Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Epizoda v zemi za tamtím

17. 01. 2020
7
17
1144
Autor
Dales

Dodatečně doplňuji:

Rondel, zde ABab baAB abbaAB. 

https://cs.wikipedia.org/wiki/Rondel_(báseň)

http://versologie.cz/v2/tool_cvicebnice/txt_pruvodni.php?lang=cz#rondel

 

V krajině mluvících havranů

pokaždé plní se všechna tři přání

slabí tam najdou vždy ochranu

a dobré udatně zlému se brání

 

Devět let přežíval v podobě vraní 

jako princ klepe teď na bránu  

v krajině mluvících havranů

pokaždé plní se všechna tři přání

 

Nespadne princezna do chřtánů

té mlsné hlavaté tlamaté sani

statečné zachránce přízeň víl chrání

utkaly pro něj zbroj z durmanu

v krajině mluvících havranů

pokaždé plní se všechna tři přání


17 názorů

Benetka
04. 07. 2021
Dát tip

Zajímavé dílko!

A to včetně komentářů...


Dales
18. 03. 2020
Dát tip

Písnička by z toho mohla být zcela určitě. Dovedu si představit lecjakou muziku, ale zrovna tenhle žánr mně nenapadl. Díky, rockerko.


Já bych to brala jako text rockové písně.....*/**


Schwalbe
10. 02. 2020
Dát tip

Podařené dílo *


Dales
03. 02. 2020
Dát tip

Díky elíno.

To už jsi druhá, komu to zní jako fantasy. Já jsem to bral  jako pohádkové téma obecně, ale koneckonců, co na tom sejde, hlavně, že se někomu líbí. Chtěl jsem si především vyzkoušet tu formu rondelu (nevím proč, ale mám rád refrény), příště bude téma třeba zase úplně jiné. Měj se. 


elína m.
03. 02. 2020
Dát tip Benetka

Jsem někde úplně jinde, proto mě docela zajímá, jak si tady povedou tvoje básničky. Je to jako by fantasy pohádkového typu chtěla proniknout do "vážné" civilní literatury.  Tam venku má ale někdy fantasy větší čtenost než mainstreamová beletrie. Tak uvidíme. Předpokládám, že tě tu nikdo moc chápat nebude, protože nejsi zrovna moc " in ". Za mě tip.


Musaši
23. 01. 2020
Dát tip

Momentálně si nevzpomínám, kdo se tady v poslední době zabýval rondelem. Jen vím, že Umbratica psala rondó. Viz její Páně estétova rondó z 21.6. 2019.


Musaši
23. 01. 2020
Dát tip

Velmi oceňuji, že ve své básni uplatňuješ ono trojí opakování prvního a druhého verše, protože vím, jak je to těžké. Rýmová stavba klasického rondelu je takováto :

a1

b1

b

a

 

a

b

a1

b1

 

a

b

b

a1

b1

 

Definice nic neříká o délce verše, to je pravda, ale vzhledem k tomu, že rondel by měl působit velmi monotónním dojmem(jednolitě), soudím, že verše o stejném počtu slabik jsou vhodnější.

Každopádně se ale bavíme o problému, který tady na Písmáku zajímá mě, tebe a Safiána. Jinak nikoho. Čtenáři vázaného verše, kterých tu moc není, ale přecejen tu ještě nějací zbyli, ocení hlavně báseň, která pěkně zní. Teorií se příliš nezabývají.

Přeju hodně zdaru do další práce.

 


Dales
20. 01. 2020
Dát tip

Dík Musaši.

Nevím, jestli je to norma, že délky veršů musí být N/N nebo N/N-1, možná je. Každopádně jsem nic jiného u rondelů, které jsem našel, neviděl. Takže buď jsem se bezděky stal průkopníkem, nebo to rondel není a prodám ho jako písňový text.. :)


Musaši
20. 01. 2020
Dát tip

Myslím, že klasické strofické normy, ať už je to rondel nebo různé typy sonetů by měly splňovat přísná kritéria prověřená časem. Já jsem třeba dlouho váhal, jestli vůbec mohu v anglickém sonetu používat obkročný rým, protože podle striktní definice tam má být jen a pouze rým střídavý, ale přesvědčilo mě to, že i současní básníci v Rusku, kde klasika ještě žije, narozdíl od Česka, v anglicých sonetech rovněž používají. 


Dales
19. 01. 2020
Dát tip Benetka

Díky atkij.

S tou odvahou mě přeceňuješ, oni nevědomí často neví, co činí. A rondel už tu minimálně jednou byl, Magnólie. 

Pevné formy, jak na bábovky, tak poetické, asi není potřeba oprašovat. Trefila ses s tím obsahem. Mně by se taky hrozně líbilo umět stvořit Obsah (a ani by nemusel být úplně současný). A to přece chce každý, umět tu bábovičku, pěknou napohled i vevnitř, ať z formičky nebo uplácanou jenom tak prstama. 

Tady v tom svém prvním pokusu jsem nechtěl historizovat, prostě neutrální pohádkové téma, každý zná všechna ta slova.

Jestli budu mít čím lákat, se teprv uvidí. 

Ještě jednou ti děkuji za návštěvu.


atkij
19. 01. 2020
Dát tip

Rondel, hm. Tipují za odvahu oprašovat historické formu. Líbilo by se mi pokusit se aplikovat ji v symbióze se současným(nehistorizujícím)obsahem.

Třeba mě zlákáš, až budu mít víc času:)


Dales
18. 01. 2020
Dát tip

Musaši dík.

Byl to tak trochu pokus, ty délky 9/11, rozdíl dvou slabik. Proto jsem rád, žes ses k tomuhle vyjádřil. Připadá ti to u rondelu opravdu moc? Díky.


Musaši
18. 01. 2020
Dát tip

Je to taková fantasy básnička, docela se mi líbí. Doladil bych ale stavbu veršů. Předně bych raději zvolil jednotný typ verše. Buď třístopý daktyl jako v prvním verši básně nebo tři a půl daktylské stopy jako v prvním verši druhé sloky. Buď jedno nebo druhé. Zatím to působí roztříštěně, ale tip dám.


Gora
18. 01. 2020
Dát tip

Nevěnuji se vázanému, tady jen zmíním svůj dojem celkem hezké "bajky" ve verších formou sonetu...

Doladila bych v prvních dvou strofách rýmy tak, aby měly stejné schéma:

ABAB - druhá ABBA, závěr pak ABB - AAB

Tip.


lawenderr
18. 01. 2020
Dát tip

líbí se mi první dvě strofy :)


Norsko 1
17. 01. 2020
Dát tip

Soudce Oooka. V Číně. Pohádkový příběh. Donutil..


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru