Na Písmáku publikuje 50 tisíc autorů, 437 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Novinky #2 (28. 9. 2019)
Novinky (1. 8. 2019)

+12 neviditelných
Poézia v próze, štruktúra v poézii (ultra-rýchla not-for-you-teória)
datum / id11.05.2020 / 506795Vytisknout |
autorMandragora1
kategorieJen tak pro radostDalší dílo autora
zobrazeno137x
počet tipů5
v oblíbených0x
zařazeno do klubůAutorská rebélia a nová kritika,
Prolog

Rozcvička dialektickou štruktúrou:


„Nie je nič praktickejšie ako dobrá teória.“ (Kant)


„Šedá je teória, zelený strom života.“ (Goethe)


 

Poézia v próze, štruktúra v poézii (ultra-rýchla not-for-you-teória)

Ak platí, že báseň je text so silným poetickým usporiadaním, možno sa dá očakávať, že aj báseň v próze bude mať poetické usporiadanie. Pozrime sa na jednu krátku pasáž, ktorou končí Walden od Thoreaua:

"Jistě kdekdo slyšel příběh, který koloval po celé Nové Anglii, o statném krásném brouku, který vylezl ze suché desky starého stolu vyrobeného z jabloňového dřeva, stolu, který stál šedesát let v kuchyni jednoho farmáře, nejdřív v Connecticutu a potom v Massachusetts vylíhl se z vajíčka nakladeného do živého stromu ještě o mnoho roků dřív, jak se ukázalo na počtu letokruhů kolem něho; několik týdnů ho slýchali, jak se prokusuje ven, nejspíš „vysezen“ teplým kotlíkem. Koho by tahle historka neposílila ve víře v zmrtvýchvstání a v nesmrtelnost? Kdož ví, jaký nádherný okřídlený život, jehož vajíčko je už věky pohřbeno pod mnoha soustřednými kruhy dřevnaté topornosti v zmrtvělém, uschlém životě společnosti, poté co bylo nakladeno do běli svěžího zeleného stromu, jenž pozvolna nabral podobu jeho dobře proschlé hrobky – a možná že ono prohryzávání poslouchá už roky užaslá lidská rodina usazená kolem hodovního stolu – kdož ví, zda se znenadání nevynoří z krajně nevkusného zánovního nábytku této společnosti, aby se konečně mohl radovat z nádherného letního dne!"

 

Otázka znie, je toto báseň v próze? Je tu niečo, čo sa dá nazvať ako poetické usporiadanie? Je jedno staré, dobré, klasické poetické usporiadanie, či inak povedané, jedna poetická štruktúra (okrem bezpočet iných), ktorej pôvodu a histórii je napr. venovaná celá kapitola knihy Andrew Welsh: Roots of Lyric: Primitive Poetry and Modern Poetics. Princeton University Press, 1987. Tak, ako je táto konkrétna poetická štruktúra stará, tak nekonečné možnosti ponúka, včera, dnes aj zajtra.

Skúsme si text rozdeliť na dve časti:

1.
"Jistě kdekdo slyšel příběh, který koloval po celé Nové Anglii, o statném krásném brouku, který vylezl ze suché desky starého stolu vyrobeného z jabloňového dřeva, stolu, který stál šedesát let v kuchyni jednoho farmáře, nejdřív v Connecticutu a potom v Massachusetts  – vylíhl se z vajíčka nakladeného do živého stromu ještě o mnoho roků dřív, jak se ukázalo na počtu letokruhů kolem něho; několik týdnů ho slýchali, jak se prokusuje ven, nejspíš „vysezen“ teplým kotlíkem."

2.
"Koho by tahle historka neposílila ve víře v zmrtvýchvstání a v nesmrtelnost? Kdož ví, jaký nádherný okřídlený život, jehož vajíčko je už věky pohřbeno pod mnoha soustřednými kruhy dřevnaté topornosti v zmrtvělém, uschlém životě společnosti, poté co bylo nakladeno do běli svěžího zeleného stromu, jenž pozvolna nabral podobu jeho dobře proschlé hrobky – a možná že ono prohryzávání poslouchá už roky užaslá lidská rodina usazená kolem hodovního stolu – kdož ví, zda se znenadání nevynoří z krajně nevkusného zánovního nábytku této společnosti, aby se konečně mohl radovat z nádherného letního dne!"

 

Dá sa povedať, že v prvej časti sa systematicky opíše niečo, čo bude v druhej časti slúžiť ako objekt meditácie. Štruktúra je tu prechodom z jedného (rétorického) módu (mysle) do druhého. Všeobecne táto konkrétna poetická štruktúra, emblém (latinsky emblema), prechádza od pohľadu do vhľadu, od vnímania k reflexii, od vonkajšieho, v prvej časti popísaného objektu, procesu alebo udalosti k pohybom mysle, citov či fantázie, ktoré boli tým objektom vyvolané, inšpirované.

Predstavenú štruktúru môžeme vnímať aj z pohľadu estetického princípu "jednota v rôznosti" či "poetického prekvapenia", tým ako prvá časť prejde do druhej, ktorá je už v inom "móde". Navyše, možno si všimnúť, ako sa meditácia začne vynárať z otázky, ktorou tu, v mojom rozdelení, začína druhá časť štruktúry. Akoby aj druhá časť stelesňovala podobný proces opísaný v prvej časti a dodávala tak textu istú ikonicitu, ešte silnejší dojem, že ide o istý živý celok.

Tvorca, ktorý nemá povedomie o poetických štruktúrach, môže vo svojej básni podať to, čo je v našom príklade prvá časť, do toho vloží celú svoju tvorivosť, talent a… svoju báseň skončí predčasne. Neurobí prechod, často odvážny skok akoby úplne inam a predsa v napredovaní toho, čo už bolo napísané, nevyužije, čo už je či mohlo byť v čitateľovi "kognitívne naakumulované". Oberie sa tak o možnosť urobiť báseň dynamickejšiu a prekvapivejšiu, niečo, čo zarezonuje, čo často môže znamenať, že sa oberie o možnosť vytvoriť poetický text.

Poetické štruktúry, teda rétorické prechody, často dramatické zmeny z jedného módu mysle, vnímania, cítenia do iného, sú, ako napísal T. S. Eliot, jedným z najdôležitejších prostriedkov, akým sa vytvára "poetický efekt", či slovami poetky a teoretičky Ellen Bryant Voight, akým náš apetít po pravdivom príbehu uspokojuje poézia.

 

Literatúra:

Henry David Thoreau: Walden aneb Život v lesích. Praha: Odeon, 1991 (preklad Josef Schwarz)

Michael Theune: Structure & Surprise: Engaging Poetic Turns. New York: Teachers & Writers Collaborative, 2007




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

13.05.2020 12:25:27dát kritice tipMandragora1

Ďakujem vk za spätnú väzbu. Je to naozaj ultrarýchly, neplánovaný, príležitostný text, dopisovaný aj po zverejnení, je to taký komentár, poznámka pod čiaru, k niečomu, čo som si v daný deň všimol na Písmáku.

Dík aj tip-čitateľom.

12.05.2020 11:20:47dát kritice tipvk
redaktor poezie

takto je to zrozumiteľné, well done



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.