Na Písmáku publikuje 51 tisíc autorů, 444 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Klubání sekvojí
datum / id24.02.2020 / 503895Vytisknout |
autorEntropia
kategorieMiniatury, hříčkyDalší dílo autora
zobrazeno1366x
počet tipů18
v oblíbených1x
do výběru zařadilGora,
Prolog

Sekvoj

Klubání sekvojí

 

Střet kultur

 

Do lužního lesa

zabloudilo pšeničné pole

 

rákosí se zhlíží

v plavé záplavě

komáři a vážky

se houpají na vlnách

 

 

 

 

 

Lysá říjen 2019

 

Dávno jsme tam měli být

vrchol na dosah ruky

už nejmíň dvacetkrát

a pořád jen les a les

 

východ nebe

vyplavil sluneční skvrny

láva kamení

prokluzuje pod nohama

a vulkanický sloup

se tváří jak televizní

 

na svazích chytla bučina

 

 

 

 

 

Klubání sekvojí

 

Z hořícího srdce

přeskočila jiskra.

 

Přeskočil hlas.

 

Neshořel les.

Jen obří sekvoje

pod žhavou klenbou zpívaly

indiánskou píseň lásky.

 

Skořápky fénixů

pukaly v šiškách.

 

 

 




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

04.05.2020 23:27:241 tipů dát kritice tipBačkovský

Do lužního lesa zabloudilo pšeničné pole, i já jsem zabloudil, našel jsem velmi dobrou poezii, a hned první báseň Střed kultur je výborná a dle mě nejlepší, to ale nesnižuje ani další dvě. 

19.03.2020 01:37:36dát kritice tipAneta

Tohle mě trochu minulo, ale nemohu posoudit objektivně, jsem plná dojmů z toho dnešního díla!*

04.03.2020 10:54:48dát kritice tipKarpatský knihomoľ
redaktor poezie

Oslovilo, zjavne patrím do cieľovej skupiny.

04.03.2020 10:01:37dát kritice tipEntropia

Takhle to nebylo myšleno, vůbec mě nenapadlo, že by to konstatování mohlo vyznít nějak ironicky. S tím holubem na střeše to myslím naprosto vážně, asi je lepší mít laťku výš, i když na ni člověk nedosáhne. Omlouvám se já, pokud byla moje reakce nevhodně formulovaná - i to může být autorská slepota.

04.03.2020 02:40:26dát kritice tipSafián

Entropio, přiznám se ,že ti nerozumím. Ptala ses, tak jsem se to pokusil vysvětlit. Na žádný level nemířím, jenom se to na těch, co to umějí, lépe ukazuje. Taky bys mohla namítnout, že  argumentuji nejen těmi nejlepšími, ale dokonce dílky, která patři k jejich nejlepším. No, jsou to vzory, které si člověk pamatuje. Omlouvám se, že jsem se zapojil. neměl jsem to dělat.

03.03.2020 14:47:27dát kritice tipEntropia

Safián: díky za zkušenost z první ruky. A za informace, i když tyto míří na můj vkus už na příliš vysoký level. Ale chápu, tady platí a vždy bude platit, že lepší holub na střeše, než vrabec v hrsti. Třeba se z tvých postřehů poučí jiní.

01.03.2020 01:36:32dát kritice tipSafián

Entropio, myslím že nestačí. Vím to z vlastní zkušenosti. Kdysi jsem napsal něco podobného, mělo se to realizovat až v mysli čtenáře. Bez úspěchu. Upravil jsem to tak, aby tam byl vlastní lyrický náboj, ale při recitaci jsem slyšel, jak někteří z publika nahlas přemýšlejí, o čem ta báseň vlastně je. Teprve na konci řekli aha.Přitom její lyriku, součástí byla ukolébavka, vůbec nevnímali.  Některé publikum je schopné alespoň částečně na podobné básně reagovat, u jiného si člověk ani neškrtne. I u zdánlivě velmi podobných básní jako jsou Seifertova  Mimóza nebo Horovo  Okno autoři něco takřka nehmatatelného přidali. Holan, o kterém se zmiňuješ, umí vložit emoce i do velmi abstraktních veršů. Přímo hýří technikami, jak to udělat.

Když chodíš do přírody, všimneš si spousty zajímavých detailů. Ale málokdy je náboj takový, že sám o sobě vystačí na báseň. Je to obvyklá nemoc básníků. večer si myslíš, jak se ti to povedlo, a ráno vidíš, že v tom nic není. Nebo si myslíš, že je to nabité, ale druzí to většinou nepoznají.

 

27.02.2020 22:15:26dát kritice tipEntropia

Ještě jednou všem díky za protichůdné, leč doplňující se názory.

27.02.2020 22:12:27dát kritice tipEntropia

Safián: takže ty myslíš, že nestačí, když ten rozpor, který vytvořila realita, krajina sama, autor jen popisným způsobem přenese do textu? Musí ten rozpor (pšenice v lužním lese), jak říkáš „zobrazit“ nějak radikálněji?

Nerozumím haiku ani „čajku“, ale mám pocit, že mezi haiku a miniaturou je asi takový rozdíl, jako mezi fotografickým a malířským portrétem. Malíř si může lecčíms pomoci, fotograf příliš ne. Přesto může fotoportrét zachytit něco hlubšího z duše portrétovaného, podobně jako haiku „duši“ věcí a situací atd.

Mandragora1: obrazy se „sníženou nebo zvýšenou energií“ k vyjádření emocí se dají určitě zachytit u mnoha autorů, teď mě namátkou napadá něco od Kainara nebo Skácela. Ale už třeba takový Holan používá asi trochu jiné prostředky, aspoň mám ten dojem, že jakoby… filosofičtější nebo něco v tom smyslu.

A když už jsme u toho „portrétu“, děti se sice příliš neportrétují vzhledem k tomu, že ještě nemají životní zkušenosti, které by jejich rysům vtiskly tu osobitou jedinečnost, ale jestli mě nějaké haiku v poslední době oslovilo, byla to Sněhová koule od Gory. Tipovala jsem to sice až po změně kategorie na miniaturu, ale dovedla bych si to jako haiku i docela představit. Portrét dítěte jako takového, zachyceného v daném věku, ke kterému patří ta bezelstná bezprostřednost „teď a tady“… teď a tady je sníh, babička, nadšení, vztah a všechno dohromady vytváří slavnostní okamžik předání „dárku“ – starší dítě už by samozřejmě uvažovalo jinak. Tolik aspoň úhel pohledu haiku-neznaboha.

27.02.2020 20:17:191 tipů dát kritice tipCrossfitter

První báseň se mi líbí velmi. Je skutečně obrazotvorná - dává prostor fantazii, nabízí barvy, pohyb a život. Bez kontextu v tom nehledám žádnou filozofii.

Druhá báseň už z mého pohledu příliš prostoru pro fantazii nedává - jedná se pro mě jako čtenáře o záznam zážitku - výletu na Lysou horu, velmi stručně popisuje jak se cítily nohy a jaký byl vjem očí. Bez kontextu může být dle diskuze skutečně náročné najít emoce, ačkoliv emotivní zážitek to bezesporu byl. Pro mě rovněž takové plošší (paradoxně :) )

Třetí báseň už mi více evokuje snahu o nadčasovost. O propojení lidské a přirodní historie - navnazuje atmosféru melancholie v indiánech - proces destrukce velikánů, kdy vše ostatní nehnutě zůstává stejné, zatímco něco, co tu vždy bylo - mizí v nenávratnu. V této básni je jak filozofie tak při spolupráci čtenáře i emoce. 

27.02.2020 11:13:202 tipů dát kritice tipAlenakar

Ješte k těm sekvojovcům :

v Kalifornii jsou velmi časté silné bouře. Čas od času se stane, že blesky zapálí les pod obřími sekvojovci. Ti devadesátimetroví kmeti mají první větve asi v padesáti metrech nad zemí a taky půl metru tlustou ohnivzornou kůru, takže jim požár nic neudělá a popel ze spáleného lesa poslouží jako hnojivo pro jejich budoucí semenáčky. Jde o to dožít se alespoň dvou tisíc let a pak už je život celkem snadný.

26.02.2020 21:44:03dát kritice tipotrus

Minimalistické, ale bohatě stačí.

26.02.2020 21:30:19dát kritice tipvesuvanka

Líbí se mně všechny jak formou tak obsahem - vtáhly mě do atmosféry míst. Přírodní náměty mě vždy oslovují.  TIP

25.02.2020 11:05:501 tipů dát kritice tipMarcela.K.

Entropie, dík za reakci. Čtu tě ráda a jsem tu už dost dlouho, tak jen moje zkušenost z bytí na Písmáku. Když se otáčím zpět, usmívám se. Jestli mě někdo posunul v mém psaní dál, tak to bylo díky upřímné kritice a ne pochlebování, či "vracení tipů". Myslím, že mi rozumíš. Hezký den.

25.02.2020 09:55:071 tipů smazaný uživatel
smazaný uživatel
25.02.2020 03:15:341 tipů dát kritice tipSafián

Na otázku, kterou si autorka klade, čím to je, že báseň někomu připadá emočně chudá, když podle ní je emocemi přímo nabita, je snadná odpověď: protože je tak napsána. V textu emoce skutečně chybí. Autorka ho vybavila popisnými obrazy , které mohou emoce vyvolat, toto vyvolání však beze zbytku svěřila čtenářově nitru. Jen ten, kdo dokáže emočně prožít např. obraz vážky sedící na pšeničném klasu a ke svému prožitku nepotřebuje nic jiného, může být adresátem těchto veršů. Budou to nejspíše pěstitelé čajku (jak Petula charakterizuje české haiku). Aby se emoce stala součástí textu, je třeba v popisu zobrazit rozpor, který (možná) krajina, situace a pod. obsahuje. Velmi dobře tuto metodu ovládá Zbora, jehož texty obsahují strohé věcné popisy a přesto v sobě mají emoční náboj.

24.02.2020 22:07:071 tipů dát kritice tipEntropia

Tak jo, necháme to už tak, i když bych se ráda podělila aspoň o jistý Einsteinův výrok, který mě k té parafrázi inspiroval, velmi volně citováno: "Když nejde něco udělat a shodne se na tom celá vědecká obec, tak to prostě nejde udělat. A pak přijde nějaký blbec, který neví, že to nejde udělat, a udělá to". Uznávám ovšem, že aplikovat to z jednoho oboru na jiný, např. na náboženství nebo poezii, a ještě v tom kontextu synkretismu a syntézy, je značně ošemetné... 

24.02.2020 22:01:57dát kritice tipThea v tramvaji

chápu. Tam není na vrcholu hospoda, takže to tam tolik neproudí :)

24.02.2020 22:00:54dát kritice tipEntropia

Theo, díky, je to srdcovka, ale už tak zkomercializovaná, že mě po letech a letech láká spíš Smrk...

24.02.2020 21:20:17dát kritice tipThea v tramvaji

Mi se to moc líbí. Ta popisnost, nezabředáváš do emocí... A Lysá je srdcovka :) Opravím si koleno a zas tam letos vylezu.... snad.

24.02.2020 21:11:36smazaný uživatel
smazaný uživatel
24.02.2020 19:46:31dát kritice tipEntropia

OK, taky se omlouvám, pokud jsem se Tě nechtíc dotkla jako člověka, ostatně admin ten text může klidně na požádání obnovit. Sice se mi bude ten blbec a inkvizitor obtížně vysvětlovat, a vůbec jednotlivé fáze a myšlenky textu, psala jsem to dost intuitivně a v domnění, že je to jasné, alespoň po tom mém výkladu v komentáři. Prolíná se tam víc rovin, včetně osobní a subjektivní, navíc formované výhradně mými životními zkušenostmi, a osobní zkušenosti jsou, jak známo, nepřenositelné. Ale měla bych to zvládnout, když už za těma myšlenkama stojím, takže stačí říct, a řeknu adminovi.

24.02.2020 18:33:08smazaný uživatel
smazaný uživatel
24.02.2020 18:20:10dát kritice tipEntropia

M1: Tou urážkou jsem samozřejmě měla na mysli srovnávání mého textu s texty zkušených a úspěšných autorů, i když tam zaznělo to "...ale bez ľudí", což mi přišlo na srovnání ve smyslu "ale nemáš na něj" trochu málo. OK, už mi to docvaklo. Záměr urazit (mě) ovšem v Tvé kritice byl, což Ti nezakazuju, jen konstatuju, a to je rozdíl. Můžu Tě samozřejmě zablokovat a tím Ti upřít právo na svobodu projevu a na obhajobu, ale proč bych to dělala? 

Ten předchozí text jsem smazala v domnění, že by mohl opravdu vyvolávat nežádoucí asociace (Tebou naznačené), ostatně jsem se ke všemu, co zmiňuješ, explicitně vyjádřila v domnění, že je vyjasněno a vyříkáno, bohužel není. Tedy je opravdu škoda, že jsem ho smazala. Protože teď už to nedokážu, teď už se nemůžu vrátit k jednotlivým úsekům a formulacím jak textu, tak mého komentáře, teď už může jen, zřejmě bez efektu, zopakovat, že to nebylo myšleno tak, jak jsi to vzal, ovlivnění bylo podvědomé, nereflektované atd. Ostatně si myslím, že velmi velmi velmi (to není překlep) dobře chápeš, jak jsem to s tím blbcem a inkvizitorem myslela.

24.02.2020 18:05:49dát kritice tipEntropia

Marcelo, nemáš důvod se omlouvat za věcnou kritiku, kterou už zde vyslovili i jiní.

24.02.2020 17:36:461 tipů dát kritice tipMarcela.K.

Pro mě příliš málo poezie. Jen popis. Snad ta poslední trochu "přihořívá"... ale nehoří, nezapálí. Promiň.

24.02.2020 16:17:10smazaný uživatel
smazaný uživatel
24.02.2020 16:11:16smazaný uživatel
smazaný uživatel
24.02.2020 15:55:29smazaný uživatel
smazaný uživatel
24.02.2020 15:42:46smazaný uživatel
smazaný uživatel
24.02.2020 15:07:08dát kritice tipZbora
redaktor poezie

Ano, přílišná heslovitost může být důvod. Je skvělé, že o tom takto přemýšlíš.

Haiku je také vlastně momentka. Možná proto ta podobnost.

24.02.2020 13:53:40dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Odstup autorky zejména v první a druhé básni od emocí je podle mne úmyslný, nechává prostor  čtenářovi pro jeho vnímání. Také oceňuji nevšednost témat a obecněji i její citlivost přístupu k nim.

24.02.2020 13:53:28dát kritice tipLnice

klubání sekvojí...tohle sousloví se mi foneticky hrozně líbí.-)

24.02.2020 13:43:311 tipů dát kritice tipEntropia

Vím, že jsi chtěl urazit mě, ale urážíš Movsara a Goru.

24.02.2020 13:34:39smazaný uživatel
smazaný uživatel
24.02.2020 13:12:18smazaný uživatel
smazaný uživatel
24.02.2020 13:05:35dát kritice tipEntropia

Díky všem za "odezvu komplet", nejen lawenderr:)

Alenakar, enviromentální záměr tak úplně ne, záměr byl, aby to působilo spíš děsivě, jak to ostatně v reálu je - podivná hříčka přírody, kdy smrt tak natěsno koketuje s životem

Goro, eko-zpravodajský tón taky zrovna ne, zkusila jsem změnit jedno slovo, ale asi jsem tomu moc nepomohla

Zboro, tos mě teda překvapil, myslela jsem, že to bude naopak nabité emocemi až moc, možná za to může přílišná heslovitost

Mandragoro, Tvůj první komentář jsem nepochopila vůbec, vždycky jsem byla poněkud natvrdlá, od dětsví za mnou drželi dveře, aby mi nepřivřeli vedení, ale fakt nevím, o kterých "jmenovaných autorech" to mluvíš. Haiku efekt jsem vytvořit nechtěla, haiku nerozumím, měly to být momentky... v první pokus o nadsázku (nadpis) a možná úsměvnou pointu, zbytek viz výše.

No, snaha byla...

Revírníku, Alegno a další, taky dík

24.02.2020 12:47:25dát kritice tipAlegna

mám to stejně jako lawenderr*

24.02.2020 12:01:162 tipů dát kritice tiplawenderr

A já tam našla všechno - myšlenku i emoci - tak jen pro doplnění, abys měla odezvu komplet ... :)

24.02.2020 11:57:29smazaný uživatel
smazaný uživatel
24.02.2020 11:32:372 tipů dát kritice tipZbora
redaktor poezie

Formálně vyrovnané. Jenom se nemůžu zbavit dojmu jisté sterility těch veršů. Možná je to můj problém, ale připadají mi takové bezemoční. 

24.02.2020 11:23:42smazaný uživatel
smazaný uživatel
24.02.2020 11:21:21dát kritice tipR. L.

LÍBÍ.../*

24.02.2020 10:34:01dát kritice tiplawenderr

dobré postřehy - a to, co z toho vzešlo :)

24.02.2020 10:09:09dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Všechny tři mini námětově i zpracováním zajímavé... Střet kultur je nápaditá, vtipná hříčka, Lysá přechází plynule od /sebe/ironie k "eko-zpravodajskému tónu", sekvoje  dojemné...

24.02.2020 09:58:56dát kritice tiprevírník

Krásné básně s krásnými metaforami. Všechny tři.

24.02.2020 09:47:171 tipů dát kritice tipAlenakar

Velmi svěží, takový až americko- enviromentální styl.

Sekvoje vždyzelená ale i sekvojovec mamutí mají velmi drobná semínka, menší než kopr. Sekvoje vždyzelená, v současnosti nejvyšší strom světa ,má i špatnou klíčivost. Ze sta semen mi vyklíčila dvě, ale oba semenáčky pak stejně uhynuly. Je to totiž choulostivý, v podstarě subtropický strom. Sekvojovec ale mám už asi třicet let, dvakrát omrzl, ale vždy se vzpamatoval a má už asi tak 11 metrů. Asi se už nedožiju toho, až bude mít sto metrů.



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.