Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

až nás zeď zapiká

Výběr: Gora, Karpatský knihomoľ
19. 07. 2020
23
21
1144
Autor
atkij

 

 

 

na domě pořád spousta práce

a uvnitř sebe jakbysmet

/bezedná studna inspirace/

radši se neptám kdy se kdo

přiopil sklenkou synekdoch

teď když je doba rybízu

brambory jedou na hlízu

 

je třeba vize jasných met

 

 

na domě pořád spousta práce

i v sobě leccos tlučeme

myšlenkám sluší kolaudace

rukám zas krumpáč motyka

až nás zeď třikrát zapiká

až dlažba v písku sedne si

zbyde čas připít expresím

 

na z nebe spadlé učené

 

 

 

 

 

 

 

 


21 názorů

atkij
07. 11. 2020
Dát tip

Tony, že ses tu ukázal. Díky moc:)


CHT
06. 11. 2020
Dát tip

Velice hezky do vodsejpá.


atkij
24. 07. 2020
Dát tip

KK, to moc dobře znám, děkuji za "dopřiznání":)


Ešte nikdy som nezmazal toľko vlastných komentárov pod jedným dielom ešte pred odoslaním ako tu. Boli priaznivé, ak to má dáku výpovednú hodnotu. 


atkij
24. 07. 2020
Dát tip

 

Jirko, v jistém smyslu může být umixovaná směs synekdoch opravdu patokem. Níže jsem tedy napsala, o co se přeně jedná:) No, poezií člověk živ není, nic za člověka nepostaví, ale je krásná v době pracovního zastavení. Jsem moc ráda, že jsi ke mně zavítal, velmi si toho považuju a svátečně se raduji ze Tvých slov.

Vesuvanko milá, děkuji:)

Silene, detektivní, deduktivní, díky moc. Poukázaná spojitost (link) se pro mě samostnou překvapení, ale citově zasazená do téhož prostředí, tomu tak samozřejmě také je. Byť brambory a k nim motyka, jakožto všeužitkový nástroj na zahradě za domem prostě vede.

A double oktina - ano, ano:) Mám ji použitou už v dost básních. Baví, i když vnitřní členení může být i s obkročným rýmem. 

Rebblisty, Tebe ještě neznám, anebo znám?:) Děkuji mnohokrát za nákuk a milý komentář. Automatické opravy, z těch by se člověk někdy picnul, ale zas na druhou stranu, je to dobrý urychlovač. Ale když o něco jde, je dobré si po sobě přečíst:))

 

 

Poznámka pod čarou: 

Synekdocha je rétorická figura, speciální případ metonymie. Používá názvu části pro celek nebo opačně: např. celý sál zatleskal, celé město nosí roušky...


Silene
21. 07. 2020
Dát tip

A přece --

ještě jsem si vyvzpomněla, že když jsem se tu kochala textem prve, tak jsem si to škádlivé rýmové schéma abaccddb přiřadila k tak řečené oktině, tu v double verzi, jenomže nevím seriózní doložení, kdesevzalatusevzala.

A ani jsem moc nebádala, zda jsem básničku vůbec rentgenovala správně. By se atkijce muselo chtít jít s rudou ze sklínky :). 


vesuvanka
21. 07. 2020
Dát tip

na domě pořád spousta práce

a uvnitř sebe jakbysmet

/bezedná studna inspirace/....

 

Jitko, obdivuji, že Tě tato práce inspirovala k napsání pěkné a vtipné básně, TIP


Silene
21. 07. 2020
Dát tip

Ještě si tu drze přihodím subjektivní teorii, proč je pro autorku, navzdory zjevné eleganci zkratkou poupravené sloky, tak důležitý brambor. Ať už by s ním učinila následně cokoli.

https://www.pismak.cz//index.php?data=read&id=490354

Promlouvá linie rodu...


Silene
21. 07. 2020
Dát tip Gora, a2a2a, Kočkodan

law, a2,

sklenku plnou synekdoch vidím v barvách. To tuhle atkijka nejprve vykope hlízu zemského jablka, aby z ní, rovněž náležitě literárně inspirována, ve vlastním záňadří vyhřála domácí droždí, které pak použije coby startér k výrobě rybízového burčáku, jímž pančuje hektarově (nejen na Vysočině) nedostatkovou Pálavu.

Pálava ve sklínce? Jasná synekdocha!

A už (snad) nezlobím :).


a2a2a
21. 07. 2020
Dát tip Silene

Nechat se inspirovat únavnou všedností a napsat lehce působící verše, ve kterých není tak úplně potlačena únava, ale je laskavě odhozena stranou, je pro mne vždy důkazem zralého umu. To platí především o první sloce a zčásti i o druhé.  Osobně mi však  v první sloce přebývá verš s hlízami brambor, ční z něj potřeba dostát rýmu a současně tlumí odezvu rýmu ...jabysmet a met... Umím si dobře představit první sloku takto:

na domě pořád spousta práce

a uvnitř sebe jakbysmet

/bezedná studna inspirace/

radši se neptám kdy se kdo

přiopil sklenkou synekdoch

teď když je doba rybízu.

 

Je třeba vize jasných met

 

U druhé sloky, obsahově bezvadná, se mi líbí všechno.  je už trochu vážněji laděná, ale smysluplně, ale pořád má dostatečnou lehkost na pozadí potřebné gradace.

Ještě poznámka. Nevím, co je synekdoch, ale pokud to přímo souvisí s bramborovými hlízami, pak to dává samozřejmě smysl z hlediska obsahu. Ale protože to nevím a vnímal jsem synekdoch jako nějaký patok, bramborový líh, či něco podobného, pak mi sepětí s rybízem jako klasickým domácím vínem dává smysl a hlízy mi přišly navíc.


atkij
20. 07. 2020
Dát tip Gora

Díky všem za čtení. Těším se z toho. 

Law, jedu v tom furt dokola, takže uvidím, co ze mě (respektive hlavy)zbude. 

Kočkodánku, přeju si ledacos:) A Tvé připodobnění si představuji v barvách a směju se;)

Goro, Diano, Black, Andělko, těšíte, fakt díky. Začínají se mi už i rýsovat svaly na chabých rukách:)


pikypikynahlavu....s krumpáčem si nehraju......humoru nám třeba...:-):-):-).....náladu mi zvedla....jsem si to totiž představila...hahá....*/***


Gora
19. 07. 2020
Dát tip blacksabbath

Jitko, tohle je přesně to, co mám na tvých básních ráda - a obdivuji za schopnost vypořádat se humorem a nadhledem, ale i básnickou zručností s nepříliš přitažlivou situací!


Kočkodan
19. 07. 2020
Dát tip blacksabbath

Jitko neděs se, já bych tvoje dílko připodobnil k prdelce, která přesně padne na můj čtenářský nočník. No, jestli chceš, tak si to prohodíme a zadelí budu já.

 

Jo aha... paní atkijka by si ze všeho nejvíc přála normální, nepřiblblý komentář... Nuže dobrá: Moc se mi to líbí. :-)


lawenderr
19. 07. 2020
Dát tip blacksabbath

je třeba vize jasných met ... :) jo! to by mě zabilo :)) dneska moc fajn, nebo mi sedla nebo nevím:) - správná voda na mozková kola, roztočilas a usmívám se

( no možná ... si neumím úplně představit sklenku synekdoch ... ale pracuju na tom - krumpáč, motyka:)


Andělka1
19. 07. 2020
Dát tip

***


Diana
19. 07. 2020
Dát tip

Perfektní! Strašně se mi líbí - vtipné, pravdivé, zpěvné...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru