Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Bonsaj

14. 06. 2020
28
38
1989
Autor
Gora

bonsaj

stříhám její výhonky

po milimetrech

 

 

vítr ohýbá­­

poupě pivoňky k zemi  

houpe mravence


38 názorů

Gora
21. 08. 2020
Dát tip

Dávali to začátkem června, ale už nevím, jestli na ZOOMU nebo kde, bylo to velmi hezké... jeden život  neznamenal nic - jen řetězec generací a "povinnost" starat se o bonsaje. Je to jiné měřítko všeho:-)

Ta vnučka stříhala malinkými nůžtičkami, tak nevím...

Jsem ráda, že druhé se ti zamlouvá:-)


Můra73
21. 08. 2020
Dát tip

Moc Ti děkuji za odpověď. Zkusím se po dokumentu také podívat. Druhé se mi libí hodně. :)

 


Gora
21. 08. 2020
Dát tip

Můrko, snažila jsem se dodatečně najít název japonského dokumentu o bonsajích, na základě kterého jsem to napsala, ale už to asi nemám... tam ukazovali jehličnaté stromečky, bylo jich několik v malém rodinném skleníčku, stříhali je malinkými nůžkami do tvaru... proto mne to napadlo, tohle je jedno z mála, které nemám prožité... děda učil vnučku, jak se o stromečky starat, až tu on nebude. Moc mne zaujal ten přesah - bonsaj zůstává, zatím co my...

Ještě moje druhá varianta z toho dokumentu:

kmínek bonsaje

pečlivě omývá štětcem 

jak děda tenkrát

 


Můra73
21. 08. 2020
Dát tip

Irenko, vracím se k tomuto textu, když stříhám bonsai, nikdy nestříhám po milimetrech, ale odstřihávám celé lístky nebo celé nevhodně rostoucí výhony. Lístek s chybějícícm milimetrem by vypadal na stromku hodně nepřirozeně. Nepěstuji jehličnaté, ale ani tam si nedovedu představit, že by se dala odstřihnout část jehličky bez estetické újmy. Je skutečně nějaký stromek, kde sestříhá po milimetrech, ptám se jen ze zahradnické zvědavosti. :)


Gora
17. 06. 2020
Dát tip

Jsem velmi ráda, že se zamýšlíš spolu se mnou, Radovane! Nejen protiklad - řez by haiku mělo obsahovat, v tomto /a nejen/ dávám důraz na "něco, co trvá...a trvá...a trvá" - slovo BONSAJ je  v mých očích "představitelem" oné vytrvalosti... Bonsaj může přežít staletí, lze ji zdědit, a tím stříháním může její majitel způsobit, že je to stále miniatura - tedy "malý - mladý" stromek...

Děkuju za zastavení.


v tom prvním těžce hledám dvě protikladné, nebo aspoň jiné ideje

řízné slovo k oddělení jsem sice objevil - stříhám (co taky může být říznější než ostré nůžky zahradnické?)

ale řízné slovo odděluje bonsai od jejích výhonků, což k sobě patří významově, pouze technologicky ne ... šmik

takže v mojich laických očích - miniatura nebo výřez popisu odpolední práce

druhé se mi líbí moc, stejně jako obě fotky


Gora
17. 06. 2020
Dát tip

Phil... díky!


Philogyny
17. 06. 2020
Dát tip

...focení mravenců je oblíbená činnost..   :)


Gora
15. 06. 2020
Dát tip

Jirko, děkuju ti za komentáře... mravenci se na pivoňkách vyskytují často, loví tam totiž mšice. Bonsaje mám v oblibě snad odjakživa.


a2a2a
15. 06. 2020
Dát tip

A ještě dodám, dík za fotky. Pravda, ta první je zbytečně ilustrativní, lépe by vyzněla bonsay samotná, ale za tu druhou děkuji, protože jsem tě chvíli podezíral ze stylizace. Ale budiž mi odpuštěno, nemám zahradu a ke všemu špatně vidím.


a2a2a
15. 06. 2020
Dát tip

Na tvých haiků je sympatické, že až na malinké výjimky odráží něco skutečného, co padne do oka. Zde se mi více líbí první, je vynikající   přesahem, který je symbiózou faktické ambice živé rostliny i porozumění člověka,  druhá má zase výraznější lyrickou linku, ale má blíž k miniatuře.


Norsko 1
15. 06. 2020
Dát tip

flóra a fauna v přímém přenosu. kam se hrabe attenborough


Gora
14. 06. 2020
Dát tip

Jituš, děkuji... to druhé má více variant, nakonec jsem vybrala tu veselou:-))


atkij
14. 06. 2020
Dát tip

Krásné fotky, Iri. I když haiku by mělo dokázat utvářet si obraz v čtenářově myslí. Ale viděla jsem mnoho portálů i s nimi. 

Velmi se mi líbí druhé, ta symbióza přírody na jednom místě, v jednom okamžiku. 

 


Gora
14. 06. 2020
Dát tip

Díky, law, za to, jak přesně jsi vystihla pocit, když člověk vidí bonsaj:-)


Gora
14. 06. 2020
Dát tip

Luboši, tvá dílka jsou /na rozdíl od mých/ prostě bez /slabikové/ poskvrnky:-), díky.


lawenderr
14. 06. 2020
Dát tip Gora, vesuvanka, Kočkodan

ta bonsaj je fascinující :) vždycky mě zajímalo jak moc je trápí, že nemají šest metrů a vítr v koruně - je krutě krásná :) 


Kočkodan
13. 06. 2020
Dát tip Gora, Karpatský knihomoľ

Zelený gothaj

hrnek horké cikorky

snídá pan le Breux

 

Naštvaný bobtail

prohání dva bišonky

všichni jsou bez blech

 

Dnes má hlas pod psa

vypískání Simonky

důvod ve vedrech?

 

---

 

Vědec ožívá

zří Alexander Fleming

cos na tlačence

 

Voda ohnivá

trvalé chutě Klémy

propad pálence


Gora
12. 06. 2020
Dát tip

Přemku, jsem ráda, žes zavítal, díky:-)


lastgasp
12. 06. 2020
Dát tip

Komplexní soulad. Bezva.


Gora
12. 06. 2020
Dát tip

Děkuju, Di, jsem ráda...


Diana
12. 06. 2020
Dát tip

Pěkné obrázky i slova :-)


Gora
12. 06. 2020
Dát tip

Evži, mravence mám ráda, ale v domě ne:-((( - díky!


Gora
12. 06. 2020
Dát tip

Jani, děkuju... já se o bonsaje zajímám, je to fantastické, utvářet je...


Bonsaj je krásná, ale já nejsem trpělivá. Mravence mám v jednom květináči, nyní jsou na letním bytě na terase.  Máš to pěkně udělané, hned je to veselejší. :-)


vesuvanka
12. 06. 2020
Dát tip

Krásné verše i fotky :-))) TIP

Bonsai na fotce je pravděpodobně druh  borovice černé (borovice Thunbergova - Pinus thunbergii), jejíž domovinou je Japonsko a Korea. Tato borovice je často pěstována jako bonsai.


Gora
12. 06. 2020
Dát tip

To ano, taky bych ji brala!!


kvaj
12. 06. 2020
Dát tip

To já vím, o bonsajích jsem dost četl. Je ale škoda, že není tvoje. Tahle je totiž nádherná.


Gora
12. 06. 2020
Dát tip

Děkuju, kvaji - ale je to ilustrační foto... bonsaje se v Japonsku i dědí, jsou dlouhověké a to mne na nich fascinuje... mohou být třeba po dědovi.


Gora
12. 06. 2020
Dát tip

Díky, Renato... s fotkami pomáhá Ivi /ne vnučka:-)/, je to pěkné zpestření textu...


kvaj
12. 06. 2020
Dát tip

To máš ale nádhernou bonsaj.


bixley
12. 06. 2020
Dát tip

To je krásné! Obě fota i básně. Dovedeš zachytit letmé okamžiky, mravenec si to určitě užívá...


Gora
11. 06. 2020
Dát tip

Karle, děkuju!


Gora
11. 06. 2020
Dát tip

Ivi, děkuju:-))


Gora
11. 06. 2020
Dát tip

Jardo, děkuju... potěšilo.


K3
11. 06. 2020
Dát tip

Letos jsem si snad ani mravenců na pivoňce nevšiml, teď pořád prší, ale jsou tam každý rok. Pro mě hezké haiku.


---jjj----bonsaj musíš opatrně tvarovat................mravenci mají voňavé pohoupáníčko....hezky jsi to zahytila......*/************


Oldjerry
11. 06. 2020
Dát tip

Hezké fotky a  postřeh z přírody...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru