Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Po sv. Anně

08. 08. 2020
24
39
1296
Autor
Gora

 

bezvětří –

nad hladinou se vznáší

chmýří z bodláku

 

.........

 

po svaté Anně –

babka veze na kárce

šišky a větve

 

 

 


39 názorů

Gora
15. 08. 2020
Dát tip

Přemku, děkuju za návštěvu...


lastgasp
15. 08. 2020
Dát tip

Skvělý obrázek a téma vskutku letní. Bezva.


Gora
15. 08. 2020
Dát tip

Karle, děkuju...u tebe je vždy vidět, jak poctivě všechno čteš... což mě těší.


K3
15. 08. 2020
Dát tip

Když se vzduch tetelí, zdánlivě se nepohybuje. Babky ani dědci ještě nevymřeli, zvlášť když to mají blízko a vědí kam jít. Hezké. 


Gora
14. 08. 2020
Dát tip

Ahoj, Renato:-) - a díky!


bixley
14. 08. 2020
Dát tip

Ireno, jako vždy krásné. Nemám co dodat.


Gora
11. 08. 2020
Dát tip

Díky ti, Um...


Umbratica
11. 08. 2020
Dát tip

Tip hlavně za druhé, ten odkaz na chladna zrána. Z haiku už čiší podzimní mrazík.


Gora
11. 08. 2020
Dát tip Silene

Silen, nakonec zvítězilo pouhé bezvětří... těžko to asi lze vystihnout lépe:-))


Silene
11. 08. 2020
Dát tip

(Zvědavě se vracím, kterak to dopadlo s bezvětřím. Ticho tady bude a žádné proříznutí koncentrované představy zvukem vzdálené cirkule!) 


Gora
09. 08. 2020
Dát tip

Evži, myslela jsem si, že tě senrju babky zaujme:-))), děkuju.


Gora
09. 08. 2020
Dát tip

Jituš, já nejdřív měla jen - bezvětří, tak to letní asi umáznu:-)

Ta tvá bodláková ukázka je skvělá! Díky...


Babky s kárkou ještě jsou?


hezký obrázek bodláku kadeřavého....:-))))


atkij
09. 08. 2020
Dát tip blacksabbath, Silene

 

 

Letní? Možná také na zvážení, jestli by nestačilo prostě bezvětří, bez obecného letní. Samotnou mě přiléhavější adjektivum nenapadá. 

Malý přídavek. Jen si nějak nevztahovat atd. ...se mi sem líbil. 

 

Myslíš si maně,

jak brzy už,

brzy,

dorazíš ke srázu života.

 

Rok - dva - tři - čtyři?

Úděl tvůj býti tulákem

jako top bodláku chmýří.

(Úryvek -Tu Fu - Chmýří bodláku - Zpěvy staré Činy)

 

 


PavelK
09. 08. 2020
Dát tip Gora, Silene

Já to naprosto chápu. Bezvětří a něco drobonkého se přece pohybuje nad hladinou (v I Ting, kchan, voda, hlubina) to je tajenno, ale také nebezpečí. By bych tím také fascinován.


Gora
09. 08. 2020
Dát tip

Pavle, dík! Já ta chmýří - když mám někdy to štěstí být u toho - sleduji dost fascinovaně, a vesuvanka parádně zdůvodnila, kde je příčina "letu", velmi jí děkuju...


PavelK
09. 08. 2020
Dát tip

Ale zase musím říct, že mi vesuvanka otevřela oči u toho prvního. Teď mi přijde fantastický!


Gora
09. 08. 2020
Dát tip

Di, děkuju moc:-))


Diana
09. 08. 2020
Dát tip

Malebná haiku :-)


Gora
09. 08. 2020
Dát tip

Jani, děkuju za komentář, vždy přesně vystihneš to, co by čtenáře mohlo k danému tématu zajímat, to o chmýří jsem netušila!


vesuvanka
09. 08. 2020
Dát tip Silene

Líbí se mně obě haiku :-))) TIP.

Pranostika "svatá Anna, chladná rána" skutečně dříve platila. V dětství jsem chodila sbírat šišky na topení, a ráda :-))). Ono už je to moře let...

Chmýří (okřídlené nažky) bodláků, pampelišek a dalších rostlin, se může pohybovat i za zdánlivého bezvětří - stačí totiž jen nepatrný a kratičký záchvěv vzduchu, který ani nevnímáme (pro nás je to bezvětří), a nažky dostanou impuls k pohybu s dlouhou setrvačností. Svým uspořádáním velmi jemných vláken jsou k tomu přizpůsobeny.

 


Gora
09. 08. 2020
Dát tip

Dík, Jituš... 


atkij
09. 08. 2020
Dát tip

Když už ilustrační obrázek, nebylo by lepší toho bodláku, Iri? Pampelišky mi spíše evokují pozdní jaro. 

 


Gora
09. 08. 2020
Dát tip

Díky za reakci, je to okraj ČK a kousek do lesa, někteří lidé mají zvyklosti, které nenaruší prostě nic:-)), takže to z mé strany není stylizace, tu v haiku skoro nikdy neužívám...snad v haiku o mniších, ale i to je odpozorováno.


PavelK
09. 08. 2020
Dát tip

Ono je to hezké, poeticky napsané, ale letos po svaté Anně konečně přišlo opravdové léto, předevčírem jsme seděli dlouho do noci u ohně, bylo teplo, a včera bylo celý den přes třicet. Já osobně babky s kárkama u nás na vesnici už dávno nepotkávám a sbírat šišky jsem je neviděl ani jako dítě. Takže prostě nemůžu věřit tomu, že je za tím prožitek, žes potkala babku s kárkou, přišlo něco jako "satori," které si chtěla zpracovat do básně.


Gora
09. 08. 2020
Dát tip

To mne moc těší, pokud se chmýří drápkem uchytilo:-))...  nevím, jestli by si plulo v tom "roztřeseném horku" nad cestou... tam se možná hýbe jen ten vzduch:-)


Silene
09. 08. 2020
Dát tip Gora

To já si nemyslím, že by vymyšlené, spíš ukazuji, jak jsem se rozkutálela namísto koncentrace. A toto jsem si vyčetla, že plachtí v bezvětří. Ještě dumala, zda něco dalšího třeba. A takto mě to při té příležitosti uhnulo. Většinou jen prolítnu a nesu si obsah dnem, jestli rozumíš, kdy si s textem ještě povídám. 


Gora
09. 08. 2020
Dát tip

Silenko, ta vodní hladina je skutečná i to chmýří... u nás za domkem, je to jen můj "popis pozorovaného"... a to horko taky, ale asi je to skutečně "mé posouzení situace"... takhle to je myslím lepší.

Zajímá mne, jaká síla to chmýří nese, když se ani lísteček na jabloni nepohne...


Silene
09. 08. 2020
Dát tip Gora

Irenko, nenech se ode mne zviklat, je to jen maná zmínka, vyčkej uvážlivých soudů, sama právě váhám, protože horký vzduch, toť otázka, jak pro koho, ale zároveň léto samo o sobě může být i pěkně chladné, že ano.

V textu se chvěním (např. vzduchu) nad cestou bych asi měla jiný obrázek, tu právě přemýšlím, zda si dobře dosazuji, no hned jsem si byla zkontrolovat, zdas psala skutečně vznáší a ne něco jiného. A přivedlas mě k zamyšlení, může-li se v přírodě chvět vzduch horkem nad vodní hladinou, že se musím lépe dívat. Což je těžká věc, neboť ráda hřeším na odklad dioptrií a rozmazaný impresionismus. (Tyto poznámky nemají celistvou souvislost s obsahem haiku, přesto myslím, že tě zaujmou, kam se mi rozeběhly myšlenky...)


Gora
09. 08. 2020
Dát tip

Silene, vsadila jsem na jistotu: letní... díky, žes vypomohla!


Gora
09. 08. 2020
Dát tip

Silene, děkuju, no, s tím horkem máš asi pravdu, pokusím se nahradit... měla jsem předtím jen bezvětří, ale abych dodržela slabiky, přidala jsem horké:-), ještě popřemýšlím!


Gora
09. 08. 2020
Dát tip

Luboši, rozesmáls, díky!


Silene
09. 08. 2020
Dát tip Gora

Jevím rozhodné nadšení pro babčinu rozhodnost. 

Jsem zvědavá na vaše haiku plénum v tom prvním případě, to je krásná záležitost za mne, ale nebude vám horké připadat jako hodnotící?


Kočkodan
09. 08. 2020
Dát tip Gora, vesuvanka, MilanH

Smích – je ve dveřích

nezapřeš geny šáši

Kubo Koháku

 

Petr Čech v bráně

šest gólů – lid kárat chce

bručí i Nedvěd


kvaj
08. 08. 2020
Dát tip

*/


blacksabbath
08. 08. 2020
Dát tip Gora

Zvyk je železná košile.....


Gora
08. 08. 2020
Dát tip

Děkuju, Ivi... to bude:-). Nemusela by, ale je to tak každý rok... les Dubík ji dobře zná, dříve jezdila se starou mámou, teď sama.


to první mě zašimralo.....to druhé to je jasné..... sv.Anna..chladno zrána....babka bude připravena....*/******************


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru