Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Zajetí můry

17. 10. 2020
5
17
434
Autor
BarčaT

Můj první pokus o báseň. Za kritiku budu ráda. 

Vyhaslé oči, žádný dech,

zoufalé pusto-prázdno,

teď i on byl jeden z těch

lidí, co klesli na dno.

 

Jen prázdné oči a nic víc tam, 

kde ještě včera hvězdy hrály.

A tak už pořád bude sám,

byť za ni dal by světa grály.

 

A tak už pořád bude sám,

samota...dřív družka, teď zřídlem vzteku.

Tak asi vzdá to, zavře krám,

vydá se v Styx - naděje řeku. 


17 názorů

Ak je to naozaj prvý pokus, tak je veľmi nádejný. Želám veľa radosti z písania. 


BarčaT
18. 10. 2020
Dát tip

Děkuji za kritiku. Vím, že to jsou slovní spojení často nadužívaná, budu se snažit se tomu vyhýbat. 


BarčaT
18. 10. 2020
Dát tip

Děkuji za kritiku - srandovnost nebyla záměrem, je to spíš mé neumětelství. :)


BarčaT
18. 10. 2020
Dát tip

Děkuji za komentář. Já poezii nikdy příliš nečetla a už vůbec nepsala, ale myslím, že jsem v ní zašla zalíbení a chci se do všeho trochu více ponořit. Děkuji. 


BarčaT
18. 10. 2020
Dát tip

Moc děkuji za obsáhlou pomoc. Musím říct, že se v teorii básně vůbec nevyznám, takže jsou pro mě Tvá slova přínosem. Budu se do té teorie muset trochu ponořit. 


Trochu jsme se zasekli ale i dobře zapovídali a poučili ... na těch rytmech, trochejích a jambech ...

Ještě se pozastavím nad: pusto - prázdno, prázdné oči, zavře krám - často používané. Neříkám, že se to nesmí, zvlášť  když je to tak trefné a čitelné. Možná jinak, možná méně.


Luzz
17. 10. 2020
Dát tip

obsah se tváří závažně, ale takto podaný působí neprožitě, strojeně... a místy i srandovně. anebo je to nějaká parodie na romantické básníky, kterou jsem neodhalila.


Safián
17. 10. 2020
Dát tip Karpatský knihomoľ

Radovane, český jamb je v podstatě daktylotrochej. Ale na názvu nezáleží,hlavně že to zní. Vzestupnost se v češtině musí zajistit i jinak, než jen slovním přízvukem. ten by sám o sobě příliš nefungoval.


Umbratica
17. 10. 2020
Dát tip cvrcka

Už jsem se lekla, že to bude něco o Můře73 ! Ale není. Ta úleva...

Pokud chceš psát vázaně, čti si tady vázané verše s vysokým počtem tipů, tedy patnáct a více. To ti dá víc než nějaké akademické výlevy. Posílám tip jako povzbuzení do začátků.



Silene
17. 10. 2020
Dát tip cvrcka

Radovane, protože u českého jambu to v zásadě splývá. To už jsou právě ty debaty, kde se to přežene ještě víc, než jsem učinila já se zmíněným komentářem. Český jamb umožňuje daktylský incipit a daktyl umožňuje i incipit "ač prázdno". Perfekcionisté rozlišují do mrtě, stejně se ne vždy shodnou v přízvukových rozporech a kýžené vzestupnosti a sestupnosti. (Ber s nadhledem, neboť já už se vyčerpala:))).


Silene: nóó´(významně zvedám obočí) to je Kritika s velkým K, řekněme až drahý dar, málo kdo věnuje tolik času a umu

jen se chci pozastavit nad něčím, kde vím, že nemám rozpoznávací cit:

zoufalé pusto prázdno - označuješ jako jamb 

mě to zní jako daktyl pokračující trochejí

jako jamb bych to viděl tehdy, kdyby to bylo napsané takto: ač pusto prázdno

ale jak říkám a myslím to doopravdy, nemám v tom moc citu a zkušeností


Silene
17. 10. 2020
Dát tip

(O ten se hádáme. Vidíš, každou chvíli mi vypadne z klávesnice zub.)


Silene
17. 10. 2020
Dát tip

Tak víš, M., jak jsem na tom blbě se smyslem pro humor. Všeobecně má se to tak, že slyší, kdo dobře klade přízvuk. A ještě i o ten hádáme, my, mdlého rozumu. (obligátní plural majesticus) Chceš zase nějakou mou kritiku:)?


Silene
17. 10. 2020
Dát tip Radovan Jiří Voříšek, a2a2a, BarčaT, Karpatský knihomoľ

Ahoj Barčo,

je fajn, že se ti chce psát. Přemýšlím, jak začít, tvé básničce by se dalo poradit určitě hodně, ale aby to ji ani tebe neodradilo, víš. Úplně nejlepší je oprášit trochu teorii vázaného verše, doplnit si či oživit znalosti, zase to nepřehnat, abys nezískala pocit marnosti, že vše již bylo napsáno, nemá smysl nic pokoušet a že je těch technických fines až příliš, přičemž jeden říká tohle určitě ano, druhý tohle určitě ne. A nezahltit se, což mohu nechtěně způsobit i já tímto komentářem.

Tvůj text mě baví, ale šel by tuším napsat líp.

V první sloce tě upozorním na zjevnou technickou chybku ve třetím verši, kde jsi najednou přešla z jednoho metra na jiné, což ovšem zároveň nekoresponduje se snahou o rýmové schéma. První a třetí verš předpokládám, žes chtěla zrýmovat (v rámci schématu abab), a potom potřebuješ dodržet alespoň zásadu, že oba verše budou v tomto konkrétním případě sudoslabičné, jako je ten první, který je sepsán řekněme v českém jambu s mužským rýmovým zakončením. (Od konkrétních hranic slabik zde odhlížím, ty jsou k diskusi, která je zde podružná. Lomítkem zde vyznačuji veršovou stopu.)

Vyhaslé/ oči,/ žádný/ dech,

Xxx Xx Xx X 8a čtyřstopý jamb mužský 

zoufalé/ pusto-/prázdno,

Xxx Xx Xx 7b třístopý jamb ženský

teď i on byl /jeden/ z těch

lidí, co/ klesli/ na dno.

Tudíž v tom kurzívou vyznačeném chuchlu jednoslabičných slov máš buď přebytek, anebo nedostatek jedné slabiky. V lepším případě bys měla docílit osmislabičného verše, který ti bude korespondovat s veršem prvním.

Takto můžeš pokračovat s celou básničkou.

Samotný větný přesah ze třetího do čtvrtého verše je z mého pohledu velmi zdařilý. (z těch// lidí, co)

Za sebe bych doporučila dávat pozor na slova přebytečná, nahromaděná, aniž by je text nebo metrická volba vyloženě potřebovaly; a ještě všeobecně na užití předložky "v" spolu se čtvrtým pádem (zde: vydá se v Styx), použít ji samozřejmě lze, ale působí již dost knižně, až archaicky, tudíž takovou realizaci raději volit v souladu se záměrem básně, kde může mít dobrý efekt, a nikoli výhradně z metrické nouze.

V klasickém pojetí vázaného verše se obvykle volí shodná délka stop pro mužskou i ženskou rýmovou realizaci, takže zde např. v souladu s prvním veršem, který je jambický čtyřstopý mužský, a tudíž osmislabičný, by druhý verš jambický čtyřstopý ženský byl primárně realizován jako devítislabičný. (Čímž ovšem neprohlašuji, že zásadně nelze kombinovat tří a čtyřstopé verše.) Doporučuji zvažovat, zda není lepší než nahromadit si až přespříliš jednoslabičných slov, sáhnout raději po nějakém výstižnějším dvouslabičném výrazu atp. 

Zkusila jsem si ze zvědavosti upravit tvou básničku sobě na míru a mé maličkosti vyšla na třístopý jamb, toto uvádím jen pro zajímavost, k možnému přemítání o počtu přebytečných slov z těch aktuálně v textu použitých. Ovšem není zásadně špatné psát košatě, stejně jako není chybou apriori, když si nějakým vhodným slovem s funkcí vycpávky vypomůžeme, abychom docílili konkrétní požadované délky verše.

Přeji, ať se ti dobře vede a nebolí tě z mého komentáře hlava:).


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru