Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Lávka se (tentokrát!) neprolomila

20. 11. 2020
7
29
663
Autor
Fidzi
Naježily se dravé hlavolamy,
ovečky spásají vlčí mák.
Odbila osmá, máma zavolá mi,
táta to udělá zrovna tak.
 
 
Ze spár mých dveří stéká černá smůla,
po klice slehly se veřeje,
nejtmavší kouty vedou sedm - nula,
peřina dusí a nehřeje.
 
Na záchod za mnou dusají ďasi.
Telefon mlčí od ucha k uchu.
Srdce mi roztluče hrudní koš asi,
rozhodně mám víc očí než vzduchu.
 
 
Přerostl náš dům střechou do vesmíru,
podlahu spolykal chrysopras.
Chytím se aspoň těch barevných štírů,
hrom do mě bac,  když bych nevyváz!
 
 
Hodně to houpe, kam se hrabe voda!
Hlava se žaludku točí dál...
Až přijdou naši, pěkně si je podám,
ovečkám už jsem to spočítal.
 
 
 

29 názorů

Fidzi
21. 11. 2020
Dát tip

Ó. Díky moc. Zní to jako rychlokurz novému uživateli. Máš můj  obdiv.. Netrápím se tím, že něco hned nechápu. Když by mi to hodně leželo v hlavě, už vím, kdo tady má svatou trpělivost. 


Silene
21. 11. 2020
Dát tip

(To je zrovna dtto případ, ať dělám, co dělám, většinou se mi jeden příspěvek odešle vícekrát, chyba na mé straně techniky. Pročež nadbytečné obratem "mažu", tedy skrývám.

Jestli bys chtěla, tyhle mé řeči si potom sama také můžeš ukrýt, jelikož nejsou přímo k dílu. Např. Coby autor díla nejsi žádným časovým limitem omezena.)

 


Silene
21. 11. 2020
Dát tip

Neformuluji nejlépe, v případě mé maličkosti nihil novum sub sole, jsem roztěkaná ve svém. Takže bych řekla, že tu jde o přivykací proces svébytné řeči/přístupu komunikující protistrany a ten nebude na diagnózu, úsměv.

Ad správky: Pokud bys bývala online, mohla by tě zmást kupička avíz k příspěvkům, které ovšem po takřka bezprostředním rozkliku nevidíš pod svým dílem. Později jsou k dohledání kliknutím na link Názory uživatelů (Zobrazit smazané).

Kontroluješ-li svá avíza až někdy posléze, už by mělo být v seznamu avíz vidět jen to aktuálně platné (mám dojem).

Konkrétně ty mnou odmazané příspěvky neukrývaly žádnou jinou podstatnou změnu, než jeden boj s chybným řádkováním textu a jedno odmazání přidružené duplicity vkladu.


Fidzi
21. 11. 2020
Dát tip

Alegno, děkuji za tip. Zatím jsem se dívala jen na pár basnicek. 


Fidzi
21. 11. 2020
Dát tip

Silene, jestli to není tak, že psychiatra potřebuji já!  Když nerozumím,  co mi chcete říct. Správku jsem vůbec neviděla a hrom na tebe nepošlu, to se neboj. Nebo netěš? 


Fidzi
21. 11. 2020
Dát tip

Safiane,  jsi milý,  že mi to vysvětluješ  ale já pořád nechápu... ale nevím,  jestli to není moc složité, když  bych se snažila vysvětlit co. Tak se s tím smířím. Děkuji za rozpravu.

Vzdálenost mezi mužem a ženou je krásný námět. Téma. 

 


Alegna
21. 11. 2020
Dát tip

 připomínáš mi tvorbu Silene, posuď sama až si přečteš :-)*


Silene
21. 11. 2020
Dát tip

(A myslela jsem správku slitého vkladu. Těžce se mi odesílají delší posty.)


Silene
21. 11. 2020
Dát tip

Díky, žes vydržela, to snad že slovy básníka přes verše vidět báseň.

A já?

Vylítnu! Nebo mě hromem spas!


Safián
21. 11. 2020
Dát tip

Vzdálenost mezi mužem a ženou. Mnohdy nepřekročitelnou, často nepochopitelnou a nepochopenou.


Fidzi
21. 11. 2020
Dát tip

Tomu nerozumím?  Jakou vzdalenost? 


Safián
21. 11. 2020
Dát tip

To by mě tedy nenapadlo. Pravda, obraznost není žensky neurčitá, ale tu vzdálenost bych z ní nehádal.


Fidzi
21. 11. 2020
Dát tip

Děkuji,  Safiáne, bavilo me hrat si s predstavou predstav kluka. Dokonce by z toho mohla byt jeste delší basnicka,  ale nechtela jsem to prehnat. Nejsem Burian :) 


Safián
21. 11. 2020
Dát tip Gora, Silene, Alegna

Mně se na tom líbí, že báseň není statická, že probíhá v čase a má plastickou obraznost, jinou, než tu bývá zvykem. Je tam celá řada pěkných obrazů (např. rozhodně mám víc očí než vzduchu). Žádný opar, ale pořádné dusno.


Fidzi
20. 11. 2020
Dát tip

Páni!   Budu o tom přemýšlet. Dekuji ti, jsi skvělá, nikdy by mě nenapadlo, že mé basnicce bude nekdo věnovat tolik pozornosti. Zkusim davat i na příště pozor. Ještě jednou moc dekuji.


Silene
20. 11. 2020
Dát tip cvrcka, Alegna

Sloky se slily, zkusím správku:

Fidzi, tvůj text mi nezpůsobil duševní znechucení, ale něco a někohopřipomněl, tak proto zmíněná zvažovaná objednávka. Po nikom nešlehám, vrtím se ve vlastní hlavě.

Posílám ti určitou úpravu textu, neříkám, že je tak lepší, připrav se, že ti prostě z básně zmizelo kus tebe, neboť je teď trochu naklonována mnou.

Věnuji textu svůj čas určitě ne proto, abych se někomu vysmívala, uměla bych svůj čas utratit určitě lépe. (Vzkaz k avízu od Bruji.)

Úprava nemá nikoho trumfnout, ohromit ani otrávit, jde o prostou snahu pomoci případně trochu s technickou stránkou věci uživateli, který o takový druh pomoci stojí. Sám potom uváží, jak s textem naloží dál, sám si uváží, zda jde o posun k lepšímu, anebo naopak. Slova si může dosadit opět svá, povyměňovat atp. Poskytuji nezištnou službu sdílení duševního vlastnictví, vlastně ani nevím proč, hotovo fertig. 

Vycházím z naivního předpokladu, že autor, který vloží svou báseň do kategorie vázaného verše, by třeba rád verše vázal nebo se o to alespoň dále pokoušel lépe a lépe. Nemám patent mistra světa.

 

Naježily se dravé hlavolamy,

ovečky spásají vlčí mák.

Odbila osmá, máma zavolá mi,

táta to udělá zrovna tak.

 

Ze spár mých dveří stéká černá smůla,

po klice slehly se veřeje,

nejtmavší kouty vedou sedm – nula,

peřina dusí a nehřeje.

 

Na záchod za mnou přiklusají ďasi,

telefon dáví se na uchu.

Srdce mi roztluče hrudní koš asi,

víc očí lapá v něm po vzduchu.

 

Přerostl barák střechou do vesmíru,

podlahu spolykal chrysopras.

Chytím se v rychlosti všech barev štírů,

vylítnu, nebo mě, hrome, zpras!

 

Hodně to houpe, kam se hrabe voda!

Hlava se žaludku točí dál...

Až přijdou naši, pěkně si je podám,

ovečkám už jsem to spočítal.

 


Fidzi
20. 11. 2020
Dát tip

LaBrujo - děkuji. Podívám se ještě, na první pohled mi přišlavdanou chvíli dlouhá, ta tvoje. Safián i Silene budou mít nejspíš pravdu, možná i překáží přeci jen malá slovní zásoba :( 


LaBruja
20. 11. 2020
Dát tip

Jinak ale musím říct, že Safiánovy názory mám tady na Písmáku nejradši - jsou spravedlivé, hodnotné a slušné :-) ;-) :-)


LaBruja
20. 11. 2020
Dát tip

Mně se líbí. Jsou tam dost originální a znepokojivé obraty. U mě to právě teda vyváží i nepřesný rytmus. Já hold vždy hledím spíš na sdělení než na formu, už jsem taková :-) Dávám tip. P.S. Řekla bych, že dnes jsem zde vložila atmosférou podobnou báseň - Koloběh výčitek.


Fidzi
20. 11. 2020
Dát tip

Safiáne, bez třetí strofy bych asi musela poskládat celé o trochu jinak. Děkuji, že zmiňuješ i jinou než čistě formální rovinu, i když chápu, že může být neobratná.Budu si z vašich poznámek brát ponaučení.


Fidzi
20. 11. 2020
Dát tip

Ahoj Silene, nevím, jestli ti úplně dobře rozumím. Psychiatra potřebuješ proč?Můžeš mi poradit,jestli umíš - snad jen že je škoda, když přes verše není vidět básničku. Ale to je asi takové povzdechnutí nad vlastním neúspěchem.


Safián
20. 11. 2020
Dát tip

Třetí strofu bych neupravoval, rovnou bych ji vyhodil. Čtvrtá strofa nemá dobrý rytmus. Ani případný poukaz na záměr a originalitu to nezachrání. Našlo by se toho víc. Jinak je báseň opravdu pěkná.


Silene
20. 11. 2020
Dát tip

(3. ř. on může být takhle licenčně, to jen mé maličkosti je to většinou líto)


Silene
20. 11. 2020
Dát tip

Fidzi, normálně se asi objednám k psychiatrovi, kdyby tam teda nebyla studená fronta, sílí ve mně...

ale tak aspoň něco: rozhodně mam!

Teda nemám po chvíli takový problém přistoupit na to metrické přehoupání z řádku na řádek, pěkně ob, ovšem pokud se překope třetí sloka. Takhle už nezapadá. Nějaký nápad by se u mě našel, ale nevím, co jsi za povahu, tak si nechám zatím pro sebe.

Plus třetí řádek čtvrté sloky, který se musí odrytmovat, je k uvážení

+ spíš kdybych než když bych ve čtvrtém řádku. Zkus si. Hm.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru