Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Piráti sedmi hoří

28. 11. 2020
7
13
521
Autor
Fidzi
Všechno už hážeš přes palubu,
prej potápí se naše loď.
S urvanym uchem k vodě choď!
A hlavně při tom drž už hubu!
 
,,Nemůžu, nesmím, nemám ruce..."
Jak velký krysy žerou nás
výmluvy na ztracenej čas 
a řešení, co mizej v půlce. 
 
Jsem beznadějně přidušená
pod poklicema co kdo chce.
Tlačíme vodu do kopce:
dva otrokáři nad dušema.
 
,,Pozítří nebo možná v květnu...
vydrž to, chtěj mě, zapři se!"
V desátym patře na římse
- hrajeme o vše. Nevyměknu.
 

13 názorů

Silene
30. 11. 2020
Dát tip

Toho metrického řešení se neboj. Jako celek básně jedeš v rámci sylabotónismu v českém jambu, kdo raději nějaký upřesňující pojem, může ho zvát uvolněným. Zjednodušeně řečeno český uvolněný jamb přikryje i daktylotrochejský verš typu dttt... Potud to máš cajk :). 

U takto vystavěné básničky nemusíš zdlouhavě řešit, nechceš-li přímo, zda je daktylotrochejská anebo jambická. Je prostě slučitelná.


Fidzi
29. 11. 2020
Dát tip

Je tam vzdálený bod v čase a konkrétně květen kvůli rýmu, ano.


Luzz
29. 11. 2020
Dát tip

takže jen kvůli rýmu? :)

(ale proč ne)


Fidzi
29. 11. 2020
Dát tip

Děkuji,  Luzz, původně tam byl březen. Ale slovo nevyhřeznu se mi nepodařilo dobře zakomponovat. 


Luzz
29. 11. 2020
Dát tip

bavilo. ta lehká rozháranost formy mi docela ladí s obsahem.

a přemýšlím o tom květnu. jestli je tam jen kvůli rýmu anebo jestli má nějakej hlubší význam... jestli taková banalita jako lásky čas nebo jestli má třeba lyrický subjekt narozeniny... anebo nějaký jiný výročí.


Fidzi
29. 11. 2020
Dát tip

zd.hledači, děkuji. 


zd.hledač
29. 11. 2020
Dát tip

tohle se mi líbí... 


Fidzi
29. 11. 2020
Dát tip

CHT, může být samý přízvuk,  ne? Taky často,  přiznávám, sázím na to,  že melodie se ke zvolenému formátu dovede přidat, pokud zůstane aspoň část požadavků zachovaná. 

Jsem moc ráda za každý postřeh k tomu. A v řeči jsou ideály v bezpečí,  myslím. 


CHT
29. 11. 2020
Dát tip

Ono to jde, to nemám strach. Ale - viz minulý dialog - o ideálech se nemluví.

( a vyhodnocení metra nebývá jednoznačné. Např.: kolik přízvučných slabik po sobě může čeština mít? Jamb není pro ČJ přirozený, tak to, přirozeně, můžeme vnímat dost rozličně.)


Fidzi
29. 11. 2020
Dát tip

Děkuji, a2a2a.


Fidzi
29. 11. 2020
Dát tip

Děkuji, CHT, sázím někdy na to, že když jeden (já) dopředu neví,  že něco nejde, tak když  to zkusí,  občas se to prostě povede. 


a2a2a
29. 11. 2020
Dát tip

Nejsem ani trochu povolaný řešit technologii vázaného verše. Souhlasíms CHT, že se to místy seká, na druhou stranu má takto provázaný text zřetelnou dynamiku, neotřelou obraznost, obsah a gradaci.


CHT
29. 11. 2020
Dát tip

No ano. Zajímavé, že to metrum ve spřažených verších nelícuje sice přesně a tedy to občas trochu drhne při recitaci, ale jinak to jde. Je dobře, že se tu lidi věnují i vázanému verši a todleto není marný. Začít verš přízvukem nebo jednoslabičným slovem.....to chce odvahu.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru