Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Vítr a drak

15. 02. 2020
15
50
2062
Autor
K3

zuřivý vítr

vyprostil draka -

z drátů 

 

 

 


50 názorů

K3
03. 05. 2020
Dát tip

Já děkuji tobě za čtení a tip.


Svobodný umožnil svobodu. Děkuji. 


K3
25. 03. 2020
Dát tip

Radovane, děkuji.


tohle není haiku, co teď napíšu, ale asociace:

 

poryvem větru

drak se strašně vyděsil

na drátech se oběsil


K3
28. 02. 2020
Dát tip

Můro, děkuji za poznatky a poučení, vážím si ho.


Můra73
28. 02. 2020
Dát tip Zbora, K3

K3, pokud budeme brát haiku jako fotku okamžiku, pak draka zastihneš buď v okamžiku, kdy s ním "zuřivý" vítr škube, 

pak by z vizuálního vjemu mohl vzniknout třeba takový text:

Zubiska draka - 

zas a znova doráží

na telegrafní drát.

 

.... nebo s využitím sluchu, třeba:

Chrčí a sýpe!

na telegrafním drátu

uvězněný drak.

Pro poezii haiku je typické část obrazu nedopovědět. Třeba tak, že nezmíníš vítr - přesto bude v textu přítomný. Obě části, vyjádřená i nevyslovená, jsou pro haiku stejně důležité. Pro čtenáře je pak cílem objevování té skryté části.  Na druhé straně by haiku němělo být hádankou, taková poloha mu většinou nesvědčí.

 Pokud si vybereš pro zachycení obrazu okamžik, kdy se drak objevil na jiném místě, je dobré myslet na to, že už v té chvíli nevidíš, jak s ním škube zuřivý vítr.  Takto se ty dva časy mísí a haiku, pro které je ve většině škol důležitá pravdivost sdělení se stává méně uvěřitelným.

 

 

 

 

 

 


K3
28. 02. 2020
Dát tip

Alenakar, děkuju.


K3
28. 02. 2020
Dát tip

Přemku, máš pravdu. Ta polemika je nejcennější.


Alenakar
28. 02. 2020
Dát tip

To se mi líbí. V mých haiku obvykle vítr draka do drátů zapletl.  Tip.


lastgasp
28. 02. 2020
Dát tip K3

Velice zajímavá a poučná haiku polemika. Hlava plná slov na slabiky.


K3
18. 02. 2020
Dát tip

Můro73, vzpoměl jsem si, že jako kluk jsem viděl draka v drátech. Chtěl jem ho. Druhý den byl na stromě ale za plotem. Dík.


Můra73
18. 02. 2020
Dát tip

A ještě jedna otázka. Ve kterém momentu jsi přišel k té situaci?  


Můra73
18. 02. 2020
Dát tip

jj, přesně tak to myslím :)


Gora
18. 02. 2020
Dát tip

Orkán je vítr, určitě, jen jinými slovy, jde mi o slovo zuřivý:-)

Je to dost složité - názorů plno a jistota téměř žádná vzhledem k tolika možnostem a výkladům... jen se snažím poukázat na něco, co mne hned v prvním slově navádí spíše k miniatuře než haiku.


K3
18. 02. 2020
Dát tip

Ale on zuřivý opravdu byl. A není Orgán vítr, Irčo?


Gora
18. 02. 2020
Dát tip

Ještě jeden postřeh - zuřivý mi přijde, jako bys druh větru sám "určil", pokud vím, v haiku by "hodnocení" jako subjektivní pocit nemělo být, i proto vidím stále miniaturku. Orkán Denisa /nebo jiný emocionálně neutrální výraz/ by se mi v prvním verši líbil víc :-)


K3
18. 02. 2020
Dát tip

Můro73, nevím přesně jak to myslíš. Ale když se tak na to opět dívám, zlom je po prvním řáku, takže si asi myslíš, že ta pomlčka by měla být tam, viď?


Můra73
17. 02. 2020
Dát tip K3

K3, k umístění pomlky, kde sám za sebe vnímáš zlom v textu? 


Crossfitter
17. 02. 2020
Dát tip Gora, K3

K3 : Zas ta verze, kterou nabízí v komentáři se mi zas tak moc nelíbí - beru to tedy jako pěknou týmovou práci, ale důležitý byl nápad, výsledek, ale i to, že jsi vzal kritiku za správný konec a dílo je lepší než bylo. Podle mě neumí každý do toho prostě hrábnout a odhodit ego trochu stranou. 

To se mi líbí, že se tu povedlo. :) 


K3
17. 02. 2020
Dát tip

Tak už to nechám. ď.


K3
17. 02. 2020
Dát tip

Mandragora1, děkuji, už jsi psal, nějak na to nemohu přijít:).


K3
17. 02. 2020
Dát tip

Crossfitter, děkuji moc i když to není tak moc moje práce, spíš toho pána pod tebou.


Crossfitter
17. 02. 2020
Dát tip

Super haiku, pěkný, jednoduchý a atmosferický obraz. Pokud můžu posoudit, tak tato upravená verze je výborná, ta předchozí byla trochu na draka. 

Díky, T.


K3
17. 02. 2020
Dát tip

lavender, ponechám, i mě se tak zdá lepší, děkuju.


K3
17. 02. 2020
Dát tip

Mandragora1 - jestli nevadí, raději ji ponechám, dík za zájem a poučení.


lawenderr
17. 02. 2020
Dát tip

... že se ještě vracím ... já tam tu pomlčku potřebuju, tak nějak fyzicky, jako avizo, že přijde to uvolnění, nebo nějak tak ... :) nevím, ale bez ní je to placaté, jen draci z drátů vymotaní - chyběl by mi ten dračí nádech:))


K3
16. 02. 2020
Dát tip

Jitko, dík, vážím si.


K3
16. 02. 2020
Dát tip

Renato, děkuji za čtení.


K3
16. 02. 2020
Dát tip

Mandragoro, dík za reakci.


atkij
16. 02. 2020
Dát tip

Pěkná hlásková instrumentace. Ještě uvažuji nad užitým adjektivem a umístěním pomlčky...Zaujalo. 


bixley
16. 02. 2020
Dát tip

Krásné a stručné. :-) T.


K3
15. 02. 2020
Dát tip

Oběma, Ireno, i tobě, Mandragoro, vám děkuju, že jste vůbec se mnou ztráceli čas. Jako učeň je to pro mě škola. Intuitivně se mi tahle verze líbí nejvíc a je konečná, protože i já v ní vidím opravdové haiku až teď.

Mám doma "knihu haiku" od Kerouaca. Kolikrát si říkám, že to všechno ani haiku není, přitom to je ceněné, tak nevím, ale i překlad dělá své. Dík za čtení a pomoc.


Gora
15. 02. 2020
Dát tip

Díky, Mandragoro.

Původní verzi vnímám, jak jsem naznačila, spíše jako miniaturu. Děje podle mého názoru bylo na haiku příliš. "Obrázek" však pěkný...

U přepracované bych se pokusila o přítomný čas slovesa. Určitá "střídmost" je zde, řekla bych,  k dobrému...


Gora
15. 02. 2020
Dát tip

Karle, teď se dost těžko dá posuzovat každá jiná verze, když původní je pryč, dala bych ji aspoň do anotace nebo závorky s tím, že to je původní verze...

To, že haiku nemusí za každou cenu splňovat 5-7-5 určitě víš. Nápad jsi měl hezký, nejsem kovaný haikuista /jen na cestě:-)/- ale potenciál v něm je a možností opět víc...


K3
15. 02. 2020
Dát tip

Mandragora1, dám na tebe a zkusím někoho vyprovokovat, dík.


K3
15. 02. 2020
Dát tip

Irčo, dík.


Gora
15. 02. 2020
Dát tip

Jestli haiku, nevím, ale ta drakova anabáze je hezká :-)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru