Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

už mě znáš

02. 08. 2020
10
26
1194
Autor
cvrcka
 
 
 
 
Slýchal jsem tě říkávat
'Nic se neboj a nejen teze v přích
braň vždycky na kost, 
do nahoty,
vždyť je k pláči z dlaní číst si
 
hořko, neuspokojení, zlo.'
 
a teď chceš jen, 
naruby líce,
v štěstí druhých se vmezeřit,
pro své se sama neplahočit,
chutě dračí, v srdci třísky,
 
hořko, neuspokojení, zlo...
 
Jak ta stará, ta třetí, břitce,
jako když nápěv zrezne v křik,
tneš rtem, že vyjde předraho cit
a tak radši pouštíš z klícky
 
hořko, neuspokojení, zlo.
 
 
Pod křídly spí panna tvé mince.
Mour dnů vymetáš ze dveří
a v mracích kolem úst a očí
se ti zračí
všechno lidský
 
 ...
 
 
 

26 názorů

Silene
04. 08. 2020
Dát tip

Bor kolem perníkové chaloupky.  (přečteno, potvrzeno)


cvrcka
04. 08. 2020
Dát tip Silene

Silene,  dneska pro změnu u nás lije jak z konve  a za takovych podminek signal wi-fi zarputile spí, takže se vše načítá sto let a mně nebaví na to čekat a čekat, jestli vůbec se moje reakce odešle, takže odppvedi nechám na zítra snad už se to umoudri.

Díky moc za zprávu i vysvětlování.

Ja samozřejmě echo básně v te reakci četla, ale k interpretaci tonu to nějak nestačilo ;) 


Silene
04. 08. 2020
Dát tip

(Šmankote, ještě jsem si uvědomila, znamenalo primárně: má reakce je sama o sobě hrubá. 

Takový pěkný příklad sporného kontextu. Tím, že zrcadlím, tvořím sama bor...

Ať to tu máš, až budeš pročítat.)


Silene
04. 08. 2020
Dát tip lawenderr, cvrcka

Bré ráno, cvrčku...

hehe, když tu budu dostatečně dlouho vartovat, třeba nějaký vzdělanec dorazí. (Ať ti to také shodím.)

Nevím, zda se zvládnu stručně-

Můj vnitřní, pofidérně svobodný názor je, že v klasickém pojetí výstavba básně dává klíč k četbě i recitaci, která může být překvapivě různorodá. Veškeré odchylky něco naznačují, a sice např. interpretační uvolnění, oslabení, zesílení, hru. 

Autorská recitace může být pro autora i matoucí, neboť on své dílo ZNÁ, případně si myslí, že jej zná, asi podle toho, jak na tom technicky je? (jsme...)

A jde o obtíž v tom smyslu, že autor nemá jistotu, co zvládne čtenář, čtenář zase, co zvládl autor. (U "amatérského" textu vyložený biohazard :)).

Ideálním stavem by bylo, aby případná vnitřní báseň byla k nalezení (byť fajnšmekrem), pokud k nalezení být má, a přitom dokázala fungovat i ta formálně vnější, v čemž spatřuji příslušnou alchymii.

Formálně vnější báseň je regulérní v metrickém zhodnocení, přes to tuším nejede vlak, počítač nebude zajímat, že ty počátek a konec verše technicky nerespektuješ (z hlediska významu jde o něco jiného, přesahy, echa, rezonance rulez). Taktéž by měla nabídnout nějaké kvalitativní uspokojení dosažené bez objevu té vnitřní (zde samozřejmě významové i metrické).

U samotného vázání umně přecházet z metra do metra, abych téma nešířila o aspekty, které si jistě představujeme obě mnohočetně.

Autor půjde instinktivně vždy naproti své recitační interpretaci, proto možná ne vždy vše správně zasadí.

Ničím tu neříkám, já to umím a přišla jsem ti kázat.

Ještě mě napadá zmínit "klíčování", viz ten včerejší nešťastný komentář/e.

1. Napíši cosi, jako bychom se kdovíjak znaly. = Jsem ve svém světě, tebe uvedu v omyl, že jde o stížnost. Vystavím tě nějakému interpretačnímu nedorozumění. Třesk. (Možný nástroj, ale i chyba textu -- ještě nevíme.)

2. Druhá reakce potom zjevně vůbec nefunguje, pokud se přečte nevystavena na interpretačním klíči (nebo ozvěně) tvé básně. Sama o sobě je hrubá. 


cvrcka
03. 08. 2020
Dát tip lawenderr

A tohle ja tady ve virtuálních litetarnich prostorech prostě miluju. 

Ze se tlučhuba nahodne hazardujici s vlastnim citem pro rytmus muze potkat s opravdu vzdelanymi lidmi. Jako nic! 

A presunu to do experimentů,  než si tu dajak bude rvat vlasy kolik marného času investoval za těch 8 let potkavani..... Aj!

 

 

Ale at taky jen nezpochybnuju sebe sama a tímvážnost celého dialogu!

Ano - mám za to,  ze grafika básně, dělení do veršů pracuje jinak při recitaci a jinak při čtení. A když zachazim a alchymii tak nebezpečného rázu, jakou predstavuji v první strofe, usoudila jsem, ze půjdu naproti recitaci.

 

Tato báseň se chtěla do vazanosti sebrat nenápadně. Už jen rymove schema ABCDE ABCDE je určitě odvážné od tak mladé a málo kultivované autorky (aaachachachachaaa děkuji, už končím )


Silene
03. 08. 2020
Dát tip

errata: rytmické rýmové schéma


Silene
03. 08. 2020
Dát tip

Asi takhle, je to zábavná věc, hezky tam cvrkotavá uschovala vtípek s rýmem hnedle zkraje, obsahově super pro mne; i celé to rytmické schéma je pro mne dobrá louskačka, včetně vnitřních, těch nakrájených... (v závěru je myslím čitelnější než v tom zauzlovaném kraji, kde jsem si říkala, zdali jde o záměr, hravé zmatení nepřítele, anebo tak tomu nemá být  ---

no, a na to metrum jsem se ptala, neboť jsem si tipovala na úmysl houpat se zřejmě mezi snahou o jamb či jeho licence (myšleno: který je tam ovšem co chvíli nemetrický, takže to vlastně jamb není) a trochejí. Kdybych náhodou přehlédla nějaké daktyly, daktylotrocheje a jinou verbež, s níž se to má kamarádit.

Prostě jestli máme hádat my, ať se trápíme, anebo jestli se trápí dračí panna.

No, a potom proti sobě stojí seriózní přístup, kdy verš prostě začíná krajem verše a končí jeho koncem (logicky, že:)), anebo je někde schovaný ve falešném verši, takže přečteno bez respektovní grafiky to funguje daleko líp.

Přesto ale myslím, že právě chybky tam jsou... (hele, ženy, také se tím nezaobírám v úplném poklidu, tak proto nepíšu žádnou rezoluci.)

V případě zájmu nějakou námitku ukáži za příklad, i když jako od dajaka to nebude :), to né, nemám jeho eleganci. Jsem mezi mourem spíš.

čarodějnický smajlík


cvrcka
03. 08. 2020
Dát tip

Aaaaa nojo,  nachytala jsi mě  :D žádnou jinou kategorii než volné a vázané neuznávám :D 


lawenderr
03. 08. 2020
Dát tip cvrcka

Smě nepochopila:) samozřejmě, že rýmy jo, ale proč ne třeba smíšené ... experiment ... cokoli :)


cvrcka
03. 08. 2020
Dát tip

Ach,  lawenderr! Jsem u téhle tak hrdá na ty rýmy!! :D :D :D :D :D

To prostě nemůžu označit za volný verš!!! To sakra bylo něco "vázání " tehdy :D ale jdu ruku v ruce s pokorou, of course.........

A nahraju jí, jo? 


lawenderr
03. 08. 2020
Dát tip

By mě zajímalo, proč trváš zrovna na vázaném ... u téhle (teprve teď jsem si všimla kategorie:)

Tuhle básničku bych nenutila vázat se na nic, stejně by neposlechla. Chtěla bych tě slyšet, jak ji vázaně recituješ ... zkusila jsem si nahlas a přitom netrvala na vázání, šla jsem jen po melodii a skončila jsem u...  naruby líce, pak se mi to už rozpadá ... není vázaná, ale líbí se mi i tak.

Fakt ty hupy neslyšíš? :) Na oko vypadá hezky, ale pusa mi u ní brečí - konec odborné kritiky, jen pro zamyšlení, abych přispěla do rozvinuté dišputace a vypadala chytře :)

 

Moc ráda čtu tvé nevázanosti :) protože mi přijdou jako tvůj otisk, nelžeš v nich, možná ani netaháš za nos ...


Silene
03. 08. 2020
Dát tip

Jak myslíš, aby se nenaštval taky, to bych nechtěla. Co psal, je rozčarován z problémů s vkládáním citací.  (Též se ozvu později... Přijdu!)


cvrcka
03. 08. 2020
Dát tip

Ok, promiň, ze jsem tak vypenila. Vyznělo mi to ve směru "nestojím to za odpověď, myju si ruce / trhni si" a v kontextu toho jsem se tím tipem urazila. Hehe. 

 

 

Jinak co se týče toho metra, tak podle me - jestli jsem aspoň trochu pochopila Dajaka  a jeho trpelive vstupy mym směrem - tak v incipitu verše se dá skousnout lecjaky "bordel" jak říkáš. Ale uznávám ŽE moje vázání ma právě tuto velkou slabinu, ze totiz to jistojistě nepoznam , jestli to je skousnutelny, nebo ne. 

Takže bolehlav  z podivný melodie a prizvuku může být mou chybou. 

A ani ma snaha o sofistikovanost která by měla vítězit nad bordelem někdy nestačí těm, kdo prizvuky vidí cítí lépe. 

A dík za pozorné oči kolem tam bylo v té původní odpovědi taky. A pismak me už prve nakrk. 

 

Avi dajakovi?


Silene
03. 08. 2020
Dát tip

Takhle to vypadalo, jako když se chvíli neznáš... 

Ale rozumím. Psaný text nepřenáší intonaci.


Silene
03. 08. 2020
Dát tip

I buď v klidu, dračice. Já se fakt zabavila, jenom mi to sežralo čas. Dávám ti najevo, jak jsem se s tím luštěním natrápila :)! Není fér, že law a spol mají náskok, no. Jsem ji dřív nečetla a všechny tvé asi nikdy číst nebudu, protože bych to bohužel nestihla. Neznám minulost tvých debat.

Proč bych si měla něco takového říkat? Každý komentář tady nemusí být vážný jako rámeček na parte, nebo jo? 

Nápověda, ju? Přečti si svou báseň, pak tu mou odpověď... a třeba se místo chrlení ohýnků zasměješ. Anebo ne... 

Měj se fajn..


cvrcka
03. 08. 2020
Dát tip

Gr!  Jdu sem pěkně vyplivat tu otravu! Nikdo nikoho nenuti to číst!  Není nic snazsiho než si říct "jo cvrccino dílo, to je ta arogantní kráva, to ani nerozkliknu". 

Ale proč bys mi měla dávat tip když tě ta báseň nevimco nenadchla to fakt nechápu. A ještě mi to naservírovat "chceš?" Jako cože?

 

 

Fuj tos' me dozrala. 


cvrcka
03. 08. 2020
Dát tip

Silene proboha.  Ses po chrtovi uz druhá, která řeší, ze odpovím jednomu a druhému v tu samou chvíli ne....

Měla jsem po tebe napsanou obsáhlou odpověď a pak místo zaškrtnutí komu avízo jsem na displeji klikla na "nechci odsud dostávat aviza" a odpověď byla v hajzlu.

 

A doteď sem se sem nedostala a ani teď nemám prostor to napsat. Tak jen vysvětluju 

 

OMG. Pls. Jsme snad normální.


Silene
03. 08. 2020
Dát tip

No jo, tak nic, jsi lidská. Tož jsem si tě trochu svíkla, ale vyšlo mě to předraho, hm...

Chceš tip za tu zábavu? Vezmi si jej, nechceš-li, vymeť...


cvrcka
03. 08. 2020
Dát tip

Law  - jo, původně jsem myslela, ze to může být do ztracena jasný i bez tecek, ale fomalne ten dozvuk zřejmě lépe podtrhnout tak. 

Zajímavý, ze ti vadí rytmicky (?!) zrovna ten.  :) nevím. Líp me tehdy nepustilo a zkouším, co to s lidmi dělá :) 

 Jinak je mně ctí furt a dík za zmíněný nelad. Rozhodně si toho vsimam.


Silene
03. 08. 2020
Dát tip

cvrčku, jak bych to... jsem si ji ráno přečetla a řeknu ti, trochu mě z ní zůstala pobolívat hlava (ta by dnes bolela asi i bez ní). Pověz, ty sama, myslíš si, že je metricky sofistikovaná, anebo mírný bordel? Se tak jdu zeptat, aby mě nezdržovala, od čeho by neměla. Dík za pochopení. (snad)


lawenderr
03. 08. 2020
Dát tip

super ty tečky na konci :)

vadí mi rytmicky verš  - Jak ta stará, ta třetí, břitce, - říkám si proč to tak máš, proč to musí drhnout v melodii, neuměl by to jen text ... ? :) Jinak super. Tuhle mám ráda:) tak jen, že jdu kolem a že jsem si připomněla - o pár let náročnější :D


cvrcka
03. 08. 2020
Dát tip

Dík ! Nevím, jestli Ti můžu posílat aviza, když me máš bloklou, ale dík :) R.L.


cvrcka
03. 08. 2020
Dát tip

Yess, recyklace :) na pismak jsem dávala v pokusnem ""cyklu"" Parametry a nedoatalo se mi kyzeneho, tak zkousim, co udělá sama. A píšu jednu novou a nechci ji uspěchat,tak se sytim zrnicky pozornosti aside. :)

 

Konve do ztracena skoda? Well well well! Beru na vědomí.  Dík!


Luzz
02. 08. 2020
Dát tip

recyklace? :) pamatuji si z dřívějška... při čtení trochu skřípe (asi to má skřípat?), ale je v tom něco... škoda, že konec jde trochu do ztracena.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru