Na Písmáku publikuje 50 tisíc autorů, 435 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Novinky #2 (28. 9. 2019)
Novinky (1. 8. 2019)

+13 neviditelných
Noc
datum / id25.03.2020 / 505109Vytisknout |
autorvikos
kategorieVolné veršeDalší dílo autora
zobrazeno197x
počet tipů0
v oblíbených0x
Noc

Ivan Krasko

 

Noc

 

Je nutné myslieť, neodvratne nutné!

Lebo veď už sa

Blíži tíško, bez šumotu, zo všetkých strán,

zhora i zdola,

s istotou neodvrátiteľnou, práva ako prírodný

zákon. A nemôž’ ujsť pred ňou, nemôž’...

 

Blíži sa čierna, strašná noc! Niet spôsobu

odohnať ju.

Rozsvietiš všetky svetlá – tým väčšia istota, že

je už tu. Zhasíš – vrhne sa na teba, obkľúči ťa,

jako Dolores inferni. Och, nemôž’ ujsť, nemôž’!

 

Blíži sa a začne trhať ducha, mozog i srdce

zdedenými vinami mnohých storočí. Duch žízni

po svetle,

chce mať istoty – aspoň istoty stredovekého

ľudstva:

 

vieru (och, vieru, akúkoľvek vieru),

a mozog zláme mu krídla večnými

pochybovačnými invektívami.

A srdce bude plakať, bude...

 

Nemôž’ ujsť, nemôž’, je nutné myslieť ďalej,

neodvratne nutné!

 

 




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

26.03.2020 13:55:56dát kritice tipvikos

aj ja dakujem :) ale fakt :)

26.03.2020 13:45:13dát kritice tipMandragora1

Dík a ja Tebe.

26.03.2020 13:37:111 tipů dát kritice tipvikos

tak potom je to v poriadku a ja Ti želám pekný den :)

26.03.2020 13:35:06dát kritice tipMandragora1

Viem to, a preto: Amen. A všetkú moc, všetkým ľudom.  Ale hlavne básnikom.

26.03.2020 13:29:45dát kritice tipvikos

ano Madragora, ty nie si basnik a to predsa musis vedieť ty, ja mám radšej blázonov ako tých správnych chlapcov :)

26.03.2020 13:23:071 tipů dát kritice tipMandragora1

To je pravda. Nič zlé si neurobil. Len by jeden nebásnik čakal od DNA básnika trochu niečo iné. Napr. by to dal aspoň ako kategóriu "citáty", keď už by si nemohol pomôcť, "porušiť pravidlá" či iba zverejniť to, "čo je dostupné kdekoľvek na internete".

PS: Internet, jeho jedna služba, web, pozná aj koncept "webového odkazu". Pre prípad, že by si opäť našiel na internete niečo skvelé a to na mieste, kde je to niečo skvelé úplne legálne. Ale chápem, že niektoré pravidlá bránia rozvoju kultúry ako takej a že Ty si niečo ako ten rozvíjač. Všetká česť.

26.03.2020 13:16:36dát kritice tipvikos

Jarodějka, zatial som tu pridal 18 diel z toho je 16 mojich vlastných a vôbec sa mi nezdá, že by som tým niečo zlé alebo nefér urobil

26.03.2020 13:15:27dát kritice tipJarodějka

Psala jsem o svém pocitu z toho. Nikde jsem nepsala, že mám patent na rozum. Je to tady, tak mohu svobodně sdělit svůj dojem. Tvůj pocit je Tvůj.  Nejsem admin :o)

26.03.2020 12:46:23dát kritice tipJarodějka

Vikos, jak víš, že Ivan Krasko by chtěl publikovat na Písmáku?

Vnímám tento server jinak - jako prostor pro zveřejnění vlastního díla autora, kterého zajímají komentáře Písmáků .

Zdá se Ti fér? že teď na Tvůj profil, případně i do Tvé pošty, budou chodit reakce ostatních, pocity z básně, kterou jsi Ty sám nenapsal.. Vidím tam nahoře, že se zviditelnil "autor vikos" :o) 

26.03.2020 11:39:17dát kritice tipMandragora1

Nič si z toho nerob. Tiež veľa vecí nechápem. Ale, ked si napísal:

"nemohol by som sa cítit ako básnik keby som pravidla neporušoval, to musí mať básnik v DNA",

tak mi napadlo, že básnik robí možno iné veci, než zdieľa to, čo je "dostupné kdekoľvek inde na iternete".

Ale ja nie som básnik a sú iste rôtne druhy poézie, tak možnoje všetko ok.

26.03.2020 11:33:16dát kritice tipvikos

no hej, prečo nie, myslim si, ze byt basnikom, je poslanie (niečo z hora), ako aj byť lekárom alebo učitelom, myslim si, ze to čo je naozaj dôležite sa nedá vidieť očami :) a neviem či som dobre pochopil tvoju otazku ale nechodim tu kvoli poslaniu, chodim tu kvoli poezii

26.03.2020 11:18:00dát kritice tipMandragora1

Len taká básnická otázka, píšeš:

"nezverejnujem nič čo by nebolo dostupné kdekoľvek inde na iternete"

a teda, pýtam sa, svoje DNA básnické poslanie, tu na tomto mieste, vidíš v niečom takom?

26.03.2020 11:12:061 tipů dát kritice tipvikos

chápem aj dovody kritiky... má to svoje opodstatnenie a pači sa mi, že tu je tákoto debata, vďaka Vám a prave pod týmito veršami  .... Krasko je proste dobry :)

Je nutné myslieť, neodvratne nutné! :)

26.03.2020 11:06:49dát kritice tipMandragora1

To máš pravdu, pán básnik je pán basnik, nemôže ho nič zastaviť. Takú ma silu DNA básnika, kam vstúpi, vytvorí slobodu priestoru alebo aspoň ducha. Kiež by som mal takú DNA.

26.03.2020 10:59:29dát kritice tipvikos

ano iste máš pravdu, že o účtoch ludí tu rozhoduje Pismak...  Pismak nám tu dáva priestor, pre ludi čo tu chodia a myslim si, že my všetci aj pismak chce aby bol tento priestor slobodný, je prirodzené, normalne, že sa naše názory líšia. Prepač ale ja autorske prava naozaj neriešim, nezverejnujem nič čo by nebolo dostupné kdekoľvek inde na iternete, nie som policajt a velmi sa mi pači táto možnosť internetu, to zdielanie informacii, myšlienok, myslim si, že skor ide o to, že Pismak je stránka pre autorov a v tom zmysle, ja tu chodim spravne, nepomylil som sa, som autor :) a nemohol by som sa cítit ako básnik keby som pravidla neporušoval, to musí mať básnik v DNA :)

26.03.2020 10:23:56dát kritice tipMandragora1

Môj komentár bol dobre myslený. Ale máš pravdu, nie som ten každý, kto si na tomto mieste všimol to, čo píšeš, ten zámer.

26.03.2020 09:58:40dát kritice tipvikos

moj zaujem je pisanie poezie, ten kto to chce tiež, to vidi, nie kazdy si to vsimne  :)

26.03.2020 09:54:27dát kritice tipMandragora1

Ako to ja vidím, tento priestor je užitočné chápať tak, že ak Ti niekto na konci dňa zruší a zmaže Tvoj účet a zablokuje sem prístup, tak ten, kto to urobí si na to nemusí pýtať povolenie od žiadnej verejnosti. Inak povedané, tento priestor v zmysle počítačového programu niekto ako osoba vytvoril, udržujeho ho či upravuje, ak zo svojho pohľadu vidí, že treba, a platí zaň všetky účty, ktoré treba platiť ďalším stranám, ak chceš mať niečo na webe verejne prístupné.

Inak povedané, nejedná sa o "slobodne verejne prostredie". Ide o prostredie, ktoré spadá, tak povediac, pod inú jurisdikciu. Ale aj sám, povedzme súkromný majiteľ, sa musí riadiť platnou legislatívou (ak chce byť Dobrým spolkom), a ak by v rámci nej došlo k porušeniu práva, napr. autorského, tak by sa niekto mohol na neho (či vyššie) obrátiť a žiadať nápravu.

25.03.2020 23:42:24dát kritice tipAššurballit

pravidla su celkom jasne. pismak je o zverejnovani vlastnej tvorby. dobre mravy su aj o tom respekttovat tento uzuzs-pravidlo dodrziavat to. - pismak skutocne nie je o copy and paste diel klasikov. skus facebook napr. skupinun poezie pro kazdy den. tam pridavanie cudzich diel je na rozdiel od pismaku podmienkou.

25.03.2020 20:32:58dát kritice tipvikos

chapem, ze ty tu chces zverejnovat iba svoje veci, nemusis byt ako ja, nemusime sa chovat rovnako, pači sa mi roznorodosť a to je zaujimave aj na vox populi, to je tým, ze je to slobodne verejne prostredie. Na druhej strane ja neviem či je to v sulade s pravidlami na Pismaku, neviem presne ako je tu tento priestor chapany alebo v akej miere je obmedzeny. Ja sa v mojich prispevkoch riadim mojim osobnym nazorom a snažim sa neporusovat dobre mravy :) to myslim celkom važne :) a vyberať veci o ktroych som presvedčený, ze su dobre a moja motivacia nema nič spolocne s peniazmi preto si myslim, ze nemusim mat pocit, ze robim niečo zle :) 

25.03.2020 19:59:00dát kritice tipKarpatský knihomoľ
redaktor poezie

Je to vôbec legálne? Od smrti autora ešte neuplynulo 70 rokov.

25.03.2020 19:46:05dát kritice tipvikos

lebo si myslim, že su to dobre básne, to ako po prve :) a zároven dufam, ze tym niekoho z citajucich potesim, ved napr. Ivan Krasko je zakladatel slovenskej modernej poezie. Myslim si, že tým nikoho neurazim, prvorada je pre mna poezia, tym sa riadim. A vnimam to aj tak, že je tu pristor na vox populi, kazdy sa tu moze postavit na svoj stupienok a hovoriť čo ho napadne, vymiename si tu navzajom svoje myslienky, mne sa Kraskove myslienky pacia, nevadi mi, ze nie som ich autor, som citatel, to je tiez super zazitok :)    

 

25.03.2020 19:13:091 tipů dát kritice tipKarpatský knihomoľ
redaktor poezie

Nerozumiem prečo zverejňuješ cudzie dielo.



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.