Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Mumu

10. 08. 2020
1
1
285

Recenzia

Francúzsky film Mumu je jednoduchý ako more (samá voda) a pritom má jeho hĺbku. Po zhliadnutí príbehu o chlapcovi v školskom veku Rogerovi /Balthazar Dejean de la Bâtie/, ktorý prechádza z jednej internátnej školy do druhej, som sa cítil ozaj občerstvený v týchto ťažkých, stresujúcich časoch. Film mi svojim spôsobom pripomínal krásne detstvo za inak náročnej totality a moje vlastné zážitky zo základnej školy.

Príbeh sa odohráva tesne po skončení 2. svetovej vojny a otec hlavného hrdinu, vystresovaný dlhodobým nemeckým zajatím, sa v ňom tak trocha odreagováva na mladšom synovi Rogerovi, ktorý trpí nedostatkom rodičovskej lásky, presnejšie jej selektívnou aplikáciou, ako sme v rodinách tak často svedkami. Presne v duchu ako o tom spieva Sting: Love is a big fat river that flows.. Ak však človek nenájde dostatok lásky v rodine, spravidla ju nájde inde, ako si to želá Božia spravodlivosť, avšak nepredbiehajme....

Po poslednom “prúseri” na internátnej škole vzniká problém, kam s Rogerom a otec sa mu nielenže vyhráža polepšovňou, ale ho aj bije po tvári a kope do brucha. Nakoniec chlapca umiestnia do internátnej školy, kde pôsobí údajne najhoršia učiteľka v širokom okolí, Mumu /Sylvie Testud/. Táto deti tiež bije, avšak nie tak surovo ako Rogerov otec a keďže bije aj trocha spomaleného školníka, možno povedať, že jej to jej osobnostná črta, navyše na bitku má vždy pádny dôvod, resp. ide o bitku z lásky. Inak sa totiž o deti vzorne stará, okrem vyučovania všetkých možných predmetov, okrem latinčiny a angličtiny, čo má na starosti farár, ich taktiež všetky umýva!

Rogerovi sa u excentrickej Mumu v podstate darí až do okamihu, kedy pri jednom obrade umývania spomenutom vyššie, učiteľka hodí po Rogerovi a jeho kamarátovi kefu a Roger ju na základe momentálneho impulzu zodvihne, hodí ju naspäť a pritom nešťastne trafí Mumu do tváre tak, že si to vyžaduje lekárske ošetrenie. Po tomto incidente farár rozhodne, že chlapec musí byť zo školy vylúčený, hoci Mumu mu /múúúúúúúú/ odpúšťa a chce si ho v škole ponechať. Ona aj farár dobre vedia, ako veľmi chlapcovi chýba rodičovská láska, no farár Rogerovi vysvetlí, že tu vstupujú do hry zásady.

Roger sa ocitne v ďalšej, dosť ponurej katolíckej škole, z ktorej utečie za Mumu. Celé hodiny beží v daždi a Mumu sa ho po príchode ujme. Na záver sme svedkami dojímavej scény, v ktorej Mumu chlapca prezlečie do suchých šiat a potom ho striedavo skúša zo všetkých možných predmetov a keďže Roger bez váhania správne zodpovedá na všetky otázky z geometrie, histórie a ďalších oblastí, Mumu ho s láskou objíme so slovami “Nechám si ťa”. Mumu je proste archetyp učiteľky, alebo ako by azda povedal Platón, jej obraz vo svete ideí.

NvA


1 názor

lawenderr
14. 08. 2020
Dát tip

dobře podaná recenze - chtělo by se mi vidět ... :) Vyhledám si


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru