Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

.jerusalem.

12. 06. 2020
9
13
860
Autor
.duke.

K Mrtvému moři se sjíždí vyprahlým údolím. Až na několik hotelů s důchodci s dermatitidou je to krajina pustá. Koncentrovaný chlorid sodný všechno živé pohltil. Když vnikne do očí, ostře pálí. Prázdnota a mrtvo je natolik silné, že nezbývá, než se zastavit. Přijít k sobě.

 

Necelých sedmdesát kilometrů odtud leží Jeruzalém. Uvnitř kamenných ulic Via Dolorosa. Pozvolně stoupající cesta. Čekání, co přijde: pohnutí mysli, duševní povznesení, Jeruzalemský syndrom? Nic se nedostaví. Kolem edikuly fronta lidí. Jako had se stáčí do Božího hrobu. Mechanicky vstoupit a vyjít ven.

 

Dali jsme Annu do školky. První den jdeme pěšky, kilometr z domu. Těší se. Otevřu branku a stoupáme asi sto metrů k budově. Poprvé. A pak další dny. Ta cesta je Golgota.

 

Anna nese kříž a já svůj. První velká zrada. „Já chci tátu, já chci tátu!“ slyším, jak křičí. A někde uvnitř, možná v srdci, se mi něco trhá. Chvíli poslouchám ten křik. Abych věděl, co cítím.

 

Další dny, večer i ráno, Anna naříká: „Já nechci do školky! Já chci zůstat s tebou a mámou!“ a prosebně se dívá. Znovu ji tam vodím a zrazuji.

 

Odevzdat Annu do péče cizí ženy, která ji utěší, pohladí po tváři. Odejít. A v autě poslouchat, jestli ještě pláče. Slyším ten pláč. I když nastartuji motor a jedu do práce. Zní mi v hlavě jako výčitka.

 

Šel jsem po té cestě vzhůru a držel Annu za ruku. Všechno kolem zmrtvělo. Jen my dva, rozdrásaní zkouškou. Jak těžko se mi tě opouští a nechává tu. Na kopci. Lebce, kde naplno pocítíš, co je být bez rodičů.

 

Bez Otce.

 

Proto se hned tak neutišíš. Není tam. Je to na jen tobě.

 

Nauč se to, Anno!


13 názorů

.duke.
14. 07. 2020
Dát tip

stvn: ano, systematicky ;ú


K3
05. 07. 2020
Dát tip

Možná to patetické je. Ale mně se na tom líbí atmosféra, pomalé plynutí času a to právě dělá z maličkosti něco víc.


K3
05. 07. 2020
Dát tip

Moc pěkné, akorát nevím, zda ta předposlední věta je úmysl.


StvN
05. 07. 2020
Dát tip

No jo, je to tak. Ale děti se nás taky snaží svým způsobem zničit :) 


.duke.
18. 06. 2020
Dát tip

reka: patrně mám jiná kritéria pro hodnocení patosu.

ta paralela asi patitická je. nemám to však tak, že bych pro to velké drama neměl sahat. podobnost se mi nabízí i u těch malých každodenních dramat, přechodů na vyšší vývojový stupeň, který s sebou nese ztrátu podpory, osamocení, umírání něčeho.

J.s.: aktuní psychotická porucha s urč. specifiky


reka
18. 06. 2020
Dát tip

Opravdu? Věty jako "Ta cesta je Golgota." "někde uvnitř, možná v srdci, se mi něco trhá.", "Bez Otce" s velkým o.

 

Celá stavba miniatury na základě paralely mezi voděním do školky a Golgotou.

 

Co je Jeruzalemský syndrom?


.duke.
18. 06. 2020
Dát tip

reka: patosu jsem se snažil vyhnout. která část ti přijde patetická?


.duke.
18. 06. 2020
Dát tip

Bříza: myšleno "není tam" právě v té chvíli, když ho/Ho potřebuje/š, ne absolutně


Bříza
18. 06. 2020
Dát tip

- úžasná existenciální zkratka . . . 

(Anna volá i za Tebe. Jak víš, že Tam není . . . . ?)


reka
18. 06. 2020
Dát tip

Co je Jeruzalemský syndrom?

Souhlasím s předešlými, je to předramatizované, utopené v patetičnosti. Samozřejmě že vodění dětí do školky ovšem je dramatická událost.


lastgasp
17. 06. 2020
Dát tip

Chceš-li drama, přesuň se do exotiky. Bezva. Alternativně se nabízí školka na Pankráci.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru