Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Esperanto

17. 08. 2020
27
41
1568
Autor
Gora

 

Chebské dvorky mají kouzlo

pro nás,

kdo jsme na nich vyrostli.

A co teprve náměstí,

 

když po něm pochodují cizí kapely,

vám je šestnáct a toužíte

vlastnit nekonečně dlouhé nohy

mažoretek.

 

Polibek v průjezdu našeho domu

od muzikanta v parádní uniformě

trval jen chvíli,

než vyhlédla máma z okna.

 

Ten kluk z Hödmezevasarhely

měl nohy dlouhé a rychlé.

Než bych porozuměla jeho rodné řeči, 

bylo lehčí naučit se esperanto!


41 názorů

Gora
06. 10. 2020
Dát tip

Díky, Lyryku... polosmajlík potěšil!


Lyryk
06. 10. 2020
Dát tip

.)


Oldjerry
27. 08. 2020
Dát tip Gora

Jani - vím o čem mluvíš - sloužil jsem  na vojně  i se slovenskými Maďary .

dodnes umím maďarsky nadávat, ale ani chleba bych si nemohl koupit.  (:-D   ***


Gora
20. 08. 2020
Dát tip

Díky, Silen... jsi vědomostní extra třída!!!


Silene
20. 08. 2020
Dát tip

Irenko, jde o hlavní a vedlejší větu, navíc obě mají rozdílný podmět, takže v takovém případku bych konvenčně interpunkcí určitě osazovala. (Neosadit je možné právě při jediném "společném" podmětu, kdy lze přísudek vykládat jako několikanásobný. Neosazuje se rovněž u infinitivní konstrukce. Snáz esperanto jsem se naučila(,) než porozuměla jeho rodné řeči./Esperanto bylo lehčí než porozumět jeho rodné řeči.)

Tys mě kvalitně :) vyvedla z míry, že jsem se musela přesvědčit!

Tu jsem spekulovala, jestli spíš jako umělecky nevyjadřuješ ten fofr. A nenech se ode mne rušit...


Gora
19. 08. 2020
Dát tip

Evži, zdá se teď - ale tehdy?:-)   a děkuju!


V mládí je vše tak snadné :-)))


Gora
19. 08. 2020
Dát tip

Jardo, děkuju za nákuk:-)


Gora
19. 08. 2020
Dát tip

Přemku, to jsi pak langoše pěkně dlouho nechtěl ani vidět, viď:-)) + děkuju!


Oldjerry
19. 08. 2020
Dát tip

Moc pěkná retro... líbí tipí


lastgasp
19. 08. 2020
Dát tip

Neskrývám obdiv k dlouhonohým mažoretkám, ani k tvé poetické próze.      Maďarština je velice snadná řeč. Vystačíš s tři sta slovy a dorozumíš se všude. Je to jednodušší jazyk než esperanto. Když znáš slovo strom a slovo jablko, umíš říci i jabloň, stačí říci jabkostrom. Zkus si to přeložit a uvidíš, jak je to snadné. Musíš dávat pozor na výslovnost. Když jsem si v Debrecénu kupoval langoš, chtěl jsem vyslovil jeden (egy -éď), ale vyznělo to jako öt a dostal jsem jich pět. Žil jsem dva roky v Nitře a tam mě to naučilo. 


Gora
19. 08. 2020
Dát tip

Děkuju, Supíku:-))


Gora
19. 08. 2020
Dát tip

Silenko, mám za to, že může i nemusí :-), ale na 100% to nevím, a tak raději dopíšu - díky ti, bystroočko!!

Co se nohou a celkově postavy:-) týká, nemohla jsem /u sebe/dlouho pochopit, že už to tak zůstane., a srovnávala... to víš, puberta. Díky!


supizmus
19. 08. 2020
Dát tip

Příjemná náladovka, díky!


Silene
19. 08. 2020
Dát tip Gora

Je to pěkný příběh, Irenko, a počtení tady.  Pchá, nemají je dlouhé nekonečně!

(Oplatím interpunkční otázku, vztáhni prosím k poslední sloce. Vidíš? Chceš to tak?)


Gora
18. 08. 2020
Dát tip

To se máš dobře, Bene:-), samá krása a mňamka k tomu... přeju ti a děkuju.


Benetka
18. 08. 2020
Dát tip Gora

Obrázek bych nechal.

Jedna Mášoretka bydlí ve vedlejším vchodu. A dnes mi nesla guláš ke druhému chodu. Ten jediný pravý TOMÁTOŠ PÁPRIKOŠ Maďarský...!!!

Hezky jsi to napsala... ;)


Gora
18. 08. 2020
Dát tip

Renato, děkuju:-) Ano, maďarština není nejjednodušší řeč... třeba komik Wimmer ji geniálně napodoboval.


bixley
18. 08. 2020
Dát tip

Hezká vzpomínka, Ireno. Esperanto je určitě snazší než maďarština, uvědomila jsem si to před týdnem v Maďarsku.


Safián
18. 08. 2020
Dát tip Gora

Proč neveselý? Pravda je pravda a má v sobě jistý půvab. Samozřejmě mohu želet toho, co tam bylo tisíce let a co bylo ztraceno. Ale ony už po staletí probíhající regulace tok změnily mnohokrát. Např. základy bájného vodního hradu Draguš, kde vychovatel zabil svého svěřence - syna luckého knížete, jsou dnes pěkně daleko od řeky.


Gora
18. 08. 2020
Dát tip

Když zahlédnu Ohři, vím, že jsem doma. Plyne si zádumčivě pod chebským hradem a je jiná než všechny ostatní... díky za komentář, i když neveselý.


Safián
18. 08. 2020
Dát tip

Goro, Ohře je řeka mého srdce. Bohužel, Nechranice změnily její charakter. Pod nimi je to ledárna. Jiná barva vody, jiné ryby a po perlorodkách veta. 


Gora
18. 08. 2020
Dát tip

Janičko, děkuju moc... první lásky jsme asi prožívali všichni:-))


vesuvanka
18. 08. 2020
Dát tip

Vzpomínková, krásně napsaná a vtáhne do atmosféry, i když jsem nic podobného nezažila. Díky :-))) TIP


Gora
18. 08. 2020
Dát tip

Jardo, sama přesně nevím, ale bavilo mne to napsat:-)), díky ti!


Gora
18. 08. 2020
Dát tip

Safe, ano, je krásný, těch skvělých, jedinečných památek je tam hodně. Cheb a Ohře, Český Krumlov a Vltava - mám štěstí na nádherná místa:-)

Děkuji.


Gora
18. 08. 2020
Dát tip

Norsko, děkuju, potěšilo.


revírník
18. 08. 2020
Dát tip

Hezká vzpomínková, mírně nostalgická báseň v próze (či spíš próza v básni?). Tip dávám.


Safián
18. 08. 2020
Dát tip

Cheb je krásný. Podrobněji ho neznám. Jen centrum a císařskou kapli. Ta je skvělá. Vysoký sloh, jaký snad (z této doby) u nás nemá obdobu.


Norsko 1
17. 08. 2020
Dát tip

Obrázek bych zrušil. Text se mi líbí. Kupodivu


K3
17. 08. 2020
Dát tip Gora

Já Cheb vůbec neznám, snad jsem tam nikdy nebyl, nebo jen projel.


Gora
17. 08. 2020
Dát tip

V Chebu existuje celé roky festival FIJO, a je jen jednou za 4 roky, a trefil se do mých "telecích" let... s kamarádkou jsme sledovaly hudebníky:-)

Karle, díky za milý komentář!


K3
17. 08. 2020
Dát tip Gora

Řeč esperanta je psaná se zaujetím, s radostí i s nostalgií. Bezprostředně. Krásně napsaná báseň v próze.

Umíš překvapit. Něco tak neobvyklého, v takové poloze, jsi snad nikdy nenapsala. Dýchnul na mě Kmochův Kolín, když jsem byl i já v těch krásných letech, kdy mě ta hudba moc neříkala a kdy jsme civěli právě jen na ty mažoretky. Moc se mi to líbí, Irčo.


Gora
17. 08. 2020
Dát tip

ö

Ivi!! Ď!


blacksabbath
17. 08. 2020
Dát tip Gora

ö.....Irčo.... V blízkosti klávesy Enter je obrácené lomítko, svislá čára a apostrof. Stiskni ho a zase pusťte. Pak u stiskneš jen klávesu pro písmeno o a přehlasované o – ö je na světě........dobré žejoööö ???....:-)))))))))))))))))))))


Gora
17. 08. 2020
Dát tip

Luboši, měl jsi se s nějakou krátkonožkou přes esperanto seznámit... a čabajka by jistě byla, snad i uherák!! Dík.


Gora
17. 08. 2020
Dát tip

Peter, žulím/usmívám/ se :-))) a nad o by měly být přehlasovací tečky... ale to neumím udělat. DÍK!


Gora
17. 08. 2020
Dát tip blacksabbath

Ivi, MLR přece:-)) - děkuju, je to už móc dávno...


Kočkodan
17. 08. 2020
Dát tip blacksabbath

Já jsem se v 80. letech umělý mezinárodní jazýček učil. Ne kvůli krátkonohé pomalé Maďarce, i když by se mi pravidelný přísun milované čabajky hodil.

Ale teď už maž(oretkuj)u pryč… (mrk)


Karpatský knihomoľ
17. 08. 2020
Dát tip Kočkodan

Ireni, teraz mám depku. Ja si pomaly nespomeniem ako sa volali moje prvé lásky a ty si pamätáš slovo Hodmezevasarhely?


a to je proboha kde?...... Hodmezevasarhely......Jjjj.....to byly doby.....krásná leč krátká zamilování.........mám ráda takovéhle vzpomínkové.....pěkně jsi to ze šuplíku vzpomínek vyprášila......:-)))))))))))))))))))))))


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru