Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Bretaň

Výběr: Karpatský knihomoľ, atkij
12. 06. 2020
27
47
2836
Autor
Gora

břečťan z Bretaně

žil si bledozeleně u úpatí skal

barvy pelikáního peří

hned vedle Brány Slunci

 

darovala jsem jeden jeho stvol

s pevným kořenem

krumlovskému masivu 

a na Bretaň zapomněla 

 

nevšimla jsem si

jak se to vlastně stalo

že obrostl celou branku

vlezl i k sousedům

 

stihnul to během jedné noci

kdy se před domem

procházel bílý tygr 

a nikdo mi to nevěřil


47 názorů

Gora
18. 06. 2020
Dát tip

Díky, Růži!


RUZIGEL
18. 06. 2020
Dát tip

To je nádherné. Posílám jim pohlazení.


Gora
17. 06. 2020
Dát tip

Růži, děkuju za optání, samá mláďata - kuřata, koťata, selata:-))))) 


RUZIGEL
17. 06. 2020
Dát tip Gora

Ireno, máš bujnou fantazii.Jak se daří tvé farmě?


Gora
12. 06. 2020
Dát tip

Děkuju, Jitko:-)), poslední verš je pro mne /v tuto chvíli/ významný, ale možná někdy nebude:-)


atkij
12. 06. 2020
Dát tip Gora

Pěkný text. Z popisné exkurze do mírného obsahového, až tajemného rozostření, které patří jen a jen autorce. (I když jsem si hned vzpomněla na modrého z filmu)

Poslední verš mi přijde navíc...


Gora
12. 06. 2020
Dát tip

Al, děkuji, já bych to bez té poslední vlastně ani nenapsala, to je pro mne hlavní motiv:-), díky za názor...


Alegna
12. 06. 2020
Dát tip

působivé, obrázek i text, pro mě je poslední odstavec zbytečný, jinak  moc fajn :)*


Gora
12. 06. 2020
Dát tip

Diano, děkuju!


Gora
12. 06. 2020
Dát tip

troji, jde to celkem rychle, viď... dík!


Diana
12. 06. 2020
Dát tip

Pěkné, pohádkové :-)


trojort
12. 06. 2020
Dát tip Gora

...my jsme si kdysi přinesli břečtaň z příkopu Pražského hradu a obrostl nám celý dům...


vesuvanka
12. 06. 2020
Dát tip

Irenko, děkuji :-))). Ještě se vracím k úpatí skal barvy pelikáního peří. To jsi vystihla skvěle - jsou to růžové žulové skály. V této barvě se žula vyskytuje vzácně. Na skalách můžeme pozorovat typickou kvádrovou odlučnost žuly.


Gora
12. 06. 2020
Dát tip

Jani, je to zajímavý úkaz, ten břečťan... nejdřív jsem byla ráda, že se náhle rozrostl, ale kdo ví, jestli by se nemělo nějak zasáhnout... děkuju za krásný příběh o dubu... je to škoda.


vesuvanka
12. 06. 2020
Dát tip Gora

Krásná, působivá báseň i fotka :-))) TIP

Brečťan dokáže umořit i dub. U nás nad jedním, dnes zrušeným nádražím, rostl ve stráni mohutný dub, který léta obrůstal břečťan, nejen kmen, ale i větve. Strom postupně usychal a jednoho dne zmizel. Kdykoliv  jedu autobusem okolo, dívám se na stráň a dub mi tam chybí....


Celé vypointované v poslednej strofe, možno nezvyčajne, ale lepší záver báseň ani nemohla mať. Občas sa stanú veci, ktoré nám nikto neverí a ja som sa v tých slovách našiel, akoby boli napísané za mňa. Hyperbola s brečtanom do toho dobre zapadá. Text sa vymyká z obligátneho prístupu, čo oceňujem.

Mimochodom, pekné foto.


Gora
12. 06. 2020
Dát tip

KK, vďaka:-)) za vše!


Gora
12. 06. 2020
Dát tip

kvaji, JE to pelikán! dík...


Gora
12. 06. 2020
Dát tip

Bereniko, dík!


Gora
12. 06. 2020
Dát tip

dík za podnět, kouknu a příp. opravím:-)))


64T.B.S.
12. 06. 2020
Dát tip

Moc hezké a uklidňující


kvaj
12. 06. 2020
Dát tip

A nespletla sis, Irenko, pelikána s plameňákem?


kvaj
12. 06. 2020
Dát tip

Původně jsem si myslel, že v Bretani jsou zelení pelikáni, jako že nebyli ještě zralí. :-)


Gora
12. 06. 2020
Dát tip

Luboši, díky za velmi vtipné haiku!


Gora
12. 06. 2020
Dát tip

Ta skaliska měla takovou růžovo smetanovou barvu, nějak mi to připadalo "pelikání":-), prostě můj dojem...


kvaj
12. 06. 2020
Dát tip

Narůžovělí jsou ale mladí pelikáni, nebo ne?


Gora
12. 06. 2020
Dát tip

kvaji, tu narůžovělou barvu mělo úpatí skal:-))) v Bretani... odtud jsem břečťan vyloupla...

břečťan dlouho otálí, ale když se rozroste, je k nezastavení:-))

Dík!


kvaj
12. 06. 2020
Dát tip Gora

Břečťan barvy pelikáního peří? Nebyl ten pelikán porostlý mechem? Ještě když jsem bydlel v Přerově, vznikl tam spor o 25 metrů vysoký břečťan na štítové stěně paneláku. Kdysi to tam vysadil poblíž bydlící malíř Jan Chmelař a břečťan se vyplazil až ke střeše paneláku. Jeho obyvatelé ho chtěli shodit, protože hodlali dům zateplit. Byl z toho spor, do kterého se vložil i šéf pražské botanické zahrady docent Větvička (příhodné jméno). Tehdy břečťan zůstal, teď už ale nevím.


Gora
12. 06. 2020
Dát tip

Děkuju, Jardo... ano, podmanil si to tady... v Krumlově je už jako doma a statečně šplhá k sousedovic okénku.


revírník
12. 06. 2020
Dát tip Gora

Taky ho mám rád, ale jen na zdech anebo jiném neživém podkladu. Ze stromů nemilosrdně vysává život. Ale takové památce na Bretaň, jako na tvém obrázku, to u vás opravdu sluší.


Kočkodan
11. 06. 2020
Dát tip Gora

Masivní problém

zelené peklo v Čechách

pomsta Bretaně?


Gora
11. 06. 2020
Dát tip

Entropie, díky, možná máš s tím - kdy - pravdu, ještě promyslím...


Entropia
11. 06. 2020
Dát tip

Břečťan je nemilosrdný k dřevinám, ale milosrdný k nepěkným holým plochám, které je třeba zakrýt, taky dobře tepelně izoluje. Líbí se mi poslední sloka a vůbec ten nápad, jen to zdvojené "kdy" mi tam přijde rušivé, poslední verš by bez něj docela dobře obešel.


Gora
11. 06. 2020
Dát tip blacksabbath

Ivi, počkej - zarosteš tam!! Ono to přijde, to je prostě břečťan! Děkuju za...


Gora
11. 06. 2020
Dát tip blacksabbath

Karle, s břečťanem je to opravdu tak... ne sice za jedinou noc, ale po dvaceti letech živoření najednou přišla expanze!!!

Díky za tvé komentování básně... ten tygr byl můj sen, a v něm jsem ho z okna ukazovala ostatním, ale viděla jsem ho jen já...

Tvá příhoda je velmi zvláštní a sedla mi do nálady... záhada, no:-)) děkuju...


Gora
11. 06. 2020
Dát tip

supíku, jsem ráda, že se ti zamlouvá:-) a děkuju.


Gora
11. 06. 2020
Dát tip

Jaroušku - díííík!


Gora
11. 06. 2020
Dát tip

Renato, jak do něj pralo slunce od Atlantiku, byl nějak bledý, a tady u nás je tmavě zelený:-) - dík!


Gora
11. 06. 2020
Dát tip

Evži, tak to jsi na tom jako já, taky na všechno každému "skočím":-)) a děkuju!


moc se mi líbí.....já mám břečťan na balkóně....také z jedné větvičky.....čekám až mi balkón zaroste.....budu ho stříhat, aby nekoukal do oken sousedům......*/***


K3
11. 06. 2020
Dát tip Entropia, Karpatský knihomoľ

Irčo s břečťanem mám své zkušenosti. Přinesl jsem si stvol ze hřbitova v Hradci Králové a vysadil ho k třešni. Až po dvaceti letech jsem zjistil, že z třešně vlastně žil. Na bázi už asi 15 centimetrový kmen. Dokonale přirostlý ke třešni s neuvěřitelným množstvím odboček s tisíci přísavků po celé třešni. Likvidoval jsem ho asi tři dny. Nejprve jsem podřízl kmen s nadějí že odumře, jenže on si žil vesele dál. Z třešně. Odlehčilo se jí.

Ale k tvé básni.

Asi bych tomu nevěřil ani já. U vás je asi běžné, že se v noci procházejí po ulicích tygři a že rostliny během noci vytváří několikametrové výhony. Trochu mi to svou grotesktností připomnělo jeden román Johna Irvinga:). Proto se mi nejvíc líbí poslední část.

Ale někdy se dějí věci  těžko uvěřitelné. U nás na zastávce jednou místo osobáku, zastavil nákladní vlak a naložili nás do dobytčáku. A jindy zase v Týništi před zdí co odděluje kolejiště a ulici. Tak před tou zdí leželo v řadě asi šest lidských těl, přikrytých prostěradly. Koukala jim jenom žlutá chodidla. Dodnes mi to nikdo nevěřil, ale přísahám že to tak bylo.


supizmus
11. 06. 2020
Dát tip

Fotka i dílo skvělé!


Oldjerry
11. 06. 2020
Dát tip

Tiiiiiiiip!!!


bixley
11. 06. 2020
Dát tip Gora

Hezká reminiscence na Bretaň, kde to opravdu vypadá jako na Tvé fotografii. Krásně vyjádřený život jednoho stvolu, který si žil bledozeleně. A celou branku obrostl. 


Já bych ti to věřila. :-)))


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru