Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Vyhnálovský klid

07. 09. 2020
16
22
454
Autor
Umbratica

 

 

Tam pod horama, pod vysokýma,

k nebi co zvedly své témě,

tam žije krása nevykreslená,

nevyzpívaná, nezpodobená,

krása té goralské země.

 

Měřiči přijdou - v pokoře manské

kloní se goral - " Hó, to je panské ! "

Kde tvůj děd oral, kde otec sil,

panský díl byl !

 

Petr Bezruč - Zem pod horama (úryvek)

 

 

 

 

 

Vyhnálovský klid

 

Do kalné šedi mlh se zeleň hvozdů noří,

modř zvolna ztrácí jas jak inkoust duběnkový

a temně rudý mrak z tmy vyplul nad pohoří

a karmín červánků již zbrotil krví krovy.

 

Dým z chalup bílý je, nad střechy líně stoupá

a maže hvězdný třpyt a hltá hejna ptačí,

já oči v širou dál smím upírat a koupat

je v slzách vytrysklých, jež dojetí mé zračí.

 

Smím vzývat krásu hor bez moru elektráren,

co břity lopatek by zraňovaly křídla,

bez světel hotelů, bez kaváren i arén,

kde slinty tlachalů, lež, planých sporů vřídla

 

by očkovaly jed do uší mého lidu...

Tož s Petrem Bezručem dím : vary drzá Praho,

ať aspoň Vyhnálov nám skýtá trochu klidu !

Jsme národ zbojníků. Vpád přišel by vás draho.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


22 názorů

Umbratica
11. 09. 2020
Dát tip

Alegno,

já často přeháním. Nemůžeš mě brát vždycky vážně.


Alegna
10. 09. 2020
Dát tip

Um, myslím, že mě tvá odpověď moc nepotěšla :)


Umbratica
10. 09. 2020
Dát tip

Alegno,

já vím, že jsou i hodní pražáci. Vždyť já mám v Praze rozvětvenou rodinu. Jeden její příslušník, šlechtického původu, je poměrně známou osobností, takže o něm nemohu ani ceknout. Já vím, že jsou i dobří pražáci. 


Umbratica
10. 09. 2020
Dát tip

Díky, Markel. Vím, že tebe žádná moje archaická básnička nikdy nezarmoutí.


Umbratica
10. 09. 2020
Dát tip

En,

já Bezruče taky miluju. Vyrůstala jsem na Slezských písních a proto jsem v jádru velmi patetická básnířka.

Do pražáků se pustil hlavně v básni Praga caput regni.  Jinak ale alexandrínem Bezruč prakticky nepsal. Pokud si vzpomínám, tak napsal v tomto verši jen dvě básně a ani to nebyl úplně čistý alexandrín.


Umbratica
10. 09. 2020
Dát tip

Ano, blackie. Ta báseň vyžaduje hlasitý a velmi patetický přednes.


Umbratica
10. 09. 2020
Dát tip

Nami,

já mám ve skutečnosti ale některé pražáky ráda, už proto, že tam mám rodinu. Pár let jsem ale bydlela v Brně a tam pražáky oprávdu v oblibě nemají. Vykládají se tam o nich vtipy, hlavně o tom, jak si vinaři nechávají ty nejhorší patoky pro pražáky, protože ti pivaři vínu opravdu nerozumí.

 


Umbratica
10. 09. 2020
Dát tip

Knihomole, díky.  Pokusím se posunout si svou laťku ještě trochu výš. 


Umbratica
10. 09. 2020
Dát tip

fialko,

jsem moc ráda, že tě bavím. Teď si dám ale s vázanými verši trochu pauzu .V září ale ještě určitě zveřejním vázanou básničku Křik, protože ta souvisí s tímto měsícem.


Umbratica
10. 09. 2020
Dát tip

Veršotepče díky. Tenhle alexandrín by asi jako text fungovat nemohl. Jiné moje alexandríny možná ano. Za čas zveřejním Vyhnálovskou tmu, ta by možná jako text fungovat mohla a určitě mě bude zajímat tvůj názor jako textaře.


Alegna
08. 09. 2020
Dát tip

pěkné a hodně tě v tom poznávám......

většina Pražáků nemá kořeny v Praze (např. jsem Jihočeška, otec mého muže byl z Červeného Kmeňa a maminka od Plzně), nabubřelý jsou jen hlupáci a ti jsou všude :))


Markel
08. 09. 2020
Dát tip

líbilo, hutné a dobře stravitelné ,*


Entropia
07. 09. 2020
Dát tip

Tak tentokrát v bezručovském duchu. Bezruče miluju. V okolí je po něm pojmenovaných tolik chat, až by se divil, čemu všemu se dnes říká horská chata.


blacksabbath
07. 09. 2020
Dát tip Gora, Nami 99

Um to je.....to je.....N Á D H E R A ! ! ! ........četla jsem poprvé okem.....podruhé nahlas.........krásně se mi četlo.......a obsah jóóó´!!!!..... co verš to zásah..........to je fakt něco................*/*****************************************************


Nami 99
07. 09. 2020
Dát tip

Moc hezké.

Velká pravda. Samozřejmě ne všichni, ale hodně pražáků to tak má do dnes. My z venkova jsme pro ně burani a vidláci. Nevím, jakým právem se cítí nadřazeni.  A taky nevím, co by páni papali, nebýt sedláků.

Vypražit - vypadnout z Prahy.


Tvoja latka na svojom mieste a nepodlezená.


fialka...
07. 09. 2020
Dát tip

Nádherné. Určitě tu nejsem naposledy, budu se vracet. :-)


Pěkné. Vidím, že máš víc básní v hezkých obrazných metaforách.


Umbratica
07. 09. 2020
Dát tip

Diano,

asi by poctěn nebyl. Spíš by se rozčiloval, že si dělám z vážných věcí legraci a nebojuji například proti větrným elektrárnám se vší vážností patetické básnířky.


Umbratica
07. 09. 2020
Dát tip , Nami 99

Trivi,

Bezruč Pražáky opravdu ale opravdu rád něměl. Je ale fakt, že ve svých básních do nich verbálně buší méně intenzivně než do kapitalistů a Židů. Pražáci byli daleko, věnovali se svému vlastenčení a fangličkářství a o Slezsko se zrovna moc nestarali.


Diana
07. 09. 2020
Dát tip

Bezruč  by se cítil poctěn. Krásné po všech stránkách. Osahem, formou, náladou. ****


07. 09. 2020
Dát tip

Nádhera. Tuhle jsem si musel dát polohlasem. Oko i ucho nakrmeno. A ta pointa... Díky :)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru