Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Pastva pro oči

04. 12. 2020
18
17
634
Autor
Umbratica

 

 

Vzducholoď nad městem

je vzácnější host,

než třeba srnka,

která tu spásá

i trávník na ježka

pod okny babičky s modrými vlasy

bez šátku, čakanu a nůše s klestím.

 

Panelákové panorama

nevadí zvěři,

ba ani mým snům

lehčím než vzduch.

 

Chtěla bych umět

lehounkou rukou

jak Kája Saudek

seriálově vykreslovat

černými tužkami na obočí

ostře řezané příběhy,

leč místo Batmana

s hranatou bradou a vlajícím pláštěm

se na sídlištní palouček

přiloudal na dlouhých nohách

hladový dvanácterák...

 

Co mu však napsat do obláčku,

až ladně zakloní hlavu

a zatroubí

pod rudým terčem

k němuž se blíží opatrně

pomalá růžová střela ?

 

 


17 názorů

Umbratica
17. 03. 2023
Dát tip

bixley,

u nás taky v noci pobíhají zajíci mezi ploty milionářských zbohatlíků. Lesíček je blízko.


bixley
04. 12. 2020
Dát tip

U nás pobíhají zajíci...


Umbratica
04. 12. 2020
Dát tip

bixley,

cožpak srnky - těch je na mnoha sídlištích dost, taky vím o divočácích, ale jeleni jsou přecejen plaší. Ale co není, může být.


bixley
04. 12. 2020
Dát tip

Trávník na ježka je super. A srnka s jelenem a vzducholoď taky. Kéž by to tak na sídlišti bylo. :-)


Umbratica
04. 12. 2020
Dát tip

Alegno,

asi máš ráda komiks. Taky jsem ho měla ráda, kdysi jsem se mu dokonce věnovala, což byla blahé paměti taková rebelská literárně výtvarná činnost. Kája Saudek byl naše modla. Ještě po okupaci vycházely v Mladém světě jeho seriály. Jeho kresby se jen hemžily politickými narážkami. Možná od něho jsem se naučila s narážkami pracovat.


Alegna
04. 12. 2020
Dát tip

pro mě je nej předposlední část***


vesuvanka
04. 12. 2020
Dát tip

Umbratico, děkuji.

Na malíře Josefa Bolfa jsem se podívala na internetu, ale přiznám se, že jeho obrazy se mně moc nelíbí. Postmoderna mě neoslovuje, obrazy se mně zdají překombinované,  asi jim nerozumím a proto je ani nevyhledávám. Nejraději mám realistické obrazy, kde ihned vidím, co malíř namaloval, obraz na mě dýchne určitou atmosférou a nemusím "študovat", co to vlastně je. Jen někdy mě zaujmou i abstraktní obrazy, a to tehdy, když mi připomenou něco konkrétního, zejména z přírody (například strukturu dřeva, hornin - bývá to podoba čistě náhodná).


Umbratica
04. 12. 2020
Dát tip

vesuvanko,

Josef Bolf je současný malíř, poměrně známý. Je to postmoderní malíř a tak nevím, jestli se ti bude líbit.  Je to malíř úspěšný a jeho díla se prodávají za stovky tisíc. Má svou vlastní stránku na internetu, takže se s jeho dílem můžeš snadno seznámit.  Ale, jak už jsem psala, nevím, jestli to bude zrovna tvůj šálek čaje. Mě do určité míry oslovuje. Do určité míry.  Je ale idolem dvou místních básníků. Inspirují se jím blešatá zpěvačka a požadovaný záznam nenalezen.


vesuvanka
04. 12. 2020
Dát tip

Umbratico, děkuji za vysvětlení, tak teď to chápu. Obrazy Josefa Bolfa neznám, ale  Kamila Lhotáka znám, i jeho oblíbené vzduchholodě a balóny,  ale s básní jsem si je nespojila. 


Umbratica
04. 12. 2020
Dát tip

Vesuvanko,

díky za tip. ...Ale proč myslíš, že je závěr smutný ?  Celá ta básnička je vlastně něco jako psaný obraz a to by ti myslím mohlo být blízké. Byla inspirována tvorbou současného malíře Josefa Bolfa a také obrazy Kamila Lhotáka, který namaloval snad na každé plátno balón nebo vzducholoď. A právě závěrečná sloka spojuje v absurdní směsce sídliště, troubícího jelena z hospodských kýčů, komiks a Kamila Lhotáka. Červený terč je slunce a pomalá růžová střela, která se k němu blíží je vzducholoď ve tvaru projektilu. Samozřejmě, že tahle střela svůj cíl nikdy nezasáhne. 

Nechtěla jsem, aby závěr téhle básničky vyzníval smutně. Chtěla jsem, aby to bylo naopak to nejveselejší, co na tom dílku je. 


vesuvanka
04. 12. 2020
Dát tip

Pěkné, obzvláště se mně líbí třetí sloka, závěr je smutný, TIP


Umbratica
03. 12. 2020
Dát tip

Indi,

Josef Bolf, který mě nyní k psaní inspiruje, má na svých obrazech postavičky ze Čtyřlístku, tak já jsem tam dala Batmana. Komiks jako komiks, no ne ?


Indianska
03. 12. 2020
Dát tip

Je tam Batman, dávám tip :D


Umbratica
03. 12. 2020
Dát tip

Evženie,

já myslím, že to zase tak smutné není. Musím se přiznat, že jsem se docela nasmála, když jsem to psala.


Umbratica
03. 12. 2020
Dát tip

housecore,

jsem ráda, že tě to zaujalo. Inspirovala jsem se obrazy soudobého malíře Josefa Bolfa. Tam bývá často uprostřed paneláků vlk, já jsem ho vyměnila za jelena. Bolfovy obrazy jsou deresivní a přezdívá se mu tuším Král deprese. Mně ale ta deprese nějak nešla, jde mi spíše exprese a imprese a s tou vzducholodí jsem tam ještě transplantovala kus Kamila Lhotáka.  Když pustíš bývalou malířku do džungle poezie, nadělá tam ještě větší chaos, než tam původně byl.


Je to smutné.


housecore
02. 12. 2020
Dát tip

zaujímavé momenty, najviac toto:

„která tu spásái trávník na ježka“

a

„Co mu však napsat do obláčku,až ladně zakloní hlavu“

a má to atmosféru. to prelínanie panelákovej absurdity s komiksom a prenikaním zvierat z prírody je super.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru