Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kdo je básník

04. 05. 2020
21
16
922
Autor
Oldjerry

Jak tu tak čtu povídky, ale hlavně básně, kritiky - vzpomněl jsem si na drobnou příhodu.

Snad sem patří...

 

Osm let jsem vydával spolu s dalšími několika kolegy městské noviny. Snažili jsme se, aby to nebyl obvyklý suchopár strohých oznámení Městského úřadu, ale list, který si lidé přečtou se zájmem  a při tom vstřebají i ty úřední zprávy. Namátkou: historie města, slavné osobnosti, které v městě působily, narodily se, křížovky, tipy na výlety, recepty na cokoli, povídky      a ... básně.

Po první básni  - netuším, odkohože byla - snad od Herba, snad od kartana - jsem dostal e-mail: "...co je to za báseň, když se nerýmuje a jsou v ní samé megafóry, sdělení, podle nichž se nedá pochopit, co jimi autor myslel..."

Slušný e-mail - skutečně jen dotaz. Dostával jsem i jiné, mnohem, mnohem drsnější dopisy, e-maily, telefonáty. Vyvolávaly jiné pocity, než úsměvná záměna megafóru s metafórou...

Odpověděl jsem, že i v poezii probíhá vývoj, jehož zmapování není předmětem našich novin. Zkuste, pane, napsal jsem v odpovědi, přečíst tu báseň  pomalu a vícekrát. Nebádejte nad tím, co měl na mysli autor a zkuste, jestli ve vás vyvolá nějaké představy, zkušenost z vašeho života, obraz, který jste někdy viděl, příběh, který jste zažil, viděl, slyšel, nebo četl...

Pokud ve vás báseň probudí nějakou myšlenku,  vzpomínku, nebo pocit - nepsal ji autor zbytečně a tudíž ani špatně.

 

Teď, když to píši, tak se mi tak zdá, tak mne na-pa-dlo, že je v tom skryta i možná cesta nejen pro rozpačité čtenáře, ale i pro některé tápající začínající autory, pro které ještě nedávno byla poezie a někdy ještě stále i je - vlastně jen souborem rýmů a bohužel někdy ani ne moc dobrých, dokonce třeba jen prózou, nasekanou do nějakých krátkých řádků a nutně rýmovanou. Pobídnout, navést, aby se alespoň pokusili psát verše, nad kterými je třeba se zamyslet. Jistě, že to není všelék na neduhy začátečníků, ale přece jen je to jedna ze šipek, které někam ukazují, které někam vedou...

 

Začal jsem vzpomínkou, končím vzpomínkou - na mého profesora češtiny, který nám přiblížil podstatu poezie velmi osobitě: Básník je člověk, který vás donutí při kocovině po calvadosu myslet na kvetoucí jabloň...


16 názorů

Oldjerry
03. 06. 2020
Dát tip

fusky: Díky za kritiky i tipy...


macecha
15. 05. 2020
Dát tip

když máme "chvilku," jsme básníky všichni :-) ... T*


Oldjerry
07. 05. 2020
Dát tip

Děkuji vám za vaše kritiky, dal by se z nich sestavit rozbor s  dost velkou hloubkou,  Pro mne je to jako  deštíček v září po němž se hříbky hrnou z mechu po stech... Snad ale nikdo nebude čekat, že budu jako ony. Nápadů mám sice furt dost, ale vždycky  nemám po ruce psaní a bez toho vždycky s úspěchem i ten nejlepší námět zapomenu...   Jo, stáří... blbne ... a někdy i bolí...


fialka...
05. 05. 2020
Dát tip

Megafóry mám v básních nejradši :-))


Děkuji, někdy tu opravdu skučím! Velmi!

Absolutní rýmy jsou asi nějakou nemocí, ale i k některým zde vysoce hodnoceným básním jsem jaksi ještě nedospěla... :-)


Gora
04. 05. 2020
Dát tip

Calvados Rana le Roi

Už vícekrát jsi s lahodným nápojem zazářil, Jardo...

Tvé zamýšlení se nad tím, kdo je básník, je zábavné a zároveň inspirativní!

Jsem přesvědčena, že poezie je pro každého.

 


agáta5
04. 05. 2020
Dát tip

ano :)


Andělka1
04. 05. 2020
Dát tip

I pro mne, proto jsem kdysi ji s láskou  psala...už tuším.


bixley
04. 05. 2020
Dát tip

Na tom, co píšeš, opravdu něco je. A nejvíc se mi líbí ten závěr.


Diana
04. 05. 2020
Dát tip

Pěkné, pravdové...


revírník
04. 05. 2020
Dát tip

Nad tvou miniaturkou jsem se zamyslel. Splnila svůj účel.


aleš-novák
04. 05. 2020
Dát tip agáta5, asrar

myslím, že i ten, kdo při pohledu na kvetoucí jabloň vidí sklenku kalvadosu, může být básník...:o)


Kočkodan
04. 05. 2020
Dát tip

Ve mne tvoje dílko probudilo myslenku, ze jsi ho nepsal zbytecne.


K3
04. 05. 2020
Dát tip

To je pěkná definice:).


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru