Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seEpizoda v zemi za tamtím
Autor
Dales
V krajině mluvících havranů
pokaždé plní se všechna tři přání
slabí tam najdou vždy ochranu
a dobré udatně zlému se brání
Devět let přežíval v podobě vraní
jako princ klepe teď na bránu
v krajině mluvících havranů
pokaždé plní se všechna tři přání
Nespadne princezna do chřtánů
té mlsné hlavaté tlamaté sani
statečné zachránce přízeň víl chrání
utkaly pro něj zbroj z durmanu
v krajině mluvících havranů
pokaždé plní se všechna tři přání
17 názorů
Písnička by z toho mohla být zcela určitě. Dovedu si představit lecjakou muziku, ale zrovna tenhle žánr mně nenapadl. Díky, rockerko.
blacksabbath
18. 03. 2020Já bych to brala jako text rockové písně.....*/**
Díky elíno.
To už jsi druhá, komu to zní jako fantasy. Já jsem to bral jako pohádkové téma obecně, ale koneckonců, co na tom sejde, hlavně, že se někomu líbí. Chtěl jsem si především vyzkoušet tu formu rondelu (nevím proč, ale mám rád refrény), příště bude téma třeba zase úplně jiné. Měj se.
Jsem někde úplně jinde, proto mě docela zajímá, jak si tady povedou tvoje básničky. Je to jako by fantasy pohádkového typu chtěla proniknout do "vážné" civilní literatury. Tam venku má ale někdy fantasy větší čtenost než mainstreamová beletrie. Tak uvidíme. Předpokládám, že tě tu nikdo moc chápat nebude, protože nejsi zrovna moc " in ". Za mě tip.
Momentálně si nevzpomínám, kdo se tady v poslední době zabýval rondelem. Jen vím, že Umbratica psala rondó. Viz její Páně estétova rondó z 21.6. 2019.
Velmi oceňuji, že ve své básni uplatňuješ ono trojí opakování prvního a druhého verše, protože vím, jak je to těžké. Rýmová stavba klasického rondelu je takováto :
a1
b1
b
a
a
b
a1
b1
a
b
b
a1
b1
Definice nic neříká o délce verše, to je pravda, ale vzhledem k tomu, že rondel by měl působit velmi monotónním dojmem(jednolitě), soudím, že verše o stejném počtu slabik jsou vhodnější.
Každopádně se ale bavíme o problému, který tady na Písmáku zajímá mě, tebe a Safiána. Jinak nikoho. Čtenáři vázaného verše, kterých tu moc není, ale přecejen tu ještě nějací zbyli, ocení hlavně báseň, která pěkně zní. Teorií se příliš nezabývají.
Přeju hodně zdaru do další práce.
Dík Musaši.
Nevím, jestli je to norma, že délky veršů musí být N/N nebo N/N-1, možná je. Každopádně jsem nic jiného u rondelů, které jsem našel, neviděl. Takže buď jsem se bezděky stal průkopníkem, nebo to rondel není a prodám ho jako písňový text.. :)
Myslím, že klasické strofické normy, ať už je to rondel nebo různé typy sonetů by měly splňovat přísná kritéria prověřená časem. Já jsem třeba dlouho váhal, jestli vůbec mohu v anglickém sonetu používat obkročný rým, protože podle striktní definice tam má být jen a pouze rým střídavý, ale přesvědčilo mě to, že i současní básníci v Rusku, kde klasika ještě žije, narozdíl od Česka, v anglicých sonetech rovněž používají.
Díky atkij.
S tou odvahou mě přeceňuješ, oni nevědomí často neví, co činí. A rondel už tu minimálně jednou byl, Magnólie.
Pevné formy, jak na bábovky, tak poetické, asi není potřeba oprašovat. Trefila ses s tím obsahem. Mně by se taky hrozně líbilo umět stvořit Obsah (a ani by nemusel být úplně současný). A to přece chce každý, umět tu bábovičku, pěknou napohled i vevnitř, ať z formičky nebo uplácanou jenom tak prstama.
Tady v tom svém prvním pokusu jsem nechtěl historizovat, prostě neutrální pohádkové téma, každý zná všechna ta slova.
Jestli budu mít čím lákat, se teprv uvidí.
Ještě jednou ti děkuji za návštěvu.
Rondel, hm. Tipují za odvahu oprašovat historické formu. Líbilo by se mi pokusit se aplikovat ji v symbióze se současným(nehistorizujícím)obsahem.
Třeba mě zlákáš, až budu mít víc času:)
Musaši dík.
Byl to tak trochu pokus, ty délky 9/11, rozdíl dvou slabik. Proto jsem rád, žes ses k tomuhle vyjádřil. Připadá ti to u rondelu opravdu moc? Díky.
Je to taková fantasy básnička, docela se mi líbí. Doladil bych ale stavbu veršů. Předně bych raději zvolil jednotný typ verše. Buď třístopý daktyl jako v prvním verši básně nebo tři a půl daktylské stopy jako v prvním verši druhé sloky. Buď jedno nebo druhé. Zatím to působí roztříštěně, ale tip dám.
Nevěnuji se vázanému, tady jen zmíním svůj dojem celkem hezké "bajky" ve verších formou sonetu...
Doladila bych v prvních dvou strofách rýmy tak, aby měly stejné schéma:
ABAB - druhá ABBA, závěr pak ABB - AAB
Tip.