Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

KDYŽ SE ŘEKNE HADINEC - 2

10. 02. 2020
24
40
2108
Autor
vesuvanka

Trochu botaniky a pár tahů štětcem...

 KDYŽ SE ŘEKNE HADINEC - 2
 
Dnes se ještě jednou vracím k hadincI. Při studiu rostlin vulkanických oblastí mě zaujaly další druhy tohoto rodu a byla jsem překvapena, kolik jich existuje. Tentokrát se za nimi podíváme na Kanárské a Kapverdské ostrovy.  

Při prohlížení fotografií z ostrova Tenerife moji pozornost upoutala vysoká rostlina s tmavě červenými případně karmínovými květy pod vulkánem Pico del Teide. Zprvu jsem nevěděla, co by to mohlo být, ale nakonec jsem zjistila, že je to druh hadince - hadinec Wildpretův (Echium wildpretii), nazvaný podle švýcarského botanika z 19. století  Hermanna Josefa Wildpreta. Hadinec dorůstá do výšky až 3 m a má dřevnatý kmen. Je to endemit Tenerife a symbol národního parku Las Caňadas del Teide.

Pro svůj majestátný vzrůst je pěstován v zahradách i na dalších Kanárských ostrovech.

 

hadinec Wildpretův (Echium wildpretii) - Tenerife

Dalším endemitem Tenerife je velmi podobný, 2 - 3 m vysoký bíle kvetoucí hadinec jednoduchý (Echium simplex), který roste na severovýchodě ostrova v horské oblasti  Sierra de Anaga. Rostlina zprvu vytvoří růžiců listů, z níž po 4 - 5 letech vyroste velké válcovité květenství. Po odkvětu celá rostlina uschne. Stejně jako hadinec Wildpretův je i tento druh pěstován v zahradách na dalších ostrovech.
 

hadinec jednoduchý  (Echium simplex) - Tenerife

Nejsušším ostrovem Kanárského souostroví je Lanzarote, který často bývá přirovnáván k měsíční krajině. Proto byla pro mě velkým překvapením louka modře kvetoucího endemitního hadince lanzarotského (Echium lancerottense). Tento druh roste zejména na severu ostrova od pobřeží do 670 m nad mořem.
 

hadinec lanzarotský (Echium lancerottense) - Lanzarote

Kromě uvedených hadinců roste na Kanárských ostrovech ještě dalších asi 10 druhů, které rostou jako keře a jsou také endemity.

S endemitním hadincem se můžeme setkat na ostrově Fogo, který je součástí Kapverdského souostroví. Jedná se o hadinec Echium vulcanorum, který roste na svazích vulkánu Pico v nadmořské výšce kolem 1000 m a přežívá dokonce i v nezpevněném popelu. Je to hustý keř dorůstající do výšky 1 - 2 m, jeho květy jsou bílé s modrými žilkami. Byl objeven v roce 1934 a popsán o rok později francouzským botanikem Auguste Chevalierem.

 

hadinec Echium vulcanorum - Fogo, Kapverdy

 


Inspirací k namalování obrázků byly pro mě fotografie z internetu.
  

40 názorů

vesuvanka
13. 12. 2020
Dát tip

Mílo, děkuji za zastavení a Tip :-)))


vesuvanka
11. 03. 2020
Dát tip

Jarodějko, děkuji za zprávu, odepsala jsem Ti.


Jarodějka
11. 03. 2020
Dát tip

Vesuvanko, napsala jsem do pošty. Děkuji!


vesuvanka
11. 03. 2020
Dát tip

Jarodějko, děkuji za zastavení a Tip :-)))


vesuvanka
11. 03. 2020
Dát tip

Jarodějko, děkuji za zastavení a Tip :-)))


vesuvanka
02. 03. 2020
Dát tip

Marti, děkuji za zastavení a milá slova i Tip. Těší mě, že se Ti obrázky i texty líbí :-)))


Markel
01. 03. 2020
Dát tip

Jani, moc krásné obrázky i povídání o nich *


vesuvanka
20. 02. 2020
Dát tip

Lenko, děkuji za zastavení a milou odezvu :-))). To mě moc těší, že botanika je Tvůj koníček,  už Tvůj nick tomu napovídá. Hadince osobně znám také jen ty naše, a mám je moc ráda. S těmi exotickými jsem se setkala na fotkách na internetu a navíc mám skvělou knížku "Květena Kanárských ostrovů", kde je popsáno více druhů. 


Lnice
20. 02. 2020
Dát tip

spojuje nás radost z botaniky, vesuvanko, hadinec mám ráda moc, i když znám osobně jen ten, co roste u nás na moravských a českých loukách.-) krásné obrazy, opravdu


vesuvanka
18. 02. 2020
Dát tip

Jirko a noano, děkuji za zastavení a Tip :-)))


vesuvanka
16. 02. 2020
Dát tip

Jardo a Přemku, potěšili jste mě svojí návštěvou a milými slovy, děkuji :-)))

Moc mě těší i předchozí komentáře, byla jsem mile překvapena :-))) Herbář by byl zajímavý, představovala bych si ho zaměřený na určité druhy rostlin a jejich proměny v různých oblastech na Zemi. Musela bych namalovat víc rostlin, zejména takových, které se na první pohled od sebe hodně liší. Větší problém by byl s vydáním, a tak časem něco přidám na internet. Mám tak trochu políčeno na rod Euphorbia - pryšec, ale ještě to nějaký čas potrvá než namaluji obrázky a napíši texty.

Přemku, to je škoda, že Ti hadinec na zahrádce zmrzl. Byl to určitě některý z "jižanů", ono jich tam roste mnohem víc druhů než jsem  tu uvedla. 


lastgasp
16. 02. 2020
Dát tip

Jano jsi úžasná, asi máš sama dobrý pocit z těch sympatických komentářů a odezvy na tvůj příspěvek. Přidávám se k obdivovatelům a vidím nejen echium, ale i Monetovy zahrady v Giverny. Měl jsem jeden rok na zahrádce některý druh echia, přivezený z  Německa, kvetl jen jednou, druhý rok mi zmrzl. Za herbář s tvými obrázky se přimlouvám. 


Oldjerry
16. 02. 2020
Dát tip

I když to překreslíš odkudkoli dostane to nový rozměr.


vesuvanka
12. 02. 2020
Dát tip

Jitko a Čudlo, děkuji za zastavení a Tip :-)))


vesuvanka
12. 02. 2020
Dát tip

Ivi, tak to mě moc těší, děkuji za milá slova :-)))


Mám ráda tvé obrázky  a zajímavé počteníčko k nim....:-)


vesuvanka
12. 02. 2020
Dát tip

Ivi, děkuji za nahlédnutí a Tip :-)))


vesuvanka
11. 02. 2020
Dát tip

Honzo, děkuji za zastavení a milou odezvu :-)))


Zbora
11. 02. 2020
Dát tip

Hezký :)


vesuvanka
11. 02. 2020
Dát tip

Peter, tak to mě moc těší. Děkuji za zastavení a milá slova :-)))


Vždy si prečítam i popozerám s radosťou.


vesuvanka
11. 02. 2020
Dát tip

fialko, moc mě těší, že se Ti obrázky i popis líbí,  děkuji za zastavení a milá slova :-))).


fialka...
11. 02. 2020
Dát tip

Za nádherné obrázky s odborným popisem moc děkuju :-)


vesuvanka
11. 02. 2020
Dát tip

per_zay, děkuji za nahlédnutí a Tip :-)))


vesuvanka
11. 02. 2020
Dát tip

dievča z lesa, mám radost, že Tě obrázky vtáhly do atmosféry krajin a potěšily. Děkuji za zastavení a milá slova :-)))


vesuvanka
11. 02. 2020
Dát tip

Inko, Liduško a Růženko, děkuji za zastavení a milá slova :-))). Těší mě, že se vám vyprávění i obrázky líbily.

Inko, to je skvělé, že jsi Lanzarote navštívila a poznala jeho krásy. Děkuji za připomínku zajímavých vinic v kruhových kamenných ohrádkách. Podle jedné fotky jsem kdysi namalovala obrázek těchto vinic, ale moc ho neukazuji, protože jsem malovala živelně a nepozorně a udělala chybu - moje ohrádky kolem vinné révy jsou nízké, tvořené jen jedním kamenným kruhem, zatímco ve skutečnosti jsou vyšší.


nádherné pastelové pohľady ... vhupla som si do každej krajinky osobne ... a hneď mi je lepšie


RUZIGEL
11. 02. 2020
Dát tip

Jano, jsem okouzlena tvými obrázky.


Alegna
11. 02. 2020
Dát tip

Janičko, to je nádhera, zajímavé čtení a ty obrázky! Všechny krásné, ale druhý mě naprosto uchvátil :-)


Štírka
11. 02. 2020
Dát tip

Janinko, Děkuji za zajímavé vyprávění a krásné obrázky!

Já sama jsem byla na Lanzarote před čtyřmi lety, viděla jsem tam leccos, třeba vinou Révu pěstovat v dolících v sopečném tufu, ve kterém se při nočním ochlazení vytváří kapičky vody.  A tímto způsobem hlavy vinné révy získávají závlahu. Navíc je prohlubně chrání před větrem.

 Krásný hadinec jsi mi ale ukázala až Ty... Děkuji za zajímavé info.

 


vesuvanka
11. 02. 2020
Dát tip

Honzo, Janinko, Irenko, Luboši, Jardo, Romane a Renato, potěšili jste mě svojí návštěvou a milými komentáři, děkuji :-))) Luboši, Tobě jsem dala za básničku Tip :-)))

Mám radost, že vás dílo zaujalo. Na Kanárských ostrovech jsem osobně nebyla, ale procestovala jsem je díky internetu, filmům v televizi a skvělé knize "Květena Kanárských ostrovů" autorů Pettera a Ingrid Schonfelderových. Právě v této knize jsem našla nejen druhy hadinců, ale i mnoha dalších rostlin. Fascinuje mě proměna jednotlivých druhů - mnohé rostou u nás, ale vlivem odlišných geografických podmínek včetně složení půdy se na ostrovech proměnily k nepoznání. Příroda si na Kanárských ostrovech "vyhrála" jak po stránce geologické, tak i botanické. 

Různorodost rostlin na Tenerife je dána nadmořskou výškou (je zde pět vegetačních stupňů od 0 do téměř 3000 m nad mořem), vzdáleností od oceánu, členitostí terénu a rozdílným podnebím ostrova. Jeho severní strana je zelená, více tam prší díky pasátům vanoucím od severu, zatímco jižní strana je mnohem sušší, protože se nachází ve srážkovém stínu vulkánu Pico del Teide s nadmořskou výškou 3718 m.

 


bixley
11. 02. 2020
Dát tip

Zajímavý výklad a nádherné obrázky. Mělabys z toho vytvořit jakýsi malovaný herbář. T.


revírník
11. 02. 2020
Dát tip

Odjakživa žasnu nad takovýmito endemity. Jak je to možné, že se na tak malém kousku země vyvinul úplně samostatný druh? Jak to přírodě vůbec mohlo stát za to? Tož takové naivní otázky mě někdy napadají. A tebe, Jano, podezírám, že na tom nejsi o moc jinak, když se tím tolik, a navíc tak krásně zaobíráš. Samozřejmě ti dávám tip k obrázkům i k výkladu.


Kočkodan
11. 02. 2020
Dát tip vesuvanka, Alegna

Pod Pico del Teide,

tam Janina nejde,

však hadinec Wildpretův

najde si holt na netu.

 

Dříve byla denně v barech,

vyprávěla spoustu fórů,

dávala si velký rum,

teď surfuje po Kanárech,

obdivuje místní flóru,

z ní především Echium.

 

Snad mě za komentář neseřežeš a nebudu mít zadek s tmavě červenými, případně karmínovými jelity. ;-)


Gora
10. 02. 2020
Dát tip

Zajímavě o rostlinách a jejich přirozeném prostředí píšeš, Jani. Obrázky se mi dnes nezobrazují, pakliže jsou ...


hezké, děkuji za osvětu rostlin Janinko...máš můj obdiv!


zeleda
10. 02. 2020
Dát tip

Tedy, Jano, tak zapáleného botanika jsem ještě nepoznal. Máš obdivuhodnou zálibu. A k tomu malířský talent. Ještě by to chtělo všechna ta místa, o kterých píšeš, navštívit osobně. Já bych taky jezdil, kdyby byly peníze a zdraví. Ale ty si to užíváš i takto, ne? Tip


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru