Na Písmáku publikuje 51 tisíc autorů, 444 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Katalogizace
datum / id10.11.2020 / 513369Vytisknout |
autorSilene
kategorieMIMODalší dílo autora
zobrazeno447x
počet tipů27
v oblíbených1x
do výběru zařadilegil, atkij, Karpatský knihomoľ, Gora,
Prolog

editace vkladu přídavkem třetí části dne 15. 11. 2020,
editace vkladu přídavkem čtvrté části dne 17. 11. 2020,
v brzké ranní hodině

Katalogizace

 

Křídlatky

 

Hlava se zdráhá zadržet místa,
na která zrakem nezamíříš,
přenášet váhu a solný krystal,
za deštěm drnkat po tětivách
travin i dusných ostružiníků —
v tlumocích slov tak rachotí Váh,
zvlášť plním sousty ve spíži niku,

on je to s týmiž trasami kříž.

 

 

Z poloviny

 

Telata mračen přežvýkala oblohu.

Dva stromy namáčené do třešňové žluti
třou chabě prokrvené ruce o štěknutí
větru. Až na jih, střechy, mlat a křídlo hus

nic nechybí, nic nepřebývá, žádné stavení
snesené k zemi, aby vyplnilo vytlučená
okna cest.

 

 

Odstínění

 

Hlava se zdráhá zadržet místa,
na která zrakem nezamíříš,
přenášet váhu a solný krystal,
za deštěm drnkat po tětivách

z traviny dusných ostružiníků,

v tlumocích slov tak rachotí Váh,
zvlášť plním sousty ve spíži niku,

on je to s týmiž trasami kříž.

 

Telata mračen přežvýkala oblohu.

Dva stromy namáčené do třešňové žluti
třou chabě prokrvené ruce o štěknutí,
větru až na jih, střechy, mlat a křídlo hus

nic nechybí, nic nepřebývá, žádné stavení
snesené k zemi, aby vyplnilo vytlučená
okna cest.

 

 

V přesypu

 

Telata mračen přežvýkala oblohu.

Dva stromy namáčené do třešňové žluti
třou chabě prokrvené ruce o štěknutí
až na jih větru, střechy, mlat a křídlo hus

nic nechybí, nic nepřebývá, žádné stavení
snesené k zemi, aby vyplnilo vytlučená
okna cest.

 

 




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

18.11.2020 17:00:581 tipů dát kritice tipSilene

Přiloží-li otorinolaryngolog své ucho na chirurgovo koleno, uslyší... vodu!

PS. law, má svi-poezie musí vydržet všecko, to jen já jaksi nic neustojím. Úplně tě v té jazy-józe vidím, rozplývající se smajlík.

18.11.2020 15:33:59dát kritice tiplawenderr

njn, ale mě přijde chirurgovo koleno docela v dobrých rukách ... :) otoringolaringologovo, ty vogo!, logo - mi přijde horší :D jsem zvyklá ze své poézie - než začnu nahlas recitovat dělám jazykem dřepy a na konci Óm - ale chápu, poezie by měla být libozvučná ... já jdu na věc moc fyzkulturně, je to vysilující a ve finále sklidí Óh stejně nějaká baletka ... :/ Tanči, sviluško, tanči - budu se kochat, máš takovýhle svaly a ještě je to i hezký :D

18.11.2020 11:17:22dát kritice tipSilene

law, chirurgovo koleno, otorinolaryngologovo ucho, vyslovíš to? Bolí mě z toho i myšlenky, natož jazyk! Zase někdy přivrávorej, jsem ráda, žes...

16.11.2020 20:16:57dát kritice tiplawenderr

Ta první oprava je zajímavá, neřekla bych, že to pomůže - pomohlo:) vítr mě bavil víc štěkací ... ale na mě nedej, jdu jen po svém pocitu (není absolutně ničím podložený ... vrávora:)

15.11.2020 07:04:54dát kritice tipSilene

Safiáne, děkuji za reakci a celý rozhovor. Sama právě také nevím, netuším, zejména s těmi otázkami sahajícími daleko mimo poezii se mi nežije lehce.

Dum vivis sperare decet. Snad. Nevím, zda ti bude stát za námahu pozvednout ještě hlavu vzhůru, jakkoli v nenáboženském slova smyslu. Někdy pomůže, jindy ne.

Rozvrstvení společnosti vždycky někdo odnese.

14.11.2020 22:40:36dát kritice tipDagmaram

barevné :-)

14.11.2020 22:14:071 tipů dát kritice tipSafián

K první části bych řekl: Ano, tak se to již děje. Možná se zrodí poezie založená na jiných principech než ta dosavadní. Já osobně po ní nijak netoužím, ale nic s tím nenadělám.

K druhé části - to co nedokázaly pohromy v minulosti, dokáže náš vlastní rozum. Rádi se sami vzdáme svého jazyka i kultury. I to se už děje.

Pro mě jazyk nezastarává, čtu stejně dobře autory 16. století jako ty dnešní.  Ale vidím kolem, že pro většinu je to problém.

Poezie byla vždy záležitostí vysoké kultury a vrstev, které ji pěstovaly.  U nás byla součástí hromadného kostelního zpěvu, takže se dostala i k nižším vrstvám. Potom byla domenou vzdělanců, opět s přesahem ke spodním vrstvám. Na rozdíl od hudby neměla a nemá žádné učiliště. Změnou vzdělanostních priorit  a nebývalým (s výjimkou 50. let) zapřažením do politiky ztrácí svou autonomii i význam.

Ještě donedávna bylo vzdělání zárukou životního zabezpečení. To se vzhledem k vlastnickým vztahům a technologiím mění. Střední třída doplatí na to, co sama vymyslela. V této souvislosti bude vzdělání selektivní, všeobecné bude upadat a s ním i poezie. Ta už se párkrát v dějinách odmlčela (dokonce na řadu staletí). Takže pravděpodobně půjde do kopru. 

Podpora kvalitního jazykového projevu, zejména mluveného, bude klesat. Ještě dnes někteří rozhlasoví redaktoři mluví skvěle česky. Vděčí za to lektorce, která kdysi působila i na DAMu. Již dávno ji propustili.

Kvalita umění souvisela v minulosti s atraktivitou vzdělání ve vládnoucích vrstvách. V moderní době to tak není. Nějaký čas byli umělci tzv. "svobodní",což umění příliš neprospělo.

Moje odpověď na tvé otázky je, vedle těch negativních, nevím. Ani nevím, proč vlastně chodím číst na servery, když bych si mohl prodlužovat ilusi čtením něčeho lepšího. 

14.11.2020 17:31:54dát kritice tipSilene

Nežádám přitom radu pro jedince ve svém okolí, jde o obecné otázky.

K libovolnému mému textu je možné vepisovat cokoli, pokud to ovšem komentátoru stojí za investovanou námahu. Žádný text momentálně neobhajuji ani nevysvětluji jeho roli a míru svého umu či neumu. 

14.11.2020 17:21:141 tipů dát kritice tipSilene

Nevím, jak vklad dopadne, musím jej psát mimo zdejší editor komentáře:Safiáne,

také s tou srozumitelností nevím. Zkusím následovně:

  1. ve svém sdělení jsem se odklonila od svého textu

  2. ve svém sdělení kroužím všeobecně nad grafémy, grafickou podobou textů, a to v libovolném typu veršů nebo neveršů (plynoucí text – řeka, jednotlivá slova, všemožné mezery v řádcích, bloky, sloupce, sekance, převisy, svislice, majuskule, minuskule, absence interpunkce, střídání fontů, barev etc., co jen přijde na mysl)

  3. vyslovuji domněnku, že autor takového textu nemusí kalkulovat s interpretačním impulzem verše, a proto mu nevadí např. osamocené slovo na řádku, třebas samojediná předložka, spojka či jakýkoli jiný slovní druh

  4. chce možná grafémy stvořit jakýsi textový obraz, ustupuje od zvukové realizace, jde mu o působení grafémů

  5. možná vytvořil text, který lze číst všemožně na přeskáčku, jakési textové puzzle

  6. Atd.

No, a potom k poezii samotné. I zde vidím rámec ještě širší. Uvádím jen některé z bodů:

  1. Jak dlouho ještě bude existovat český jazyk?

  2. Jak rychle zastarává ve své srozumitelnosti?

  3. Jaká je a bude role uměleckého slova coby žádným dalším médiem nepodpořeného jevu? Tj. jeho atraktivita v konkurenci jiných médií

  4. Jak vůbec udržet u nastupujících generací zájem o psané i interpretované slovo, o literaturu vůbec, včetně schopnosti porozumět

  5. Jak postupovat, aby se poezie neštítili, neděsili?

  6. Jak je nechat trochu dýchat, i když ji „przní“, a přitom případně kultivovat? Hlavně ne typicky odrazující mentorský nátlak (?)

  7. Atd.

 

 

Hlavně v tomto ohledu si nemůže poezie zrovna vyskakovat, a to ani ta již napsaná a kvalitní.

14.11.2020 14:18:161 tipů dát kritice tipSafián

Nevím, jestli to chápu správně. Rozvolnění řádu, hrubé narušování metra (na to už musí být člověk kádr, protože čeština je k prolínání meter velmi vsřícná) se u nás jako znak modernosti uplatňuje už nejméně 50 let. Jen u malého počtu básníků je to organická věc. U těch, i když se nám to třeba nelíbí, se musíme smířit s tím, že nelze jinak. Tady ano. Je to opravdová hra. U většiny lze ale při troše úsilí najít jinou, mnohdy stručnější formulaci. Ti to dělají jen proto, že se to dělá. Z tohoto rodu mi připadají mnozí básničtí volnomyšlenkáři. Vím, že jsou pro ně svobodomyslné kiksy atraktivní a nic je nepřesvědčí. Mám jednoho takového mezi svými přateli. Proto to mám do mrtě rozebrané. Vždycky mu říkám. Ty jsi mohl být velkým básníkem, ale bůhvíproč jsi to nechtěl.

Pravidla ve skutečnosti nejsou pravidly (pokud nemáme na mysli formy, ale taková forma je sama o sobě dílem), ale souborem zkušeností, jejichž uplatnění by mělo vést ke zdaru i ty méně nadané. Je to stejné jako v hudbě. Z toho plyne, že je možná jakákoliv změna, jakékoliv doplnění. jen by to neměla být pouhá "atraktivní" schválnost. Kdyby se měla poezie propadnout k takovému závěru, znamenalo by to její konec, už by nebyli žádní básníci.

13.11.2020 16:57:041 tipů dát kritice tipSilene

Safiáne, pokud se oprostím od myšlenky, že autoři netuší, proč tak činí (například neovládají ani teoretické základy a nejsou příliš zdatní vyžínači interpunkční džungle), za sebe se pohybuji v oblasti přesvědčení, že rozpor mezi grafickou podobou básně a tradičním interpretačním impulzem je mnohým přitažlivý právě onou volností, svobodomyslností ve srovnání s kodifikovaným prozaickým či účelovým textem (typu návod či znění zákona). S díly, které mají nějakým invenčním způsobem rozvrstvený či narušený záznam, se dá v rámci tichého i hlasitého čtení dělat mnoho věcí, zůstane-li s nimi čtenář sám. Přičemž nejpřitažlivější kouzlo "zmateného grafického počínání" může spočívat zejména ve čtení tichém.

Takový autor, který by rád zvýšil pravděpodobnost, že bude – snad i – recitován/předčítán/reprodukován, jak by si byl býval on sám optimálně představoval, by se měl tradičních pomůcek zápisu jistě přidržet. Narazí-li potom na poučeného interpreta, může dojít k poměrnému souladu původního autorského záměru (čtenář je autorem veden) a konkrétním provedením interpretace.

 

Přesto soudím, že jakákoli garance vztahu mezi původním autorským záměrem a následnou hlasovou reprodukcí textu je velmi křehká.

Asi to není moc brilantně vyjádřeno, vůbec se mi nedaří dostat se do klidného prostředí.

13.11.2020 09:16:43dát kritice tipSafián

Silene, stačí. Tomu rozumím. Také mě to zajímá.

13.11.2020 08:45:42dát kritice tipEvženie Brambůrková

Mne oslovila druhá. Asi pro tu obraznost.

13.11.2020 00:41:181 tipů dát kritice tipSilene

Safiáne, vedu v patrnosti přístup k verši coby interpretačnímu impulzu. 

Mám slabost pro problematické texty, nazvala bych ji zájem. Nevím, zda takové objasnění stačí.  

12.11.2020 23:31:49dát kritice tipSafián

Silene, určitě jsi měla k přesahu nějaký důvod, např. vyrovnat délku veršů, a počítala s tím, že recitátor prostě prodlouží verš z původních 13 slabik na 15. Možná vědomě, možná ne, jsi tak nastolila otázku po významu zápisu do veršů. Mně osobně by se více líbilo přiznání různé délky intonačních jednotek. Asi proto, že stále považuji zápis za pokyn (nebo návod) k interpretaci. Dnes třeba mnozí zapisují verše bez interpunkce, dokonce s velkými písmeny na začátku, ale většinou je na první pohled vidět, že nevědí proč. Nejde tu o nějaký distingovaný pohled, ale o zásadní věc.

12.11.2020 15:50:24dát kritice tipSilene

it. Mi vypadlo.

12.11.2020 15:49:281 tipů dát kritice tipSilene

Rozkaz! Everything I do I do for you. (Fuj, to je cajdák.)

Kysne ve mně slabé podezření, že datum původní publikace bylo 23. 12. Ale tak asi dřív by sis přála, viď. Zeptám se svého eidetického cedníku.

12.11.2020 15:14:43dát kritice tiplawenderr

Pověs tu Karla před Vánoci zas ... uděláš mi je snesitelnější :D prosííím

(i kdyby nikoho už neokouzlil, tak já budu ráda klidně za všechny :))

12.11.2020 15:00:31dát kritice tipSilene

atkijko, někdy si říkám cosi o posádce oběšené na šňůře od routeru. Oči vzhůru!

ivi, Lído, moľko, s díky za stále přítomnou laskavost v těch vašich.

law, jak u mě taky jinak... Hele, Karel je mý pohanský chucpe, klenot gradační inverze. Fakt bys ho někdy chtěla pro radost veřejně vzkřísit? Nebo stačí tak, jak se přihodilo? (Čti bezpečnější řešení.)

Aru, anebo právě narazit. Tu jinou.

Irče, panu Bačkovskému, metaforické paní taky děkuji,

Lubošovi nejvíc!

Norsko, kéž by to pomohlo. Nicméně myslím, že on nepomůže.

12.11.2020 12:54:03dát kritice tipSilene

Safiáne, aj, jsem ráda, že to vše zmiňuješ a chápu, že uvedené násilnické provedení zákonitě pohorší případná distingovaná očekávání čtenářova; popravdě přes celý den přemýšlení jsem nepřišla na to, kterak k textu cokoli dodat, aniž by to působilo jinak než coby vykonstruovaná obhajoba. (Nejmíň, co bych chtěla.) Potud k vědomí rizika publikace v předmětné podobě. A myslím, že status kopyta mě zaskočí o maličko méně nežli ten druhý, ze kterého by mohla kůstka imaginární svatomartinské husy.

Za tip si nic nikdo nekoupíme, mám raději ty řeči, (za něž také ne), i když je se mnou prachmizerná konverzace.

Tak děkuji, i egilovi, že napsal, neb mě tak baví přemítat, co zrovna koho napadá, čím se zaobíráme (asi). A ano! Postřehy k různým formám metaforičnosti krouží mou nespolehlivou myslí, občas nějaký odchytím, než zase frnkne za lepším.

Jardo, vážím si nesmírně takového přiznání, však u tebe jako doma, kam se nestíhám vracet.

Luzz, díky ti, nemyslím, že by se to muselo.

11.11.2020 21:51:372 tipů dát kritice tipZbora
redaktor poezie

Vida, enviromentální poezie, jak se přírodní lyrice teď s oblibou moderně říká :)

Metafory ve Z poloviny jsou až šokující (v dobrém slova smyslu).

11.11.2020 15:02:37dát kritice tipSilene

(Upřímně děkuji za tolik reakcí, píši, že si jich vážím, s avízem bych obtížila, až jestli se zmůžu odepsat něco konkrétního. Zatím se na mě připojení moc netváří.)

11.11.2020 11:44:11dát kritice tipblacksabbath

baví mě číst tvé básně.....a představovat si jednotlivé obrazy.....*/***********

11.11.2020 10:30:302 tipů dát kritice tipKarpatský knihomoľ
redaktor poezie

Pre mňa iná dimenzia písania, ktorá ma baví. Odvážne použité ingrediencie po ktorých by málokto siahol.

11.11.2020 09:44:53dát kritice tiplawenderr

Přežvýkavá telata jsou boží! - je dokonalá, nic nechybí, nic nepřebývá -

ještě jsem zapomněla ... uf, jak se mi zarazil dech až do břicha ve snesených staveních, co ne vyplní ... :) Tahle je nejhezčí, co jsem od tebe četla - teda až na Karla ... pochopitelně:))

Ta první je sviluščí katakombování ... musím si najít ve vlastním těle, kudy všudy vede ... pod kůži, jo:) - ale telata jsou telata ...

se sem budu vracet

10.11.2020 23:14:45dát kritice tipatkij
redaktor poezie

Silene, doufám, že již brzy zvednu hlavu k mračné obloze. Ode dneška žádní beránci ale ... a ovečky už se taky nebudou počítat. Zvonečky vyrostou na zvonce a mně řinčí v uších: Pěkné to máš !

10.11.2020 20:34:12dát kritice tipKarpatský knihomoľ
redaktor poezie

Zjavne sa musím vrátiť.

10.11.2020 20:04:30dát kritice tipjakometafora

Jů...

10.11.2020 19:58:33dát kritice tipNorsko 1

Bože, to je blbost. Jednoduché řešení celosvětové krize

10.11.2020 19:51:531 tipů dát kritice tipAru

druhá nejvíc a stěknutí větru ;)

(u první je třeba si vyšroubovat hlavu a zkusit s jinou :-D )

10.11.2020 19:12:271 tipů dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Oceňuji, že je obsah méně komplikovaný, srozumitelnější než v některých z předchozích básní... obdiv, Silenko, tvému rozhledu a bohaté slovní zásobě, o schopnostech originálně rýmovat ani nemluvím...

10.11.2020 19:10:532 tipů dát kritice tipKočkodan

 

Mám jen pár slůvek ve chlebníku,

 

zní šumem vody, jako v Hronu,

 

nevedly techtle mechtle k vzniku,

 

ač zmutovaly na poklonu.

 

 

 

Skončily hody telat mračen,

 

nebe je v knize, slezu, čepci?

 

určit to blíže věru nechci,

 

stačí být z verše zcela nadšen.

 

 

 

(smajlík č. 17 z katalogu emotikonů)

 

10.11.2020 16:16:46dát kritice tipAlegna

obě jsem ráda četla, ta první je mi o fous blíž***

10.11.2020 15:05:57dát kritice tipBačkovský

Neobvyklá přirovnání, hlavně druhý kousek Z poloviny je pro mě podařený. Uplně do básní nevidím, ale to nevadí.

10.11.2020 14:43:011 tipů dát kritice tipLuzz

čím víc tě čtu, tím víc mě to baví... ale jako ne, že bych nějak výrazněji začala rozumět tomu, co píšeš.

10.11.2020 13:29:201 tipů dát kritice tipSafián

Genitivky používal např. Závada. Nezříkal se jich ani Holan. Jsou jednou z cest ke stručnosti. Pro některá pojetí se nehodí, ale to neznamená, že by měly být, podobně jako se to děje s gramatickými rýmy, z poezie vyháněny. Je pravda, že husí křídlo by znělo lépe než křídlo hus, ale štěknutí větru nebo okna cest si stěží představím v jiném hávu.

Nepříjemně  mě překvapilo narušení intonace a celistvosti verše brutálním přesahem štěknutím / větru, navíc v souvislosti s následující větnou tečkou. Podobně, i když přece jen méně brutálně, po těrivách/ travin v první básni. V tomto případě je možné intonaci ještě zachránit. 

Básně se mi líbí, zvláště ta druhá. Ale básnířce tvé úrovně, právě pro ty přesahy, tip nedám.

 

10.11.2020 11:58:54dát kritice tipegil
redaktor poezie

Ta druhá má čistou "podzimní "invenční obraznost, ačkoli gramaticky vlastně až tak čistá není - je založená na genitivních metaforách. Na druhou stranu natolik neotřelých, že jejich přítomnost neva. 

 

K první se ještě vrátím.

10.11.2020 11:33:08dát kritice tiprevírník

Líbí. Obě. Každá jinak. (Jednou už to musím přiznat.)



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.