Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Zámek

Výběr: atkij, Gora
02. 02. 2020
15
23
1267
Autor
Musaši

 

Bouchá pěstičkou do zrcadla

praskliny - vrásky na skle

obetkávají pavučinou

invalidní vozíček

i náhle zestárlou tvář

 

Zámek je stále plný hostů

a lokajové v bílých pláštích

se o panstvo starají

s věrností hlídacích psů

 

Zamřížovaný park

tam venku včera změnil barvy

vykrvácel a opadal

stal se ponurou noclehárnou

kavek a vran

které sem večer přilétají

aby hned zrána pospíchaly

do světa za zámeckou zdí

 

Bouchá pěstičkou do zrcadla

tam venku se snášejí vločky

do temné žíznivé fontány

a jakýsi páv

ve své třinácté komnatě

už zase křičí lidským hlasem

 

 


23 názorů

Musaši
06. 02. 2020
Dát tip

Znám i města, kde se zámek zase stal tím, čím býval kdysi : sídlem místní vrchnosti.


lawenderr
06. 02. 2020
Dát tip

:) ještě jsem v žádném z nich nebyla:)) nedovolím si porovnat - všechno znám jen z doslechu, ale můžeme si klidně střihnout kámennůžkypapír - co je bizarnější, ale přely bychom se jen o hloupost:)


Musaši
06. 02. 2020
Dát tip

Alegno, dík. Jsem vždycky rád, když se mi něco povede natolik, že se to lidem líbí.


Musaši
06. 02. 2020
Dát tip

Phil,

páv jako symbol nesmrtelnosti... Třeba pýchy.


Musaši
06. 02. 2020
Dát tip

law,

ale asi nejbizarnější situace nastávaly v zámku Zelená Hora z Černých baronů.


Musaši
06. 02. 2020
Dát tip

En,

to ano. Kafka se ale děsil spíš zámku jako mocenského centra. A zámky skutečně většinou mocenským centerem byly. Vládlo se z nich. To si už dnes spousta lidí vůbec neuvědomuje. Představují si, že na zámcích žila jen rozmařilá a hýřivá šlechta.


Musaši
06. 02. 2020
Dát tip

Trojorte,

třinácté komnaty jsou dnes v módě. Já sice nepíšu o té své, ale aspoň se zabývám populárním tématem.


Musaši
06. 02. 2020
Dát tip

DN,

to bych ti raději nepřál.


Musaši
06. 02. 2020
Dát tip

Norsko,

to ano - na středověkých hostinách byl páv vždy zlatým hřebem stolu. Nejprve se stáhl, pak se upekl a nakonec se upečený oblekl do své kůže a naaranžoval se doprostřed slavnostní tabule.


Musaši
06. 02. 2020
Dát tip

Knihomole,

tvoje áno mě vždycky potěší.


Alegna
02. 02. 2020
Dát tip

povedené, moc*


Philogyny
02. 02. 2020
Dát tip

...páv jako symbol nesmrtelnosti něčeho...


lawenderr
02. 02. 2020
Dát tip

beru i s chlupama:) -  je to tak bizarně poskládáno, jako ona skutečnost


Entropia
02. 02. 2020
Dát tip

Ten křik páva znám. Ta místa mají fakt kafkovskou atmosféru.


trojort
02. 02. 2020
Dát tip

...třinácté komnaty zničila tv...


DN
02. 02. 2020
Dát tip

Jako bych tam byl. :) 


Norsko 1
02. 02. 2020
Dát tip Gora

páv je výbornej


áno, dobré


Musaši
01. 02. 2020
Dát tip

atkij, Goro,

díky za výběr i za chválu. Já samozřejmě respektuji, že někomu nesedí ta nebo ona sloka. Snažím se možná příliš "dovysvětlovat" svoje texty, jak mi vyčítá Safián.  V budoucnu se asi zas pokusím o kratší básničky, jaké jsem psával loni.


Gora
01. 02. 2020
Dát tip

Přesně takový pocit mám ze druhé taky, jak jsem už sdělovala - i bez první bych se obešla, za poslední dvě výběr.


atkij
01. 02. 2020
Dát tip

Výborný text. Bez druhé strofy. Ta je mi obsahově až nepříjemná. Takže ji  si pro sebe vynechávám. 

 


Musaši
01. 02. 2020
Dát tip

Ano, taky znám několik takových ústavů docela podrobně a vždycky mě na nich fascinovalo spojení šlechtického sídla a - jak se dříve říkávalo - ústavu pro choromyslné. Spolu s chovanci jako by se jaksi "úchylnou" stávala i architektura z osmnáctého století, dobová okna a dveře, štuky na stropech...Jak odlišné od našeho báječného nového světa !

Nechtěl jsem ale zachytit jen atmosféru zámku (viz taky stejnojmenný Kafkův román), ale i pocity někoho, kdo tam uvnitř.

 


Gora
01. 02. 2020
Dát tip

Podobný "obrázek" jsem vídávala v různých ÚSP, v domovech seniorů...  k vystižení všeho, co báseň obsahuje, bych si vystačila se dvěma posledními strofami. Ty mi připadají výborné.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru