Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Ponožková

29. 05. 2020
10
12
871
Autor
kalip

dům pěti prstů
v posteli pruhované
i pata klimbá

 

 

hladce obrace
jehlice si cvakají
levá ponožka

 

vyhlíží z boty
slunce v barvě nachové
díra nevadí

 

za oknem mlha
vlna nohu zahřeje
prsty zpívají

 

míjí tu pravou
jen zřídka jsou pospolu
a bota tlačí

 


12 názorů

kalip
13. 04. 2021
Dát tip annnie

Děkuji annie, za zastavení i za přívětivou reakci. :-)


annnie
09. 04. 2021
Dát tip

Haiku nehaiku, tahle ponožková minisbírka se mi opravdu HODNĚ líbí! Skoro nejvíc z toho, co jsem tu zatím od tebe četla. Tip a.


Gora
30. 05. 2020
Dát tip

kalip, snake je i teoreticky velmi dobře na tvorbu haiku vybaven, mám za to, že na své autorské stránce se teorii haiku věnoval, já jsem si okopírovala nějaké rady, když jsem se o ně začala zajímat...


kalip
30. 05. 2020
Dát tip

Děkuji všem za připomínky i hodnocení. Budu si muset lépe prostudovat teorii. Máte nějaký tip, kde bych něco srozumitelného a použitelného našla? @snake_01 nevyhlíží slunce, ale ponožka. Jak jsem ale pochopila z komentáře, je to v tomto případě jedno. Je zajímavé, že tu ponožka působí jako "atrakce". Já jsem ji tak při psaní nevnímala a nebylo úmyslem, aby to tak vyznělo. :-(Přiznávám, "si" k jehlicím vklouzlo kvůli počtu slabik. Příště SI dám pozor.


K3
29. 05. 2020
Dát tip

Tvoje série mi udělala radost svou hravostí a bezprostředností.

U nás:  děravé ponožky jdou -

            do háje:).


Alegna
29. 05. 2020
Dát tip

haiku nerozumím, nápad a miniaturky jsou prima*


Vika
29. 05. 2020
Dát tip

K dílu už máš vyjádření až až, je fakt, že i děravá ponožka, když hřeje, je k nezaplacení. Zaháčkovat neumím, tak to znám dobře.


Kočkodan
29. 05. 2020
Dát tip

 

Ano, originální a hezká dílka. (mini/senrjú)

 

Slouží a slouží

ale co takhle vyprat?

měsíc je fakt moc


Dát tip Karpatský knihomoľ

nejhaikovitější mi přijde poslední

má tam dvě netotožné ideje, výraznou část, která sice není zvuková (jo třeba žbluňk :-), ale tlačící bota je výrazná až až.

za mě jsou zbylé spíše senrjú (ale jen podle japonských parametrů) 

jako české haiku obstojí, teda aspoń si myslím


Gora
29. 05. 2020
Dát tip Karpatský knihomoľ

kalip, originální myšlenka věnovat se v tvorbě ponožkám:-)

veselé čtení... provedení však vnímám jako miniatury, ne haiku... v každé je metafora, postřehy jsou to pěkné, ale chybí jim "přesah", kupříkladu hned první:

dům pěti prstův posteli pruhovanéi pata klimbá

.........

je to žertovný popis nohy, jak si hoví v posteli...na přerod v haiku by se mělo ještě zapracovat...

tyto vtipné mini by se jistě líbily dětem, za dobře rozvedený "ponožkový" nápad posílám tip...


snake_01
29. 05. 2020
Dát tip Radovan Jiří Voříšek, Karpatský knihomoľ

Nápad zabývat se ponožkami je zajímavý. Problém je v tom, že se v textech snažíš nahlížet ponožku jako nějakou atrakci - dělat z obyčejného předmětu neobyčejný. Často se to pojí s metaforickým uvažováním - v prvním textu je to genitivní metafora "dům prstů" a personifikace. Druhý text je čistší, ale opět je tam zosobňování jehlic "cvakají si". Mnohem výrazněji se personifikace projeví opět ve třetím textu, kde "slunce vyhlíží". Jakožto senrjú mi přijde najzajínavější poslední text, protože je do něj vtělená obecně lidská problematika pojmenovaná dvojznačně s odkazem na pravou a levou nohu. Pokud jde ale o haiku, tak jeho kouzlo nepočívá v tom, že vezmu obyčejný předmět a ukážu za použití básnických postupů, co je na něm neobyčejného - svým způsobem je takový postoj hodně individualistický - básník stojí nad předmětem a všem ostatním ukazuje, jak neuvěřitelně je vnímavý a co všechno v tak obyčejné věci vidí. Cílem není se nad ponožku povznést, ale prožít ji zevnitř. Ukázat její užitečnost a obyčejnost co nejobyčejněji... 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru