Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Děda

03. 08. 2020
23
18
1009
Autor
atkij

 

 

 

Domem ještě voní káva,

už psí víno rozespává

devět ráno. Pod pergolou

stolu hlavu, snědě holou.

Až se blízký ticha leká.

Místo krve dravá řeka

tepe, tryská v tomhle horku

ze žil po slepičím dvorku,

od pěšinek - pletých nahot

do odmladků starých jahod.

Jindy pohled detektiva

láme o hůl perspektiva…

 

Jako bych snad v noci nespal.

Ty ses o mě bála, n´est-ce pas?

 

 

 

 

 


18 názorů

atkij
09. 08. 2020
Dát tip Silene

nee, Silenka bude jen a jen květinka, to já si ho ráda zkrotím:)


Silene
09. 08. 2020
Dát tip

(Á, tak to on do mě vidí, víš... ani ho nemusíš okřikovat, atkijko.)


atkij
09. 08. 2020
Dát tip Silene

samozřejmě rad, musím dávat pozor, co mi mobil automaticky přepisuje. Stejně jako pořád dokola "Šílené";)


atkij
09. 08. 2020
Dát tip Silene

KK, Silene, Dales, jste neuvěřitelně vstřícně milí. Všech vašich průhledů, rád, poznámek pod čarou si nesmírně cením. Omlouvám se za zpožděnou reakci z důvodu zacyklenosti v jiné oblasti;)

Co se týká metra, asi už bych dál nekrtkovala;) Mám se co učit. Je vidět, že můj zavedený scénář nemá věčnou platnost. Dělit verš na poloviny mě nikdy nenapadlo, vždy jsem ho vnímala komplexně jako určitou rytmickou jednotku. 

Vybočovat patří i k mým vlastnostem. Ráda chodím neprozkoumanými zkratkami. Ale ty ne vždy vedou k cíli, nebo hodně trnitě;))

Pěknou neděli přeji!

 


Dales
08. 08. 2020
Dát tip atkij, Silene

"Nemá se to, dělá se to." - úsloví mariášnické, náhodou trochej.

 

...

dravec varhan číhající,

rozestřená křídla píšťal,

černé drápy v klávesnici,

ještě zbrocen od ozvěny.

Lampa schoulí matnou záři

pod svůj zarosený křišťál.

...

J.Kainar: Varhany (Osudy)


Silene
07. 08. 2020
Dát tip lawenderr, atkij

Ještě než zavítáš, atkijko, sluší se doplnit, že k tomuto námi zdánlivě zhrdanému dílku jsme v našem literárně-pověstném spolku našli cosi kolem čtyř možných interpretací v závislosti na aplikovaném literárně-vědném směru. Ovšem po svolání konzilia jsme usoudili, že seznámíš-li se s nimi, možná by se potom v tobě krve nedořezal, a to by byla škoda věčná.

Krom toho nám tedy došel grant, chci říci granule, vysvitlo slunce, a tak bylo bádání nuceně pozastaveno.


Karpatský knihomoľ
04. 08. 2020
Dát tip atkij

Jitko, trochej je samozrejme v poriadku, len dieréza v spomínanom verši nie je ideálna, v ňom očakávaná intonačná pauza rozdeľuje slovo medzi dva polverše. Toto som mal na mysli. Všetky ostatné máš z dokonalého osemslabičníka:

— ∪— ∪ // — ∪— ∪

Domem ještě // voní káva

už psí víno // rozespává

že žil po sle//pičím dvorku

 


Silene
04. 08. 2020
Dát tip atkij

atkijko, má maličkost řešila prvotním vstupem spíš podpůrnou funkci zvoleného formátu, tedy tu interpretační. Serepetičky, no...

Technickou mám za cajk.

V sylabotónickém trochejském metru tato konkrétní realizace:

tepe, tryská v tomhle horku

ze žil po slepičím dvorku...

 

a tudíž, (pro mne) kýžené rozvlnění tohoto metra. Beru podle versologů. Vnitřní (však víš, vedlejší a velmi slabé) přízvuky sylabotónická metra nezohledňují.

 


atkij
04. 08. 2020
Dát tip

Děkuji všem za čtení a zanechané stopy. Vážím si jich.

KK, Silene, k diskuzi o metru. Použila jsem pro české prostředí obvyklé trochejské metrum, to je jasné. Navíc čtyř trochej v jednom verši, to je, řekla bych, naše národní specialita. Nakonec vyšel i sonet, ale to neřešíme.

V trocheji dochází ke střídání přízvučných a nepřízvučných slabik. V případě užití předložky přejímá přízvuk právě ona.

Tudíž:

tepe, tryská v tomhle horku

ze žil po slepičím dvorku...

 

Podle mého pojímání je zde všechno ok. Ale nejsem vševědoucí...:)


Silene
04. 08. 2020
Dát tip

To já jen tak, z ryzího zájmu. Ne nadarmo se říká, že trochej je dusot koňských kopyt, zatímco jamb tlukot lidského srdce. Takže tady ten vystupňovaný strach o tlukot lidského srdce v dramatickém poklusu...


Veď áno, žiadna tragédia sa nekoná, nespomínal by som to, len u Jitky ma to prekvapilo.


Silene
04. 08. 2020
Dát tip

KK: Ďakujem, myslela jsem si to pak... že asi proto se ti znelíbilo. Ono je vidět, že holt každý jinak esteticky vnímá, pro mne je (rytmicky i interpretačně) konkrétně toto místo naopak jistou úlevou, která se rozlévá jako ta síla, dravá řeka.


Karpatský knihomoľ
04. 08. 2020
Dát tip Silene

Silene, mal som na mysli dierézu, teda polveršovú prestávku, ktorá intonačne umožňuje deliť všetky verše presne v strede po štvrtej slabike ale v spomínanom riadku nie, muselo by sa rozdeliť slovo slepičím, čo je neprirodzené.


lawenderr
04. 08. 2020
Dát tip Silene

stolu hlavu :)) chvíli mi trvalo, než jsem si to v hlavě sesumírovala - dost živá scénka:) díkybohu


Silene
04. 08. 2020
Dát tip

atkijko,ohromný emotivní náboj v ní.

Jsem samozřejmě chvíli zmlsaně a zhýrale koukala na tu výstavbu, no a říkám si, nesuď hned, najdeš si svou vnitřní perlu později. Inu, to víš, rýmy aabbcc... atd. Navíc je příliš znám, znám, tak se prosím nehněv(ej!), spiklenecky se usmívající smajlík. Tudíž jsem dumala, proč takto, proč sjednoceně trochejsky a sdruženě, (trochej, jak když střelí, nic proti trocheji nemám!), nu, a dedukovala jsem si, že je v něm to energické tempo dědečkovy i tvé duše?... a možná právě i naléhavost sdělení.

Aha, takže tu svou jahůdku mám zde "pod pergolou stolu" - v domácky kávovém i kutilském výjevu ze zahrady. Pergola stolu je skvělá.

Dobré ráno i ke Knihomolům, (zvědavost mi nedá, ač je dotaz na Jitku,) nemohlo dojít ke ztraceno v překladu? 

horku/ze žil (= zo žíl)

ale ani tak mi námitka nedává smysl, neboť být tam "že žil po slepičím", což by se dalo konstatovat například o mé maličkosti v mužském rodě, ehm... i tak by se nic nevychýlilo...

Že ale umíš jednoho zarazit :)


Jitko, prekvapil ma ten menší kaz v rytme vo verši ze žil po slepičím dvorku.


blacksabbath
03. 08. 2020
Dát tip Gora

jééjda......to je moc pěkné......*/*******


Kočkodan
03. 08. 2020
Dát tip blacksabbath, Gora, Silene, Alegna, MilanH

Po dočtení Seniora

soupis dojmů jsem hned proved:

 

Jitka zřídka něco zvorá,

Děda se též velmi poved.

U jiných bych zavzlykal,

autory kams poslal šmahem,

však nezmínění Mrazíka

je u tebe dobrým tahem.

 

smajlík (s psím pohledem jako víno)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru