Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

" Dovolená "

06. 08. 2020
15
20
918
Autor
Umbratica

Koncem června jsem utrpěla dost vážný úraz, nějakou dobu jsem strávila v nemocnici a následně v "domácím vězení". Nejprve jsem doufala, že ze svých "silných prožitků" něco literárně vytěžím, ale záměr napsat nějakou expresívní reportáž ze života Lazara mě nakonec přešel. Přecejen nejsem tak egocentrický typ a ve svých básničkách chci řešit jiné problémy. Fragmenty z nerealizované autobiografické sbírky( Dovolená - Ranní úklid - Zátiší s berlami) zveřejňuji tedy jenom tak nějak na vysvětlenou, proč jsem tu tak dlouho nebyla.

 

 

" Dovolená "

 

Mlha - postavy v bílých pláštích

já v nemocniční košili...

Do nosu odér chlóru praští

z té bílé možná zešílím :

 

kachličky - stěny - povlečení

čela pojízdných postelí...

Z domovů náhle odvlečeni

jsme obdrželi ortely

 

a naše letní "dovolená"

je tlustým škrtem v diářích

Co dělat ? Kleknout na kolena

modlit se ať se podaří

 

zítřejší těžká operace ?

Tam venku chodí do práce

ti mezi něž se chceme vracet

a ne tu "líně" utrácet

 

čas na který se každý těšil

celý rok stále v zápřahu

- Narovnat kosti kůži sešít

namotat obvaz na dlahu...

 

"Už bude dobře uvidíte

kolik týdnů to zabere..."

Bílé postavy v slze slité

svatozář mají - některé

 

 

 

Ranní úklid

 

Ať venku šumí nudný déšť

a nebo nadšení ptáci

vítají vzácné sluníčko

ráno má sólo mokrý hadr

a chlór

desinfikuje myšlenky

ničí zárodky poezie

v mozkových závitech

 

Horizontální těla

kanylou trvale připevněná

k vertikálním kapačkám

udržovaná při životě

umí už jenom přežívat

každý se vžívá do své role

určené scénářem diagnóz

část nahrazuje celek

a tak z nás nakonec zbývá

"ta noha" - "ta pánev" - "ta sešitá hlava"

 

Co v tomhle pokoji se slovy

která by zůstala neurčitá

subjektivně by zkreslovala

standardní prognózy

zpochybňovala tvrdá fakta

jakož i učenou latinu ?

 

 

 


20 názorů

Umbratica
08. 10. 2020
Dát tip

Lyryku,

díky za tip a za zeptání. Už je lépe. Budou mi ale ještě vytahovat z nohy dráty a šrouby, takže mě čeká druhá operace.


Lyryk
06. 10. 2020
Dát tip

a dnes už je lépe? doufám


Umbratica
20. 08. 2020
Dát tip

zeledo,

děkuji za přání. Moc velká pohoda to zatím není . Třikrát týdně jezdím do nemocnice na rehabilitace, teď už se učím chodit bez berlí, ale šourám se takto jen doma a po zahradě. Do ulic bych se zatím bez berlí neodvážila.


zeleda
17. 08. 2020
Dát tip

Netradiční téma, u tebe tradičně moc pěkně ztvárněné. Přeji už jen  samou pohodu. 


Umbratica
11. 08. 2020
Dát tip

Štírko,

moc děkuji za přání. Po dvou už chodím, nebo lépe řečeno : šourám se po dvou s pomocí francouzských holí. Ale ujdu už kolem dvou kilometrů, tak už je to veselejší.


Umbratica
11. 08. 2020
Dát tip

Marku,

inspirace by bylo v nemocnici dost. Nejsem si ale jistá, jestli je to atraktivní prostředí pro básně. Pro televizní seriály - to ano, ale pro poezii? Raději se budu chovat tak, jako bych ani žádné zdravotní problémy neměla.


Umbratica
11. 08. 2020
Dát tip blacksabbath

blackie,

mně se pořád zdá, že se zotavuji moc pomalu, ale od doktorů a rehabilitačních sester slyším, že jsem na tom prý líp než jiní. Tak jsem vděčná a snažím se hlavně nic nepřehnat.


Umbratica
11. 08. 2020
Dát tip

Diano,

moc ti přeju, ať všechno dobře dopadne. Já si nemohu na péči doktorů ani sester vůbec stěžovat a přeju i tobě, ať  se v nemocnici setzkáš jen s dobrými lidmi.


Štírka
10. 08. 2020
Dát tip

Drzim palce i pesti... at se navrat k dvounohacum podari se vsim vsudy a co nejdrive !!!


Muamarek
07. 08. 2020
Dát tip

Čtu Tě rád, Alice, což víš. Držím palce, ať jsi opět zcela fit... A přeji Ti o poznání příjemnější inspiraci - byť i tuto jsi zpracovala s bravurou, nadhledem, humorem a pokorou...

 Hezký víkend, pokud možno...


blacksabbath
06. 08. 2020
Dát tip Gora

...když to tady tak čtu....asi ani ven nevyjdu.....už je vás tady dost.....tolik z vás je nemocniční host....mně to zatím spraví mokrý hadr na hlavu......nutno říci...."sakra dámy, vy máte odvahu"...... Tak ať se vám rychle hojí kosti....všech bolestí ať vás bílé pláště zprostí.....................................:-):-):-)


Diana
06. 08. 2020
Dát tip Gora

Také mě to čeká za měsíc operace. Ale po přečtení tvého díla se tam skoro těším na "bílé postavy v slze slité" a na jejich svatozáře.  A díky tobě už vím, jak se budu jmenovat - ta levá kyčel :-)))


Gora
06. 08. 2020
Dát tip

Drž se, Um! Rehabilitace udělá své, možná i lázně.


Umbratica
06. 08. 2020
Dát tip blacksabbath

Goro,

když jsem tyhle básničky psala, myslela jsem i na to, co na ně řekneš ty, která popisované prostředí znáš nejlíp. Potěšilo mě, žes je ocenila. 

Přeju ti brzké uzdravení.

Se mnou to bude komplikovanější. Mám nohu zlomenou v kotníku a mám v ní dva šrouby a dráty. Ráda bych slušnou chůzii zvládla do října, ale zatím se sunu o francouzských holích jako hlemýžď. Ale beru to pozitivně : dneska je to už o dost lepší než to bylo v půlce července. 


Gora
06. 08. 2020
Dát tip Karpatský knihomoľ

Říkala jsem si, co je s tebou. Bude už jen líp /jsem taky po úrazu, ale daleko menším:-)/. Ztvárnila jsi své postřehy dobře, i z pohledu zdravotníka "ta sešitá hlava" - tou se pacient skutečně stává, bezejmenný, pro rychlý nástin diagnozy.


Umbratica
06. 08. 2020
Dát tip

Fusky,

díky. Dneska je lépe , než bylo včera a zítra snad budfe lépe než je dneska. Jde to ale strašně pomalu.


Umbratica
06. 08. 2020
Dát tip

Aleši,

pozdravuji se, snažím se. Ale dojít od parkoviitě do knihovny pro mě pořád znamená velký sportovní výkon.


pěkná lékařská zpráva...:o)

pozdravuj se...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru