Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Ulicemi Brna proti proudu času

06. 11. 2020
13
25
564
Autor
bixley

Nejde o knihu beletristickou, ale nepochybně dokáže čtenáře vtáhnout víc než leckterý napínavý příběh. Její autor Petr Fiala v ní sleduje vývoj tramvajové dopravy v Brně od první dobudované koňské dráhy v roce 1870.

Ale kniha rozhodně není jen o tramvajích. Čtenář se v ní pomyslně vozí jednotlivými tramvajovými linkami a při tom se dovídá spoustu informací z historie města. Nejen o stavbách, které každou trať dnes lemují a jaké stavby tam byly před nimi, ale hlavně o běžném životě Brňanů. Může nahlédnout, kam obyvatelé chodili pro maso na jatka, kde nakupovali další potraviny, že na ulici Kobližné se opravdu prodávaly mimo jiné koblihy, zatímco na ulici Pekařská pekaři rozhodně nebyli. Pekařská ulice se totiž nacházela v okolí dvou ženských klášterů, které obývaly jeptišky neboli bekyně a v němčině dostala podle tohoto českého slova název Bäckergasse. Německé Bäcker bylo posléze přeloženo do češtiny jako pekař, tedy Pekařská. 

 

Navíc zjistí, že v Brně byl kanál, který spojoval obě řeky, Svratku a Svitavu, že v centru Brna v okolí kostela sv. Jakuba bylo pohřebiště, kde se pohřbívalo jen na deset let a že v listopadu 1944 zažilo Brno těžký nálet, při kterém byla zasažena řada budov a zemřelo velké množství obyvatel.

Pohled z tramvaje na město je mnohem plastičtější než běžná historie města. Určitě by si takovou knihu zasloužila i Praha a další velká města s tramvajovou dopravou. Zajímavé by to bylo rozhodně nejen pro jejich přímé obyvatele, ale i pro návštěvníky.

Na závěr je třeba doplnit, že kniha je vybavena nesčíslnými dobovými fotografiemi, na nichž si čtenář může porovnat dnešní stav s tím, jak daná místa v Brně vypadala kdysi. 


25 názorů

bixley
01. 12. 2020
Dát tip

Díky za tip, Garro


bixley
16. 11. 2020
Dát tip

Přemku, díky za typ i tip.


lastgasp
16. 11. 2020
Dát tip

JIstě zajímavá publikace, kvačím do knihovny, jakmile ji otevřou. O Pražské tramvajové dopravě je publikací mnoho. Na jednu dávám tip:

https://www.dpp.cz/zabava-a-zazitky/historie-dpp/historie-mestske-hromadne-dopravy-v-praze


papouch
13. 11. 2020
Dát tip

pleteš si pojmyhantec není plotna


bixley
12. 11. 2020
Dát tip

Jirko, na tom něco je, díky.


a2a2a
12. 11. 2020
Dát tip

Brno mám rád, sloužil jsem tam na vojně a jako pozorovateli z vnějšlu mi neuniklo, že zatímco Pražané jsou vlídní, protože nemají o výsluní svého nádherného města pochyb, Brňané jsou se svým městem více semknuti, jakoby chápali, že jsou sice druzí, ale jen co se velikosti týká.


bixley
08. 11. 2020
Dát tip

Pravdu díš, Papouchu. Ale kniha je psána ve spisovné češtině, nikoli brněnské plotně. :-)


papouch
07. 11. 2020
Dát tip

v Brně nikdy tramvaje nejezdily

tady voddycky glajze šmirglujó šaliny


bixley
07. 11. 2020
Dát tip

Díky za tip, fialko.


bixley
06. 11. 2020
Dát tip

I Tobě díky, Čudlí.


bixley
06. 11. 2020
Dát tip

Určitě doporučuji, díky oběma.


Tak to musí být velmi zajímavé. Takovou knihu o Praze bych také uvítala.


Umbratica
06. 11. 2020
Dát tip

Pokud to bude v knihovně, jako bývalá brňačka si to určitě přečtu. Hlavně tu kapitolu o ženských klášterech, protože v jednom, v tom na Grohové 14/18 jsem dva roky bydlela.  Tip.


bixley
06. 11. 2020
Dát tip

Blacki, Jardo,jsem ráda, že zaujalo.


revírník
06. 11. 2020
Dát tip

Jako rodilý Brňan se o knížku taky budu zajímat. Dík.


proti proudu času.....to mám ráda......díky za upozornění


bixley
06. 11. 2020
Dát tip

:-)


Alegna
06. 11. 2020
Dát tip

díky za přiblížení zajímvé knihy :)***


bixley
06. 11. 2020
Dát tip

Určitě, zvlášť pro ty, co Brno trochu znají.


vesuvanka
06. 11. 2020
Dát tip

Tak to bude jistě zajímavá kniha, díky za upozornění :-)))


bixley
06. 11. 2020
Dát tip

Taky díky, Ireno.


Gora
06. 11. 2020
Dát tip

Nezvyklý pohled na město "z tramvají" může zaujmout i překvapit jak návštěvníky Brna, tak patrioty. Díky za informaci, Renato.


bixley
06. 11. 2020
Dát tip

Správný postřeh, Kočkodane. Tam už ale jezdila "elektrika"...


Kočkodan
06. 11. 2020
Dát tip

 

Pokud vedla Kobližnou ulicí koňka, tak si nejsem zcela jist, zda její název souvisí se sortimentem cukrářů… ;-)


bixley
06. 11. 2020
Dát tip

Díky za tip, aleši.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru