Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Rolničky II

06. 12. 2020
23
20
612
Autor
Umbratica

Tohle jsem napsala pro Břízu, ALFONSE, Juliána a další místní neodekadenty jako ukázku svého pojetí žánru "neodekadence".     Ostatním se omlouvám za narušování předvánočníku klidu. (Vánoce jsou svátky klidu, nezkoušejte naši třídu.)  Kdo tedy nechce být narušen, ať raději dál nečte.

 

Rolničky  II

 

Rolničky daktylů zvoní jak v kostele

oltářní zvonečky v kadidle mší.

Obláček vločkami cestičky zastele,

nadílku stříbrných jiskřivých vší

nastele do vlásků andílků z obrázků,

na jazyk Básníků marcipán slov :

za štístko, rodinku, za pravdu, za lásku,

svíčičky, prskavky, za řemeslo !!!

Kýs temný škarohlíd však šátrá naslepo

v prašivých archívech krvavých liter,

namísto Betléma nabízí Aleppo,

houkání sirény do bílých jiter,

kde zněly citery, husle a cimbály,

fidlátka zabalí a táhne pryč.

Kýs temný škarohlíd nechodí na bály,

není prý zvědavý na lži a kýč.

 

 

 


20 názorů

Umbratica
17. 03. 2023
Dát tip

law,

abych se přiznala, někdy mi jde to vánoční kýčařské vyšilování pořádně na nervy...

Nedávno jsem ale napsala asi celkem pohodářské vánoční haiku:

 

Odpočíváme -

Nejvíc práce teď mají

sošky v Betlémech

 

 


Umbratica
17. 03. 2023
Dát tip

Abakusko,

nevím, jestli to svrbí. Já osobně se znám jen s dřevěnými anděly a ti si stěžují, že je svrbí červotoč.


Umbratica
17. 03. 2023
Dát tip

Safiáne,

Umbratica a hiphop? Jak surreálná představa!


už jen ty jambické synkopy

už jen ty chybí

nakonec jako vždy

vyleze mi trochej

chtěl bych dát bydlení do kupy

manželce povědět

letos se kochej

 

dárky jsem nakoupil, málem se utopil, jak jsem chytal kapra, sakra

PS jen nejapná asociace na tvoji VYNIKAJÍCÍ báseň


Bříza
06. 12. 2020
Dát tip

- První 3 řádky mě zděsily zdrobnělinkami až jsem se osypal ..... a pak jsi vypálila "vši" a bylo to jasný - všechno se to otočilo o 180 stupňů... A pak už jízda, jak na tobogánu. ... akorád to "řemeslo" - Ti nevim.... to je taková sémantická bublinka . . . ale kdo by se bál vycpávek! V písňovém textu jde o celek - že? A Ten je fakt k pobavení! (kýč/pryč mě nevadí . . . možnost verše se už z matematických důvodů nutně v každém jazyce záhy vyčerpá. Jde o cíl a smysl užití prostředku. Ne o objevování Ameriky.) 

temný škarohlíd ;)


lawenderr
06. 12. 2020
Dát tip

namísto Betléma nabízí Aleppo ... skvělý verš, ale i nadílka vší je dost dobrá :)) - jen škodaže kýč a pryč ... mi přišlo, že užs to potřebovala mít z krku, to Aleppo :)


Abakus
06. 12. 2020
Dát tip Helen Zaurak

mne sa páčia vši zalezlé v anjelských krídlach - to musí svrbieť!


Safián
06. 12. 2020
Dát tip

Báseň svádí ke skandování. Na mě působí jako nepřiznaný hiphop. Proč ne.


Umbratica
04. 12. 2020
Dát tip

Knihomole,

tahle básnička, stejně jako celý balíček mých dílek z tohoto týdne, je taková poněkud rebelská(všimla si toho blackie, mně samotné to zprvu ani nedošlo) a tak pracuji na něčem středoproudovém. Asi se to bude jmenovat Bílé pianino. Jsem zvědavá, zda budu mít větší úspěch jako rebelka nebo jako popový neoklasik.


Umbratica
04. 12. 2020
Dát tip Savage Flame

Savage,

jsem ráda, že mě máš v oblibě, i když jsem ti počítala slabiky ve vázaném verši. Právě na tebe jsem si vzpomněla, když jsem tuhle básničku psala.  Jde o daktyl 12, 10, ale třetí sloka je daktyl 12, 11. Změnila jsem počet slabik, abych zdůraznila, jak se neodekadent, kýs škarohlíd, chce vždy odlišit od ostatních. ... Takže pravdu měl Safián :  někdy může být záměrem autora počet slabik ve verši měnit. 


Umbratica
04. 12. 2020
Dát tip

Evženie,

jsem ráda, že se líbí. Díky.


pekne to šľape


A mám další oblíbené. Děkuji. ;) S.F.


Líbí se mi.


Umbratica
03. 12. 2020
Dát tip blacksabbath

blackie,

nebyl to můj záměr, ale dodatečně jsem si uvědomila, že tahle báseň může vyznívat dvojznačně. Až reakce více čtenářů ale ukážou, jestli mám pravdu.


Umbratica
03. 12. 2020
Dát tip

Indi,

ty sis šla vždycky svou vlastní cestou a nesnažila ses nikomu zalíbit. Já jsem ale částečně trhovkyně, snažím se zalíbit se co největšímu počtu čtenářů, ale zároveň si aspoň trošku pracovat na svých projektech. Musím tedy tančit mezi vejci. Teď trochu balancuji na kladině a nevím, na kterou stranu spadnu.


Ráda jsem narušila sněhově bílou.....přečetla jsem si nahlas.....jestli jsem měla dobrý přednes nevím....trošku šoking.....ale......báseň se mi líbí.....


Indianska
03. 12. 2020
Dát tip

na jazyk Básníků marcipán slov


Diana
03. 12. 2020
Dát tip

Moc vydařené, působivé.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru