Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Manifest sov

10. 12. 2020
10
14
520
Autor
Danny

Jsem sova. Tedy ne že bych byl onen noční dravý pták, ale prostě člověk, pro kterého je přirozenější bdít spíše v pozdějších hodinách a spát v těch ranních. Už od dětství jsem se těšil na víkend ne kvůli tomu, že nebude škola (tam jsem prospíval dobře a nedělala mi problémy), ale proto, že nebudu muset ráno vstávat a budu se moct vyspat, jak "hrdlo" ráčí. Není mi zkrátka jedno, zda si těch osm hodin odespím od desíti večer do šesti ráno, v takovém případě se cítím jako praštěný po hlavě, nebo od čtyřech ráno do dvanácti v poledne, v takovém případě se cítím dobře. Nevím, zda to "ezo" způsobem zdůvodnit, že rozdílné hodiny mají rozdílné energie (těm se v tomto případě v Indii říká "tattvy", zkuste googlit), nebo prostě bio-nastavení organismu reaguje na "klima" dané hodiny dne. Ovšem: zdá se mi, že v lidské společnosti jsou skřivani protežováni a sovy diskrimnovány. I třeba schůzky ministrů vlády se nyní odehrávají brzo ráno a to, že tam člověk vstane brzo, se počítá plusově k jeho kreditu: otevríací doby obchodů, provoz nemocnic a doba, kdy vaří v restauracích: vše je přizpůsobeno skřivanům. Jednu dobu jsem měl tolerantního zaměstnavatele, u kterého jsem mohl pracovat od třinácti do 21:30 - jenže ouha: už poté nebyly otevřené obchody a restaurace s večeří, o schůzce s kamarády jsem si ve všední den mohl nechat jenom zdát, pokud jsem se nevybičoval vstát na tzv. "normální" dobu, poté jsem byl celý den jako praštěný po hlavě. Někteří starší lidé ani o "sovách" neví, třeba jeden z mých psychologů byl skoro důchodového věku a když jsem s ním zkoušel problém rozebírat, tak řekl, že "přece" všichni jsou nastavení tak, že když je venku světlo, vstávají a úderem večerních hodin spí. Skřivani už nevidí to, jak si sova svoji dopolední lenost naddělá tím, že je během noci vzhůru a mocně je schopna plodit díla  a pracovat: oni totiž v tu dobu už spí. Celý život se přizpůsobuji systému, rytmu, který mi není vlastní a to pak vede k únavě, zapomnětlivosti a jiným neduhům. Snad budoucí civilizace bude k sovám tolerantnější: rozvoj automatizace k tomu povede, bude jedno, zda někdo pracuje v ranních či večerních hodinách. Ale zatím jen řeknu: skřivani a vy různí jiní normální lidé, vězte: my jsme tu taky.


14 názorů

lastgasp
12. 12. 2020
Dát tip

Když pracuješ na tři směny, potom je ti fuk co jsi za ptáka.


srozumeni
12. 12. 2020
Dát tip

Já byla v mládí sova a teď ke stáru se ze mě stává skřivan. Takže ani já si večery s přáteli moc neužiju, to už dávno spím, abych byla bdělá do práce...***


bixley
11. 12. 2020
Dát tip

To jsem ráda, že je tu někdo podobně malý... :-))


vesuvanka
11. 12. 2020
Dát tip

V mládí jsem také bývala spíše skřivan a postupem věku se proměnila v sovu :-))) 

Renato, souhlasím s Tvým komentářem - tu diskrimanaci, pokud jde o výšku polic, věšáků na kabáty v nových vagonech vlaků, zrcadel, ale i pultů v obchodech a  lékárnách, vnímám moc dobře a také nechápu, proč na nás, kteří nemáme ani 160 cm, se nepamatuje...


bixley
11. 12. 2020
Dát tip vesuvanka

Podle mě je ta diskriminace různorodější. Třeba ovládání přístrojů a různá náčiní jsou dělaná pro praváky, leváci se nezohledňují. Výška různách polic, umyvadel, zrcadel a pod. taky zohledňuje primárně lidi mezi 170 a 180 centimetry, ne nás trpaslíky, kteří mají centimetrů "jen" 150...


kuča
11. 12. 2020
Dát tip

Stačí dlouhej bič a krátkej dvorek a je po sovách. :-)


blacksabbath
10. 12. 2020
Dát tip Gora, UkecanáLuštěnina, aleš-novák, vesuvanka

Já bývala skřivan.....teď už jsem medvěd.....nechápu ani sovy ani skřivany...:-)))).....*/*****


aleš-novák
10. 12. 2020
Dát tip blacksabbath, vesuvanka

býval jsem skřivánek ale s věkem se měním na sovu...na podzim i na medvěda...


Dales
10. 12. 2020
Dát tip

Taky jsem sova. Traduje se teorie, že když jsme ještě v tlupách nocovali všelijak (třeba dokonce ještě na stromech), sovy působily jako noční hlídači, díky kterým nás různí hladoví jen tak nevybírali jak ptačí hnízda.  


Gora
10. 12. 2020
Dát tip

Se sovami se, pravda, v praktickém životě moc nepočítá... musí se přizpůsobovat ony. Pobavilo mě, jak píšeš o ministrech - skřivanech... někteří prý nespí skoro nikdy /řekli to na sebe v TV/...

Přimlouvám se, Danny, také za odstavce.


Andělka1
10. 12. 2020
Dát tip

LIDSTVO PRACOVALO, "CHLÉB SVŮJ VEZDEJŠÍ DOBÝVALO" - VŽDY  ZA SVĚTLA. My, v České kotlině jinak než třeba v Austrálii atd...TAKŽE NEVÍM, CO JE PRO NÁS NEJZDRAVĚJŠÍ. A každý jsem originál, toano. Ale děti by měly chodit podle mne - až na devátou do školy, rozhodně.


Všude je něco. A nakoupit si můžeš cestou do práce a pokecat přes počítač. Takže je to jen o organizaci. Já zase neznám noční podniky :-)))

Zkus to rozdělit do odstavců. Lépe by se mi to četlo.


Tak to teda pozor! Když vstáváš v půl páté ráno, taky se horko těžko shání snídaně.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru