Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Jaro za humny

Výběr: Pomerančová, atkij, Můra73
19. 04. 2020
32
36
2651
Autor
Entropia

 

Kdo by čekal jaro

v měsíční krajině –

 

blankytná modř

se odráží na hladině

odkalovací nádrže

a neodbytné břízy

zakousnuté do hlubin země

znovu mládnou

 

blata ztvrdla

dají se přejít suchou nohou

a bludičky se stáhly do lesa

aby v noci opět ovládly

ocelové město

kde páky písty kola a pásy

nikým nerežírované choreografie

znovu sehrají

polopřízračná představení

 

hradba tajemna

přes zimu zřídla

ještě propustí nepovolaného

jemuž „vstup zakázán“

ale už vyhání cizí oči

výhony i mízu

do závratných výšek

konkurujíc koloraturnímu zpěvu

 

podběl odvážně zvedá hlavičky

stejně jako orseje sasanky a petrklíče

ještě pár týdnů

a ukáže se

kdo je tady pánem

 

 

 


36 názorů

PavelK
18. 09. 2020
Dát tip

Mluvili povolanější, budu mlčet. Moc pěknej kus.


MilanH
08. 09. 2020
Dát tip

Taková tajemná až nostalgická


Umbratica
04. 09. 2020
Dát tip

Taky jsem psávala a tak trochu pořád píšu něco jako industriální poezii. Ta tvoje je ale mnohem hlubší. Zabývám se ale i výtvarnou fotografií a tak znám fotografické "krajiny", které vyjadřují cosi dost podobného jako tvoje báseň.


Překrásná... plna optimismu navzdory odkalovací nádrže v měsíční krajině!

Děkuji, moc se mi líbí.


Optimistické


neznamaxy
27. 04. 2020
Dát tip

*/  tip  líbilo, líbí, moc moc


per_zay
22. 04. 2020
Dát tip

hmmm ... T


vk
20. 04. 2020
Dát tip

napriek všelijakým náznakom ma to nevtiahlo pod čiernobiely povrch


Lnice
20. 04. 2020
Dát tip

měsíční krajiny mají i své vzácné živočichy, jako například některé druhy pavouků...pěkný text!


Lerak12
20. 04. 2020
Dát tip

Skřek projel šedí a skonal za vraty.  Na scéně předehra klíčícího předpokladu.

Opravdu povedené dílo. 


vesuvanka
19. 04. 2020
Dát tip

Nádherná báseň, oslovila mě :-))) TIP


Iren
19. 04. 2020
Dát tip

Mandragora, rozumiem tvojej reakcii. Ja poézizu určite nevnímam, ako písanie podľa striktného vzorca a diéta, o ktorej píšem, neznamená zchudnutie na kosť. 


Iren
19. 04. 2020
Dát tip

Mandragora, rozumiem tvojej reakcii. Ja poézizu určite nevnímam, ako písanie podľa striktného vzorca a diéta, o ktorej píšem, neznamená zchudnutie na kosť. 


Vika
19. 04. 2020
Dát tip

Díky mimo jiné i za zajímavou debatu kritiků - zejména o adjektivech :-)


Iren
19. 04. 2020
Dát tip

Určitě, Entropia, tvé dílo má můj respekt takové, jaké je. Sdílím s tebou mé pocity, protože jako autor to mám sama ráda. A vždycky mi trvá, než něco v sobě někam posunu na základě zpětných vazeb. 


Iren
19. 04. 2020
Dát tip

Určitě, Entropia, tvé dílo má můj respekt takové, jaké je. Sdílím s tebou mé pocity, protože jako autor to mám sama ráda. A vždycky mi trvá, než něco v sobě někam posunu na základě zpětných vazeb. 


Entropia
19. 04. 2020
Dát tip

Díky všem za čtení, zamyšlení, doporučení, spoluprožívání...

Iren, k tvé úpravě - ten můj "kámen" jsi skvěle vybrousila, ale já bych ho nechala tak, jak jsem ho "tam" našla, jak mě zaujal, takový jsem si ho donesla "domů". Některé texty zůstanou polotovarem :-)

Mandragoro, asi Tě chápu úplně jinak, než jak to myslíš. Ale já mám pocit, že ten bod 2 je v třetí sloce, asi splynul s popisem, ve zbytku pak zase popisnost. O "změněný mód" se i v realitě postarala ta pomalu ale jistě bující zeleň. Aspoň v mých očích.  


Iren
19. 04. 2020
Dát tip

Mandragora, napísala som kedysi takú revolučnú, v každom riadku adjektívum, nápoky. Nepáčilo sa mi vyčítanie každého jedného adjektíva, lebo kto to povedal, že nemajú vpoézii byť? A nepovedal kedysi niekto, že zemeguľa je placka? Preto píšem, že väčšinu by si mal čitateľ domyslieť. Zaslúži si to... priestor pre vlastné vnímanie.


Iren
19. 04. 2020
Dát tip

Ano, ano, ano.. já ji přijala po svém. :)


a2a2a
19. 04. 2020
Dát tip

Iren, jsem velkým ctitelem neukecané poezie a proti tvé poznámce nelze nic namítat. Jistě platí v co nejširší míře. Někdy však, a to nemám na mysli tuto báseň, platí, že i "ukecanost" může být zdánlivá, jestliže přispěje k barevnosti. Pak ji přijme i poučený čtenář, třeba jen proto, že se chce nechat kolébat.


Iren
19. 04. 2020
Dát tip

Ano a2a2a, máš pravdu. Jsem přesvědčená, že k neukecané poezii se člověk musí dopracovat. Není jednoduché psát bez adjektiv. A ještě těžší je psát tak, aby si čtenář přimaloval přesně ta, která má autor na mysl. 

Na druhou stranu, poezie není encyklopedie a výklad není dogma. Vyvolané obrazy nebudou úplně rozdílné, ale vždy bude platit: co čtenář, to originální, výsostně osobité vnímání textu.


Můra73
19. 04. 2020
Dát tip

vracím se s výběrem 


a2a2a
19. 04. 2020
Dát tip

Iren,

je jen dobře, jestliže čtenář nabízí svůj pohled a k tomu způsobem, jaký jsi předvedla. Za to díky. Nabídnu také svůj, jak tomu rozumím.

Kdyby autorka napsala ...kde páky písty kola a pásy bez režie...znovu sehrají, atd., text by ochudila, poněvadž průmyslový provoz režii nutně má, autorka však chtěla zdůraznit šeď oné režie s přáním, že by ji mohlo něco zlidštit.

Totéž platí i pro záměnu verše ...polopříznačná... za svá. V  slově ...polopříznačná... lze spatřovat jak onu šeď, tak i nezbytnost, zatímco záměna za prosté ...svá... v kontextu s ...bez režie... by vyznělo jednoznačně černobíle.

A také děkuji za inspiraci začíst se ještě hlouběji.


Iren
19. 04. 2020
Dát tip

Nádhera. Neber jako rýpání, protože tam, kde to nemá cenu a nevidím potenciál... tam své bláboly nepíšu :).

Některé věci si zaslouží dietu (méně adjektiv)

kde páky písty kola a pásy

nikým nerežírované choreografie   (bez režie)

znovu sehrají

polopřízračná představení              (svá představení)

 

Posuď sama.. vím, jak je těžké vzdát se vlastních slov. Většinu adjektiv by měla doplnit čtenářova fantazie, potom je poezie dokonalá.

Děkuji za příjemnou chvilku.

 


atkij
19. 04. 2020
Dát tip

Parádní. Místy by se možná dala ubrat nějaká spojka,  zkonzistentnit verš, ale to je pouhý detail, obsahově jsi předala ojedinělý obraz Tvé krajiny. Koloraturní zpěv ptáků dodává i vtipně objevnou zvukovou stopu. 

V. 


vážnou kritiku už kolegové napsali......mě se prostě líbí..uložím si do oblíbených....*/****


Moc krásná, čistá. Výběr a tip.


Můra73
19. 04. 2020
Dát tip a2a2a, Gora, vesuvanka, Alegna, atkij, Helen Zaurak

Krásně se Ti čeština zakusuje do měsíční krajiny. Přecházení mezi časy neruší, baví mě. V kontrastu se vším trčí hlavičky podbělu. Závěrečná strofa funguje. Moc dobře vymyšlená a napsaná báseň.

Zkoumám, jak mě provokuje použití  "konkurujíc koloraturnímu". Stále se k tomu vracím, tohle spojení trčí v češtině podobně jako bříza v měsíční krajině nebo měsíční oblast uprostřed zeleného kraje. Zajímavé, ještě si s tím v sobě pohraji. 

 


a2a2a
19. 04. 2020
Dát tip vesuvanka

Nádherná. A pro nás, místní obzvláště, protože ozvěna srdce se od ocelových pecí odráží hlasitěji.

.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru