Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Haiku 1/11/20

02. 11. 2020
16
47
784
Autor
Umbratica

 

 

Ruina hradu -

Z okna do kraje shlíží

vězněný měsíc

 

 

varianta II :

 

Ruina hradu -

Z okna do kraje svítí

měsíc za mříží

 

 

varianta  III :

 

 

Hradní vězení -

Z okna kamenné věže

prchá úplněk

 

 

 

 

 

 

 

 


47 názorů

Al Jal Úd
27. 08. 2021
Dát tip

Nádherná :)


MilanH
05. 11. 2020
Dát tip

Rádi se stalo:-)


Umbratica
04. 11. 2020
Dát tip

Vidím, Milane, že jsi milovník svobody. Tak to jsme tady už dva. 

Jsem vděčná za típek. Byl pro mě důležitý, protože byl patnáctý a já mohu díky němu vložit další senrjú.


MilanH
04. 11. 2020
Dát tip

Třetí :-)


Umbratica
04. 11. 2020
Dát tip Evženie Brambůrková

To máš pravdu,Evženie. Mácha byl posedlý českými hrady. Chodil pěšky po krajině ve dne i v noci a v širáku a ve vysokých botách vystupoval na všechny kopce, na kterých trůnil nějaký hrad. Pak o tom psal prózy, básně nebo dopisy. O noci strávené na hradu Houska, během které se měl přenést do Prahy 21. století, napsal v obšírném dopise příteli Eduardovi. Prahu budoucnosti vylíčil v temných barvách, ale naprosto realisticky do nejmenších detailů. O pravosti tohoto dopisu se vedou spory. K autorství tohoto dopisu se sice přiznala známá autorka fantasy Františka Vrbenská, ale dopis - tedy domnělé falzum, zachycuje rok, ve kterém ještě nežila ani Vrbenská, když dopis psala, a zachycuje detaily, které samotná Vrbenská nemohla znát dopředu. 


Krásný obrázek. Ladovský by také mohl být. Ale Mácha je lepší.


Umbratica
03. 11. 2020
Dát tip

Tak tomu určitě není. Haiku je prakticky vždy o autorovi tohoto haiku a senrjú je vždy o autorovi tohoto senrjú. Ve starém Japonsku tomu tak bylo a v Evropě a v Americe to platí tím spíš. 


Gora
03. 11. 2020
Dát tip

Um, máš schopnost aktivovat snad celého Písmáka :-) a to je fajn...pokud vím, haiku je čistě o přírodě a senrju o lidech...


Umbratica
03. 11. 2020
Dát tip Gora

Nelogické je to proto, že kdyby se samostatně zveřejnilo :

Ruina hradu -

Z okna kamenné věže

uprchl měsíc

nikdo by z toho nepoznal, že ten měsíc tam byl uvězněný. Každá věž není Daliborka a když už na hradech nějaké vězení bylo, byla to spíš hladomorna ve sklepě.

Bylo by nádherné, kdyby Bašó aspoň tušil, že existuje nějaké české království. Možná jen matně věděl, že existuje nějaká Evropa, ale za dlouholeté nadvlády klanu Tokugawa(1603 - 1867) bylo Japonsko záměrně odříznuto od světa. Před nástupem mého oblíbeného geniálního válečníka Ieasu Tokugawy na šogúnský trůn bylo v Japonsku povoleno Vatikánu, aby organizoval v této zemi misijní činnost a hlavně Jezuité zde obrátili mnoho Japonců na katolickou víru. Po nástupu Ieasua na trůn, po té co porazil spojenou koalici feudálů - dajmjóů, byli ukřižování nejen všichni misionáři, ale také všichni Japonci, kteří se obrátili na katolickou víru.  Zen buddhismus, jako domácí náboženství byl povolen a Bášó byl původem samuraj a zenový mnich. Jeho haiku hovoří o něčem jiném, než si Evropan představuje. Ta haiku zprostředkují poučeným nauku zenu.

Pohádky jsou krásnější než brutální skutečnost a já ti děkuji za pohádku a za tip.


PavelK
03. 11. 2020
Dát tip Gora

Proč by to bylo nelogické. Ty nevíš, že měl Bašó v Čechách přítele? Když byl u něj poprvé na návštěvě silně ho upoutal obraz měsíce v okně zříceniny. Napsal o tom haiku, první variantu. Když se po mnoha letech vydal navštívit svého přítele do Čech podruhé, těšil se že znovu uvidí magický obraz uvězněného měsíce. V jeho dobách bylo cestování strastiplné a trvalo dlouhou dobu , bohužel dorazil v obdobé novoluní. Zklamán napsal haiku o tom, že měsíc z vězení uprchl.

 


Umbratica
03. 11. 2020
Dát tip

Goro,

společně s Pavlem K jsme vymysleli ještě III. variantu. Myslím si ale, že tohle už je vyloženě senrjú. Zajímal by mě tvůj názor.


Umbratica
03. 11. 2020
Dát tip

Uhlíku,

díky za názor a za tip.


Umbratica
03. 11. 2020
Dát tip

Pavle,

na základě tvého nápadu jsem vymyslela ještě III.variantu, viz nahoře.


Umbratica
03. 11. 2020
Dát tip

Pavle,

že měsíc z okna kamenné věže už uprchl, to by moc nemělo logiku. Napadlo mě :  z okna kamenné věže II utíká měsíc . Nebo : z okna kamenné věže prchá úplněk.


PavelK
02. 11. 2020
Dát tip

Taky přispěji svojí troškou do mlýnice...

Ruina hradu

z okna kamenné věže

uprchl měsíc


Umbratica
02. 11. 2020
Dát tip Gora

Goro,

tím spíš je třeba se o to snažit stále znova.


Gora
02. 11. 2020
Dát tip

Měsíc jako tag je vždy vděčný... ale vymyslet něco zcela nového s ním není snadné... 

Díky:-)


Umbratica
02. 11. 2020
Dát tip

Goro,

tvoje varianta je velmi zdařilá a dala jsem ti za ni tip do kritik. Tato naše diskuse se mi jeví jako smysluplná a je možné, že když se do ní zapojí ještě někdo další, vznikne i více variant tohoto haiku.


Umbratica
02. 11. 2020
Dát tip

Pavle,

to haiku velmi dobře znám. Je to ale interiérové haiku. Odehrává se v místnosti, kde zloděj všechno cenné ukradl a "zapomněl" jen na měsíc v okně. Mé haiku je naopak exteriérové : tím, jak měsíc putuje po nebi, může se někdy dostat do zvláštní role. Tady se dostal do role vězně v hradním paláci. Ale já jsem takových haiku o měsíci napsala víc. V jiném mém haiku se zase měsíc stává svatozáří za hlavou sochy.


Gora
02. 11. 2020
Dát tip

Jen jedna z mnoha možných variant, snad nevadí...


Gora
02. 11. 2020
Dát tip Umbratica

 

Ruina hradu -

za mříží svítí měsíc

dolů do kraje

 

 

 

 


Umbratica
02. 11. 2020
Dát tip

Nore,

Litarts je reálná osoba. Poměrně významný architekt na penzi. O tom není žádný spor. Je to postarší člověk, už zcela neschopný jakékoli diskuse. Alfons je mladší, psychologicky pružnější a dá se s ním mluvit. Myslím, že píše kvalitněji a je schopen dalšího literárního rozvoje. Litarts by se nejprve musel změnit osobnostně, aby se sebou mohl jako autor něco udělat. Dokud je rigidním narcistou, který si o sobě myslí, že je duchovním básníkem kalibru Otokara Březiny, pak mu není pomoci.

Po kritice tohoto haiku, respektive jeho první verze, jsem vyprodukovala druhou verzi. Co říkáš na ni ?


Umbratica
02. 11. 2020
Dát tip

Goro,

ta mříž by tam teoreticky být mohla.  Pak by to haiku vypadalo třeba takto:

Ruina hradu -

Z okna do kraje svítí

měsíc za mříží

 

Pokládala bys tuto variantu za lepší ?


Gora
02. 11. 2020
Dát tip

Určitě neobtěžuješ, nepřeháněj. Ty víš nejlíp, proč jsi to napsala takhle, mříže byl jen momentální nápad.


Umbratica
02. 11. 2020
Dát tip

Goro,

haiku je ale o reálném hradu. Okna jsou tam ohromná, protože hradní palác je hradozámek ze šestnáctého století a žádné mříže v nich nejsou.

Šedá je všechna teorie a zelené jsou reálné prožitky. Ale tak už to chodí. Pro mě je vždy důležité jen to, co na dílko řeknou čtenáři. Když řeknou ne, prostě to smažu, ať je to, co je to, a s dalšími haiku už nebudu tento měsíc obtěžovat. To jsou má pravidla hry.


PavelK
02. 11. 2020
Dát tip atkij

Tady bych byl kritičtější. Dost se to podobá předchozímu Tvému haiku vystěhováno, které mi přijde lepší. Haiku na podobné téma bude spousta. Já mám oblíbené Rjókanovo:

Zloděj ho tady

zapomněl

měsíc v okně

Pokud jsi sama už před tím napsala podobné pro mne lepší haiku, nemá smysl opakovat námět okna.

 


Gora
02. 11. 2020
Dát tip

Vím, Um, sehnala jsem si před časem několik knížek k haiku... je to jen můj názor, nápad máš jako vždy velmi hezký! Dala bych tam kupř. měsíc za mříží - nebo tak nějak :-))


Norsko 1
02. 11. 2020
Dát tip

Čumí je báječné slovo. Co čumíš? Já tak čumím normálně


Norsko 1
02. 11. 2020
Dát tip

Alfons je Alter nějakýho magora typu juliána, litartse


Umbratica
02. 11. 2020
Dát tip

Ale haiku je velmi subjektivní útvar. Japonská haiku neustále obsahují názor autora, emoce atora, dojmy autora. Těch haiku buddhisticko - filosofických je rovněž slušná řádka, jenže těm v české kotlině nikdo nerozumí.


Umbratica
02. 11. 2020
Dát tip

To už je ten neodekadentní vulgarismus. Ten tady na Písmáku nefunguje. Já jsem slušňačka. Občas se sice utrhnu ze řetězu jako ve Stařec Bukowski II,III, ale to ocenil výběrem jen vk a tipem tuším pouze 11 čtenářů a ještě mi někteří psali, že to "nejsem já". Nebyl by pro mě problém psát neodekadentní vulgarismy jako Krchovský nebo slangem prznit haiku. Mně by to ale upřímně řečeno nebavilo, protože to pokládám jen za emoční ventilaci chudáků, kteří se neumějí ovládat a jednak by mi tady na Písmáku za něco takového nikdo nedal(oprávněně) tip, což vidíš v přímém přenosu na příkladu ALFONSE a spol. 


Gora
02. 11. 2020
Dát tip

Um, "sáhla" bych do třetího verše. Vězněný rovná se názor autora... 


Norsko 1
02. 11. 2020
Dát tip

Gora by sem dala fotku a měla by po problémech. Jak se zbavit akademismu, pravíš.

Oknem do kraje čumí


Umbratica
02. 11. 2020
Dát tip

Tak sáhni. Navrhni něco.


Norsko 1
02. 11. 2020
Dát tip

Druhý řádek je ledově akademický. Tam bych sáhnul


Umbratica
02. 11. 2020
Dát tip

My jsme mívali v práci na ploše takový prográmek, který měl ikonku jako beruška. Ten umožňoval jakýkoli obrázek dát na lištu a pok ho tažením vložit na jakoukoli otevřenou stránku. Nevím ale, jestli by to fungovalo i dnes.

Díky. 


Um, už jsem to zkoušela několikrát, ale do kritik mi to vložit nejde...jen jako odkaz.....dřívějc to šlo.....no snad se někdo, kdo bude číst kritiky chytí a poradí nám.........


Umbratica
02. 11. 2020
Dát tip

Jó - přesně tak. Jen kdyby ten hrad měl větší okna a měsíče vyhlížel z jednoho z nich.

Neuměla bys ten obrázek vložit sem do kritik přímo, aby se pokochali i lenoši, ktrým se to nechce hledat ? Já na to nemám ve svém zastaralém PC program, který jsme mívali v práci.


jóóó´-----úplně přesně  :-)))) https://d37-a.sdn.cz/…,90


Umbratica
02. 11. 2020
Dát tip aleš-novák, blacksabbath

blackie,

možná obrázek od Josefa Lady. ...A pod hradem na vrbě nad rybníkem si vodník s fajfkou spravuje boty.


Umbratica
02. 11. 2020
Dát tip

Aleši,

jako obvykle jsi měl, co se pravopisu týče, pravdu. Spisovná slova jsou buď ruina nabo rujna. Já jsem to tak nějak spojila dohromady.


Umbratica
02. 11. 2020
Dát tip

Radovane, díky.

Při psaní tohoto haiku jsem vzpomínala na Máchu.


Hezký!!!!.................*/***********


nezvyklý tvar rujina - obvykle se píše ruina...tak mě to zarazilo hned na začátku...:o)

celkový obraz velmi vydařený...


Bašó by se nestyděl!

Má to jedinou chybu. Není moje.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru