Na Písmáku publikuje 51 tisíc autorů, 444 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Distanční výuka aneb Není snadné být tvrdý na své děti
datum / id03.11.2020 / 513091Vytisknout |
autorStargazer
kategorieÚvahyDalší dílo autora
témaKaždodenní
zobrazeno169x
počet tipů3
v oblíbených0x
Prolog

Co všechno se dá stihnout za pět hodin? Třeba dojet na motorce do Prahy a zpět. Naštípat vagon dřeva. Zaběhnout maraton. Nachytat pytel ryb. Zdolat dvoutisícovku. Pokosit zahradu. Vypálit demižon slivovice… Anebo napsat domácí úkol do češtiny. Naučit se dvacet slovíček. Případně spočítat čtyři matematické příklady...

Distanční výuka aneb Není snadné být tvrdý na své děti

          Ano, už to zase začalo. Zavřeli jsme školy a děti se učí doma. Jelikož je to téma, které se blízce dotýká statisíců lidí, rozběhly se opět horlivé debaty o způsobech a formách distanční výuky. Je pochopitelné, že se nám rodičům nechce po příchodu z práce věnovat zbytky energie školním úkolům našich dětí. Je ale třeba si uvědomit, že to po nás také nikdo nevyžaduje. Žádný učitel nedává úkoly rodičům, nýbrž dětem. Distanční výuka je tentokrát pro žáky uzákoněná, takže je jejich povinností být v osm ráno na značkách a věnovat se přípravě do školy až do formálního skončení vyučování. Mé desetileté děti těch pár úkolů do každého předmětu relativně zvládají. Někdy jim ještě tajně přidávám. Možná jsou ale naučení, že u mě moc nepochodí s výmluvami typu: „zapomněl jsem, nevěděl jsem, nestihl jsem, nepochopil jsem apod.“ Ale často to končí taky zvýšeným hlasem, výčitkami, pláčem a tichou domácností. Je to náš problém, pokud jsme děti vychovali tak, že je nedokážeme před desátou dostat z postele, že bez naší asistence nehnou prstem, že nejsou schopni samostatně myslet a pracovat, že nám neumí říct, co se ve škole učily a co mají za domácí úkol. Není snadné být tvrdý na své děti. Často je to dokonce velmi bolestné. Všichni chceme být pro ně těmi zbožňovanými bohy, modlami, nejlepšími přáteli, a ne původci jejich trýzně a slz.

Distanční výuka - to je dnes takový módní termín. „V posledních hodinách jsem od žáků neustále dostával otázky, jestli po uzavření škol bude nějaká online výuka,“ podělil se se mnou u piva o zkušenosti kamarád učitel, „a já jim na to říkám, právě teď a tady probíhá online výuka. Jsem tu, celý, online, i se svými dvěma metry a osmadevadesáti kily živé váhy. Tak mi zopakujte jméno autora, o kterém od začátku hodiny hovoříme. Najednou ticho. Ve třídě i za běžného režimu z pětadvaceti žáků stejně opravdu vnímá v průměru zhruba pět. Takže bavit se o distančním online vzdělávání jako o něčem, co spasí naše děti, je absurdní.“

Zažil jsem se svými dětmi pár takovýchto videohodin a musel jsem dát svému příteli za pravdu. Naoko se tváříme, že suplujeme běžnou výuku tváří v tvář, ale aktivita dětí je přitom minimální. Je to jen pozlátko. Rodičům to ale logicky imponuje. Ponechává jim to iluzi, že se jejich dítě vzdělává - navíc moderně! - a oni mají díky tomu méně práce. Tento způsob výuky plynule navazuje na trend současného vzdělávání, tedy co nejdéle před rodičem ututlat, že dítě toho sice mnoho neumí, ale že to děláme moderně, jsme pokrokoví, nedáváme úkoly, nedáváme špatné známky a každého chválíme.

Proto jsem vděčný učitelům mých dětí, že jen lacině neexhibují před kamerou, ale že ke mně připlouvají reálné úkoly, pracovní listy, pravopisná cvičení, příklady. Jejich plněním se moje děti naučí mnohokrát víc než pouhým tupým zíráním na monitor počítače. Poznám, co jim nejde a co se musí doučit. Často slýchávám argumenty rodičů, že svým dětem učivo základní školy nedokážou podle učebnic vysvětlit. Fajn, ale ti by se pak ke školství raději neměli vyjadřovat vůbec. Učivo základní školy není o vrozené inteligenci, schopnostech ani dovednostech, je výhradně o zodpovědnosti a snaze. A tu zodpovědnost by měli nést zejména sami žáci, nikoli rodiče nebo učitelé. „Pijavice přisáté k MŠMT už zase hřímají, jak děti doma trpí, ať si s nimi učitelé jen povídají, nezatěžují je úkoly, neznámkují a nejlépe po nich vůbec nic nechtějí. Učitele v současnosti nejvíce demotivují právě tyty ultralevičácké řeči, třeba jako že školství na jaře zapomnělo na tisíce dětí a odstříhlo je od vzdělání. Snad se nedožijeme toho, že učitelé budou obcházet ghetta, squaty a vyloučené lokality a rozdávat záškolákům notebooky. Kdo má zájem, ten si v době chytrých telefonů cestu ke vzdělání vždycky najde. Kdo zájem nemá, tomu nepomůže ani Komenský,“ shrnuje učitel s více jak pětadvacetiletou praxí.




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

13.11.2020 09:02:24dát kritice tipStargazer

To není demagogie. To je reálný svět :-)

12.11.2020 22:44:26dát kritice tipLuzz

achjo. tohle fakt nemá smysl. zase demagogický kecy nepodložený relevantními zdroji informací. dojmy a pojmy. na to už nemám. mizím.

12.11.2020 22:34:01dát kritice tipStargazer

Samozřejmě, že jim online výuka imponuje, protože na ně kladě nesrovnatelně nižší nároky, než když mají svým dětem pomáhat s nějakým zaslaným úkolem. 

Klasické výuce se ovšem zdaleka neyvrovná - ta udržuje rodiče dlouhodbě v iluzi, že jejich dítě ve škole každý den něco dělá.

12.11.2020 20:22:10dát kritice tipLuzz

tak já to zkusím ještě jednou. řekni mi, stargazere, odkud bereš tu jistotu, že rodičům distanční výuka a moderní technologie imponují?

08.11.2020 15:04:32dát kritice tipPaul Freeman

Absurdní, že? Nevím, kdo stím začal. Švédsko? Že na dítě se snad ani nesmí křiknout. Že to "narušuje" jeho zdraví vývoj... Jako moc to nepobírám... Ale to se už dostáváme do hodně hlubokých vod. Děkuji za názory a konverzaci. 

08.11.2020 11:35:53dát kritice tipStargazer

"Dětem něco zakážeme a jsme chápání jako diktátoři." Přesně tak. To je dnešní nazírání na moderní (ne)výchovu. A tak raději nic nezakazujeme... a postupně začínám sklízet ovoce. :-(

08.11.2020 11:33:53dát kritice tipStargazer

To ano, bixley. Jen je to v dnešní době nerealizovatelné. Museli bychom se vrátit k pospolné společnosti, kdy se děti učí od svých rodičů tak nějak přirozeně za pochodu. 

Já bych se tomu ale osobně asi nebránil :-)   

08.11.2020 11:25:16dát kritice tipPaul Freeman

Není zač. Výchova je dost aktuální a vážné téma. Je těžká doba. V práci je obrovská zátěž na člověka, aby byl produktivní. Domů se člověk občas vrací jak bez duše. Pokud dětem zakážeme "youtube" budem bráni jako diktátoři. A přitom bych řekl, že od té doby co se právě rozmohl internet a sociální sítě šli tradiční hodnoty do kytek. Dětem je soustavně vymíván mozek názory všeho druhu... Dospělí člověk se už v tom taky ztrácí... No uvidíme jak to dopadne... 

08.11.2020 10:17:09dát kritice tipbixley
redaktor prózy

Ono ani tak nejde o to, aby rodiče s dětmi psali úkoly, ale aby se jim víc věnovali, o různých věcech si s nimi povídali a nenechávali to všechno na netu. Dnes je i povoleno, aby rodiče učili sami děti doma a děti nechodily do školy, jen na přezkoušení. Ne že bych to preferovala, ale domnívám se, že individuálně se děti toho víc naučí než ve třicetičlenné třídě.

08.11.2020 10:05:21dát kritice tipStargazer

No, to je právě absurdní obraz naší doby, že už si ani neumíme představit, že děti budou úkoly plnit samy. (Copak s námi někdy dělali rodiče úkoly?!)

Tak jsme si je za posledních pár let vychovali... k nezodpovědnosti, nesamostatnosti, k závislosti na rodičích. Říkáš, že zodpovědnost padla na rodiče... Ano, protože ji dobrovolně, latentně převzali za své potomky tím, jak je vychovávali a čemu je vedli. Pak je ovšem vina v rodinách a ve způsobu výchovy.

Díky za Tvůj komentář Paul Freeman.

08.11.2020 01:21:56dát kritice tipPaul Freeman

Distanční výuka je hloupost. Zároveň se, ale budu zastávat rodičů. Pokud dokáže rodič učit své děti v prvním stupni nejsou učitetelé z logického hlediska vůbec  zapotřebí. Pokud je to tak "tupé" vzdělání. Úkoly umíme dávat též.  Nicméně se mi váš článek líbí... Učitel je učitel. Děti musí být face to face autoritě. Online je mají silně. No u zadku. Jsou to děti. Nedokázali jsme vychovat děti? Já jsem byl v jejich věku to samé. Potřebují autoritu ve škole. Vedení zatím co rodič vydělává. Myslím, že právě učitelé jsou za to placení. Sedět doma na prdeli a posílat cvičení ze str. 28 umí každý. Já jsem technik a na Komenského... Omlouvám se za emoční reakci. Dobří učitelé trpí. Ti ostatní toho využívají... A co je absurdní? Že děti budou dělat ůkoly bez rodičů.... Jenom názor na věc... Distanční výuka je pleps... Nefunguje a celá zodpovědnost je jen rodičích...  Avšak jen názor na věc. 

04.11.2020 17:50:51dát kritice tipbixley
redaktor prózy

Tedy, nemám děti, tedy ani vlastní zkušenost. Mám kamarádku učitelku na prvním stupni. Vím od ní, že je to pro obě strany náročné. Prvňáci se online psát nenaučí. Na to potřebují pomoc rodičů. Starší děti by už mohly být samostatnější. Ale záleží na tom, jak moc samostatně přistupovaly k úkolům v době, kdy ještě nebyly online.

03.11.2020 21:10:231 tipů dát kritice tipLuzz

hele, stargazere, sice jsem si řekla, že se raději nebudu k tvým textům už vyjadřovat, protože je to jako mluvit do dubu, ale přece jen mi to nedá: odkud bereš tu jistotu, že rodičům distanční výuka a moderní technologie imponují? a ještě k tomu "logicky"?

03.11.2020 21:04:32dát kritice tipMajaks

Presne. Kazdy sestilety dite se musi naucit samo cist.

03.11.2020 21:00:15dát kritice tipK3

Zatím se ta výuka moc neosvědčila. Nešlo děti po první vlně na ní lépe připravit? A co učit je dlouhodobě samostatně pracovat? Někde se už konečně začínají učit podle představ Komenského. Zodpovědnost? Těžko k ní vést malého hyperaktivního kluka. Já bych radši to slovo vyměnil za samostatnost. 

03.11.2020 20:08:46dát kritice tipMajaks

Presne. Kazdy sestilety dite musi umet slohnout chytrej telefon.



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.