Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Co vlastně pijeme?

06. 07. 2020
8
16
778
Autor
bixley

Nebojte se, nepůjde o ekologickou úvahu o tom, jak je voda z vodovodu znečištěná. Půjde mi o názvy tří nápojů.

Člověk se naučil pít nejen vodu, ale i tekutinu, kterou získává od zvířat, tedy mléko, a tekutinu, kterou získává z rostlin, tedy šťávu. 

Pokud obyčejnou vodu něčím ochutí, jsou to buď nějaké bylinky, nebo rostliny z dovozu, mám tu na mysli čaj nebo kávu. Názvy těchto pochutin se dostaly do různých jazyků z různých místních nářečí, tedy některé jazyky používají čaj jako my, některé tea nebo Tee jako třeba angličtina a němčina.

Ale jak nazvat alkoholické nápoje? Samozřejmě víno se jmenuje podle hroznového vína, ze kterého se vyrábí., podobně slivovice podle švestek, slív. Pivu by se tedy podle toho mělo říkat chmelovina. Ale proč pivo? Je zajímavé, že původně to bylo obecně to, co se pilo, tedy něco jako pití. Pivo podle vzoru pečivo, kuřivo atd.

Podobně je na tom ruská vodka. Tento alkohol připomínal vodu, proto se jí familiárně začalo říkat, vodička, vodka. 

Poslední název, u kterého bych se ráda zastavila, je rovněž z dovozu, je to slovo džus. Džus je anglicky šťáva z ovoce. U nás se ale původně uchytil jako označení pomerančové šťávy. S větší nabídkou šťáv v posledních letech ale už máme džusy nejen pomerančové.

Jak vidíte, názvy nápojů byla velmi často slova úplně obecná. Pokud víte o jazykoém původu jiných nápojů, napište mi to v komentáři... 

 

 


16 názorů

bixley
15. 07. 2020
Dát tip

Přemku, díky za odkaz.

Evži, tobě díky za dobásnění.

Čudlo, díky za tip.


Já tu mám jen medovinu, 

doznala bych velkou vinu

nevědět, že vyrábí ji medvěd.


jazykoém....nevypadlo písmenko ?....o nějakém původu ještě podumám..:-):-).........*/*


lastgasp
06. 07. 2020
Dát tip

Podrobné názvy a původ nápojů je bohatě popsán v magisterské práci 

Bc. Evy Frajové

https://theses.cz/id/pi3ey9/?lang=en


bixley
06. 07. 2020
Dát tip

Kočkodane, zajímavé teorie stran džusu i whisky. :-)

Ireno, správně jsi připomněla, díky.

Petlochnap, i Tobě díky za obšírnou informaci.

Alegno, díky za čtení.


Kočkodan
06. 07. 2020
Dát tip

Ve skotských vískách si lidé brzy všimli, že se jim chce po požití nápoje z destilovaného ječmene výskat jako dětem a mužům vískat vlasy i naprosto cizím ženám. Tak vznikl název whisky.


Alegna
06. 07. 2020
Dát tip

vidíš, pivo, tak samozřejmý název :)*


Pentlochnap
06. 07. 2020
Dát tip

Většina názvů a označení pochází z některých původních jazyků, často z latiny, ale nemusí tomu být vždycky.

Příklad:

Legenda o svatém patrikovi říká, že po svém příchodu do Irska naučil Iry umění destilace (samozřejmě nejdřív vymýtil ďábla a položil základy křesťanství). I když dnes víme, že destilace byla známá dlouho před Patrikem. Ale k věci - v gaelštině, původním jazyku  Keltů se živá voda řekne Uisige Beatha, postupně zjednodušením a zkomolením Usqua no a to už je jen krůček k Whisky. A jejím variacím Whiskey, Whisky atd, atp.


Gora
06. 07. 2020
Dát tip

Často se názvy nápojů odvozují od místa, kde se vyrábějí... šampus je můj oblíbený...


Kočkodan
06. 07. 2020
Dát tip

Bixley, bylo to trochu jinak. První šťávy z vymačkaných pomerančů začaly na pražských ryncích prodávat cizokrajné ženy nevábného zjevu i chování. Lidé jim nadávali do čůz a postupně se začalo říkat onomu oranžovému nápoji džus.


bixley
06. 07. 2020
Dát tip

Díky za připomínku, Karle. Štáva je to v angličtině. Nad moštem se ještě zamyslím... :-)


K3
06. 07. 2020
Dát tip

Myslel jsem, že čistá ovocná šťáva je mošt, ale džus koncentrát, který se zpětně zase ředí vodou. Ten je ale už ochuzen o původní vitamíny a minerály.


bixley
06. 07. 2020
Dát tip

Díky za tip, fialko.


bixley
06. 07. 2020
Dát tip

Díky za tip, fialko.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru