Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Jablečný souboj

23. 02. 2020
13
35
1914
Autor
lastgasp

Jablečný souboj

      „Kájo, nebuď blbej,“ povzbuzovala ho manželka písklavým hlasem, „udělej tím česáčkem malý větříček, a je to. No vidíš, že to padá, jen přitlač, neboj se!“ 

      „Evo, dyk to padá samo,“ odporoval nejistě Řachanda, „radši koukej, jestli Běhounková nešmíruje. Ta šilhá na vobě strany, nejenom k nám, ale i na Burjánky.“

     „Ty scvrklý padavky a nažraný vod vos jim hoď zpátky,“ dirigovala Eva nekompromisně Řachandu, „voni si myslej, že budeme jíst ty hnilotiny a ty dobrý by snad chtěli vrátit. Jó, túdle! Dělej!“ Rychle posbírala také pár padanek a hodila je přes plot k Běhounkovům. Vybírala opatrně a ulekaně hekala, protože se bála poletujících vos, které kolem houfně kroužily.

      „Evo, nekřič, doprčic,“ opatrně polohlasem Řachandovou napomenul, „kdyby tě Běhounka zaslechla, tak nás roznese i v Lídlu.“

     „No jó, neboj se,“ vytrvale povzbuzovala Káju, který byl přihrble skrčený za kolečkem a šmátral bidlem v koruně krásně rozložitého rubínu.

     „Natáhni se trochu sakryš, nó, ještě kousek, to velký, dělej,“ směrovala Káju jak lajtnant bažanta na cvičáku.

     „To je už ale za plotem, tam to stejně spadne k nim,“ bránil se Řachanda povelům Evy.

     „Musíš ho nabrat do česáčku, neboj se, dobrý,“ nervózně začala naznačovat rukou, kam má Kája bidlo strčit. „Škubni, škubni, pořádně,“ snažila se Kájovi pomoct, „trhni s tím kruci!“

     Kája škubal lehce a opatrně. Eva nevydržela, chytla se konce bidla také, a jak společně škubli, krásně vybarvený rubín opravdu utrhli. Jenomže spolu s jablkem utrhli i pytlík česáčku, který spadnul za plot Běhounkovům.

      „To je strašný, jakej ty si nemehlo,“ vztekle zavrčela Eva, „jak to teď vyndáš. Nemůžeme to tam nechat. Běhounková nás bude žalovat. Víš, co bylo vloni, za tu pokutu sme mohli mít půl metráku jablek z Lídlu.“

      Neodbytně poručila Kájovi, ať to vytáhne, než bude pozdě. To nejtěžší vždycky musel řešit Kája. Eva na něho spoléhala, protože mu vždycky všechno prošlo.

      „Koudelka bude křičet o pomoc, přepadli nás zloději zlodějský,“ připomínala tu ostudu, „pamatuju, jak to už jednou na podzim udělali. Nemohli sme vystrčit ani hlavu z chalupy. Ještě, že nás při tom zase nevyfotografovali. Tak dělej s tím něco a nečum tak blbě.“

      Popadla košík se zdravými červenými rubíny a chvatně odešla. Řachanda poklekl a zkusil protáhnout ruku skrz tyčky plotu, jenže na kovový kroužek s pytlíkem nedosáhl. Po chvíli nervózního přemýšlení zkusil jednu tyčku povytáhnout z plotu a vytvořit si větší díru. Zabral a tyčka povolila. Praskot staré zteřelé plaňky vylekal i všechny ptáky co byly kolem. Hlasitě se rozkdádaly i slepice. Řachanda hbitě vzniklou dírou vytáhl česáček. To bylo dobrý, ale co se zlomenou plaňkou. Horní polovina držela, tak k plotu zbytek opřel a celý zpocený se vrátil do domu.

      Zatímco Řachandovi svoji výpravu za ovocem ukončili, na druhé straně zahrady Běhounkových další výprava začínala. Alena Buriánová, starostlivá matka dvou vejlupků, Rosti, a Věrky, pozorovala u plotu, jestli je čistý vzduch. Tonda Burián se opatrně připlížil k ní se štaflemi na zádech. Když je sundával, roztrhl si svetr a zaklel.

      „Co blbneš,“ lekla se Buriánová, napjatá ostražitým sledováním zahrady za plotem.

      „Co blbnu,“ ozval se rozčíleně Tonda, „tak se podívej, určitě musím krvácet. To to pěkně začíná.“

      „Prosím tě Věrko, ty nahnilý nesbírej, jenom ty dobrý. Furt ti to říkám a tobě je to jedno,“ naštvaně napomenula Věrku.

      „Nejdřív vemem ten Idared,“ organizovala výpravu Alena, „ten štrůdlák Boikovo až naposled.“ Věruška začala sbírat spadaná jablka, Tonda držel štafle u plotu, na které hbitě vyšplhal Rosťa a začal trhat krásné vybarvené plody. Pašerácká sklizeň se dařila, za chvíli byly dva košíky plné. Štafle Tonda přesunul k dalšímu stromu a Rosťa se zase snažil. Alena se zálibně dívala na plnící se košík nádhernými plody a opět napomínala Věrku, aby ty poďobaný a nahnilý nechala ležet. Na česání štrůdláku už nedošlo, protože Buriánová zpozorněla, když uslyšela nějaké klepání z druhé strany zahrady.

      „Pozor, Rosťo dolů a položte ty štafle na zem,“ zareagovala na zvuky Alena. Všichni se přikrčili a poslouchali. Na druhé straně zahrady se pokoušel spravit rozbitou plaňku Řachanda, protože byl neodbytně vykázán Evou, aby plot spravil, jinak bude ostuda.

      Pak to přišlo. Ztuhli všichni. Ze dveří verandy vyšel rozčílený Běhounek, v ruce držel kameru a zařval: „Zloději zlodějský, že vám není hanba takhle sprostě okrádat člověka. Já vás dám všechny zavolat před komisi, to uvidíte, aby vás ty zlodějský móresy přešly.“

      Ze sousedních zahrad se v nastávajícím šeru jen ozvalo: „Aby ses nezbláznil pro pár padavek.“ „Co je za plotem, je naše!“

      „Já vám dám vaše,“ ozvala se Běhounková, „všechny vás máme nafilmovaný, to se na sebe podíváte na policii, jaký ste krasavci.“

      „Bereme si jen náhradu za každoroční úklid vašeho listí a větví, tak si nemáme co vyčítat!“

     „Prdlajs si berete,“ nedala se Běhounková, „ste sprostý zloději. Tohle vám jen tak neprojde. Sami si neumíte vypěstovat ani ředkvičku, ale na cizí jó, to ste machři.“

     Nakonec se opravdu všichni sešli na obecním úřadě, protože policie to řešit pro nepatrnou škodu odmítla. Po promítnutí filmu o dobrodružství mezi ploty si dokonce společně zatleskali a rozešli se smírně.


35 názorů

lastgasp
29. 03. 2020
Dát tip

Lakrov - díky za povšimnutí a hodnocení. Jsem skromný, nadaný, talentovaný literát na kostrbaté výroky. Stačí mi, že pobavím.


Lakrov
29. 03. 2020
Dát tip
Celkem zábavný "akční" příběh, jehož jediným smyslem zřejmě bylo právě ono pobavení vesnickým koloritem. ...Tonda držel štafle u plotu, na které hbitě vyšplhal Rosťa... ## podivný slovosled Tip.

lastgasp
15. 03. 2020
Dát tip

bixley - díky za zastavení a hodnocení - snad jednu radu - nekupovat jablka, ale pěstovat. To je rada drahá, že. 


bixley
15. 03. 2020
Dát tip

No jo, jabka jsou dnes drahý. :-) Hezký příběh i se závěrečným usmířením.


lastgasp
01. 03. 2020
Dát tip

K3 - je to možné. Já jsem se to dozvěděl na jedné schůzce zahrádkářů, kde jsme měli znalce, ketrý nám donesené ukázky označoval. Odborník nejsem. Díky za vysvětlení.


K3
01. 03. 2020
Dát tip

Jinak je to spíš německá odrůda, ale na tom nezáleží.


lastgasp
29. 02. 2020
Dát tip

Děkuji srdečně za ocenění!


Zbora
29. 02. 2020
Dát tip

avi


Tento prozaický text vyhrál lednové kolo soutěže Tématický den: Mezi ploty. Gratulujeme.

Vítěz obdrží díky sponzorství Dobrého spolku poukaz na knihy.


Gora
27. 02. 2020
Dát tip

není za co... avi PM


lastgasp
27. 02. 2020
Dát tip

Gora - souhlasím a děkuji pěkně!


Jarodějka
26. 02. 2020
Dát tip

Ovoce za povahy lidí nemůže... Neboli Rozhodni se podle sebe, řekla Eva Adamovi ;o)

 


Gora
26. 02. 2020
Dát tip

Přemku, souhlasíš se zařazením tvé povídky do soutěže PM za únor?


lastgasp
24. 02. 2020
Dát tip

Jendo máš pravdu, každý by čekal alespoň nějaké správní řízení, možná i soud, jenže to jejich škádlení bude mít pokračování. A to bude mazec, v březnu je den zdraví, tak se můžeš těšit. Díky za čtení a hodnocení.


zeleda
24. 02. 2020
Dát tip

Přemku, je to moc pěkné, ale bral bych ostřejší závěr. To smíření mi nějak nepasuje k ději. Ale vypravěč jsi skvělý. 


lastgasp
24. 02. 2020
Dát tip

Karle, také se divím, že se o výborném štrůdláku někdo zmínil. Měl jsem tudle starou americkou odrůdu na zahrádce. Bylo to moje nejspolehlivější jablko a vydrželo až do konce května. Paráda.


K3
24. 02. 2020
Dát tip lastgasp, Gora

Překvapilo mě, že znáš Boikovo. Mezi zahradními ploty se mnohdy opravdu odehrávají divy.


lastgasp
23. 02. 2020
Dát tip

Luboši díky za přečtení a tvé obratné hodnocení. Von ten blb Péleas zapomněl pozvat Eris na svoji svatbu s Thétií a nakonec to musel řešit Paris a byla z toho Trojská válka. Co dokáže pitomé jablko?


lastgasp
23. 02. 2020
Dát tip

Jano děkuji za zastavení a hodnocení. Dnes je to všude samá kamera, tak jsem je raději usmířil.


lastgasp
23. 02. 2020
Dát tip

Evžo děkuji za přečtenía hodnocení. Neškodí lidem, když to občas zabouří. Hlavně, že zase svítí sluníčko.


lastgasp
23. 02. 2020
Dát tip

R. L. Děkuji za přečtení a hodnocení. Jsem rád, že pobavilo.


lastgasp
23. 02. 2020
Dát tip

Jarodějka - díky za čtení a hodnocení. Ovoce za povahy lidí nemůže a mezi ploty to většinou jiskří.


Kočkodan
23. 02. 2020
Dát tip Gora

Myslím si, Přemku, že zveřejnění tvého dílka má pro Písmák ještě nepatrnější škodu, takže se to nejspíš nikde řešit nebude.

A věřím, že se tento můj komentář nestane mezi námi jablkem sváru. ;-)


vesuvanka
23. 02. 2020
Dát tip

Přemku, to bylo pěkné dobrodružství mezi ploty a nejlepší závěr :-))) TIP


Není nad dobré sousedské vztahy.


Jarodějka
23. 02. 2020
Dát tip

Jedinečné :o) Když plot, tak pořádně živý, aby nebylo vidět, nebo na obou stranách nadúroda ;o)


lastgasp
23. 02. 2020
Dát tip

Michale díky za přečtení a hodnocení. Žádná hra o jablko, ale souboj o úrodu z přečnívajících větviček.


lastgasp
23. 02. 2020
Dát tip Gora

Irenko díky za přečtení a hodnocení. Původně jsem měl namířeno jinam, ale zůstal jsem na zemi. Tady je také legrace.


lastgasp
23. 02. 2020
Dát tip

Jaroslave díky za přečtenía hodnocení. Čím je život pestřejší, tím je zajímavější.


supizmus
23. 02. 2020
Dát tip

De luxe *


Gora
23. 02. 2020
Dát tip

Ze života... jak je, Přemku, vidět, i mezi ploty se může odehrávat docela rušný "sousedský" život, a tobě se pěkně povedlo vykreslit jej. 

Děkuji za Redakci prózy za povídku do soutěže a posílám tip.


revírník
23. 02. 2020
Dát tip

To se mi líbí. I s tím závěrem.


lastgasp
23. 02. 2020
Dát tip

Povídka patří do soutěže Téma dne na měsíc únor Mezi ploty. 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru