Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Paroles

Výběr: atkij
11. 09. 2020
18
22
479
Autor
Umbratica

 

 

Na dlažbě kaváren

se vysrážela rosa

klaxony místo skřivánků

vítají nový den

z pekáren voní čerstvé veky

měsíček umírá na úbytě

 

Čas doutníků a novin

čas zamyšlených brýlí

čas kouře který ovíjí

chromovanou tyč lustru

a v jedovatých zubech drží

průsvitné jablko moudrosti

 

Snad čtyřicátá léta v Paříži

Jacques Prévert přechází ulici

s objemnou složkou pod paží

jako nějaký bukinista

jako nějaký úředníček

jako nějaký zúčtovatel

jako skupina Beatles

na známém obalu slavné desky

o pár krásných let později

protože

tehdy se ještě četly básně

a Prévertova sbírka Paroles

vydaná nákladem milion výtisků

plnila knihovny

jako dnes severské detektivky

Vyspal ses - otevřels okno

a z nějaké té avenue

na tebe vytryskla Poezie

a přitiskla tě ke zdi :

vzdej se a napiš co cítíš  !

 

Bylo mi ctí

popový básníku

alespoň na chvilku sdílet

tvůj úchvatný dravý optimismus

 

 

 

 

 


22 názorů

Umbratica
18. 09. 2020
Dát tip

A ty znáš nějakého básníka, který není sebestředný ?


Movsar
17. 09. 2020
Dát tip

To nevim, spis ctu sebestrednost. Protoze zajimavejsi, nez jaka jsi, jiste je to srovnani poezie s matematikou. 


Umbratica
17. 09. 2020
Dát tip

Někteří lidé mne tady častovali nadávkami jako " studená beštia " a " velký manipulátor ".  Tebe jsem přesvědčila, že jsem emotivní a to mě těší.


Movsar
14. 09. 2020
Dát tip

Nejak ta tva sebedefinice nekoresponduje s textem. Jestli je poezie matematika, at posoudi matematici. Mne to pripadne jako ultrablbe prirovnani. 


Umbratica
14. 09. 2020
Dát tip

Movsare,

mně teror srdce vskutku nehrozí. Píšu výhradně mozkem. Uvnitř jsem studená jako led a snažím se být den ze dne studenější. Poezie - to jsou jen slova, která lze vymyslet a vázané verše - to je jen matematika.


Movsar
11. 09. 2020
Dát tip

Napus, co citis. Slysim jineho Parizana, M.K.: Ach, ten vecny teror srdce...


Umbratica
11. 09. 2020
Dát tip

Ano, já vím. Jenže tyhle básníky známe my, naše generace. Ale říká třicátníkům nebo čtyřicátníkům něco i takový Ginsberg ? Vědí třeba, že měl blízký vztah k Československu, k Praze a K Olomouci a že tady měl přátele ?

Já mám velkou obavu, že jisté tradice v poezii, které tady fungovaly, dokud byla poezie součástí veřejného prostoru, jsou dnes zapomenuty. Dnes, soudě podle Písmáku znají mladí víc Poea než Ginsbergaa nebo Corsa.


Umbratica
11. 09. 2020
Dát tip

Romane,

když tě mám " na drátě ", mrkni se, prosím tě, taky na básničku Stařec Bukowski.   

Uvažovala jsem, o jakých opravdu úspěšných básnících psát. Koho ale znal celý svět ? Préverta určitě, ale jen v jeho době. Pak taky beatniky. O těch jsem hodně uvažovala. Mně se z nich líbil hlavně Gregory Corso. Pak jsem si ale řekla : a kdo tady na Písmáku vlastně zná beatniky, jedině tak R.L. a blackie. Proto jsem zvolila raději Bukowského.  Myslíš, že i beatnici by přicházelli v úvahu pro nějaké diskuse ?


Umbratica
11. 09. 2020
Dát tip

Nami,

díky za típek.   - Jó, Praha opravdu není Paříž.


Umbratica
11. 09. 2020
Dát tip

blackie,

díky za chválu. Já bych taky chtěla být heavymetalovou básnířkou. O pár heavy textů jsem se už taky pokusila, jen jsem je tady ještě nenabídla.

Kolik poetik ovládáš, tolikrát jsi básníkem.


Umbratica
11. 09. 2020
Dát tip

Vesuvanko,

jsem ráda, že se líbilo a děkuji za tip.


Nami 99
11. 09. 2020
Dát tip

Moc hezké - tip.

A típek i pro zasněnou Ivi.


blacksabbath
10. 09. 2020
Dát tip Aru, vesuvanka, Nami 99, Gora

moc krásně jsi to napsala.....fakt moc krásně.....*/************************** já bych chtěla být heavymetalovoubásnířkou....ale nějak se mi to nedaří......furt ze mě vykukuje kus zasněné ivi....

To nezpívám já

ale květy které jsem spatřilto se nesměju jáale víno které jsem vypilto nepláču jáale láska kterou jsem ztratil

Jacques Prévert


vesuvanka
10. 09. 2020
Dát tip

Moc hezky napsané :-))) TIP


Umbratica
10. 09. 2020
Dát tip Aru, blacksabbath

Mým cílem je stát se popovou básnířkou. Poslední popoví básníci byli po Prévertovi beatnici, "beat generation" : Kerouac, Ginsberg, Ferlinghetti, Corso, Snyder. Ty znal v jejich době celý svět, tak jako třeba skupinu Beatles, která chtěla být populárnější než Kristus. Pak ještě byl popovým básníkem Bukowski. Toho taky celkem ještě četlo a bralo hodně lidí, ne už celý svět(rozuměj - tím celým světem míním jen mladou generaci té doby).Ale dnes ? Můžeš mi jmenovat jediného básníka současné doby, kterého zná celý svět ? Mě napadá jen Bob Dylan, jenže to je "jen" textař, zatímco ti předešlí byli básníci.


Aru
10. 09. 2020
Dát tip

můj cíl je spleskat pá slov dohromady a říkat tomu se zavřenýma očima - básnička :D


Umbratica
10. 09. 2020
Dát tip

Aru,

Umbratica není žádná významná básnířka. Musíš si klást vyšší cíle.


Aru
10. 09. 2020
Dát tip

takhle bych taky chtěl psát :)


Umbratica
10. 09. 2020
Dát tip Filosofka, Aru, blacksabbath, Gora

Tak to je super. Prévert byl opravdu nejúspěšnějším básníkem všech dob. Sbírka Paroles dokonce vyšla ještě vyšším nákladem než milion kusů. A to byl při tom jeho debut. Jeho první sbírka. Vydal ji ve věku 45 let, tak jako ve věku 45 let zplodiil první a jediné dítě.


Filosofka
10. 09. 2020
Dát tip Aru

Moc hezký. Zrovna tu sbírku čtu :-))


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru