Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Zimní

30. 11. 1998
0
0
1602
Autor
Jarka

Sněhová vločka, jak z hedvábí zastudí tě každou chvíli na tváři, mráz vykreslí na sklech krajkoví a zima na bílém oltáři pokrytém studeným ledem, nezeptá se, nic neřekne, nepoví, převezme vládu svou a překryje všechno sněhem. Stojíš tu sám v bílém lese zmrazeném dechem ledovým, kde se píseň zimy nese, kde vzala se, ti nepovím... Každou chvilku zastudí tě vločka na tváři, lehounká vločka, jak z hedvábí, v oknech se stromku rozzáří a vítr k sobě přivábí.. Dech zatají se ti nad tou krásou, budeš spěchat domů zmrzlou krajinou za svojí milou, za svojí spásou, za bílou kráskou nevinnou... Nocí se bude nést hlas zvonů a píseň rolniček tu bude znít, měsíc nad střechami domů strážit tu bude noční klid...
Saki
01. 12. 1998
Dát tip
Milá Jarko,
tato básnička zdá se mi být takovou neobvyklou kombinací naivní dětské říkanky (co do veršů a rytmu) s hlubokým obrazem zimního (pod)večera. Ve tvých textech objevuje se mnoho zajímavých slovních spojení, a navíc jim (těm textům) dokážeš, snad schválně, snad podvědomě, vtisknout jakousi prazvláštní a často velmi silnou atmosféru, a to i navzdory občas dost hrubému rytmu a někdy ještě hrubšímu verši. Abych byl upřímný, když si "tě" přečtu poprvé, většinou vidím jen ony vady na kráse a pod nimi nic. Pak čtu ale znovu a znovu, a po takovém pátém přečtení většinou už přestávám vnímat formu a dýchne na mne takové nějaké "cosi", neuchopitelné ve své podstatě (s výjimkou Zůstaň...), skryté, přesto však přítomné a oslovující. Není tomu tak vždy, některé tvé básničky mi asi neřeknou nic, ale některé z toho relativního mála, na němž zatím mé "kritické" oko spočinulo, ve mně opravdu cosi rozpohybovaly...
Ještě zpět k tvé formě - hodně mi přípomínáš mou bývalou spolužačku, ana též plodila básně, jež udivovaly jak hloubkou svých významů a sílou a originalitou utváření "slovních spojů", tak i poměrně častou a místy až neskutečně zarážející neumělostí a neobratností veršů. Ona sice asi byla čas od času na obou pólech ještě dál, leč poměrná podoba by zde vskutku byla. Čímž nechci říci, že se jmenuješ Veronika ...

Jinak se mi tato básnička docela dost líbí.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru