Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Odpoledne s básníkem

Výběr: atkij
24. 09. 2020
26
65
2003
Autor
Gora

 

A tak je to se vším

Alois Marhoul

 

V malé dílně

sedí u verpánku básník

a opravuje boty

 

Zákazníci přinášejí

Adidas Baťa Gabor Rieker

 

Po čase přijdou zaplatí a - -

a vůbec si nevšimnou

že neodnášejí boty

ale bílé černé hnědé žluté

lakované nebo semišové

básně!

 

Slunný zářijový den, uvnitř pražské kavárny Čas tlumené světlo, které koloruje starožitný nábytek patinou jako na prvorepublikové fotografii.

Muž v klobouku vítá příchozí u stolu plného knih. Dvě místnosti rezervované pro nás, autory oněch knížek, se pomalu zaplňují, ale vzhledem k epidemiologické situaci v Praze ne zcela.

Začíná slavnostní Vyhlášení Mobelovy ceny za básnické sbírky za rok 2019. Ručně psané záložky uvnitř soutěžních knih svědčí o pečlivé přípravě vyhlašovatele výsledků česko – slovenské soutěže.

 „Mobel nikdy nespí“ - motto, vepsané na webové stránce autora čtrnácti vydaných básnických sbírek, kuchaře a podnikatele Aloise Marhoula možná není, stejně jako postava básníka Mobela, tak docela imaginární. Poslední měsíce toho skutečně asi moc nenaspal.

Představuji si všechnu tu mravenčí práci, když pročítal na osmdesát básnických sbírek, které autoři přihlásili. Na rozdíl od desítek nejrůznějších literárních klání, kde se vybírá jen z několika básní soutěžícího autora, jde o soutěž celých kompletních sbírek, které poskytují mnohem ucelenější obraz o tvorbě autorů!

V průběhu odpoledne ty, podle jeho názoru nejzdařilejší, ve spolupráci s muzikanty a dalšími recitátory představil přítomným a rozdal za ně ocenění.

Poetická myšlenka o soutěži obohacující prostředí, v němž žijeme, mi připadá mile pábitelská.  Že se daří ji dvanáct let úspěšně naplňovat je zásluhou básníka Mobela, renesančního člověka Aloise Marhoula.

 

 

-----------------------------------------------------------

 

Výsledky 12. ročníku Mobelovy ceny za rok 2019
Mobelova cena: Alena Vávrová za sbírku Tři čtvrtě na smrt
Mobelovo uznání speciál: David Růžička za sbírku mlžný cirkus
Mobelovo uznání: Jan Zbořil za sbírku Pohovka Zikmunda Freuda
                              Irena Mondeková za sbírku Kruhový objezd
                              Magdalena Pokorná za sbírku Souznění
                              Miroslav Dávid za sbírku Domino
                              Karla Erbová za sbírku Nedohraná partie
                             Jiří Hort za sbírku Když topoly
Mobelův vykřičník: Bohumil Ždichynec za sbírku Srdce v mrakodrapu
Mobelův otazník: Luboš Y. Koláček za sbírku Areál
Mimořádná Mobelova cena: Benjamín Škreko za sbírku Kam zkanapy
Mimořádné Mobelovo uznání: Miroslav Sosoi za sbírku černá dvojka

Obrovské poděkování patří Vladimíru Babničovi, sponzorovi letošního ročníku

 


65 názorů

Gora
před týdnem
Dát tip

Radovane, díky za tvůj návrat v čase. 

Na Mobelovu cenu jsem byla pozvána ještě jednou, v září 2023. Znovu to byl bezvadný zážitek, tentokrát v prostorách literární kavárny DZOMSA. Pan Marhoul je nadšenec poezie... a velmi dobrý básník. Patří mu dík za vše, co v běžném životě pro básníky a veřejnost dělá.


Nevím, jestli básník švec vepisoval verče do materiálu bot, ale poctivě a s umem odvedená ruční práce je taky báseň. Díky Lojzo Marhoule za připomenutí.


Gora
04. 10. 2021
Dát tip

Co ti brání zkusit ji získat?


Hromtom
04. 10. 2021
Dát tip

Tak Mobelovu cenu také nemám.... 


dufam ze by sa nahneval


Gora
03. 10. 2020
Dát tip

Snad by se pan Kapusta nehněval, když okopíruji závěr jeho článku...přijde mi, že to není málo, oč v Mobelově ceně jde především, podobné pocity jsem měla tam, v kavárně Čas v Praze...

Po odovzdaní cien, už v rámci neformálnych rozhovorov, zoznamovaní sa, nadväzovaní nových priateľstiev a vzájomnom odovzdávaní si nezabudnuteľných dojmov z tejto i ľudsky krásnej, literárno-spoločenskej akcie, si všetci ocenení i prítomní hostia podvedome uvedomili, že tie ocenenia, napriek ich vážnosti, boli v podstate až druhoradé a v prvom rade šlo o to, aby sa poézia českých a slovenských autorov naďalej zbližovala, aby sa zbližovali jej autori a historicky sa naďalej upevňovala ich vzájomná väzba. Domnievam sa, že Mobelová cena bude i v jej druhej dekáde naďalej akceptovaná, autormi vážená a že do portfólia jej ocenených pribudnú ďalšie desiatky aj nových, generačne mladších básnikov. Miroslav Kapusta ( 21.9.2018)


Gora
03. 10. 2020
Dát tip

:-))

nadšencem jsem myslela p. Marhoula, a název ceny je celkem vtipný, jiné akce ani čtení neznám, kromě loňské v ČB v parku, vybíralo se na týrané psy a tam jsem nemohla chybět...


s tymi skutocnymi nadsencami pre poeziu by som polemizoval. poznam vela z ocenenych. dost casto su to zneuznani geniovia. proste normalna literarna akcia.:))


je tam len jeden odkaz pdfko s clankom od mira kapustu.


Gora
03. 10. 2020
Dát tip

Druhý odkaz se mi neukázal, v prvním - jestli myslíš sporáky, já si žádný od p. Marhoula nekoupila a osobně nemám nic proti podnikavým lidem.

Nevěděla jsem předem, zda něco vyhraju, a přesto jsem tam jela, abych viděla skutečného nadšence pro poezii, za to má můj respekt.


Gora
03. 10. 2020
Dát tip

Díky, podívám se.


https://www.marhoul.eu/fotogalerie/2017-mobelova-cena/Mobelova-cena-2017--clanok.pdf?fbclid=IwAR0YZ4EPTjXRibiaIPT4xOgGUrgl5lSFUHlB6ihfWN57GTDCps4OUPshOSE


Gora
03. 10. 2020
Dát tip

Mne z toho těžko podezírat, napsala jsem to 1/ kvůli p. Marhoulovi, protože je hoden obdivu  2/ kvůli svému nadšení - nikdy jsem na žádné akci - soutěži osobně nebyla a má reakce je upřímná.


Aššurballit
03. 10. 2020
Dát tip Lnice

cital. mne pride divne ked o danej sutazi pisu sami oceneni. akoby sa snazili zvyznamnit bezvyznamnu cenu. v tomto pripade sa to nestalo prvy raz. 


Gora
03. 10. 2020
Dát tip

Jestli jsi četl můj článeček, vidím to právě naopak...samozřejmě je to věc názoru, ale já tam byla :-) 


hej. je to zlo;)


Gora
02. 10. 2020
Dát tip

Ašši, a právem:-))


Gora
02. 10. 2020
Dát tip

Přemku, díky za milou reakci:-)


ta cena ma uz nejaky cas hodne fascinuje. :)))


lastgasp
02. 10. 2020
Dát tip

Jsem mile překvapen a rád mezi vámi. Díky Irčo.


Gora
30. 09. 2020
Dát tip

Díky, Honzo, nejen za odkazy:-)


Zbora
29. 09. 2020
Dát tip

Když už reklama, tak:

https://www.kosmas.cz/knihy/256137/kruhovy-objezd/

https://www.kosmas.cz/knihy/257785/pohovka-sigmunda-freuda/

https://www.databazeknih.cz/knihy/kdyz-topoly-413849


Gora
27. 09. 2020
Dát tip

Přemku, děkuju!!


lastgasp
27. 09. 2020
Dát tip

Jen koukám a gratuluji. Rád jsem se dozvěděl v této době o něčem pozitivním a nadějném.


Umělec
26. 09. 2020
Dát tip

To pábí a vábí. Letošní termín jsem prošvihl, ale příště určitě přihlásím svou sbírku "Hnojení", která je již téměř dokončena!


Gora
26. 09. 2020
Dát tip

Jitko, díky!


atkij
26. 09. 2020
Dát tip Gora

O výběr se podělte.:))


atkij
26. 09. 2020
Dát tip Gora

Děkuji za zpřístupnění této úctyhodné ceny. Obdiv patří i jeho iniciátorovi, panu Marhoulovi. 

Cítím s vámi vaši radost z tohoto ocenění. Stejně tak mě hřeje radost, že tři sbírky zdejších autorů - Gora, zbora, a2a2a vlastnim, i s věnováním. A cením si toho. 


Gora
25. 09. 2020
Dát tip

To byl, Evži... děkuju:-)


Musel to být krásný zážitek. A gratujuji.


Gora
25. 09. 2020
Dát tip

Lído, díky:-)


Alegna
25. 09. 2020
Dát tip

Taky gratuluju :))


Gora
25. 09. 2020
Dát tip

kvaji, díky, to mne těší...


Gora
25. 09. 2020
Dát tip

law, to je škoda... no, co už... dík


Gora
25. 09. 2020
Dát tip

Oldjerry, tys mi pomáhal tu knížku dát dohromady, takže ti také děkuji, i díky tomu se líbila!


Gora
25. 09. 2020
Dát tip

Cadmium, jsem ráda, že tě akce zaujala... díky!


Gora
25. 09. 2020
Dát tip

Norsko, až budeš pořádat básnický dýchánek, dej vědět:-)


Gora
25. 09. 2020
Dát tip

Um, tu komunitu vytvořil p. Marhoul, ale každoročně přibývají noví autoři - nejdůležitější je /pro možnost soutěžit/ mít vydanou sbírku, ať samonákladem nebo jinak... díky za zájem.


kvaj
25. 09. 2020
Dát tip

Příjemně jsi to popsala a gratuluji za ocenění.


lawenderr
25. 09. 2020
Dát tip Gora

Mohlo to být fajn odpoledne, škodaže mi uniklo - tak alespoň gratulka na dálku ... v Času bývá fajn:)


Oldjerry
25. 09. 2020
Dát tip Gora

a2a2a, Zbora a Gora:

blahopřeji vám k Mobelově uznání za tvorbu v obou případech nejen současnou, ale víceletou. Kdybych uměl závidět, tak byste se ani nevyspali... (:-D


Norsko 1
25. 09. 2020
Dát tip

Proč ne se mnou? Víš kolik mám roušek?


Umbratica
25. 09. 2020
Dát tip

Blahopřeji všem vítězům.

Hlavní ale asi bude komunita, ve které si všichni vzájemně dobře rozumějí.


Gora
25. 09. 2020
Dát tip

Jani, děkuju... také gratuluji Jirkovi a2a2a a Zborovi k pěknému umístění.


Gora
25. 09. 2020
Dát tip

Peter, díky za milá slova!


vesuvanka
25. 09. 2020
Dát tip Gora

Irenko, gratuluji Tobě i dalším Písmákům :-))). Uznání si zaslouží i pan Marhoul za svoji záslužnou činnost, moc hezká je i jeho úvodní báseň.


Veľká česť vyhlasovateľovi súťaže p. Marhoulovi, oceneným, najmä z radov Písmákov aj tebe Ireni za vkusné sprostredkovanie tejto udalosti.


Gora
25. 09. 2020
Dát tip

Jardo, děkuju... a ta báseň se mi také moc líbí.

 


revírník
25. 09. 2020
Dát tip Gora

Ireno, nádherná báseň na úvod. V něčem mi připomněla Wolkera, ale spíš Čapkovo často stejně básnivé vyjadřování o lidech, jenže v próze - to jen tak letmo. Ale k zařazení v kategorii "Mobelovo uznání" ti moc gratuluju. Jsi tam v opravdu hezké společnosti.


Gora
24. 09. 2020
Dát tip

Renato, děkuju:-)) nejen za slovo...


Gora
24. 09. 2020
Dát tip

Luboši, jelikož p. Marhoul má rád Č.Krumlov, možná i s paní zajedou přímo sem... máme stejnou oblíbenou hospůdku. Díky ti.


Gora
24. 09. 2020
Dát tip

Karle, p. Marhoul by se ti zamlouval, je to nadšenec pro poezii... a celá ta akce byla bezvadná. Díky!


blacksabbath
24. 09. 2020
Dát tip Gora

....To je super......já to furt říkám, že jsme tady všichni nadějní autoři...:-)))))


Kočkodan
24. 09. 2020
Dát tip Gora

Dávám se (pochvalně) do křiku:

Co nejvíc podobných Lojzíků!

 

A blahopřeji za pěkné umístění.


Gora
24. 09. 2020
Dát tip

Ivi, tak díky... o té soutěži mi pověděl jeden autor z Písmáku, jinak bych to ani nevěděla... mimochodem, další autoři z Písmáku velmi dobře uspěli... to je potěšitelné!


K3
24. 09. 2020
Dát tip

Teď jsem si všiml, že i ty sama jsi nositelkou uznání, tož gratuluji.


Gora
24. 09. 2020
Dát tip

Čudlo, jsem ráda, žes to také zažil... je to bezvadná akce.


VELKÁ GRATULACE...MOBELOVO UZNÁNÍ....TO JE SUPER


bixley
24. 09. 2020
Dát tip Gora

Moc krásně poeticky jsi to přiblížila, Ireno.  Můžu potvrdit, že pan Marhoul je člověk, který poezií opravdu žije. 


K3
24. 09. 2020
Dát tip blacksabbath

Je to skvělý nápad. A opravdu krásná báseň na úvod.


uznání si zaslouží pan  Alois Marhoul....a také TY Irčo!!!!!!....*/****************************************


Čudla
24. 09. 2020
Dát tip blacksabbath, Gora, a2a2a

Byl jsem na loňském Vyhlášení Mobelovy ceny. Ten pán si zaslouží uznání za to co dělá. /*


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru