Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sezápisky z exkurze VII (vybrané kapitoly z teorie kontinentálního driftu)
Autor
Luzz
…
rozhraní litosférických desek jsou vždy problematická.
---
divergence / - - /
- trochu frustrující
- ale vzniká nová zemská kůra; zevnitř ven!
- prostor, prostor (a pro koho/co)
transformní zlomy //
- podél sebe běžíme (každý jiným směrem)
- tahy, zemětře/se/ní
- proč na tento typ kontaktu tak často zapomínám?
(ovšem někdy bych ráda amnézii… zatím jen anémie)
konvergence - // -
- prý osudová přitažlivost
- protitlaky, drcení (kostí), kolize
- ach ano, zdánlivě romantická subdukce je doprovázená vulkanickou činností
…
a teď si vyber.
17 názorů
Myslím, že problematika opláštění želvy planetární by si zasluhovala samostatné zpracování, všechny ty švy a odlupy a tak... Pochopitelně by se jednalo o seriózní vědeckou práci, ale trocha poetizujících serepetiček by mohla zajistit dostatečné krytí před přílišným názorovým pokrokem, k němuž zřejmě systematizovaným nedopatřením došlo.
já umím driftovat akorát na sever, jako polární expedice vedená čechem karlem němcem .-)
pěkné, líbí :-)
no já stále věřím, že země vznikla v roce 4004 př.n.l., že je placatá a že ji nesou čtyři sloni stojící na krunýři želvy, ale v práci to raději nikomu neříkám.
Zhltla jsem komentáře, tudíž tu nechám povalovat ještě šutřík. Možná pokud by zmínka o opakování učiva pro šestý ročník byla zakomponována přímo v textu díla, asi hned na začátku nebo naopak na konci jako jakási poznámka/přilípnutý post-it lístek, tehdy by výše komentovaná oddělenost jevů právě mohla podpořit dojem učebnicových obrázků, poukázat na záměr a víc jej neopisovat -- prologem atp. Míněno v klasické papírové učebnici máme k dispozici vedle souvislejšího textu než obrázky, náčrty, grafy, fotografie, popisky, rámečky s resumé..., zjednodušené fragmenty informací. Nikdo tam nespustí animaci anebo modelaci/animaci modelace? Jsme v danou chvíli než s tím papírem.
Samozřejmě není-li přílohou další médium. V současnosti asi ponejvíce stále CD, DVD.
Netvrdím, že by to zaručeně fungovalo nebo nějak vylepšilo báseň, jde o zpětný konstrukt.
Hot spots říkáš? Taky pěkně vrstevnatý termín.
law, děkuji. (a opravdu, kámen žije!)
silene, díky též. i za tip na hudbu na dnešní večer. vargu jsem dlouho neposlouchala. s tím "vyber si" - ano - protože na výběr není... dřív nebo později... jinak měla jsem v plánu ještě zakomponovat hot spots (když už jsme u té lekce prvouky; mimochodem, do prologu jsem původně chtěla vepsat "opakování zeměpisu pro 6. třídu") plus být celkově tak nějak doslovnější a zmínit, že vždycky jde jen o konkrétní rozhraní v prostoru a čase, ale pak jsem si říkala, že (si) raději nebudu věci zbytečně komplikovat (což mám ve zvyku - poslední dobou).
Mou hlavou proplula extrémní vlna banálních myšlenek.
1. že se těším na tři lekce prvouky
2. grafická hra s lomítky mile evokovala tu poslední hříčku od fusky, co se tak nějak pěkně lomítkově jmenovala, asi //, že
3. konvergenci, tu znám, zlatý Marian Varga!
Závěr potom okamžitě odkázal k oblíbenému vtipu: I přivedl Bůh před Adama Evu a řekl: "Na, vyber si."
Jo, a co Eva??
Luzz, jsem problematický a při dnešku naprosto nepoužitelný čtenář, určitě ještě přijdu za dalšími účinky... ale bavilo mě to tu.
se mi líbí, náhodou, moc - asi že nejsem geolog, mám své teorie ... že kámen je taky bytost, jen trochu pomalejc žije ... no:)
Mně to všechno do sebe zapadá, a kdyby něco v téhle chvíli úplně až tak nezapadlo, tak je to správně - protože tenhle proces nemůže být úplně u konce ... ale nevím, ani kámen :)
egil: ano, je to hodně zjednodušené... šlo mi tentokrát jen o analogii - typ rozhraní / "typ" vztahu (resp. proces v rámci vztahu). a ten závěr ve stylu "teď si vyber" - přesně. na výběr vlastně není. i když je člověk zatím zdánlivě v klidu, tak stejně - časem - atd.
norsko: j, pracuju s tím, co mám k dospozici. nic víc nic míň. díky.
no a nematematik by sa zmienil o globálnom otepľovaní - teda keď je viac ako 4 percentá.
Romantika geologů. Matematik by mluvil spíš o limitách nepříčetnosti, derivaci snah a funkci tržeb
Mně jde trochu proti srsti oddělování procesů. V rámci Wilsonova cyklu všechny probíhají souběžně - na středoocánském hřbetu (div. rozhraní, kde je koncentrována i většina transformních zlomů) nová kůra vzniká, na druhé straně subdukcí zaniká, nebo koliduje. Takže mi přijde, jako by nebylo na výběr z některé z možností. Leda by byla cyklická i báseň sama (právě s oním "a teď si vyber"/!/ s vědomím faktu, že není na výběr).
můžeš to vnímat i opačným směrem: tím, že beru analogii litosférická deska - člověk vůbec do úvahy, mu vlastně dodávám na významu; žádná marginálie.
každopádně díky za návštěvu, vážně.
Ano, to se bohužel nevylučuje. Přesto je tam ještě navíc rozměr chladu, odtažitosti a mohutnosti všech těch jevů... kontextem hovoří o člověku jako otitěrné marginálii. Ale možná jsem na tuhle báčničku dnes zkrátka přecitlivělá.
drtivé? kruté? bolestný prožitek? jéje, to je mi líto. snad jsem tím nezpůsobila nějakou psychickou újmu.
(mně to právě přišlo tak nějak... realistické)
Je drtivé vzít tyto poznámky jako metafory. Způsobuje mi to bolestný prožitek. Chápu to jako celkem krutou básničku. Moc se mi nelíbí, i když asi funguje, jak má. :( Podívám se na ni ještě jinýma očima, jiný den.