Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Vykovaný

Výběr: atkij
06. 12. 2020
16
25
1067
Autor
Fidzi
Já chci být někým jiným.
Mít pravé srdce, v sobě křik 
a žádné žádné kovadliny.
 
Ja chci bít 
povětří.
 
Měsíci, přisedni si,
slož tíži svitu, stříbra rty,
odraž se, vzpomeň, čí jsi!
 
Mně sýci za bratry.
 
Létaví za tmy klovou,
kost o kov kouzlem zazpívá, 
oživí peruť ocelovou.

Léta ví, žárlivá.


25 názorů

Fidzi
15. 04. 2021
Dát tip

Cvrcko, vážím si, že ti básnička stála za úvahu, jak asi byla vytvořena. Zkouší samozřejmě vést - odněkud někam, proč bychom jinak vůbec měli mluvit! Ale nakolik se jí to daří, to je přeci...na čtenáři :) 


Fidzi
19. 12. 2020
Dát tip

Ty ses tak vtipna! :D mazat nebudu. Jen prostě zmlknu. Nikdy bych nevěřila,  jaka je to robota, psat denně  něco s konkretnimi parametry.

Děkuji. 


lawenderr
19. 12. 2020
Dát tip

Jestli tuhle někdy smázneš, tak jsi shnilá brambora!  ... si ji zkopčím , radši :D


Fidzi
17. 12. 2020
Dát tip

Děkuji,  atkij, jistě že je možné jej bít..... :)  ovšem sdílení uprimneho ctenářského dojmu je pro me velmi cenné! 


atkij
17. 12. 2020
Dát tip

Fascinující báseň. 

Já chci bít povětří ... představuji si tuto zbytečnou, nelogickou a zároveň osvobozující činnost. Až ruce perutě ovládnou s-mysl. 


cvrcka
12. 12. 2020
Dát tip

No, ja nevím. Ja jsem asi fakt exot , takze si ze mě nic nedelej, ale 

Vážně? 

Ten napad je super, ale proč proboha nad tím nesedis tri dny (haha, doufam, ze je Ti tak sedmnáct a nemáš nic lepšího na práci  :D ) a neudělaš to pořádně? 

Tem strofam chybi spojitost. Je tam lehce (slabě ) tusitelna, ale je tam doopravdy? Vlozilas ji tam? Nebo spolehas (a vychazi Ti to), ze stačí natuknout? Je tam záměr?  Neni moc dobře citelny...


Fidzi
09. 12. 2020
Dát tip

Silene, elegantní,  jako vždy, děkuji !


Fidzi
09. 12. 2020
Dát tip

lawenderr, děkuji. 


Fidzi
09. 12. 2020
Dát tip

Safiáne, Josef Palivec je velmi lichotiva asociace a úplně jina třída :), děkuji velmi pěkně. A je možné hledat a hledat co nejdokonalejší formulaci...


Fidzi
09. 12. 2020
Dát tip

Radovane Jiří Voříšku, děkuji. 


Fidzi
09. 12. 2020
Dát tip

CHT, děkuji. 


CHT
09. 12. 2020
Dát tip

ženom se teda divím, že ještě nepřišel žádný výběr.

poslední strofa třeba mne právě vede až do toho ticha, až za, kde jsem právě jen já a Ona. Pokud se mi podaří - jako že ne - být tam dostatečně dlouho, ego zmizí.


CHT
09. 12. 2020
Dát tip

ze všech vyjadřovavších se mi safián rozpáčil oko. jsem mu za to welice welice. nad Weličkou (zrowna w tom ležím).

ale musím si to přečíst, ač mám strach, že přestává sranda.


CHT
09. 12. 2020
Dát tip

Jejsem ..... jswm tak rozrušen, že dělám automaizovanbé překlepy.

Ještě jsem to nečetl a už je mi to jasné.

rudé karafiáty asi nemyluješ----


svěží, ta slovní hříčka - Mně sýci ... je výborná

baví i množství rozvojek, roztrojek, které sice dávají vypátrání pravého sdělení menší šanci, ale proč ne


Safián
07. 12. 2020
Dát tip

Podle toho, co jsem uvedl výše, namá asi smysl dumat o jiné formulaci. Mohla by to i pokazit.


Safián
07. 12. 2020
Dát tip Gora, CHT

Fidzi, nápadité to je, což o to. Jinak by mě ani nenapadl známý básník pro básníky Josef Palivec. U toho by mě ani nenapadlo něco vykládat. Krátká báseň na ukázku.

Čas klíme v chaluhách. / A pookřálé snění / si hledá na luhách / své marné ztělesnění // a šeptmo rozžíná / tvůj svit, ó zlatobýle, / jenž tiše požíná /trs černočerné chvíle.

Palivec je i mistrem rýmu.  Velký obdivovatel čtyřslabičného rýmu ve středověké básní o Sv. Kateřině (Kateřinu /mateřinu) zasadil do svých básní několik čtyřslabičných rýmů (možná i jeden pětislabičný). Obávám se, že jsou to, k pohoršení znalců správného rýmování, samé gramatické rýmy. Možná by bylo lepší, kdyby si místo papouškování nesmyslných pouček něco takového zkusili ve skutečných básních.  Zatímco Palivec v podstatě zůstává u abstraktní řeči a hledá krásu v každém jejím záhybu, jiný básník téhož směru (Holan ve sbírkách z 30 let) proráží její mraky abstraktními myšlenkami.


lawenderr
07. 12. 2020
Dát tip

a já bych to tak nechala - básnička je celá kovaná, proč by se v ní nemohlo bít? :D ... na co by bylo teda tolik kovu? :) Ale nechám na sýcích


Silene
07. 12. 2020
Dát tip Fidzi, CHT

Já chci bít povětřím.


Fidzi
07. 12. 2020
Dát tip

snake_01, děkuji též.  A děkuji za podnět k autenticitě textu. Původně vystavěn na "bít ve zvoncích" než jsem se chytila těch sýčků. Dost možná ještě preskládám k "bít perutí" - takže třetí strofu jinak. Zatím takto a děkuji. 


Fidzi
07. 12. 2020
Dát tip

Děkuji,  Safiáne. Budeš prosím tak laskavý a napíšeš mi sem i jméno té linie? (Ach, když si člověk připadá napadity :) )


snake_01
07. 12. 2020
Dát tip

Souhlasím se Safiánem, zároveň to ale nese i jednu nevýhodu, totiž stejnou, která se vztahovala i k tomu zmíněnému směru: je třeba dávat pozor, aby se to nepřekombinovalo. Například : chci bít povětří je už na mě trochu moc, protože se to pro mě posouvá příliš daleko od možnosti seriózního výkladu v rámci celku. Jinak se mi ale text velmi líbí a některé pasáže zvlášť. Tip.


Safián
07. 12. 2020
Dát tip

Pro mě velmi inspirativní návazností na jednu z exkluzivních linií 20. stol.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru