Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

hladká jak peří

20. 03. 2020
14
33
1267
Autor
atkij

 

 

 

na každém druhém stromě káně

výjev jak z hororu dokrmí mlha

čím jsme jí blíž

tak námi roste

v kostech pole život vrže

 

obrazný vřískot smázne gesto

proto už neřeknu co se mi zdálo

že zase o něm jak třásly se ruce

a hlas jen tenký pro děti zbyl

 

poťouchlý datel na konci mlhy

ťuká mi na šíji slunečný den

to už jsme v jiné nadmořské výšce

v nebi za očima ztmavených brýlí

včera hrne mrakem dlaně

má dar mě rozesmát

na první dobu

 

široko daleko za rysem kapoty

táhne se krajina

hladká jak peří

 

 

 

 

 

 

 


33 názorů

atkij
21. 03. 2020
Dát tip

S níže uvedenými komentáři nemám vůbec problém. Řekla bych, že jste se Safiánem a celkově nekomunikovali přes míru slušnosti, ale názorově k podstatě věci. Je zajímavé číst v myšlenkách druhých, obzvlášť v těch evokovaných mým textem. Takže v poho.

Vesuvanko, děkuji mnohokrát, potěšila jsi.

KK, trefil jsi tu atmosféru naprosto přesně. Hitchcockovská, černobílá scéna přecházející do slunečného dne. To byly mé výrazové ambice, cíl:)

 


Safián
20. 03. 2020
Dát tip atkij

Mandragoro, já tě, v naději, že bys mohl poezii skutečně něčím přispět,  pochválím, a ty se stavíš na zadní, přímo cítím, jak se ti rozčilením chvěje hlas. jak bys mě rád praštil. Takové intoleranci nerozumím. Ale tady není místo na podobnou diskuzi. Pošlu ti raději zprávu.


Viviana Mori
20. 03. 2020
Dát tip atkij

Já neumím napsat moc důstojnou kritiku, to přenechám jiným. Pro mě je tohle fakt poezie. Na Písmáku jsem většinou byla jen sporadicky, ale už delší dobu vím, že narozdíl od mnoha jiných serverů se tu dají najít velmi zajímavá a dobrá díla, toto je jedno z nich. "

 

 

obrazný vřískot smázne gesto

 

proto už neřeknu co se mi zdálo

 

že zase o něm jak třásly se ruce

 

a hlas jen tenký pro děti zbyl

- tohle z ní nějak nejvíc lahodí mým náladám


vesuvanka
20. 03. 2020
Dát tip atkij

Také mě dostal

poťouchlý datel na konci mlhy

ťuká mi na šíji slunečný den

to už jsme v jiné nadmořské výšce

 

táhne se krajina

hladká jak peří

 

TIP


Safián
20. 03. 2020
Dát tip atkij

Mandragoro, tvůj příspěvek není kritika. To si člověk uvědomí, až když čte tvoje argumenty pod různými básněmi. Je to zárodek básnického programu. Ty neposuzuješ básně takové, jaké jsou, ale jaké by měly být podle tvých postulátů. To je velmi zajímavé a už dlouho to tu nebylo. Možná by stálo zato, dotáhnout to jako program a s autory, kteří s tebou sdílí klub (nebo s kýmkoliv jiným), jej převést do praxe.

S názorem, že každá kritika je čistá spekulace, fantazie, nesouhlasím. Kritika může být velmi přesná a může usnadnit čtenářům i autorovi orientaci. Místo složitých argumentů uvedu příklad. Už je to víc než 10 let, jsem tu nabídl vojenský pochod (původně součást velmi rozsáhlé poemy). A zdejší tehdy obávaný kritik mi napsal:  Škoda že to není niterná lyrika. Jak takové poznámce rozumět? Je to dobré, napiš podobně dobrou niternou lyriku  nebo Nestojí to zanic, protože to není niterná lyrika? Podobně dopadla ukolébavka. Prý jak něco takového posoudit?  Nikdy mě nenapadlo, že by se to mělo posuzovat jinak, než jako vojemský pochod nebo ukolébavka. A, samozřejmě, podle jejich stylu. Je/není to dobráý pochod, dobrá ukolébavka a proč. Snad jsem se vyjádřil srozumitelně. Bohužel na takovou diskuzi tu není vhodné místo.

Doufám, že mou poznámku nebereš úkorně.


Karpatský knihomoľ
20. 03. 2020
Dát tip atkij

Páči sa mi v tom texte takmer všetko, ale s druhým riadkom (ak má súvis s káněmi) som sa nevedel stotožniť. Ale asi iba môj problém, podobný mám s Hitchcockom.


Safián
20. 03. 2020
Dát tip atkij

Atkij, tady směrovka nepomůže, ať bude báseň o čemkoli, výraz jako z hororu bude vždy instantní. Tedy, přinejmenším v lyrice, cizorodý. Dovedu si ho představit v próze, možná i v epice, v podobné funkci jakou plní rčení byl tam bordel jako v tanku.


atkij
20. 03. 2020
Dát tip

Děkuju, děkuju. Co ještě dodat. Jen snad, že je text napsany, jak jsem nejlépe uměla a potřebovala. A rozhodně jsem ho do finální podoby pilovala do (pro mě) vyhovujícího stavu. Obyčejně neobyčejná cesta do hor. Vedu dost obyč zážitky, které projikují obyč texty:) Přesto z nich těžím co to dá. 

Dřív mě hodně bavily blbinky , kde jsem si vyloženě vymýšlela. Ve sbírce ne/vážně.  A taky mě mnozí měli zapsanou spíš jako autorku vážnějších textů. A nebyli ochotni jim přijít na chuť. Přesto se na čtení osvědčily. Jsou srozumitelné. A já se teď snažím jít touto cestou. Najít k tomu ty správné prostředky je věc druhá;) 


atkij
20. 03. 2020
Dát tip Gora

Všem děkuju za postřehy ze čtení. Beru si z nich do zásoby pro další psani. 

Safiáne, chápu. Dávám Ti za pravdu ohledně usazení. Pracovní název zněl Cestou do hor. Jenže mi pak přisel jaksi nezajímavý a změnila. Tím pádem se ztratila čtenářská či posluchačská směrovka. Vyplývá z toho tedy pro mě buď vrátit název, nebo práve v místě, na které si trefnět poukázal, jemně poupravit.  Např. Výjev za předním sklem dokrmi mlha...tím pádem by mohla zmizet závěrečná kapota:) Promyslím to. A jsem ráda, že se Ti líbí. Pracuju na sobě, abych psala i posluchačsky stravitelně;)


lawenderr
20. 03. 2020
Dát tip atkij, Alegna

...

poťouchlý datel na konci mlhy

ťuká mi na šíji slunečný den

to už jsme v jiné nadmořské výšce ...

tohle se mi moc líbilo:)

 - a pak poslední péřová strofa ...

- nejvíc se mi nelíbil obrazný vřískot a výjev jak z hororu - že si asi dělám obrázek ráda sama ... nevím, prostě ale tak:)

... a hlas jen tenký pro děti zbyl ... - je zvláštní slovosled:) bysem tě to chtěla vidět pocítěně recitovat :)))

Ne, nejsem šklíba, jen tě ráda čtu - ten zbytek mi za to stál, děkuju:)


Andělka1
20. 03. 2020
Dát tip atkij

*** Tolikrát jsem zažila, přes kapotu vnímala - krajinu, hladkou jak peří.


Safián
20. 03. 2020
Dát tip Gora, Alegna

Báseň je pěkná, líbí se mi. Dokonce velmi. Jen ten obrat Výjev jak z hororu je instantní. Místo něj by měl být, a tady se to přímo nabízí, doplněn stručný popis scény. 


Moc se mi líbí ty zvláštní obraty.


Kočkodan
19. 03. 2020
Dát tip

„poťouchlý datel na konci mlhy

 

ťuká mi na šíji slunečný den“

 

Já si ale neťukám na čelo, co je to dnes za ptákovinu. (tedy já neťukám ani jindy)

 

A řada zeťů by si tvoje verše možná upravila na:

 

čím jsme jí blíž

 

tak vztek v nás roste

 

;-)


kouzelná_květinka
19. 03. 2020
Dát tip atkij

já četla na první dobrou :-)

kapota se mi nelíbí..

široko daleko

táhne se krajina

hladká jak peří

by mi stačilo :-)


blacksabbath
19. 03. 2020
Dát tip atkij, Alegna

poťouchlý datel na konci mlhy/ťuká mi na šíji slunečný den.....*/***


Gora
19. 03. 2020
Dát tip atkij

Vrstevnaté, Jitko, moc fajn - změnu nálady přes napětí k úsměvu korunuje zvlášť poetický závěr.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru