Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Dlouhé zimní stíny

20. 12. 2020
33
114
3598
Autor
Gora

MIMO SOUTĚŽ

 

Sníh napadl už v září. Tady v podhůří Krušných hor to nikoho krom lázeňských hostů nepřekvapovalo.

Z okna pokoje pozorovala auta lyžařů, sjíždějící z Klínovce. Neslyšně prokroužila objezdem a zmizela. To se ale nedalo říci o radlicích. Jako by přilétaly z jiné dimenze, když ve čtyři ráno drhly zledovatělé cesty až na asfalt. Den co den být probouzena s vědomím, že znovu usnout už nemá cenu, jestliže za chvíli vstává na první proceduru.

 

Roztrpčenost chlácholila pohledem na zachumelené lesy a stíny, které se ve slunném dni dloužily z kopců do údolí. I opuštěné jáchymovské stavby, zahalené ve sněhové peřině vypadaly ve své zchátralosti přívětivěji. 

 

Čas sváteční večeře. V hale před  jídelnou postávali lázeňští hosté. Skleněnými dveřmi pozorovali dění uvnitř. Osvětlená výzdoba, naleštěná podlaha, slavnostně prostřené stoly. Shon a přípravy. To všechno kvůli nim. Na chvíli si vzpomněla na vzrušení, které každý rok pociťovala doma.

Najednou v jídelně kdosi zhasnul. Na stolech postupně ožívaly svícny a obsluha se pohybovala jako herci černého divadla v představení stínů a světelkdyž se konečně  rozzářil vánoční strom.


114 názorů

Gora
12. 04. 2021
Dát tip

Norberte, to by bylo na nekonečnou diskusi. Děkuju za tvé názory!


Ale jak sa duchovní storočia správajú k chudobným!?

Ale jeden kňaz

mi raz

povedal

Ak chceš celý svet dostať do hlavy

Prvé čo praskne je hlava


Gora
07. 04. 2021
Dát tip

No jo, Norberte, to je možné... vím, jak se minulé zřízení zachovalo k duchovním, řeholnicím atd... proto mám tenhle názor.


Gora, typicky individualisticky postoj....


Gora
30. 03. 2021
Dát tip

Norberte, jestli osobně prošel Jáchymovem / jako farář nejspíš ano/, tak bych mu kapitalismus odpustila... díky.


Farár. Bol som u neho na prvej spovedi, ked som mal 18.

Napísal Svetlo z Jáchymovských baní, či také niečo.

Ale potom konvertoval na kapitalizmus, tak sme sa myšlienkovo rozišli.

Isté črty McCarthyizmu....


Gora
10. 03. 2021
Dát tip

Díky ti, Movsare:-)


Movsar
10. 03. 2021
Dát tip

Oslovilo, náladou. 


Gora
04. 03. 2021
Dát tip

Dík - a prosím víc info o Srholcovi /spisovatel?? boužel neznám/


Atmosféra. Pripomenulo Srholca, poznal som ho osobne.


Gora
05. 01. 2021
Dát tip

Jo, už tvůj komentář dorazil, děkuju.


Gora
05. 01. 2021
Dát tip

Jardo, kritika se mi neukázala:-)


Oldjerry
05. 01. 2021
Dát tip a2a2a

Majaks:  To je tak milé počtení, Irenko, tak krásná vánoční chvíle, tak úžasně přeslazená a přezdobená jak maminčino cukroví, až mi něco z toho dětského nadšení stouplo do krku a poblil jsem si klávesnici.

Tolik kritik, možná i trochu pravdy, ale kritik... klávesnici  si utři, nebo to nech.  Píšeš si na tom hnoji ty...

Goro, vole, nepromazal ti administrátor kromě komentářů i samotný dílo?... Hustý, pyčo.

Tohle může nejen na literárním webu - zejména ženě - napsat jen dobytek


Gora
02. 01. 2021
Dát tip

Aha, Majaksi, už tuším, jak si představuješ vzájemné oslovování uživatelů:-))

Drobátko jsem dílko osekala. Sama.


Gora
28. 12. 2020
Dát tip

Díky, Vitexi - vánoční dílko...


Vitex
28. 12. 2020
Dát tip

Má to atmošku. t


Gora
28. 12. 2020
Dát tip

Přemku, děkuju!


lastgasp
28. 12. 2020
Dát tip

Jen se chci opravit - působivá miniatura - děkuji.


lastgasp
28. 12. 2020
Dát tip

Působivá mimatura, která v několika názorech byla dobřa pochopena v mnoha aspektech. Názorové tření některých literátů je nadbytečné a věcně nemístné. K tomu slouží jiná složka, kterou Písmák poskytuje.   


Marcela.K.
27. 12. 2020
Dát tip

a2a2a... Jiří, nechápu, proč mě sem zveš, když jsem tu vlastně ani "nebyla". To je totiž to, co mi na Goře vadí. Nehodící si nechá adminem vždy smazat.

Nevím, co bych tu k tomu víc dodala. Psala jsem, že jsem od textu zveřejněném o adventu očekávala víc...a ono opět NIC. Pro mě je "čtení"Gory ztrátou času.


Gora
26. 12. 2020
Dát tip

Děkuju - Radmilo Marie...


Snad na každé tváři, jak se tak rozhlédla kolem, objevila radost, naději, něco z dětského nadšení.

Personál otevřel do široka křídla dveří.

Štědrý večer nastal.

Krásné, děkuji.


Gora
24. 12. 2020
Dát tip

Děkuju, Jiři... zdravím!


srozumeni
24. 12. 2020
Dát tip

*****


Admin B
23. 12. 2020
Dát tip

Protože jsi ho bral jako útok. Latinice byla jen část tvého jízlivého výpadu.


K3
23. 12. 2020
Dát tip

Kategorie: Diskuse - žádný záznam nenalezen...


Admin B
23. 12. 2020
Dát tip

Luzz, nejsem tu tak často, abych všechno četl. Když dostanu avi a jde o vulgární útoky - křivák, naser si, latinice, atd. jednám. Neřeším, jestli jde o redaktora. Tady šlo o dva písmáky, ti nejsou redaktory. Třetí jo. 


Gora
23. 12. 2020
Dát tip

Dášo, vidím to podobně jako ty. V odlišných názorech na komentáře vnímám nejspíš generační rozdíl mezi těmi, kdo dali najevo svůj postoj k nim... bylo by zvláštní, kdybych najednou, den ze dne a proti svému cítění, začala oslovovat Dášu Dagmaram a Ivu blacksabbath, ani k tomu nevidím důvod, ale svoji případnou"dětinskost" se pokusím eliminovat, abych s ní neobtěžovala...

Některé příspěvky jsem nejspíš nestihla přečíst.  Díky všem za diskusi.


Luzz
23. 12. 2020
Dát tip

fusky, dostala jsem od tebe avízo, dokážu však odpovědět jen na tvou poslední otázku ohledně desinfekce - ano, na vyčištění vnitřního světa lze desinfekci určitě koupit, nejčastěji v podobě láhve merlotu anebo pro jistotu vodky. obávám se však, že na ostatní obecné (možná bych řekla i vágní) otázky je těžké podat jednoznačnou odpověď.


Luzz
23. 12. 2020
Dát tip

admine B, já nevím, ale mě osobně teda spíš uráží dětinský komentáře a úroveň diskuze tady. ale ok, dá se to nějak přežít, i když mě to štve.

co se týče verbálních urážek, přes toto jsou tu jiní... a nikdo se nad tím nepozastavuje, v tichosti se to přejde (a ne, nebudu na nikoho ukazovat prstem). ale jakmile se někdo otře o člena redakce, tak je zle.


Admin B
23. 12. 2020
Dát tip

Majaks, pokud budeš pokračovat ve verbálních urážkách písmáků, dám návrh na dočasné vyřazení. Nemažu komentáře k dílům. Jen takové, kde urážíš. Tady už tři účastníky.


bixley
23. 12. 2020
Dát tip

Teď ses opravdu projevil...


Dagmaram
23. 12. 2020
Dát tip

Majaks rozumím. Ale být jen literární, to se v historii nejspíš nikomu ještě nepovedlo. Ten lidský faktor mi neva.

Navíc, co dnes frčí a je uznávané, zítra už se literárně nosit nemusí.

Jak víme, že tomu či onomu autorovi nekřivdíme, když je dnes považujeme za sladkobolně naivní. Pokud tedy takovými vůbec jsou. 

Učím se přijímat a hledat estetiku i v tom, co mi na první dobrou nejde pod nos.

A že jsem vybíravá. Kolikrát od něčeho uteču, a pak si říkám, Dášo hledej, je to tam. Najdeš to.

No a někdy to tam fakt není. 

 


bixley
23. 12. 2020
Dát tip

Majaksi, založ třeba vlastní diskuzi, ale nepiš to pořád pod tohle dílo. Tohoto konkrétního díla se to týká jen vzdáleně. 


Dagmaram
23. 12. 2020
Dát tip K3, Gora

Myslím si, že v jakékoliv době se autoři sdružovali a měli spolu nejel literární vztahy. Měli komunitu. Písmák vnímám stejně. Být přísně literární znamená vnímat jen sám sebe. Ale je to o tom sdílet, formovat se, přispívat.

Věk přispívajících není směrodatný.

Práce redaktorů není snadná. Sama bych se o takovou "výsadu" neucházela.

Spontánní, třeba hvězdičkové reakce pod díly mi nevadí. Pod svými je mám ráda. 

Tipy jsou super. Těší mě

Kritiku mám ráda, baví mě a doufám, že rozvíjí.

Tipování kritiky je fajn.

Próza je na mě dlouhá. Málokdy se dokopu něco přečíst. Prostě to přeskočím a jdu po básničkách. To je ale moje chyba. Třeba se polepším.

Hezké svátky všem :-)

 

 

 


Gora
23. 12. 2020
Dát tip blacksabbath

Nechala bych to být, Ivi, jsem ráda, že existuje platforma, jako je Písmák, že můžu - ač ne nejmladší:-) - tvořit a někdo si to snad i přečte -  nechci se tu dohadovat, kdo co kdy komu...

Jak by řekla babi Homolková: kdo bude zlobit, půjde klečet:-)

Klidné svátky všem!


Luzz
23. 12. 2020
Dát tip

avi blacksabbath


Luzz
23. 12. 2020
Dát tip

díky za avízo, blacksabbath, ale zdá se mi, že nikdo ti právo psát nebere, tedy alespoň to nikde v komentářích nevidím...

já dílo klidně zhodnotím, pokud je tedy co. a že se někdo vyjadřuje k úrovni diskuze pod dílem? osobně v tom nevidím nic závadnýho.


blacksabbath
23. 12. 2020
Dát tip bixley, a2a2a

patřím do "bandy důchodců"......no a co?...to mi snad bere právo psát?.... či si snad nemohu vybírat slova, kterými díla komentuji?.......nikdy jsem nepoužila nechutné slovo do komentáře ani nenapadla kritika slovem křivák apod.... cultura hominem........omlouvám se Goro........pod dílem by se mělo především hodnotit dílo!!!!!


K3
22. 12. 2020
Dát tip

Kdyby se tipování zrušilo, tak by to bylo asi nejlepší. Já bych byl pro.


Gora
21. 12. 2020
Dát tip

S.F., nápodobně! Děkuju ti.


Libi se mi ta predstava poloosvetlenych tvari, ve kterych se zraci neco z detskych prani... Dekuji a preji krasne svatky. ;) S.F.


bixley
21. 12. 2020
Dát tip blacksabbath, Dagmaram

Bylo by dobré, kdyby ti, co neustále něco kritizují, vyvinuli nějakou vlastní iniciativu.


Gora
21. 12. 2020
Dát tip

Jamardi, díky.


Jamardi
21. 12. 2020
Dát tip a2a2a

Pěkný vánoční příběh. Je to atmosféra, o kterou lidi stojí. Třeba i mladí. Byla jsem třeba svědkem toho, jak venku pustili z reproduktorů vánoční hudbu, venku už byla tma a někteří to venku poslouchali a měli zapálené prskavky.


Gora
21. 12. 2020
Dát tip a2a2a, lastgasp

Osobně se nemám proč zlobit, já mám do penze ještě pár let, spíš za kontext, v jakém to označení používáš.

Všichni tady tušíme, že to není jen literární server... a mnoha autorům je tu možná i díky tomu dobře.

Jsem si jistá, že pokud přijde někdo nový s dobrými povídkami nebo čímkoli solidním, nebo i naprostý začátečník - dočká se tady adekvátní pozornosti... bez zdrobnělin v oslovování. Až tu bude pár let a bude mít mezi autory virtuální i osobní známé, třeba na to změní názor/tady měl být smajlík, ale nemáš to rád/.

Tak pozvi ty autory bez obav na Písmáka - kdo nic nezkusí, nic se o svém díle nedozví!

 


Gora
20. 12. 2020
Dát tip

kvaji, sjížděla auta lyžařů... dobře, upřesním.


Gora
20. 12. 2020
Dát tip

TD jsou tu poměrně nově, ještě bych je neodepisovala.

Nové autory bych si samozřejmě přála, ale že by je až tak ovlivnilo oslovování těch stávajících, to se mi nějak nezdá. Tipovací funkce komentářů byla přidána a nevidím nic špatného na jejím používání...

K té "bandě důchodců" - říká se, že čas je na světě jediná spravedlnost, možná si na to někdy vzpomeneš i ty... nikomu tady určitě nikdo nebrání jak přihlásit se do redakce prózy, tak  ani v dalších iniciativách, které Písmák umožňuje.


kvaj
20. 12. 2020
Dát tip

Tento textík mě míjí.

"Auta lyžařů, sjíždějících z Klínovce neslyšně kroužila..." Kdo sjížděl z Klínovce - auta, nebo lyžaři? Pokud auta, pak má být sjíždějící, a jestli sjížděli lyžaři, tak v té době jejich auta nejspíš někde stála zaparkovaná.


Gora
20. 12. 2020
Dát tip

Majaksi, tvé výhrady k mini psané pro Tématický den, i když jsi je nijak nekonkretizoval, beru. Prostě tě to nejspíš nebavilo.

Vadí mi, že  při každé možné příležitosti svým ostrovtipem "míříš" na a2. U autora jeho formátu, navíc neútočného, mi to přijde nevhodné.

Z mé strany všechno.


Gora
20. 12. 2020
Dát tip

Jirko, děkuju. Na tu větičku se podívám.


a2a2a
20. 12. 2020
Dát tip Gora, blacksabbath

Pro mne napsáno zručně - čistě. Vánoční pohlednice a rozhodně nic přeslazeného snad až na jedinou větu ke konci, začínající ...snad na každé tváři... Ale ani to není falešně sladké, prostě autorka vyjádřila své vnímání, ačkoliv poněkud střízlivější formulace té věty by atmosféře neubraly. Tip


K3
20. 12. 2020
Dát tip

Nechápu proč děláte zbytečně dusno? Vždyť si tu nikdo nehraje, že zrovna tohle je úchvatné dílo.


Gora
20. 12. 2020
Dát tip

Luboši, v hale se nezhaslo, jen v jídelně:-)... dík za zastavení se.


Kočkodan
20. 12. 2020
Dát tip

 

Najednou v jídelně kdosi zhasnul... a obsluha pozbyla jasných kontur... Tak doufám, že pacienti zase nepozbyli svých peněženek... ;-)


Gora
20. 12. 2020
Dát tip

Evži... děkuju:-)


Evženie Brambůrková
20. 12. 2020
Dát tip blacksabbath

Tak to musela být nádhera. Dojemné.


Gora
20. 12. 2020
Dát tip blacksabbath

Luzz, nemám zde, že bych stála o hlubší komentář. Jsou to ohlasy kolegů, za něž jsem ráda. I když mi někdo napíše něco nesouhlasného, tak to beru...


bixley
20. 12. 2020
Dát tip blacksabbath

Mně topřišlo jako zajímavý příspěvek ke dni dlouhých stínů. Ty stíny tu byly pojaty jako stíny číšníků při světle svíček v restauraci, zajímavé pojetí tématu.:-)


Luzz
20. 12. 2020
Dát tip

no jo, jenže... když to vezmu kolem a kolem... tak má majaks vlastně pravdu... řekni mi, kterej z těch komentářů se týkal literatury? všechno to bylo ve stylu - je to krásňoučký... to při vší úctě ke komentujícím nelze považovat za úplně normální.


Gora
20. 12. 2020
Dát tip blacksabbath

Luzz, díky. 

Konkrétně:

Majaks: Můj komentář je tu jedinej normální.

Já: Dobře, ale snad bys mohl brát v potaz názory jiných...

takže kdyby tohle Majaks nenapsal, vůbec bych se o komentářích ostatních nezmínila... TAK jsem to myslela, tedy ne, aby se on řídil/přizpůsobil jiným komentářům, ale aby ty jiné komentáře nechal jejich autorům a netvrdil, že jeho jediný za něco stojí.

Dík za vypíchnutí věty...


Luzz
20. 12. 2020
Dát tip egil

doprčic, prozaická, ne prozacká... s prozacem nemá můj koment nic společnýho


Luzz
20. 12. 2020
Dát tip

mně do toho teda asi nic není, ale - proč by měl čtenář brát v potaz názory jiných? jakože když všichni čtenáři napíšou - je to krásný a dojemný, tak to mám napsat taky? to jako fakt, goro? nebo jak jsi to myslela?

jinak co se týče samotnýho textu, tak mi to přijde spíš jako trochu jalovej příspěvek na FB, kterej je určenej ke sběru lajků, k pokecání si (už mi tu jen schází recept na nejlepší vanilkový rohlíčky) a přání hezkých svátků. ale ať jsem taky aspoň trochu pozitivní - věta "V zimě vypadal Jáchymov nejlépe" se mi docela líbila; kolem toho by se dala vystavět docela hezká prozacká miniatura.


Já jsem tady nic přeslazeného nečetla......a ani nemám ulepenou klávesnici ze svého komentáře.......nemáš-li rád maninčino cukroví...t.ak ho nejez......na úklid tvé klávesnice doporučuji SAVO...přeji krásný předvánoční čas


Gora
20. 12. 2020
Dát tip

To je tvůj argument přeslazenosti? 

Napsala jsem, jak jsem pozorovala "běh událostí" v jeden den, a že se to tobě zdá sladké, to mne sice mrzí, ale já to tak vnímala.


Gora
20. 12. 2020
Dát tip

Dobře, ale snad bys mohl brát v potaz názory jiných...

Kde je konkrétně co přeslazeného? 


Gora
20. 12. 2020
Dát tip

Karle, děkuju... no, v létě to stojí za to...


Gora
20. 12. 2020
Dát tip

Ivi, díky ti!


Gora
20. 12. 2020
Dát tip

Jani, děkuju :-)


Gora
20. 12. 2020
Dát tip blacksabbath

Majaksi, pokud se ti to zdá přeslazené, stačí to normálně okomentovat, ne?


Gora
20. 12. 2020
Dát tip

Di, děkuju:-)


Gora
20. 12. 2020
Dát tip

Díky, Bene...


Gora
20. 12. 2020
Dát tip

Dášo, děkuju...


K3
20. 12. 2020
Dát tip blacksabbath

Příjemná miniatura. Když se chce, dá se hezké prostředí vykouzlit. A Jáchymov si umím v zimě představit, i když jsem tam byl v létě:).


blacksabbath
20. 12. 2020
Dát tip Gora

Bylo to představení stínů a světel, které vzbuzovalo očekávání...na každé tváři, jak se tak rozhlédla kolem,  objevila radost, naději, něco z dětského nadšení.....k rá s n é !!!!......*/****************


vesuvanka
20. 12. 2020
Dát tip Gora

Irenko, moc dobře se mně četlo :-))) TIP


Diana
20. 12. 2020
Dát tip blacksabbath, Gora

Velice milé a také zajímavé - nikdy jsem nebyla o Vánocích mimo domov, tak mne to překvapilo...


Benetka
20. 12. 2020
Dát tip blacksabbath

...taky bych chtěl aspoň ještě jednou v životě něco takového zažít/prožít...


Dagmaram
20. 12. 2020
Dát tip Gora

Pěkné. Třeba se pak jídelna rozbzučela přátelským hovorem. Kdž světla pohasnou, lidé k sobě mají blíž. 

:-)


Gora
20. 12. 2020
Dát tip

Andělko, děkuji, ten slogan je bezva...


Gora
20. 12. 2020
Dát tip

Renato, díky... ano, nechtělo se tam vejít, ale nakonec - krása...


Gora
20. 12. 2020
Dát tip

Supíku, dík!!


Andělka1
20. 12. 2020
Dát tip Gora

Moc krásné, to přeji všem. Něco z dětského nadšení. Rúmi: "Zahoď chytrost, kup si úžas". Recept na dlouhověkost.


bixley
20. 12. 2020
Dát tip blacksabbath

Ireno, krásná vánoční chvíle, kterou zažili lázeňští hosté daleko od svých rodin!


supizmus
20. 12. 2020
Dát tip blacksabbath

Milé počtení, díky!


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru