Na Písmáku publikuje 50 tisíc autorů, 436 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Novinky #2 (28. 9. 2019)
Novinky (1. 8. 2019)

+1 neviditelných
nehoda
datum / id16.02.2020 / 503537Vytisknout |
autorLnice
kategorieVolné veršeDalší dílo autora
zobrazeno447x
počet tipů15
v oblíbených0x
do výběru zařadilatkij,
nehoda

hmatatelné domy

se daly do pohybu

po náměstí se posouvají

s pravidelností hodinového strojku

po každém ozubeném klapnutí

přijde chvíle pro nádech

 

rytmu Města přivykáme bez hmatu

jak chodí okolo nás, nehybných

 

až holubi běží prudce k obloze

až po nich někdo křikne:

běžte pryč!

přestanou domy měnit svoje pozice




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

19.02.2020 08:13:32dát kritice tipLnice

díky, Evži:-)

18.02.2020 19:44:03dát kritice tipEvženie Brambůrková

Zajímavá představa.

18.02.2020 16:03:23dát kritice tipLnice

Andělko, lawenderr, Mandragoro, Kočkodane, Entropie, Crossfitter, atkij, díky za zastavení, potěšilo :-)

18.02.2020 10:46:45dát kritice tipMandragora1
Nič v zlom, ale každý si môže odôvodniť pre seba čokoľvek a akokoľvek. To ešte nerobí diskusiu. Je tu totiž druhá strana. Osobne chápem diskusiu ako niečo, kde minimálne dve strany potrebujú diskutovať, potrebujú, a teda chcú k niečomu dospieť, pretože sa daná vec bytostne týka oboch strán. A tak k tej druhej strane aj pristupujú. Odôvodňovať si pre seba je dobrá a užitočná vec, ale nie je to základ diskusie. Aj mafián, alebo nájomný vrah povie svojmu cieľu: nie je v tom nič osobného, ale to ešte neznamená diskusiu.

Autor Safián, úprimne, ja na tomto mieste nemám potrebu sa Tebou sporiť alebo polemizovať, ani necítim potrebu s Tebou diskutovať o čomkoľvek a verím, že je to obojstranné. Len som mal potrebu vyjadriť sa v podobnom duchu a v podobnom tóne smerom k Tebe, ako som vnímal Tvoje vyjadrenie sa smerom ku mne. Áno, každý človek ma len a svoju myseľ a tá moja nie v odôvodňovaní si svojho vnímania nijako podriadená Tvojmu odôvodňovaniu si. Čo v prípadnej diskusii vždy komplikuje veci. Preto má prípadná skutočná diskusia isté základné predpoklady, ktoré majú zabezpečiť, aby sa "teplota hláv" nemusela zvyšovať", bez ohľadu na to, čo kto vníma ako logické a oprávnené odôvodnenie si. Obyvatelia krajín, väčšinou východných to majú v sebe až akoby v prehnanej miere. Ale je to len tým, že akosi viac a nesentimentálne tušia, aká je povaha človeka.

Prajem všetko dobré a mrzí ma, že nie som dosť východný, dosť milý a srdečný človek, aby som jednoducho iba dokázal oceniť, že si Ty "ocenil i ... mimoděčný přínos" môjho komentáru, k tejto básni.
18.02.2020 01:59:00dát kritice tipSafián
Mandragora 1 - Navrhuji odložit spor na čas, až vychladnou hlavy. Řeknu jen, že jsem svůj názor na tvůj rozbor odůvodnil a navíc ocenil i jeho mimoděčný přínos. Nebylo v tom nic osobního.
17.02.2020 20:38:411 tipů dát kritice tipCrossfitter

Básni nejde upřít, že je zajímavá - to je něco, co mě osobně na poezii přitahuje. I to, že si báseň několikrát čtu a přemýšlím nad ní. Přiznám se, že ani tentokrát neodchází se zcela jednoznačným pocitem a dojmem - hledám. 

Říkám si, co je zvláštního na tom, že přivykáme rytmu bez hmatu. Nebo proč voláme na holuba, aby běžel, když už letí. Pohybu je v této básni mnoho a žádný mi nedává přímý smysl, ale paradoxně mi ani nepřekáží, mám totiž pocit, že mi něco uniká.

Jako když se město člověku mění před očima a on to nedokáže nijak zachytit, jen ti holubi jsou tak reálně otravní. 

Díky, T. 

17.02.2020 20:26:081 tipů dát kritice tipKočkodan

V Praze jeden dům dokonce i tančí...

17.02.2020 19:59:27dát kritice tipMandragora1

Aby som sa vyjadril jasne a vecne a osobne. Príde mi to tak, že autor Safián nie celkom tuší, čo je základom diskusie a preto sa toho nedrží, ale od iného vecnú diskusiu vyžaduje.

17.02.2020 19:50:22dát kritice tipMandragora1

Takže môj komentár bol "místo věcné diskuse osobní rovina"?

Tak toto je smerom ku mne tá slávna vecná diskusia: "rozbor, který tu zveřejnila Mandragora [mi] přijde nejen jako mlácení prázdné slámy, ale jako zcela mimoběžná věc."?

Mal som teda správne napísať, že "rozbor, ktorý tu zverejnil Safián mi príde ako vedátorovanie?"

Potom by už mal autor Safián z mojej strany vecnú, vyváženú diskusiu? Ako fakt?

17.02.2020 19:45:511 tipů dát kritice tipEntropia

Mně tam ten major Zeman docela sedí. Vybavuje se mi takový ten očumující davový socialistický člověk, který se vlastně na nehody všeho druhu až specializuje, dnes možná víc, než tehdy (i díky médiím).

17.02.2020 19:40:56dát kritice tipSafián

Mandragora 1 - místo věcné diskuse osobní rovina. Ale je pravda, že mě ke komentáři básně, kterou bych jinak přešel (tím neříkám, že by mě nezajímala), vyprovokovaly právě tvoje poznámky.

17.02.2020 19:26:54dát kritice tipMandragora1

"Já bych v této básni žádnou vědu nehledal." Nuž báseň je báseň, ja som v nej vedu nehľadal, skôr som ju nahlas čítal, teda snažil sa úprimne opísať svoju "mimobežnú" kognitívnu konfiguráciu, ktorú báseň inšpirovala, ako vedátorovanie mi ale príde to, čo píše Safián, ale beriem, rád si prečítam vedátorovanie k danej básni, škoda len, že autor Safián tu nebol skôr. Takto sa mi zdá, že mal svoje vedátorovaie dosť zjednodušené, ale nech mu padne na úžitok.

17.02.2020 19:14:32dát kritice tipSafián

Já bych v této básni žádnou vědu nehledal. Pro mě je to  báseň směru, který si jen zřídka klade za cíl nějaké sdělení. Jeho polem je vytváření jemných záchvěvů, pocitů a emocí. Navazuje tak, neříkám že úmyslně, soudobými prostředky na to, co dělali básníci zhruba před sto lety. Tato báseň se jmenuje Nehoda, ale mohla by se klidně jmenovat jinak, nic by se nezměnilo. Je to směr, který sám o sobě, i když v čisté podobě stačí tak na jednu sbírku a k dalšímu rozvoji nutně potřebuje přidat něco dalšího, má vyhraněnou poetiku. Tu samozřejmě můžeme přijmout nebo odmítnout ale těžko můžeme její výtvory posuzovat z jiného středu. Tady bude hrát roli, jaké,  a jak rozmanité, pocity (a jakými prostředky) dokáže autor vyvolat. Proto mi obsáhlý a detalní rozbor, který tu zveřejnila Mandragora přijde nejen  jako mlácení prázdné slámy, ale jako zcela mimoběžná věc. Mimochodem však ukázala na jednu zásadní věc. Poezie je zcela zatlačena jinými medii, ztratila takřka všechno ze své stavebí materie, ba dokonce je problematizován i samotný důvod její existence Proto je také možné, že působí jako odvar něčeho jiného, filmů, vědy atd atd.

17.02.2020 16:00:49dát kritice tipMandragora1

To ja ďakujem za reakciu. Môj komnetár treba brať iba ako moje čítanie, aj to čítanie len ako moje prvotné, bezprostredné dojmy. Už hneď po odoslaní bolo aj mne  jasné, že som sa aj napriek snahe o čítanie úprimné nechal v niečom pre báseň nespravodlivo a zbytočne uniesť.  Na základe mojich dojmom nemožno v básni len tak niečo zmeniť a nepremyslieť, čo to pre báseň ako celok urobí.

Ako to bolo mi evokovalo obraz "príslušníka" a tým, že je báseň v češtine mi to akosi asociovalo daného "príslušníka". Nie je v tom logika, major Zeman riešil iné veci... Bola to len moja špecifická asociácia. Teraz je tam "běžte pryč!" a už tam obraz žiadneho policajta nevidím, ak tam vôbec mal byť. Teraz je to niečo iné. Mohol by to byť napr. aj vnútorný pocit (autorky) zo scény...  keby tam nebolo "až po nich někdo křikne". Každá zmena vytvára novú sitáciu, nové možnosti alebo blokovanie nejakých možností pre všetko ostatné v básni.

Chcem tým povedať, treba dať na vlastnú intuíciu, na vlastné písanie-čítanie. Čítanie iného je len veľmi doplnková a možno aj celkom bezcenná informácia ak to vidí inak sám autor.

17.02.2020 15:04:53dát kritice tipLnice

přiznám se, že připomínka majora Zemana mě mrzí, proto měním, děkuji, a děkuji i za krásný komentář

17.02.2020 11:20:551 tipů dát kritice tipMandragora1

Priznám sa, chcel som som aby sa mi táto báseň velmi páčila, autorka vie napísať veľmi silnú báseň aj z pohľadu čitateľa ako som ja. Nepochybujem, pre mnohých to bude krásna, silná báseň.

Autor píše tak ako vie a musí a čitateľ je na tom rovnako, číta ako vie, číta už iba ako on sám, bez autora básne vo svojej hlave.

Mrzí ma to, pretože mám pocit, že autorka bola iba kúsok od toho, aby napísala naozaj veľmi krásnu (krásno-smutnú) a silnú báseň aj pre mňa. Dá sa toho priam dotknúť, ale len čo k tomu vystriem ruku, akosi mi to uniká.

Bude to zrejme aj tým, že je to písané v inom psychologickom móde, než to ja dokážem čítať.

Prvá strofa mi, tým, že pre mňa taká, aká je, dokázala príliš pripomenúť jeden film, ktorý časovo a ideovo predchádzal film Matrix, a v ktorom sa každú noc presúvali domy, celé mesto sa menilo, ľudí presúvali z ich domu do iných, k iným rodinám, vymazávali im pamäť a dávali im novú, akoby vždy boli tam, kde ich práve túto noc presunuli.

Tretia strofa na mňa rétorikou zase pôsobí ako, s prepáčením,  výjav z majora Zemana. "někdo křikne: rozejděte se!" Možno preto, lebo mi k holubom nejde slovo behanie, a tak moja mysel všetko ďalšie už brala ako takú hru, čo ti čo dokáže aspoň vzdialene pripomenúť.

Druhá strofa, to je taký ostrovček, kde dokážem poeticky pobudnúť. Je to pre mňa taká báseň sama o sebe. Kým domy chodia okolo mňa, kým autorka prežíva situáciu nehody, kým major Zeman kričí na ľudí, aby sa rozišli, kým holuby splašene unikajú k oblohe, ja tu zostávam. Rytmus je dobrá vec, pravidelnosť hodinového strojčeka je skôr predsvesť smrti, ako je dobrá rytmická variabilita srdcovej frekvencie a chýbajúca variabilita, kde je frekvencia srdca ako metronóm, ako stroj, neveští nič dobré.

A trochu pre mňa rušivého strojčeka v tretej strofe, na zvukovej úrovni, je: "až -- až", "obloze -- pozice". Ale ani to by nevadilo, keby samotný celý text mal väčšiu variabilitu, ktorú asi čitateľ ako ja potrebuje, aby bol text poeticky účinnejší.

Z "vtáčej prespektívy" tu vidím meditáciu autorky nad mestom, ktorého pravideľnosť je narušená, priam zastavená, niečo sa stalo, príslušník kričí a to dáva do pohybu holuby a samotné mesto.

Jedna vec je téma, ktorá vyvolala/spustila potrebu slov, a druhá vec je čo ešte chcela povedať sama báseň, takpovediac, čo autorka nevedela, keď začala písať, aký objav spravila, čím sa prekvapila. A teda čím prekvapí iných. Kam mal smerovať poetický efekt textu, akým prechodom z jedného módu do druhého ho chcela autorka dosiahnúť. Možno prechodom od meditácie nad mestom k pohybu holubov plus "rozejděte se!". Zvážila autroka iné usporiadanie, inú dynamiku a mouláciu textu? Viem si možno predstaviť najprv presný opis tej akcie a krik a potom tú meditáciu. Alebo mať lepší, presnejší "objektívny" obraz miesta/mesta, v kontrastne s meditácou, s predstavami autorky, s jej vnímaním, vopred "objektívne danej" a podrobnejšie popísanej situácie.

Ako som napísal, mám pocit, že autorka bola iba kúsok od toho, aby napísala krásnu a silnú báseň aj pre mňa. Ja som ale ostal nehybne stáť v druhej strofe, v mikro básni, kde sa mi páči. Autorka do textu nepochybne niečo vložila, viac, než mnohé a mnohé texty tu a zaslúži si výber. Verím, že to vložené sa mnohých dotkne viac, než sa to podarilo mne. Ale tiež oceňujem.

17.02.2020 09:45:47dát kritice tipNorsko 1

Takhle by psala atkij, kdyby to uměla. Ale mně se to stejně nelíbí. Výdechy a nádechy, běžte s tím už NĚKAM

17.02.2020 08:39:272 tipů dát kritice tiplawenderr

hezký pohled na čas:) všechno se mění a my jsme stále titíž - v té zemi, kde je jen město a holubi a my

16.02.2020 23:02:20dát kritice tipAndělka1

***



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.