Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Počešťování jmen panovníků

23. 07. 2020
16
37
1614
Autor
bixley

Nedávno jsem na internetu narazila na článek, ve kterém se autor podivoval nad tím, proč se britská královna Elizabeth počešťuje na královnu Alžbětu, zatímco její syn princ Charles není Karel. Hned nato se objevil další článek, že princ Jiří slaví sedmé narozeniny. Pochopitelně tím mysleli vnuka prince Charlese, prince George.

Jak to tedy je? Počešťují se jen jména panovníků, tedy královna Alžběta, její otec Jiří VI. Tedy ne jména dalších členů královské rodiny. Stane-li se princ Charles králem, bude u nás nikoli král Charles III, ale Karel III. I to je ovšem otázka, protože jemu samotnému se to nelíbí. Jeho předchůdci tohoto jména moc slavní nebyli. Karel I byl popraven, Karel II byl flamendr. Raději by byl králem Jiřím VII. Ostatně ani jeho dědeček král Jiří VI se Jiří neboli George nejmenoval. Jmenoval se Albert. Také Princ William, stane-li se králem, bude v češtině král Vilém V.

Zatím jsou to ale princ Charles, princ William, a samozřejmě princ George. Tak ať žijí!


37 názorů

bixley
27. 07. 2020
Dát tip

Souhlas. :-)


zeleda
27. 07. 2020
Dát tip

Zajímavé zamyšlení. Vše počešťovat by asi nebylo nejvhodnější. Ale je v tom binec, to je fakt. 


bixley
24. 07. 2020
Dát tip

Máš pravdu, Karle, u křestních jmen je to obzvlášť citlivé. 


K3
24. 07. 2020
Dát tip

Nejrozumější je samozřejmě oslovovat každého jeho původním jménem v mateřském jazyce. Něco jiného jsou zeměpisná jména. Tam je asi vhodné u sporných názvů použít pro vysvětlení závorku. Dobré zamyšlení.


bixley
23. 07. 2020
Dát tip

Správná poznámka, Evži.


To je zajímavá úvaha. Ale podle mne se mohou jmenovat jak chtějí. Hlavně aby u nás někdo nechtěl být třeba  A1. To by mně vadilo.


vesuvanka
23. 07. 2020
Dát tip

Zdeňku, dostala jsem avízo na Tvůj komentář, který jsem si se zájmem přečetla, a Tvůj dotaz Jarmile mě rozesmál :-)))


zzlatý
23. 07. 2020
Dát tip vesuvanka

Trochu odbočím. U nás se jeden pán jmenoval Sláva Johannesser a nechal si příjmení úředně směnit na Jareš, ale stejně mu všichni pořád říkali Sláva Johanézdruj. Nakonec, - bydlel blízko Jarmily Maršálové. Nakonec uhnu úplně, protože se mi chce právě Jarmily zeptat: "Jaký má plán Maršálová, Maršálův plán už proběhl..."...Ahoj Jari, zdravím přes bixley...


bixley
23. 07. 2020
Dát tip

Díky za tip, fialo.


bixley
23. 07. 2020
Dát tip

Díky, blackie


bixley
23. 07. 2020
Dát tip

Díky, blackie


tak, jak mi huba narostla .......ne vše se dá bez ztráty smyslu...aneb používat selský rozum..........................


Lakrov
23. 07. 2020
Dát tip
Dodnes nám (z těch dob?) pozůstalo přechylování cizích ženských příjmení, jímž občas vznikají kuriózní jména, v nichž by se dotyčná ani nepoznala.

Aha, neprečítal som si predošlé komentáre, tak sa ospravedlňujem za opakovanie sa s tým Béďom E.


bixley
23. 07. 2020
Dát tip

To máš pravdu, lakrove, to se všechna imperialistická jména musela počeštit. :-)


Lakrov
23. 07. 2020
Dát tip
Tohle pravidlo neznám... tedy už znám. Díky za objasnění, protože doteď mi ony (všeliké) překlady či nepřeklady jmen přišly buďto náhodné nebo jako pozůstatek z dob éry raného socialismu, kdy bylo každé cizí slovo (krom ruského) potenciální hrozbou.

bixley
23. 07. 2020
Dát tip

To už je druhý odkaz na Engelse, opravdu je to zvláštní. V literární dílech se počešťuje běžně - nejen Alenka, ale třeba i Zvonokosy...


Ale asi sa nepočešťujú len mená panovníkov. Dodnes si pamätám, že za dávnych čias sa mi dostala do rúk poštová známka a na nej bol Bedřich Engels. Zaskočila ma aj Alenka v říši divů.


bixley
23. 07. 2020
Dát tip

Díky, Vesuvanko.


vesuvanka
23. 07. 2020
Dát tip

Zajímavý postřeh, nad tím jsem se nikdy nezamyslela, TIP


Alegna
23. 07. 2020
Dát tip

ráda jsem si přečela tvé zamyšlení***


bixley
23. 07. 2020
Dát tip

Díky za tip, alegno.


bixley
23. 07. 2020
Dát tip

Vidím, Kočkodane, že problémy jsou i za hranicemi...


Kočkodan
23. 07. 2020
Dát tip

 

Já sice nejsem vyslovene ponemcován, ale v písemné forme pricházím o oba hácky. (aspon ze nejsou nahrazovány pridáním ch) ;-)

 


bixley
23. 07. 2020
Dát tip

Já vím, Ireno, to víš, Angličani mají holt jiný názor. :-)


bixley
23. 07. 2020
Dát tip

Já myslím, že Hamburk a Paříž jsou záležitostí předchozích staletí. Ale uznávám, že v porovnání se závažnými problémy jsou to prkotiny.


Gora
23. 07. 2020
Dát tip

Zajímavé zamyšlení, Renato! Hlasuji pro Karla - třeba Karel IV. nebyl žádný obyčejný Karel:-)).


bixley
23. 07. 2020
Dát tip

To más pravdu, Aleši. 


neplatí to jen pro panovníky...takový Friedrich Engels byl u nás dlouho počeštěn na Bedřicha...


bixley
23. 07. 2020
Dát tip

Díky za tip, Čudli.


bixley
23. 07. 2020
Dát tip

Revírníku, přiznávám, že je to trochu hokej, ale co naděláme... 


bixley
23. 07. 2020
Dát tip

Souhlasím s tebou, jen jsem sesumírovala, jaký je úzus. 


revírník
23. 07. 2020
Dát tip

Nadělalas mi v tom trochu zmatků, ale vzápětí je pěkně uhladila. Takže fajn, věřím ti a zdá se to tak být v pořádku.


Statistik1
23. 07. 2020
Dát tip blacksabbath

To je zmatek, co?! Osobně bych nijak neměnil/nepočešťoval žádná cizí jména, a to včetně absurdního přidávání -ová k ženským příjmením (zvláště, když tam logicky nepatří, jako třeba u islandských -dottir, což znamená dcera).


bixley
23. 07. 2020
Dát tip

To mě těší. :-)


lastgasp
23. 07. 2020
Dát tip

Renáto mohu jen poděkovat. Dávám do svého Nápadníku s tvým laskavým souhlasem. Bezva.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru