
pramenem
z jiného vesmíru
směsicí představ
v našich myslích
navěky utkaná
bizarní společnost
duchů

bum bác marš
spletitý rej
sněhových vloček
zhmotněný
v tančícího Pierota v čele
družiny maškar
pod ochranou
mocného Gustava  
v záři snivé 
modré hvězdy

klopýtám za nimi
po kamenných schodech
oslněn a omámen
Ztracenou kolínskou uličkou
s očima upřenýma vzhůru
v naději že rozeznám
souhvězdí Orion

 

 

 

 


12 názorů

K3
11. 06. 2020
Dát tip

Lakrove, tak asi. Je to smutné, dvacet let jsem v Kolíně bydlel a o uličce jsem nevěděl, tak mi to nedalo a zmínil jsem se. Ale takových míst asi je. Děkuju za čtení.


Lakrov
11. 06. 2020
Dát tip
Spíš než literaturu mi to připomíná kapitolu do (chystaného?) průvodce zajímavými místy. Tak to bylo myšleno?

K3
02. 01. 2020
Dát tip

Renato, děkuju za komentář a čtení. Máš pravdu, občas se něco podaří obnovit.


bixley
02. 01. 2020
Dát tip

Moc hezké vyprávění, člověka potěší, že se něco renovuje a dostává se do povědomí, navíc s řadou pamětních desek. A závěr mě obzvlášť potěšil. T.


K3
01. 01. 2020
Dát tip Gora

Ireno, tak jsem to myslel, jak píšeš. Dík,


K3
01. 01. 2020
Dát tip

Ludmilo, děkuji za přečtení a tip.


Gora
01. 01. 2020
Dát tip

Konečně tedy víc rozumím tvé soutěžní básničce, Karle... Zajímavá skrumáž osobností, to se jen tak nevidí.

Ráda jsem text četla, beru jej i jako příspěvek k zapomenutým památkám, o nichž se vzájemně tady na Písmáku půl roku informujeme :-), díky ti. 


Alegna
01. 01. 2020
Dát tip

ráda jsem četla,, zase vím o něco víc

pěkná báseň


K3
01. 01. 2020
Dát tip

Nicolas, i tobě dík za přečtení a tip.


K3
01. 01. 2020
Dát tip

Irčo a Jardo, děkuju za přečtení a vyjádření. Chtěl jsem trochu objasnit tu, asi dost nesrozumitelnou básničku.


revírník
01. 01. 2020
Dát tip

Zajímavé, jak může být "ztracená" ulička po zmrtvýchvstání najednou důležitá.


Gora
01. 01. 2020
Dát tip

Moc zajímavé, a báseň navrch jako bonus - dobrý novoroční počin, Karle!

Ještě se vrátím...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru