Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Na první dobrou

26. 07. 2020
15
34
1136
Autor
bixley

Frazeologie v jazyce vždy odrážela vývoj společnosti, především různá řemesla, zemědělství a další lidské činnosti. Zůstala v ní i slova, která už vlastně dnes nechápeme. Řekneme-li, že je něco na jedno brdo, víme, že je to stejné, ale co vlastně to brdo bylo, o tom už nepřemýšlíme. Brdo se původně užívalo při tkaní. Jak se dovíme na Wikipedii,  byl to „nástroj ve tvaru ploché tyče s rukojetí a špičkou (jakýsi mečík), který sloužil k přibíjení útku k osnově" Postupně byl opatřen zuby, které zabezpečovaly stejný rozestup nití při tkaní. Odtud tedy“na jedno brdo“.

V současné společnosti jsou bohužel řemesla poněkud na okraji zájmu, takže stěží proniknou do dnešní frazeologie. Zato zdrojem nových jazykových úsloví se stal filmový průmysl. Běžně se citují hlášky z filmů typu „to neřeš“ nebo z Cimrmanů (často známých rovněž z filmové podoby), například „já bych si s dovolením vzal“.

S filmovým průmyslem souvisí i frazém „na první dobrou“. Víme to nejen z vyprávění filmových tvůrců, ale i ze spousty filmových zpracování, že před natáčením každého záběru přiběhne takzvaná klapka a zařve třeba „sto čyřicet osm poprvé“, což znamená, že se točí záběr číslo sto čtyřicet osm teprve na první pokus a pokud s ním režisér není spokojen, tak se točí podruhé, potřetí, zkrátka po tolikáté, až je režisér spokojen. A povede-li se nějaký záběr hned napoprvé, tedy na první dobrou (klapku), je to velký úspěch.

A právě toto slovní spojení se začalo říkat přeneseně. Tak se třeba od někoho dovíme, že „miminko se jim povedlo na první dobrou“ nebo „na jeho jméno jsem si vzpomněl na první dobrou“ atd.

Jaképak další frazémy nám filmový průmysl časem ještě přinese?


34 názorů

bixley
22. 08. 2020
Dát tip

Díky.


bixley
29. 07. 2020
Dát tip

Díky, Evži.


Zase vydařené, Renato, jen škoda, že to mladí nevědí.


bixley
27. 07. 2020
Dát tip

Tím jsem chtěla říct, že tyto věci mě zajímaly vždycky.


bixley
27. 07. 2020
Dát tip

Já jsem jazykozpytec od nepaměti. :-))


zeleda
27. 07. 2020
Dát tip

Vidím, že ses dala do jazykozpytu. Jsou to zajímavé úvahy. 


bixley
27. 07. 2020
Dát tip

Karle, souhlasím, že slovo hláška není nic moc. Ony jsou to de facto citace, i když někdy nepřesné. Holt dříve do frazeologie pronikaly citace z Bible a dneska...


K3
27. 07. 2020
Dát tip

Já takové filmové hlášky moc rád nemám. Už ta "hláška" zní pitomě. Jsem zvyklý když už tak na první pokus:). Dobré zamyšlení.


bixley
27. 07. 2020
Dát tip

Díky, Ireno.


Gora
26. 07. 2020
Dát tip

Tohle jsi, Renato, dala skvěle, a hned na první dobrou:-)), zajímavý článek.


fialka...
26. 07. 2020
Dát tip

Zmínila jsi filmové hlášky, na pár z nich si snad každý vzpomene


bixley
26. 07. 2020
Dát tip

To nevím, ale snad jste se něco dověděli...


fialka...
26. 07. 2020
Dát tip

Bezvadné téma :-)


no však...:-):-):-)....krásný večer


bixley
26. 07. 2020
Dát tip

:-))


Nami 99
26. 07. 2020
Dát tip

Nebo když chlapec přemlouvá dívku k prvnímu sexu pomocí úsloví : Kdo rychle dává, dvakrát dává.


bixley
26. 07. 2020
Dát tip

Nami: :-))

vesuvanka: přesně tak.

 


vesuvanka
26. 07. 2020
Dát tip fialka...

Renato, díky. Ještě mě napadlo  "Přes to nejede vlak". 


Nami 99
26. 07. 2020
Dát tip

Třeba: Mládenec konečné narazil na první dobrou.


bixley
26. 07. 2020
Dát tip

Přemku, to je trochu jiná dobrá. :-) Ale jseš dobrej, že sis to přečetl.


lastgasp
26. 07. 2020
Dát tip

Našlo by si toho hodně, zrovna mě nic nenapadá. Snad jen "Dám si čouda!" Jenže on si ho nedá, on ho vypustí. Bylo by zajímavé se tímto tématem zabývat podrobněji a nejen z filmového průmyslu. Moje první dobrá (3) byla z hospodářsko-politické geografie a byl jsem rád, že jsem dobrej. Bezva. 


bixley
26. 07. 2020
Dát tip

Aha! Díky.


revírník
26. 07. 2020
Dát tip

Ořechové dřevo s krásnou kresbou. Vyráběl se z něj vzácný nábytek. Taky pažby loveckých zbraní.


bixley
26. 07. 2020
Dát tip

vesuvanko, taky mi to přijde trochu divné. Snad původně z něčeho jako "nedám bod", ale nevím.

Taky by bylo zajímavé zjistit u "to je to pravé ořechové", co to původně bylo, tedy jaké tam vlastně chybí podstatné jméno. Předpokládám, že u toho "na první dobrpu" se taky časem zapomene, že tam původně bylo "na první dobrou klapku".


vesuvanka
26. 07. 2020
Dát tip

Pěkná úvaha :-))).  Mě by zajímalo, kde se vzalo slovní spojení "to nedám" namísto "to nezvládnu" nebo "to nedokážu".


bixley
26. 07. 2020
Dát tip

Díky za tipy, aleši a Čudli.


bixley
26. 07. 2020
Dát tip

Díky, alegno a andělko.

Blackie, vidíš, to je také pozůstatek řemesel ve frazeologii. :-)

Revírníku, taky jsem na to zvědava.


revírník
26. 07. 2020
Dát tip

Kdybych si chtěl zahrát na cynika, odpověděl bych ti na poslední otázku: To neřeš. Ale jelikož cynik nejsem, tak odpovím, že jich přinese určitě ještě dost.


udeřila jsi tady hřebíček na hlavičku....*/****


Alegna
26. 07. 2020
Dát tip

přečetla jsem na první dobrou se zájmem .-)*


Andělka1
26. 07. 2020
Dát tip

...:-))


bixley
26. 07. 2020
Dát tip

To já vím, Kočkodane. Zato Tvůj humor vůbec není na jedno brdo a vždycky se rozesměju na první dobrou. :-)


Kočkodan
26. 07. 2020
Dát tip

Renato promiň, ale tvoje dílka jsou na jedno brdo. Ne, proboha zadrž, nemusíš mě přetrhnout jako hada na první dobrou, to byl přece jenom pokus o humor! ;-)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru