Na Písmáku publikuje 50 tisíc autorů, 435 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Novinky #2 (28. 9. 2019)
Novinky (1. 8. 2019)

+23 neviditelných
Haiku s růží
datum / id18.03.2020 / 504797Vytisknout |
autorK3
kategorieHaikuDalší dílo autora
zobrazeno1128x
počet tipů9
v oblíbených0x
do výběru zařadilMůra73,
Haiku s růží

 

utrhla růži -

trn a kapka krve

 

 




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

20.03.2020 16:47:181 tipů dát kritice tipteisan

Až se tady bude popř. i hlasovat, jestli výběr ano nebo ne, tak mi pošlete avi...:).

20.03.2020 12:39:49dát kritice tipMůra73
redaktor poezie

a2a2a, Egil, ALOHA a hlavně K3 :), dík 

20.03.2020 12:21:36dát kritice tipMandragora1

Dík egil, ale neviem, či Ti dokážem nejako zmyslupne odpovedať. A či presne na to, na čo sa pýtaš. Môžem si len tak všeobecne "filozoficky" zablabotať, narýchlo, piate cez deviate, inšpirovaný otázkou, čo vo mne, a jej formulácia, asociovala. A zase trochu viac spamovať autorov text, hoci som už dávno nechcel.

Čo si myslím o "prožitosti textu ještě před textem"? Ako asi naozaj veľa ľudí, v rannej mladosti som bol vášnivý čitateľ Bukowského, potom som objavil Henry Millera, síce nie básnika, ale napr. jeho kniha Černé jaro ak nie je poéziou, tak potom neviem čím. Kniha, ktorá kedysi dávno stála aj za krádež z knižnice, kde boli kamery, v duchu čínskej mudrosti, kto kradne knihy, ešte nie je zlodej... Ale k veci. Obaja autori myslím patrili práve k tomu, že každé ich slovo bolo prežité, niekedy skoro v pekle a také písanie bude vždy. A práve dnes sa človek môže dostať k autorom, ku ktorým by sa kedysi nikdy nedostal, pretože napr. pochádzajú z "marginálnych skupín", get. Ich poézia môže byť dosť iná, než poézia "bielych univerzitných básnikov", alebo sú to ľudia, ktorí pochádzajú pôvodne z kultúr/krajín, kde sú iné poetické konvencie, kde sa dáva dôraz na iné veci pri písaní, než tradične v západnej poézii. Tam sa môže, pre pochopenie takej poézie, ako funguje, ukázať ako veľmi praktické to, čo tu často "hlásam". Štruktúra básne a z nej vychádzajúce "poetické prekvapenie", pretože to je niečo, čo je spoločné dobrej poézii bez ohľadu na iné veci.

To "prežitie textu" vnímam tak, že text vznikne z prežitého. Báseň nie je výpoveď na polícii či na súde pod prísahou, za účelom dokazovania niečoho. Tiež, ľudia majú apetít na príbeh, pravdivý príbeh, ale poézia tento apetít uspokojuje inak, než próza. Potom je tu ale poézia, s ktorou ja nemám skúsenosť, poézia kde si umelo dáš nejaké obmedzenia, vopred určíš nejakú procedúru a ňou text produkuješ. Každé slovo, ktoré máš vo svojom náčrtku básne nahradíš slovom, ktoré je v slovníku o 7 miest pod ním, alebo také niečo... Poézia je rôzna. Aj samotná tvorba konkrétnej básne môže byť zážitkom, o ktorom v tej básni napíšeš... :-) Ako by povedal klasik, básnik "realite" nedlží nič, ale všetko dlží poézii. Ak oblaky v ten deň, o ktorom píšem báseň boli biele, ale poetika danej básne si žiada čierne, dáš čierne. Je to citovo neúprimné? Ako povedal jeden slovenský spisovateľ na margo mafie vo vysokej politike, "keby som veci v románe napísal presne tak ako sa stali reálne na Slovensku, tak mi čitateľ neuverí, bude si myslieť, že si vymýľam"...

Takže myslím, že je to širšia téma, čo je to "prežitie textu" a s tým možno súvisí otázka, čo je to vlastne poézia, na čo je dobrá, čo je to poetická úprimosť a ako ju vlastne "dosiahnúť", ak je to niečo, čo sa cení.

20.03.2020 11:55:361 tipů dát kritice tipa2a2a

Ačkoliv mám na tento K3 text poněkud odlišný názor, musím jednoznačně poznamenat, že redaktorku Můru73 i její výběr v pojetí, s jakým ho zamýšlela, souhlasím. Nejenže má ve svém odůvodnění pravdu, zejména ve snaze poukázat na přínos fokusu pro ostatní, ale znovu prostřednictvím diskuse i s Mandragorou1 (nemám však na mysli úvahy Mandragory o kvalitách a motivacích redaktorů, včetně mne jako uživatele, ty jsou jasně kontraproduktivní) přispěli k dalšímu přiblížení haiku jako formy poezie. Můra73 spolu se Snakem_01 jsou naprosto kompetentní redaktoři v oboru haiku a svého času byli právě mnou získání pro práci v redakci s příslibem, že se mohou, budou-li to chtít, věnovat právě a především haiku a její propagaci, což dělají a dělají to dobře, čehož dokladem je, že zde haiku či pokusyo ně se zde autorsky docela usadily. Pozval jsem je ke spolupráci právě na základě podnětů samotných uživatelů i vlastního pozorování. Můra73 je navíc i PANÍ AUTORKA haiku. Ocenění zasluhují i věcné komentáře teisana, ale i Mandragory1 samotného, pokud se ovšem oprostí od osobní dojmologie a averze.  A K3 děkuji za jeho schopnost kritiku přijímat, jak zde několikrát fakticky projevil.

20.03.2020 11:30:29dát kritice tipJarodějka

Egile, díky za reakci. Rozesmálo :o) Myslela jsem, že k psychologovi dochází častěji Růženky nepolíbené :)))

20.03.2020 11:25:051 tipů dát kritice tipegil
redaktor poezie

Jarodějko - měl jsem má mysli Růženku políbenou, na lécích, pravidelně docházející k psychologovi - s posttraumatickým syndromem. :-)

Mandragoro - ano, vím o té kulturní propasti, dané zcela odlišným kulturním vývojem (západní a východní filosofie a náboženstí - a mentalita jimi formovaná vyrůstají z odlišných kořenů). Prvoplánová racionalita do haiku nepatří (překládám si). Japonec zkrátka pohlíží na text zkrz odlišné prizma. A často skutečně ocení haiku, které nám může připadat prostě banální.

Ale když opustíme haiku - mnoho kritiků navazujících kupř. na odkaz undergroundu trvá na "prožitosti textu ještě před textem". Zajímalo by mě, co si myslíš o tom.

 

 

20.03.2020 09:41:072 tipů dát kritice tipK3

Kolikrát jsem si říkal, co je lepší, když president někoho ocení, zda medaili vrátit nebo přijmout a dospěl jsem k názoru že obojí je špatně. Tady mi to připadá podobně. Tak jsem se rozhodl, že já si ocenění ponechám, jako vzácnou trofej a jako důsledek určité příčiny a vy už se s tím holt musíte nějak smířit. Mimochodem Tušima říkal, že haiku musí vycházet z přírody, ale jelikož i člověk k ní patří, může vycházet i z jeho nitra, jako náhlé hnutí mysli:).

 

20.03.2020 00:02:151 tipů dát kritice tipJarodějka

Ale dokázal, sú to tie tykadlá!

19.03.2020 23:58:24dát kritice tipMandragora1

PS: Samozrejme, každé haiku je v istom zmysle plne vymyslené. Naše oči ani uši ani srdce žiadne "haiku" zo sveta priamo "nezachytávajú" a "objektívne" už vôbec nie, haiku vzniká "stretom" až v človeku. Asi som dosť vhodne nedokázal objasniť, čo to vlstne je, tá, citová úprimnosť slov v haiku.

19.03.2020 23:40:432 tipů dát kritice tipMandragora1

Dík egil. Ja nie som haiku expert, ale nie som ani úplne "nepoučený", ak to tak môžem povedať sám o sebe. A vidím to tak, že problém s haiku je to, že pôvodom pochádza z iného času, kultúry, jazyka. Akoby z celkom z inej mysle. A tiež, "učebnice" haiku s tým dôrazom na 5-7-5 (ako by to bola nejaká esencia haiku) sú zúfalo zastarané a z nich sa učia ľudia, ktorí potom budú tí "haiku experti". Potom je tu to, že na západe sa z istého pohľadu publikuje veľa zlých haiku a dávajú sa za vzor.

Sú aj klasické haiku ako:

Ať je radost

nebo smutek

tráva roste

a práve takéto haiku dokážu Japonci dosť oceniť. Z pohľadu západnej poetiky banalita, ale tiež sa dá na to pozerať cez optiku "poetického prekvapenia". Prvé dva riadky v kontraste s posledným, je tam obrat, presun od "rétoriky" k "obrazu" a to v istom zmysle nečakaný, vzhľadom na prvé dva riadky, ale predsa to "zapadá do obrazu", keby tam bolo napr. "cencúle rastú", či "dlhy rastú", či "vlasy rastú" už by to asi nebolo v rámci "obrazu", hoci by to tiež bolo nečakané. To je to umenie. Vytvoriť prekvapenie, ktoré zároveň "zapadá" do obrazu. Iste, každý pojem, ktorý človek používa na popis čohokoľvek niečo nejako zvýrazní a niečo naopak potlačí.

Je tu potom aspekt, na ktorý majú Japonci (ktorý majú tradične iný prístup k mnohým veciam života aj smrti), v suvislosti s haiku, akoby "tykadlá". Podľa toho, čo píše japonológ Antonín Líman, "haikuistický" japonský čitateľ okamžite rozozná citovo falošné, neúprimné slovo. To som mal na mysli tým, že haiku musí mať na autora nejaký "reálny dopad", že to nie je "konštrukt", z pohľadu čitateľa.

A tento faktor "reálneho dopadu" "potvrdzuje" aj jedna štúdia, či pozorovanie hodnotenia západnej poézie, čo sa týka vnímania čitateľom.

Preto ma prekvapuje, že ak sa tu, na Písmáku, oceňujú aj haiku, ktoré sú evidentne "vymyslené" (a niekedy to uvedie aj sám autor) a to teraz nemyslím ani toto haiku. Ale povedzme, že to je iba môj dojem, že sa tu aj také oceňujú, nechcem nikomu krivdiť a nechce sa mi to ani teraz hľadať a nejako dokazovať, k ničomu by to aj tak nebolo. Každý má svoj pohľad v každej veci.

Ešte raz vďaka a všetko dobré, a to aj ľuďom, ktorí majú na mňa už svoj názor.

19.03.2020 23:28:24dát kritice tipJarodějka

Egile, ráda jsem si přečetla Tvůj názor a mám se od vás všech tady co učit. Chci jenom připsat, že mně se zdálo, že Mandragora se textu ze začátku držel. No namíchl ho ten výběr, ne osoba redaktora. Můj pocit z toho všeho.

Bavilo mě, že je Písmák živá bytost. Všechno by dopadlo zcela jinak, kdyby se diskutují seřadili pod touhle miniaturou v jiném pořadí. Možná by se pak dílo do výběru nedostalo. My bychom bohužel přišli o tuhle diskuzi. 

Růženka, ta by se obrátila na druhý bok a spala dál ;o)

19.03.2020 22:21:521 tipů dát kritice tipegil
redaktor poezie

V pořádku, nějak jsem získal mylný dojem, že to extrapoluješ na poezii obecně. :-)

Haiku nerozumím, teorii znám na trapně učebnicové úrovni 5-7-5, přírodní motivy bez "našich" metafor atd. A tak si je hodnotím na úrovni zaujalo-nezaujalo. A tam jistě hraje roli i okamžik jistého průlomu (ano, určitě se to dá nazvat "překvapením"). 

V básni výše nic nechybí ani nepřebývá. Je to vlastně perfektní tvar. A v tom je její problém - není v ní trhlina, která by narušila sféru mého běžného vnímání. Není podstatná. I když Růženka by můj názor jistě nesdílela.

Ale už samotný fakt, že se můžeme nad textem takhle bavit, případně i vymezovat, je moc fajn. Vždycky jsem to považoval za hlavní přínos tohoto serveru - povídáme si nad otevřenými šuplíky. A netřeba u toho zvyšovat hlas. Časy jsou složité, tak má sebe buďme hodní! (Dodávám s upřímnou naivitou...)

19.03.2020 21:20:44dát kritice tipMandragora1

Ok egil, cením si Tvoj komentár. Vyjadrím sa teraz k jeho druhej časti, ak to tak možno povedať. Pýtaš sa, v súvislosti s haiku, pripomínaš, že "Inspirací může být samotný jazyk". Možno môže, ale držal som sa idey, že haiku práveže nečerpá tradične inšpiráciu v samotnom jazyku.

Samozrejme, ak si definujeme haiku ako text, ktorý na brutálne minimálnej ploche maximalizuje poetické prekvapenie, tak máš pravdu a teraz si uvedomujem, že sú aj také moderné haiku a dobré haiku, mininálne o jednom viem, ak sa nemýlim, od amerického básnika Billy Collinsa, kde hrá hlavnú úlohu jedno dlhšie anglické slovo súvisiace s počítaním a myslím, že to haiku odkazuje na počet slabík v klasickom haiku. Je to také haiku, ktoré si je vedomé, toho, že je moderné a odkazuje na klasické haiku, ale musel by som sa znovu pozrieť...

19.03.2020 21:06:241 tipů dát kritice tipegil
redaktor poezie

Mandragoro, je strašná škoda, že se v reakcích nedržíš textu. Máš zajímavou kritickou referenční soustavu (na těch strukturách a podobně fakticky něco je), máš co říct i předat (za předpokladu, že to děláš konstruktivně - třeba naše debata, byť chvílemi vyhrocená, pro mě byla vážně zajímavá -). Nicméně ta nenávist vůči redakci je až příliš citelná -  jako by Ti v nějaký moment úplně přeskočilo na jinou výhybku, kritizovaný text jde na druhou kolej - a jde se do toho tvrdě osobně. Vím, že to popřeš, ale zkus si vytvořit něco jako neuzajatou perspektivu a projít si strukturu téhle debaty od začátku do konce - za mě: pokud budeš sledovat vektory svých intencionalit, musíš shledat, že se postupně obracejí od textu k lidem. K redaktorům.

Redaktoři jsou běžní uživatelé, kteří se pokouší, jak dovedou nejlépe, dělat kousek práce navíc. V souladu se svými limity (každý je máme) vybírají a nějak hodnotí. 

Proč stejně prudce nehodnotíš reakce jiných uživatelů, proč se zaměřuješ jen na Goru, Můru; ale především - proč se tak prudce vrháš na reakci a2, který už nějaký čas v redakci vůbec není? Mě to upřímně mrzí, protože jsi dobrý kritik a máš co říct. Tohle je zbytečné; a přijde mi, že Tě takové chování není hodno. 

______

Za mě by třeba k diskuzi byl tenhle moment Tvé argumentace:

"Vykonštruovaným som myslel práve to, čo píšeš. Teda, že inšpiráciou nebolo vnímanie "sveta, tam vonku"."

Když to obrátím, tak mi vychází, že jediným možným zdrojem inspirace musí být "svět tam venku"(?) Inspirací může být samotný jazyk, intertextovost (minule jsme mluvili o Eliotovi), vnitřní prožívání fiktivního chronotopu (třeba Proustův Balbec, Wernishův magický Zimohrádek), a sposuta dalších faktorů, které můžou navodit stav tvůrčí inspirovanosti... 

19.03.2020 18:09:20dát kritice tipK3

asi by si měli všici nasadit roušky a jít chvíli do sebe, já začnu:).

19.03.2020 17:56:593 tipů dát kritice tipkouzelná_květinka

miluju, když se mezi sebou ostatní škubou a já můžu škubat taky, faaakt a nemažou mi komentáře :-) 

toto dílo vejde do dějin jako první svého druhu ... a budeme rozlišovat haiku - před růží a po růži... :-)

stejně jako před koronavirem a po koronaviru :-)

19.03.2020 17:08:501 tipů dát kritice tipK3

Můra 73, nic se neděje, jsem dost otrlý na vnější vlivy, textu to

neuškodí, naopak prospěje, dík:).

19.03.2020 17:07:35dát kritice tipMandragora1

Nuž, taká je pravda, o mne sa vie, že ja som sťažovací typ :-) a tak som si znovu predsa len dovolil napísať ctenej Redakcii. Zúfala doba si žiada zúfale činy a aj trochu takéhoto žánru tiež v týchto časoch nezaškodí:

https://www.pismak.cz/index.php?data=club&id=69359

19.03.2020 17:03:36dát kritice tipK3

ALOHA, to tu chybí.

19.03.2020 17:00:451 tipů dát kritice tipK3

Vidím, že máš smysl pro humor, květinko a to se mi líbí. Mám tu mezi texty taky jednu květinu.

19.03.2020 16:59:03dát kritice tipALOHA

A rozhovor Malého princa s barančekom:

Ty tvé baobaby se trochu podobají hlávkám zelí..."

„Ó!"

A já na ně byl tak hrdý!

„Ta tvá liška... její uši... ty se trochu podobají růžkům... a jsou hrozně dlouhé!"

A znovu se zasmál"

- nedostatok empatie? mal sa baranček pretvarovať?

19.03.2020 16:56:47dát kritice tipALOHA

Nerozumiem hierarchii redaktorov, táto téma ide mimo mňa, preto dávam ma odľahčenie prirovnanie 

Ruža je len kapusta, na ktorej boli vypestované tŕne.“ — Matthew Arnold

 

19.03.2020 16:47:492 tipů dát kritice tipkouzelná_květinka

ano, ano, já sem dychtivě chodím nakukovat, kdo koho ještě tluče pěstičkama a kdo jenom zlostně dupe nožičkama... :-)

Já dupu nožičkama a buším ručičkama (u kytky je to nezvyklé,což) :-)

Líbí se mi, jak se to tu šíří... :-) chtělo by to roušky nebo náhubky, by pak nevznikala vzteklina a nešířila se slintavka:-)

 

19.03.2020 16:39:06dát kritice tipMandragora1

Jaj tak, tak pardón, Ty nie si sťažovací typ. Ty si iba z pozície redaktora obvinila iného autora zo "stalkingu". A máš radosť, že autor s tým nemôže nič urobiť. Máš radosť, lebo vieš, že majiteľ webu autora pokojne zablokuje, keby sa autor sťažoval, keby poukazoval na to, že sa redaktor nechová ako redaktor. Gratulujem Ti.

19.03.2020 16:27:291 tipů dát kritice tipteisan

K3: Příčina (přímé pojmenování - konkrétně) a následek (přímé pojmenování - konkrétně) v dobrém haiku nefunguje...pokud ti to pomůže.

(Konstruktivní kritika...:).

19.03.2020 16:27:03dát kritice tipMůra73
redaktor poezie

Když já nejsem stěžovací typ. Co jsem chtěla, jsem Ti už napsala.

19.03.2020 16:21:30dát kritice tipALOHA

Vy ste s tým ešte neprestali :-) Napadli ma slová z Malého princa - „Už pre ten čas, ktorý si svojej ruži venoval, je ta tvoja ruža tak dôležitá"

Asi nie som sama, kto sa sem chodí pozerať na vývoj. Nebude ani víťaz, ani nikto porazený.  Od začiatku nejde o tie dva riadky. Tie sú úplne neškodné. Ani objavné, ani útočné. 

Olda by mohol vytvoriť dva paralelné svety :-) 

19.03.2020 16:19:31dát kritice tipMandragora1

Můra73, je snáď "stalking", keď si neredaktor dovolí napísať kritiku, kritický komentár pod dielom písmáckého redaktora, Tebe? Ak sa Ti to nepáči tak ich zmaž (alebo si ich nechaj zmazať) a rovno si zablokuj moje komentáre, aby som Ti náhodou niekedy zase nenapísal ešte aj druhý kritický komentár, na nejaké dielo. Ale prosím, neobviňuj zo "stalkingu". Nešír bludy. Komentáre sú na písanie komentárov.

19.03.2020 16:05:33dát kritice tipMandragora1

Ale, ctená redaktorka, buď taká láskáva a vysvetli, prečo píšeš veci ako: "počítám, že stalking nyní soustředíš z Gory na mě", o čom to presne píšeš, čo tým naznačuješ, z čoho ma tu obviňuješ?

Obviňuješ ma z porušenia pravidiel webu či nebodaj z trestného činu? Tak sa sťažuj Ty. Teba Tvoj šéf a majiteľ určite vypočujú. Do toho. Ukáž ako si to myslela. Povedz aj B. Buď redaktor. Alebo ním nebuď, keď to nevieš.

Ale vysvetli prosím, prečo píšeš ako redaktor takéto veci. To mi tým dávaš povolenie písať smerom k Tebe rovnako?

19.03.2020 15:46:15dát kritice tipMandragora1

Ale sťažovať sa naozaj netreba, nie je kam. Dobrému spolku na Dobrý spolok? To Ty tu dokazuješ, kto vlastne si. Ja som na Teba ako na osobu neútočil. Mal som iba iný názor a dovolil som si tu v komentári použiť spojenie "úroveň redaktorov". Ak je to taká vysoká úroveň, tak sa nič nedeje, robím jej len reklamu, tým, že ju spomínam a sám si škodím, keď ukazujem, že nevidím jej vysokú úroveň, ktorú inak vidí úplne každý, nie?

19.03.2020 15:34:02dát kritice tipMandragora1

Sťažovať sa budem. Pravidlá majú platiť pre každého. Reakcia nebude žiadna, lebo tu nie je používateľ ako použivateľ, reakcia bude možno iba taká, že mňa zablokuje majiteľ. Pretože si dovolím poukázať na neredaktorské správanie sa redaktora. Ale už som si zvykol.

19.03.2020 15:30:19dát kritice tipMůra73
redaktor poezie

stěžuj si 

19.03.2020 15:30:02dát kritice tipMůra73
redaktor poezie

nelpím na tom :)

19.03.2020 15:28:55dát kritice tipMandragora1

Myslím, že tým, čo píšeš, porušuješ pravidlá webu a iba dokazuješ, že by si nemala byť redaktorom.

19.03.2020 15:25:19dát kritice tipMůra73
redaktor poezie

Mandragora, jde zejména o to potlačení ega a utišení intelektuálních pochodů. Chápu, že právě Ty tomuto nemůžeš porozumět. :D

počítám, že stalking nyní soustředíš z Gory na mě. :)

19.03.2020 15:12:31dát kritice tipMandragora1

Na tom, čo píšeš, nevidím nič špeciálne "haikuovské", nič čo by už nepozanala európska poézia. A na podstate haiku nie je nič mystické ani zenové. Dobré haiku je stelesnením poetického prekvapenia.

19.03.2020 14:54:35dát kritice tipMůra73
redaktor poezie

K3, mrzí mě, že jsem Ti výběrem způsobila takový uragán v komentářích.

Výběr jsem udělila za práci s fokusem a dala bych ho znovu, protože by mohlo upozornění na něj být někomu dalšímu ku prospěchu, pokud by k tomu měl dobrou vůli. 

K povaze haiku z bakalářské práce Aleny Stowasserové: Přenesením pozornosti mimo lidské nitro haiku potlačuje ego a tiší intelektuální pochody, tím otevírá mysl jemným okamžikům každodenního života, jež obvykle zůstávají nepostřehnuté, a dodává jim nečekaný význam. Haiku pak vzniká umným propojením prvků lidského a přírodního prostoru v jednom konkrétním okamžiku a dokazuje jednotu všech věcí.

19.03.2020 14:26:571 tipů dát kritice tipK3

uthla pampelišku

údiv

žádná krev, ale mléko

 

kouzelná květinko, to jsou asi ta kouzla, nejsem si z toho moc jistý v kramflecích, stačí ti to? Dík za názor.

19.03.2020 13:59:231 tipů dát kritice tipkouzelná_květinka

Tolik povyku ... pro nic :D

jako miniminiatura by to bylo stejné jako haiku/nehaiku.

Už jen kolik pozdvižení toto dílo vzbudilo!

Za to bych byla vděčná :-)

Jako tipy chápu, ale výběr?! sorry jako

utrhla pampelišku

údiv 

žádná krev

 

19.03.2020 13:38:04dát kritice tipMandragora1

Áno, sú to moje slová. Toto som si uvedomil.

19.03.2020 13:34:43dát kritice tipK3

...je to mikro-text, ktorý si nezaslúžil pozornost, aká mu bola venovaná. To jsou tvá slova.

19.03.2020 11:41:09dát kritice tipMandragora1

Ale ja to chápem a2. Je to normálna ľudská tendencia byť s každým za dobre. Tiež to tak často robím. Ale nič netreba preháňať :-)

19.03.2020 11:38:35dát kritice tipMandragora1

a2, inak povedané, ak napíšeš:

"Nicméně ve své stručnosti,, pominuli své výtky, působí velmi lyricky, má akceleraci a je pro mne v zásadě povzbuzujícím fakt, že uměla zahrát na citlivou strunu nejednoho čtenáře."

Tak to znamená čo? Naozaj som to nepochopil. Píšeš o svojom povzbudení, veľkej lyrike, o fakte, že text vedel zahrať na citlivú strunu nejedného čitateľa, ale tip nedáš :-)

19.03.2020 11:31:43dát kritice tipMandragora1

"Navíc kritika chválu nevylučuje." To je samozrejme svätá pravda. Ale niekedy sa tá kritika a chvála môžu príliš zlúčiť a nemusí byť jasné, o čo vlastne ide. A niekedy ani samotnému autorovi daného textu, a tak si z toho raz môže zoberať iba tú kritiku či iba tú chválu. Ak to nie je jasné, že aký postoj má k textu sám autor kritiky.

19.03.2020 11:22:13dát kritice tipMandragora1

Môj dojem, ale taký bol. Ale beriem, viem pochopiť, že to nebolo úmyselné, nebolo to vedomé, že je to skôr podvedomé, snaha napísať kritiku tak, aby sa autor nenaštval. Ale potom to na iného môže pôsobiť tak, ako som napísal.

19.03.2020 11:18:46dát kritice tipa2a2a

Mandragora1, nepsal jsem, aby nebylo jasné, ale naopak. Navíc kritika chválu nevylučuje.

19.03.2020 10:42:08dát kritice tipMandragora1

K3, predsa mi nedá ešte zareagovať. Totiž píšeš "Takhle si předsavuju kritiku. Vysvětlit chyby a zároveň vyzdvihnout to dobré." Nezdá sa mi, že by a2a2a napísal niečo iné, než tu už bolo napísané. Iba pridal niečo na spôsob toho, aby nebolo jasné, či báseň vlastne chváli alebo kritizuje. Pretože, a oprav ma, ak sa mýlim, ak človek odloží svoje výhrady, tak vždy ostane to "bez výhrad", to "úžasné". Tiež som Ti napísal, že ten presnun "fokusu" je fajn, že to tak má byť. Ale toto konkrétne haiku pôsobí ako gýč aj na a2a2a (a iných) a on ešte pridal aj "patetický".  Ako to ja vidím, úprimne, je to mikro-text, ktorý si nezaslúžil pozornosť aká mu bola venovaná. Pozornosť si zaslúžilo to, aká je uroveň niektorých redaktorov a aký to má potom celkový vplyv na web.

19.03.2020 08:54:04dát kritice tipK3

Takhle si předsavuju kritiku. Vysvětlit chyby a zároveň vyzdvihnout to dobré. Dík za to. Tentokrát jsem si říkal, že už to haiku je, jak je vidět, tak asi ne docela. Dejme tomu pokus o haiku:).

18.03.2020 21:46:222 tipů dát kritice tipa2a2a

K3, z mého pohledu to haiku není a to proto, že jednak v něm vlastně dopovíš celý příběh, nenecháš nic na čtenáři, ale také proto, že působí víc stylizovaně než realisticky zachycený vjem, uměl bych to pochopit jako metaforu v básni, ale ve výrazu hodně patetickou až kýčovitou, což je další věc, která mne hned "napíchla." Nicméně ve své stručnosti,, pominuli své výtky, působí velmi lyricky, má akceleraci a je pro mne v zásadě povzbuzujícím fakt, že uměla zahrát na citlivou strunu nejednoho čtenáře.

18.03.2020 21:44:13dát kritice tipMandragora1

Myslím, že sa nie celkom dokážeme pochopiť, ale to nevadí. Aj tak vďaka. A ak tu už nebude nič smerovať konkrétne ku mne, nebudem mať dôvod sa už vyjadrovať. Dobrú noc.

18.03.2020 21:39:03dát kritice tipK3

Není to mimo mě tak docela, sám jsem byl redaktor prózy a rozhodně to výhoda není. Je to naopak velmi nevděčná práce. Ale je to jen můj názor a nechci ho nikomu vnucovat. Ani ten, že bojovat se dá právě tou věcnou kritikou díla. Ale už bychom toho měli nechat, dobrou noc.

18.03.2020 21:20:52dát kritice tipMandragora1

Ok, beriem, máš pravdu. Ja ale občas idem provokačnejšou, polemickejšou cestou, zvlášť čo sa týka názorov redaktorov. Mám za to, že treba kritizovať, že treba problematizovať aj funkciu redaktora. Je to odkaz starých gréckych filozofov, všetko je možné a istým spôsobom pre "dobro všetkých" žiadúce problematizovať všetko, nič nebrať ako "samozrejmé". Ale iste, nie každý má to povahu, vôbec takú potrebu.

Beriem to tak, že redaktor je stále aj tak vo veľkej výhode. Môže mi to "spočítať" aj bez použitia jediného slova. Ale to je samozrejme vec mimo Teba a chápem, že to vnímaš tak, ako to vnímaš, že je lepšie sústrediť sa iba na text sám, iste máš nepopierateľnú pravdu z pohľadu "nekonfliktného spolužitia". Európa (a to, čo vidíš všado okolo, to čo sa považuje za "výdobytky civilizácie", či veci ako demokracia a pod.) sa ale stala tým, čím je práve pre ten odkaz, pre istý druh neustálych "škriepok". 

18.03.2020 20:58:50dát kritice tipK3

Mandragora1, poučovat jsem tě samozřejmě nechtěl. Jenom si myslím, že je lepší hodnotit text, než sebe navzájem.

18.03.2020 20:51:56dát kritice tipK3

teisan, promiň mou podezřívavost, zdálo se mi to takové uštěpačné, toť vše.

Abych upřesnil, dodal jsem pomlčku. Jak jsem se již zmínil.

18.03.2020 19:44:042 tipů dát kritice tipJarodějka

Mně se vaše debata líbila, protože mám taky bodliny. Chrání nás, mají automaticky zaútočit, když nám někdo bere pocit krásy a víry. Cit pro estetiku máme každý svůj, nelze se zavděčit všem. Navíc se to mění v čase. Když si přečtu básně, které jsem tady kdysi napsala, ceduli kýč bych mohla natlouct na dvě třetiny. Nemyslela jsem nic špatně, ale asi si koleduji o zásah z obou stran. Na druhé straně, možná je to náš únik v době, kdy řádí virus, že řešíme zahradní trpaslíky :-)

18.03.2020 19:27:09dát kritice tipteisan

K3..."kam tím míříš"...to je taková zbytečná podezřívavost, nemířím tím vůbec nikam, tj. nehledej v tom něco co tam není.

Je tady naprosto běžné, že se čtenáři pídí po původní verzi a autorky - jako Gora nebo naposled atkij - své původní verze naopak (ještě k novým, přepracovaným) verzím zveřejňují.

18.03.2020 19:23:01dát kritice tipJarodějka

Teda, jeden den a zahrada je na ostny. Mně dílko trochu (omluva K3) připomíná slova vygenerované překladačem Google.  Přesto mě v záhonu zaujali dva dikobrazi :o)

18.03.2020 19:15:56dát kritice tipMandragora1

Mne sa tiež nezdá, čo píšeš, ale ok. Totiž "Můru" som použil preto, pretože je to "haiku redaktor", ktorý navyše dielko pochválil. A ako som napísal, že moja špekulácia je taká, že keby Ti to, čo som napísal ja, napísal "haiku redaktor", tak to možno budeš vidieť v inom svetle.

Tiež Ti teraz napíšem: nepoučuj ma prosím ako mám písať svoje komentáre, neznižuj Ty moju kritiku. To ja som tu kritický hlas. Ja som nehovoril za nikoho, stále hovorím za seba. Nie je to zrejmé?  Ak sa Ti zdá, že niekoho znižujem, tak ok, to ale môžeš povedať vždy na každého, kto má iný názor, než Tvoj obľubený názorovec a poukáže na to. A aj kritika názoru iného je legitímna. Ak sa Ti to nepáči, urob čo musíš. Ja beriem, že Ty teraz kritizuješ moju kritiku. Beriem, je to legitímne a chápem a vidím, že máš na to svoj dôvod.

18.03.2020 19:04:50dát kritice tipK3

teisan, nevím kam míříš. Když někdo poradí a vidím, že má pravdu, tak to klidně opravím, za to se nestydím. To je přece kždého věc, co s tím udělá.

18.03.2020 18:59:24dát kritice tipK3

Mandragoro1, já se s tebou nepřu a určitě bych se dokázal na to podívat tvýma očima. Ale proč si kazit svůj pohled? Ale nepovažuju se za znalce haiku, to bych byl namyšlený. Co se týče kritik, v každé se dá něco pozitivního najít a poučit se. A jestli s ní souhlasím nebo ne, to už je zase na autorovi. 

Nevím proč ale zmiňuješ Můru? Každý by měl mluvit za sebe. Máte svůj hlas a názor a může být rozdílný. Nevidím důvod snižovat kritiku druhého, to se mi nezdá.

18.03.2020 18:50:08dát kritice tipteisan

K3 - jenom dotaz, nakouknul jsem poměrně později...je to tvoje původní verze - tedy ty naprosto sám bez ovlivnění jakýchkoli připomínek?

18.03.2020 18:42:26dát kritice tipK3

teisan, děkuji za přečtení. 

18.03.2020 17:58:07dát kritice tipMandragora1

K3, pozri, v pohode. Dovolím si špekulovať, že by si sa aj sám dokázal na to pozrieť podobne ako to vidím ja. Keby Ti to, čo som napísal ja napísala napr. Můra73. A možno nie. Každá kritika je z istého pohľadu, pri najlepšom, čistá špekulácia. Ja nie som haiku redaktor, ale skús sa úprimne spýtať sám seba, poskytol som touto haiku nejakú službu čitateľovi, bude sa teraz na niečo pozerať inak? Lepšie, plnšie? Bude v ňom rezonovať "poetické prekvapenie", ktoré som vytvoril? Totiž, nepríjemná vec s písaním akéhokoľvek literárneho žánru je tá, že tam, kde nie je niečo ako prekvapenie, tam nie je literatúra ako umenie. A to platí pre každý žáner, prózu, lyriku, haiku.

18.03.2020 17:50:541 tipů dát kritice tipteisan

Jako pozitivum tady vidím to, že se tady nic nehodnotí, tedy ve smyslu (zjednodušeně) "hodná" růže, "zlý" trn. Ovšem na druhou stranu..."horká plotna - spálené prsty"..."namrzlé zábradlí - přilepený jazyk" apod., čili pouze a jenom "voda je mokrá", což je na haiku  dost málo.

(Napsané - forma - je to ovšem poměrně dobře).

18.03.2020 17:41:15dát kritice tipK3

Souhlasím s tebou, rád se poučím.

18.03.2020 16:41:56dát kritice tipMandragora1

PS: A ako som napísal, ako ja vnímam haiku, haiku musí mať aj poetické prekvapenie a súčasťou neho musí byť aj to, že tomu človek dokáže uveriť a to tým, čo a ako je napísané. To "čo" a "ako" sa musia správne stretnúť.

18.03.2020 16:38:33dát kritice tipMandragora1

Fajn, ja Ti to neberiem a ani nemôžem. Ja som nečítal Tvoj životopis, iba tento text. A tu je napr. slovo "utrhla". Ona. Takže stále je tento text pre mňa konštrukt. Môžeš teraz na margo toho napísať, že Ty si ale bol aj svedok toho, ako... Môžeš napísať čokoľvek, ale zo slov ruža, tŕň a kvapka krvi sa skrátka robí ťažko niečo iné ako gýč, a ako to ja vnímam, presne to sa Ti podarilo. Mrzí ma to, ale je to moje vnímanie a ak moje komentáre neprídu nijako užitočné či pre čokoľvek, neváhaj si ich zablokovať, sú to iba dve kliknutia a ja to naozaj pochopím.

18.03.2020 16:27:14dát kritice tipK3

Mandragoro1, nevšiml jsem si toho vnímání, jak se zmiňuješ. Myslíš, že jsem to nevnímal tam venku? Jsem zahradník, růží jsem se nastříhal a těch kapek a potůčků krve s ostny bylo nekonečně. Byl to zpětně promítnutý živý obraz:).

18.03.2020 14:33:36dát kritice tipK3

I zahradní trpaslík může být vkusný, když je vkusný:). Ale určitě máš pravdu, nevím, co by tomu řekl japonský haikuolog. Asi to, že naše čínská jídla by v Číně nikdo nejedl:).

18.03.2020 14:10:08dát kritice tipMandragora1

Haiku je náročný útvar, veľmi. Preto je aj väčšina haiku zlých. Pretože je ťažko vytvoriť dobré haiku, ktoré by bolo zároveň skutočným stretnutím so svetom. Skutočnou "haiku vnímavosťou". Ako ja chápem haiku, dôležitým faktorom posúdenia je paradoxne aj taká ošemetná, nepoetická vec, položená v básnickej otázke: má dané haiku nejaký "reálny dopad" na autora? Okrem toho, že sa teší so svojho výtvoru. A odpoveď mi tu je, že žiadny. A aký môže mať na čitateľa? Pre mňa je odpoveď, že nie väčší, než záhradný trpazlík.

18.03.2020 13:54:511 tipů dát kritice tipK3

Jinak to beru tak, že ty rozdílné názory dokazují, jaký je Haiku, ač pár slůvek, náročný poetický útvar.

18.03.2020 13:53:06dát kritice tipMandragora1

Skrátka, na prvý pohľad mi bolo jasné, že je to čisto "z hlavy".

18.03.2020 13:49:01dát kritice tipMandragora1

Vykonštruovaným som myslel práve to, čo píšeš. Teda, že inšpiráciou nebolo vnímanie "sveta, tam vonku".

18.03.2020 13:45:21dát kritice tipK3

Mandragoro1, Aneto, no co se dá dělat, srazily jste mi radost. Jenom bych chtěl říct, že text není vykonstruovaný, neboť to byl momentální nápad. Jestli kýč? možná. Chápu že něco podobného určitě bylo napsáno, mě se to ale líbilo v tu chvíli a napsal jsem to vlastními slovy /nic jsem neopisoval./

Pokud to beru spravedlivě tak si dávám asi za 2,2:).

18.03.2020 13:35:01dát kritice tipMandragora1

PS: Tá zmena "fokusu", o ktorej píše Můra73 je samo o sebe fajn a tak to má naozaj byť, keby šlo iba o to, bez kontrastu nie je nič, ani haiku ani iná báseň.

18.03.2020 13:26:21dát kritice tipK3

Můro73, tvého ocenění si velmi vážím.

18.03.2020 13:23:001 tipů dát kritice tipK3

Dobře, pomlčku jsem přidal. Irčo, já to tak beru, i já  si nechám poradit. Ale pro mě je právě Písmák ta škola a všechny výtky se snažím brát v potaz, tedy polepšit se:). Za výtky i pochvalu děkuji.

18.03.2020 11:18:521 tipů dát kritice tipMandragora1

Úroveň redaktorov, okrem iného, dokladá aj táto veda: "utrhla bych změnila na trhá /slovesa v haiku jsou zpravidla v čase přítomném/".

To je nie len nepochopenie podstaty haiku (keď napr. niekto píše haiku o tom, že mu niečo pripomenulo jeho ženu, ktorá zomrela, tak nenapíše, že mu to pripomenulo jeho ženu, ktorá "umiera"), to je nepochopenie samotného jazyka. Nepochopenie, že tzv. "minulý čas", nemusí vôbec odkazovať niekam do "minulosti". Takéto nepochopenie ma na literárnom serveri a u redaktora až zaráža.

18.03.2020 10:26:301 tipů dát kritice tipAneta

Nemôžem za svoju náladovú alergiu na spojenia /trny růže, kapka krve/. No úprimne, koho z nás to dakedy nenapadlo? Určite som to už tiež dakedy podobne napísala, kým mi to nezodralo uši. Vždy záleží, v akom období to človek číta.

18.03.2020 10:11:201 tipů dát kritice tipMandragora1

Milý autor, prepáč, ale ako to ja vnímam, je to čistý, vykonštruovaný gýč. Niečo, čo už aj tu na Písmáku bolo vykonštruované a omleté (naposledy myslím nick Musaši). Nulové poetické prekvapenie. A teda ako ja chápem haiku, tak text nemá s dobrou haiku nič spoločné. Nedaj sa zavádzať "haikusitickými redaktrormi".

18.03.2020 09:41:49dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Ano, kireji bych také přidala... ta myšlenka je parádní, Karle.

18.03.2020 09:37:23dát kritice tipMůra73
redaktor poezie

Mně se naopak v tomhle textu velmi líbí, jak se fokus mění z chtění utrhnout růži, které se již stalo minulostí k soustředění se na trn a na poraněnou ruku. Výborně! Kireji bych přidala, je to stopa pro čtenáře, že mu právě v tomto místě chce básník haiku naznačit, aby zpozorněl, že právě tady se text láme a dostává do juxtapozice. 

Velký pokrok od minulého textu, dávám i výběr

18.03.2020 09:22:58dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Karle, nejde o polepšení, nejsme ve škole:-), jen o pochopení, a od toho tady jsme, taky si nechávám poradit, a třeba atkij taky - koukni na včerejší diskusi u ní... to je přece na Písmáku to nejlepší!!

18.03.2020 09:17:52dát kritice tipK3

Renato, děkuju.

18.03.2020 09:15:20dát kritice tipK3

Jedno písmeno mi zrovna došlo. Ostatní nechám být. Děkuju, Irčo. Příště se snad polepším.

18.03.2020 09:14:54dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Renato, kopíruju:

Podstatou haiku je „řezání“ ( kiru ). To je často reprezentován vzájemným působením dvou obrazů nebo nápady a kireji ( „řezání slov“) mezi nimi, jakýsi slovní interpunkční znaménko, které signalizuje okamžik oddělení a barvami způsobem, ve kterém jsou vedle sebe prvky spojené.

18.03.2020 09:05:19dát kritice tipbixley
redaktor prózy

Líbí se mi.

Jen dotaz haikoneznalce: Ireno, musí tam být ta pomlčka?

18.03.2020 08:55:31dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Ahoj, Karle, myšlenka se mi líbí, ale...

utrhla bych změnila na trhá /slovesa v haiku jsou zpravidla v čase přítomném/

kapkU bych změnila na kapkA

takže jen s pomocí dvou malých změn bych brala jako hezké dílko...

trhá růži - 

trn a kapka krve

 



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.