Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Síla řetězů

11. 09. 2020
2
4
273
Autor
HanaT

Svázáni k sobě řetězy, 

při sebemenším vzdoru řinčí,

na těle z jejich pohybu zářezy, 

kdy naše utrpení skončí? 

 

Společnými silami

zdrháme z vězení,

běžíme na různé strany,

na duši zranění 

 

Bez sebe už neumíme být 

a tak do kovového sevření 

chceme se opět navrátit, 

obnovit staré spojení


4 názory

Umbratica
18. 09. 2020
Dát tip

Není třeba vždy s vaničkou vylévat i dítě.

Mně se moc líbí kombinace řetězy - řinčí a to až tak, že jsem si ji vypůjčila a pokusila jsem se něco zaimprovizovat :

 

Svázáni k sobě řetězy

jak dávní vězni jimi řinčí

když chrlí tezi za tezí

vstříc odpůrcům a jejich lynči

 

...Možná by to bylo o komunistech, o fašistech nebo o někom takovém, ale nevím, jestli to někdy využiju. Tip za inspiraci a hezký den.

 

 


Silene
13. 09. 2020
Dát tip dajakbol, Gora

Hani, určitě je pravda, že obsah je dobrý. (Osobně mě svádí k přepisu do vlastní úpravy tvého textu, a to je pro mne subjektivně takřka vždy dobrým znamením.)

Případná nižší čtenářská atraktivita rýmů také není překážkou, za sebe spatřuji problém spíš v množství sporných metrických přechodů, které na tak krátkém textu nenavozují dojem umné technické práce. Jakékoli vyjádření vnitřních rozporů bych zde soustředila spíše do precizní volby slov a konkrétní rytmické realizace; a nikoli do akumulovaného střídání meter v rámci hrstečky veršů, neboť takový text je potom hůře posuzovatelný jako uvědoměle vázaný, zejména když právě ono střídání příliš nefunguje. 

V rámci delších básnických celků jsou technicky nemetrická řešení nahlížena jinak, alespoň mnou určitě.

Samotné rýmy nemusí být nutně v každém verši, je možné i některé verše nerýmovat.

Máš-li však za rýmovou dvojici např. silami/strany, potom takovou vnímám jako chybnou, a to nikoli třebas pro "pouhou rýmovou asonanci", ostatně souhlásky, které realizaci doprovází, jsou z těch spíše podpůrných (l/r, m/n); ale pro vzájemné zrýmování sudo- a lichoslabičné slovní skupiny.

Přemýšlím, zda se rozepisovat nějak více, nejlepší rady stejně získáš samostudiem relevantních zdrojů.

Sdělené ber s rezervou, v rámci krátké básně se lze v úsudku velmi dobře mýlit, stejně jako strefit.


chuan
12. 09. 2020
Dát tip

sushlas s blacksabbath, obsah kuul


máš v dílku spoustu "gramatických (planých) rýmů"....ale já nejsem odborník na verš vázaný......za obsah tip


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru