Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Před předem prohranou bitvou

17. 11. 2020
7
13
311
Autor
Schwalbe

 

Až při útoku posledním

kolísaje upustím svůj meč

- za tu představu se rdím

zní zbaběle snad… leč…

může se to klidně stát…

Až po bitvě prohrané

budu vody Styxu pít

kdo z vás (když já už ne),

pozvedne pak pevný štít?

A prapor zas nechá vlát?

 

Až padnu pod hromadou těl

mých zavilých protivníků.

Kdo z vás by pak asi chtěl

stát tam opět hrdě v šiku

a zdolávat bouři krutou?

Nežádám teď odpovědi,

kterou v sobě dávno máte.

Nuže, muži, dolů hledí

dnes jako již mnohokráte…

 

Smrt!

Ne život pod knutou!


13 názorů

Safián
19. 11. 2020
Dát tip

Jsou bitvy, v kterých se nezabíjí, jen se ničí a zotročují životy. Ty čistotě duší vyhovují lépe.


Schwalbe
19. 11. 2020
Dát tip

PavleK, zcela souhlasím s komentem i citátem. A přestože je někdy boj nutný (nelze donekonečna ustupovat zlu), nikdy by nám zabíjení nemělo přinášet potěšení. Protože pak prohrajeme tu nejdůležitější bitvu - bitvu o čistotu duše. (můj pohled na věc).


PavelK
19. 11. 2020
Dát tip

Ono se to dá vnímat i tak, že kdo upřednostní boj jen pro samotný boj pro radost z boje, kdo zabíjí, když to není bezpodmínečně nutné, kdo nevidí bližního (křesťanská láska, symbol kutny)  prohrává předem svou bitvu.

Jenže pak jsem si všiml, že ještě nemám rozlepené oči. Ona tam není kutna, ale knuta. I tak z toho mám pocit, že ten boj není nutný a vnímám to jako předem prohranou bitvu.

Kdo vyhrál v bitvě a pobyl mnoho protivníků, měl by být přijímán se smutečnými obřady.

Tao-te-ting.


Umbratica
18. 11. 2020
Dát tip

Schwalbe,

ta báseň se jmenuje Kdo na moje místo ?. Má tři sloky, přičemž třetí sloka je pouze obměněná první sloka, což je u Bezruče dosti neobvyklé. Nejdelší a nejpatetičtější střední sloka je konkrétní, lépe řečeno : bezručovsky mytologická. Mám staré vydání Slezských písní z roku 1946 s Bezručovým věnováním a jeho četnými poznámkami u jednotlivých básní. Můj otec byl, dá li se to tak říct, Bezručovým přítelem a  mně se tahle knížka jako dítěti velice líbila. ...A pak nemám být patetická !


Schwalbe
17. 11. 2020
Dát tip

Dalesi, díky za návštěvu i doporučení četby, mrknu na to. Souhlasím, v dnešních žabomyších válkách nemá cenu se příliš angažovat. Boj, dle mého, má cenu jen tam, kde základem je Láska k věci (třeba vlast). Ale skutečná Láska, ne to co si pod tím drtivá většina společnosti představuje. To už jsme však na poli filosofie... 


Dales
17. 11. 2020
Dát tip

Pěkné, Schwalbe, pěkné. Ale, kde najít takovou nádhernou bitvu, kde by bylo takto všechno jasné? Hned bych se připojil k boji na té správné straně a položil srdce a jiné orgány.  Ale bohužel, místo toho musím jenom doporučit Karel Michal: Čest a sláva.


Schwalbe
17. 11. 2020
Dát tip

Alegno, Abakusi, děkuji. 

Umbratico, jojo svoboda... to slovo se na nás kydá ze všech stran, a přitom jsme nesvobodní více než kdy jindy... Bezručovku neznám, ale je dost dobrá. Zvednout štít? V jedné z dávných básní jsem zvedal rapír na obranu, bych se byl za správnou stranu... dnes se učím nevrhat do všeho tak bezhlavě :) Ale v zásadních věcech je třeba ten štít a meč zvednout...


Abakus
17. 11. 2020
Dát tip Ingastatlatla, Mária Horná

Sedím v krčme pod dubom.

Netuším čo kráľ má za lubom.

Stratil som sa už po ceste sem.

Som sám a  nemôžem sa otočiť

Zasekol sa mi ozdobný štít.

Pijem slamkou.

 

Môj kráľ by dal kráľovstvo za koňa.

Ja za kľuč osmičku na prilbu čo ma omína.

 

asi zo mňa veľký hrdina nikdy nebude 


Umbratica
17. 11. 2020
Dát tip

Já musím za militaristickou básničku, která je zároveň básní o svobodě, dát rozhodně tip. Je to můj šálek čaje.

Trochu mi to připomíná jistou báseň od Petra Bezruče, kterou jsem recitovala na soutěžích a dodnes ji znám zpaměti :

 

Tak málo mám krve a ještě mi teče

z úst.

Až bude růst

nade mnou tráva, až budu hnít,

kdo místo mne na stráž,

kdo zdvihne můj štít ?

 

Nebudeš to třeba ty, Schwalbe ?


Alegna
17. 11. 2020
Dát tip

sepsal jsi to pěkně***


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru