Na Písmáku publikuje 50 tisíc autorů, 436 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Novinky #2 (28. 9. 2019)
Novinky (1. 8. 2019)

+22 neviditelných
nouzový stav
datum / id17.03.2020 / 504775Vytisknout |
autoratkij
kategorieHaikuDalší dílo autora
zobrazeno723x
počet tipů21
v oblíbených0x
do výběru zařadilsnake_01, Gora,
zařazeno do klubůviru zmar !!!,
nouzový stav

 

 

 

 

nouzový stav 

v centru města slyším

hlasy ptáků

 

 

---

 

po podnětné, konstruktivní diskuzi přidávám její produkt:

(všem zúčastněným děkuji)

 

 

17. 3. 2020 -

v centru města 

jen hlasy ptáků

 

 

 




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

21.03.2020 13:21:38dát kritice tipatkij
redaktor poezie

hmm, hmm, nesouhlasím:))

V mém textu se jedná o použití kiga (jako přiblížení doby a zárověň příčiny) a následku v dalších dvou verších, kdežto v této kombinaci je zbytečné zdvojení a bez rodinného špacíru působí absolutně ploše, pohlednicově.

20.03.2020 19:23:51dát kritice tipteisan

S tou pomocí...ty jsi už ten "lehčí případ". Tady (u tebe) není kolikrát nutné to brát řádek po řádku, slovo po slově - tu a tam stačí jenom naťuknout, popř. nějaké to podobenství.

"Srovnávat dvě haiku.." (obtížné). Klidně jsem mohl (tady v tom případě a co jsem tím chtěl říct) srovnávat dílko od K3..."růže-trn-krev"...s haiku od Můry , můj komentář by vyšel nastejno, podstata je úplně někde jinde a pokud ty si sama na to jednou přijdeš - tím líp v rámci tvé tvorby.

Nouzový stav -

na rouškách nakreslené

stejné úsměvy

Taky by šlo nebo ne? (pěkný kontrast)

20.03.2020 18:45:28dát kritice tipatkij
redaktor poezie

Jirko, teisane, děkuji za názorové podělení se. Kde se přesně ukazuje, na kolik má klasická báseň a haiku společného. Čeká vždy na konkrétního čtenáře. I na konkrétního čtenáře a znalce či začínajícího fanouška haiku. Otevřeme-li například Chrám plný květů, každý z nás si najde své favority. A najdeme i texty, o kterých bychom mohli i diskutova, jestli se vůbec o haiku jedná a proč je do knihy pan Líman vůbec zařadil. 

Srovnávat dvě haiku, která jsou sice že za stejného období, ale obsahově zcela odlišné, je velmi obtížné. Dojmové echo čtenáře i autora je v nich(podle mě)dost rozdílné. Velice mi však svými náhledy pomáháš a ty to víš, teisane ;) 

Děkuji všem. A vzhledem ke zhoršujícím se prognozám, kéž přibývá textů ryze přírodních, plné jarních překvapení. Příroda umí být rychlá:)

20.03.2020 17:03:14dát kritice tipa2a2a

Obě verze, ta s nouzovým stavem mi přijde o dost lepší, ačkoliv i druhá je výtečná, ale obsahově o hodně jiná, naprosto odlišná. Nečetl jsem diskusi, takže neznám pointu jejího vzniku, ale rozumím tomu, že se může líbit, poněvadž pod vlivem té první rezonuje. Ta první je pro mne lepší v tom, že nouzový stav asociuje ve městech sirény, a ejhle, jen ptáci, a ke všemu zpívají. Bezvadný kontrast a asociace oběma směry ...už jen ptáci... a naopak ...místo sirény zpěv.... Jituško, ťala jsi do živého.

 

20.03.2020 16:41:56dát kritice tipteisan

snake...avi

20.03.2020 16:39:54dát kritice tipteisan

snake_01: (reakce na tvůj komentář) - nedalo mi to, ale nakonec my dva spolu v pohodě komunikujeme, takže...(bez ohledu na líbí/nelíbí nebo haiku/senrjú). Jde o příčinu/následek tj., oboje pojmenované v jednom dílku a tedy k aktuálnímu tématu. Srovnej si třeba sám pro sebe dílko od Můry tady s tou první verzí...druhá verze je poslepovaná z návrhů čtenářů, ale přesto velmi dobrá.

První verze atkij - od "nouzového stavu" až (např.  i jinde mohlo by být) "virus"..."karanténa" aj., tedy příčina konkrétně pojmenovaná (jako kigo), zrovna tak následek, tedy typické duální (dualistické) západní myšlení. A Můra napsala (opět jako kigo) "rodinný špacír"...kde je pojmenovaná jakákoli příčina? Nikde - stačily tedy jenom "roušky" a čtenářům haiku je hned vše jasné - bude i později. Je to přesně o tom kiru (žádný překlep) v haiku (jak citovala Gora).

Tím chci jenom říct, že dílko Můry je - co se týká zpracování tématu (současné situace) - již na úplně jiném levelu než ostatní podobná dílka a pochybuji, že bude ještě "překonáno".

 

20.03.2020 11:59:581 tipů dát kritice tipatkij
redaktor poezie

Jéé, děkuji. Udělali jste mi radost:)

20.03.2020 09:32:57dát kritice tipper_zay

hmmm .. T

pro obě :)

20.03.2020 08:35:40dát kritice tipsnake_01
korektor, redaktor poezie

V tomhle případě se mi víc líbí původní verze - přijde mi to skutečně objevné, zároveň to považuji za typické městcké haiku, ne za senrjú.

T V

19.03.2020 10:27:531 tipů dát kritice tiplawenderr

:) to je právě o tom ... ty hlasy ptáků slyšíme všichni - ale málokdo to umí posadit do rámu, teprve pak ostatní udělají  - ach, ptáci ... kde byli, celou tu dobu ... ? :))) Jo, ta hra slov v tobě je

18.03.2020 17:51:42dát kritice tipatkij
redaktor poezie

Fakt? Tak fajn vědět, co všechno ty tři řádky dokáží vyprojikovat. A to jsem jen chvíli stála a poslouchala ... apak si hlídala, aby mi nespadla rouška:)

 

18.03.2020 15:34:05dát kritice tiplawenderr

pro mě víc ta první - víc zneklidňující - možná to spojení - slyšet hlasy ... :) trochu horor, trochu zvědavost ... v kombinaci s nouzovým stavem víc horor :D zajímavá hra se slůvky, díky

18.03.2020 07:14:43dát kritice tipatkij
redaktor poezie

I všem novým příchozím dodatečně děkuji za podnetně názory. Vážím si jich. 

17.03.2020 22:14:29dát kritice tipKarpatský knihomoľ
redaktor poezie

Pôvodná verzia sa mi zdá viac nadčasová.

17.03.2020 22:07:032 tipů dát kritice tipKarla9

Omlouvám se za komentář mimo mísu. Po přečtení celé diskuse mi naskočila taková scéna. Spousta lidí stojí po kolena v řece s průzračnou vodou. Jeden drží v ruce síto. Má ho plné kamínků, které při rýžování zlata vydávají takový příjemný křehce chrastivý zvuk. Všechny pohledy se  zabodávají do jednoho bodu. Je tam a nebo není kousek zlata?     

17.03.2020 21:24:55dát kritice tipbixley
redaktor prózy

Možná by tam místo nouzový stav mohlo být Karanténa

17.03.2020 21:23:44dát kritice tipbixley
redaktor prózy

 

 

nouzový stav 

 

v centru města slyším

 

hlasy ptáků

 

17.03.2020 21:19:29dát kritice tipMůra73
redaktor poezie

nevidím původní verzi, jak zněla?

 

17.03.2020 21:18:34dát kritice tipMůra73
redaktor poezie

Poslední úprava s datem je fajn

 

17.03.2020 21:07:08dát kritice tipbixley
redaktor prózy

Mně se víc líbila ta verze původní. :-(

Ale to nic nemění na tom, že dílo přesně vystihuje situaci.

17.03.2020 20:56:25dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Souhlasím, hlasuji pro novější verzi s datem.

17.03.2020 20:49:44dát kritice tipteisan

No...:)

Podle mě výborné, jak formou tak obsahem (nová verze).

TP

17.03.2020 20:40:01dát kritice tipatkij
redaktor poezie

...sladká ty třešničko na dortu:)))))))

17.03.2020 20:37:392 tipů dát kritice tipteisan

To ale ještě neznamená, že bys jednou nemohla být dobrá.

17.03.2020 20:29:48dát kritice tipatkij
redaktor poezie

Jsem prostě štamgast zavřené ČR v nouzovém stavu:))

17.03.2020 20:25:52dát kritice tipatkij
redaktor poezie

teisane, to by byla taky cesta, použít to své obvyklé datum i v rámci textu. Dobrý nápad. Jj;)

17.03.2020 20:21:29dát kritice tipatkij
redaktor poezie

Však já jsem moc ráda. Ráda, když se diskutuje. Nejsem v opozici, ukazuji prostě i svou stranu. Svůj kus znělé pravdy má každý z nás. A kde je ta pravda? (Řečnická otázka:)

 

17.03.2020 20:15:44dát kritice tipteisan

atkij - časově usazuj, to je ok, ale usazuj jako autorka haiku a ne jako štamgasti se svými subjektivně-hodnotícími dojmy, tedy konkrétnost a ne abstrakce. Četl jsem výborné haiku o útoku na "dvojčata" v New Yorku a dotyčná (byla to žena) také nenapsala "teroristický útok"..."den hrůzy" (nebo něco podobného jako kigo), ale přímo "September 2001" a všem bylo vše jasné.

17.03.2020 20:14:49dát kritice tipMandragora1

Súhlasím, čo píšeš v poslednej vete, a aj preto som svojou poznámkou "básnicky reagoval" na iného autora, skôr na obhajobu Tvojho textu :-) Príde mi komické to, že "keď haiku tak musíš... inak je to už niečo iné..."

17.03.2020 20:08:01dát kritice tipatkij
redaktor poezie

Mandragoro, na toto téma jsme již diskutovali. 

K básnickým kategoriím přistupuju co nejvíc seriózně;) Přístup je jedna věc, zpracování druhá. Podstatný a originální je vždy námět. Buď ho vyzdvihnu nebo potopím. Nic moc prostoru mezi tím. 

Učím se. Hranice, limity, vnímavé oči a snad i trochu té bystrosti. Můžeme napsat mraky roztodivných i pravdě bližších úvah o tom, jak by haiku mělo vypadat. Ale když se podaří, tak je to prostě jasné;)

 

 

17.03.2020 19:53:00dát kritice tipatkij
redaktor poezie

Blacksabbath, to máš pravdu. A já jsem ráda za ty kilometry luk, kterými se můžeme dle libosti vydávat a pozorovat...

17.03.2020 19:51:02dát kritice tipMandragora1

Dovolím si poznámku na tému "senrjú alebo haiku". Ako to ja vnímam, ide o to, či text vytvorí alebo nevytvorí "poetický efekt", nie či je niečo senrjú alebo haiku. Totiž, prečo sa zastaviť pri takom rozlíšení, prečo rovno nevyhradiť slovo "haiku" čisto pre texty písané japonsky, veď je to japonské slovo...

Skrátka, prečo nedebatovať o tom, ako vytvoriť poetický efekt, prečo nedebatovať o tom, akú štruktúru má daný poetický efekt (napr. irónia atď.), prečo, v roku 2020, keď už je to tak dôležité, neklasifikovať texty podľa poetickej štruktúry. Je to ako klasifikovať živé organizmy podľa DNA. Klasifikovať podľa "senrjú alebo haiku" je spôsob klasifikovania podľa príliš povrchných kritérií, ktoré nie sú generatívne, nijako nikomu nepomôžu v tvorbe ani pri čítaní poézie. Nepomôžu nájsť napr. ani prekvapivé (DNA) spojitosti napr. medzi nejakým sonetom a nejakým haiku. Z istého pohľadu sa dá povedať, že DNA poézie (a aj haiku) je to, čo sa v sonete volá "volta", obrat, rétorická alebo "obrazová" dramatická zmena/posun/presun/obrat v myslení či cítení či vnímaní. A tento obrat vytvára najdôležitejší poetický efekt: poetické prekvapenie.

17.03.2020 19:48:41dát kritice tipatkij
redaktor poezie

teisane, ano, taky se mi to předložené velmi líbí. Domnívám se však (možná mylně), že je třeba haiku někam časově usadit. Tak jako jsou některá např. válečná. A jako senrju text nevnímám. Díky za diskuzi. 

Goro, díky za názor. Slůvko "jen" by určitě zkonkretizovalo. Myslela jsem to spíš tak, že v centru města, v běžném provozu, nemáš šanci ptáky vůbec slyšet. I pokud se tam vyskytují. I když to je ti asi jasné:)

17.03.2020 19:43:54dát kritice tipblacksabbath

alespoň těm ptáčkům je do zpěvu...........

17.03.2020 19:33:37dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Právě jsem si to tvé bezva senrju "studovala" a JEN by pro mne bylo /pro zvýšení napětí/ nutné...

Fajn diskuse a ty jsi měla /zase:-)/ pěkný nápad.

17.03.2020 19:30:43dát kritice tipKočkodan

Fakt nouzový stav

(s)topnout to nejde asi

ptáčkové v rouškách

17.03.2020 19:28:372 tipů dát kritice tipteisan

Pokud trváš na tom, že by to mělo být haiku a ne senrjú, tak tam nemůžeš cpát tenhle senrjú polopatismus "nouzový stav" (kvůli zdánlivé srozumitelnosti) a potom to ještě objasňovat ve smyslu, co že to dělá s ptáky (jsou najednou slyšet)...v haiku to potom celé působí jako naprosté zvojení současného stavu (formy), takže kdyby se to celé slepilo se zde citovaných návrhů - nejsympatičtější jsou návrhy nicku Jarodějka - ("centrum" a hlavně to "jen").

 

V centru města

jen hlasy ptáků

17.03.2020 18:41:291 tipů dát kritice tipatkij
redaktor poezie

Lidi já vám miluju:) 

Jeden tenký hlas si ponechávám;)

17.03.2020 18:40:59dát kritice tipMandragora1

Vieš, osobne mi príde škoda, že sa, ako to ja vnímam, snažíš (umelo) vytvoriť poetické prekvapenie/kontrast medzi "slyším hlasy" a "ptáků". Ja tam totiž vnímam správne a plne dostatočné poetické prekvapenie/kontrast medzi  "nouzový stav / v centru města" a "hlasy ptáků". Takto to pôsobí, že akoby si nedôverovala, že sa tá scéna (prázdne centrum) vytvorí v predstave čitateľa, a chceš robiť kontrast medzi "hlasy" a "vtáci", alebo skrátka chceš "vyžmýkať" slovo "hlasy", ale to potom vyznieva, mne, ako zbytočné, také pre efekt, akoby nestačilo, že je situácia aká je, a príde mi, že tam nfakt etreba vkladať taký "vtípek". To je môj dojem, z mojho čítania.

17.03.2020 18:36:55dát kritice tipJarodějka

Tak po opětovném přečtení všech pro a proti, se mi teď líbí nejvíc poslední verze od Mandragory, tj. bez pomlčky a bez slovesa slyším, protože hlasy :D

Ale klidně bych se obešla bez toho centra města ;)

krize města

jen hlasy ptáků

17.03.2020 18:32:38dát kritice tipatkij
redaktor poezie

Slyšíš ale, jak mi první dva verše krásné šustí? :)

Souhlasím se vším. Naslouchám. 

Aleši, pro tebe námět Rouška nad zlato;) Díky 

17.03.2020 18:23:41dát kritice tipMandragora1

Poznáš najslávnejšiu haiku v histórii... Približne:

do starého rýbníka

skočila žaba

žblnk [v japončine: mizu no oto = zvuk (oto) vody (mizu), čo sa ako spojenie samo považuje za "zvukomalebné"]

A predstav si, že by tam bolo:

starý rybník

počujem ako do neho skočila žaba

žblnk

 

17.03.2020 18:19:44dát kritice tipaleš-novák

ptáci

ohlašují

nouzový stav

17.03.2020 18:18:53dát kritice tipatkij
redaktor poezie

Jj, mně se to tak taky líbí. Neříkám, že ne;)) 

17.03.2020 18:16:20dát kritice tipMandragora1

Ja si nemôžem pomôcť:

nouzový stav

v centru města

hlasy ptáků

:-)

17.03.2020 18:14:15dát kritice tipatkij
redaktor poezie

Uvidím, díky. Zatím ho tam potřebuji. A možná i patřičný odstup. 

Ale diskutuje se, tzn. že je životné :))

 

 

17.03.2020 18:06:542 tipů dát kritice tipkouzelná_květinka

Já bych vyškrtla slyším.. přijde mi to až moc určující další řádek:-)

17.03.2020 17:42:12dát kritice tipJarodějka

atkij, máš to každopádně skvělé, i takhle se mi to líbí ;o) 

v centru města

nouzový stav 

slyším hlasy

ptáků

17.03.2020 17:37:19dát kritice tipNami 99

/*

17.03.2020 17:36:37dát kritice tipatkij
redaktor poezie

Ok, má tendence napínat i haiku prostředky není pochopena;)

Přehlasovali jste mě. Přestože si myslím, že hlasy nabízejí významově více než zmiňované stejné v rámci kontextu.  Navíc plní jiný účel .

Ale díky za názory, i holky vám. Já to ještě promyslím. Jsem dost paličatá:)

Schizofrenik mě totálně odrovnal:))

 

 

 

17.03.2020 17:27:21dát kritice tipJarodějka

myslela jsem nejdřív, že je tam pomlčka záměrně na zdůraznění, že by se mohlo jednat o hlasy, jaké slyší schizofrenik ;o)

líbí se mi to s pomlčkou, i bez pomlčky

17.03.2020 17:26:50dát kritice tipEvženie Brambůrková

Miluji ticho, ptáci nevadí. Ta pomlčka je zbytečná. :-)

17.03.2020 17:26:19dát kritice tipteisan

Líbí se mi to, ale...

a/ senrjú

b/ subjektivní zhodnocení celé situace sice "povoleno", ale zvrat - příkop, takže co? Srovnej senrjú Můra - skoro identická forma, ale podle tvého "návodu" by to vypadalo:

 

Rodinný špacír

na rouškách nakreslené

stejné - úsměvy.

 

Přesto to tak nevypadá.

 

17.03.2020 17:24:39dát kritice tipMandragora1

Niet zač. Ešte mi napadla verzia bez pomlčky a bez slova "slyším". Skrátka, treba dôverovať prekvapivým prechodom :-) (Bez zbytočne vysvetľujúcich prvkov.)

17.03.2020 17:17:06dát kritice tipatkij
redaktor poezie

Je fakt, že toto je záměrná verze, jelikož v obsahu cítím potřebu oddělit. Možná by mi postačila i mezera. Ještě o tom popřemýšlím. A děkuji. Odhadnul jsi přesně to místo, u kterého jsem váhala. 

17.03.2020 17:09:43dát kritice tipMandragora1

Ako to ja vnímam, tú polmčku za "hlasy" by som dal preč. Myslým, že je už na takom mieste zbytočná; totiž už za ňou nasleduje iba jedno slovo a skôr mi príde, že tam zbytočne ruší, netreba to tak zdôrazniť ten prechod, pretože prekvapivý prechod je v celom treťom riadku, vnímam ho ako celok, tie dve slová.



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.