Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Včera ve Wroclavi

30. 12. 2020
11
25
1195
Autor
annnie

 

Včera ve Wroclavi                                                                                      úterý 28.5.2019 ráno

 

Wroclav je takový malý tichý Berlín,

poklidný a měkký jak řeka Odra, co ho půlí.

 

Přecházíš zelený most

a červený most

a jsou to jen malé půvabné mostíky,

takový drobný (dů)vtipný kontrapunkt,

kterým milí a uvážliví vratislavští občané

kdysi na milém a uvážlivém začátku 20.století

skromně doplnili

všechnu tu gotiku, baroko a klasicismus okolo.

Zamilovaní z celého světa na nich zamkli své zámky,

zatímco ty tu naopak odemykáš své srdce i mysl -

- tak, jak se to na cestách stává...


Na ostrově uprostřed města,

kde stával středověký hrad

je kostel za kostelem

a chrám hned vedle kostela

a před kostelem – kostel...

A všechny jsou otevřené

a ani jeden není prázdný.

 

Vstup do katedrály z červených cihel

tu hlídá lev s tlamou lvouna -

zdá se, že dávný kameník

(bůh mu to přej)

moc zkušeností se lvy neměl

(a bůh to přej i středověkým lvům) -

a ruce věřících

a ruce nevěřících

a ruce větru

a ruce deště

a ruce slunce i mrazu

mu za ta staletí

kousíček po kousíčku,

nenápadně,

vrstvičku po vrstvě

ohladily hřívu

s bezstarostností lazebníka sevillského,

tak,

že mu z ní dnes zbyl jen pěkný mikulášský plnovous.

 

A tak lev,

zbaven své největší pýchy,

vzdal se nakonec své majestátnosti

(ostatně co s ní po všech těch morech a válkách)

a s velkorysou shovívavostí moudrých starců

dívá se na mne

přehlubokýma

kulatýma

očima

a mlčky se dál nechá hladit.

A pravda je,

že když jsem ho políbila

na rypouší tvář,

pocítila jsem na rtech

překvapivou kamennou něhu

a za víčky

někdejší lví sílu

a středověkou vášeň.


25 názorů

annnie
24. 01. 2021
Dát tip

Silene, díky moc za obsáhlý koment i za upozornění na chybu. Opraveno. Jsem ráda, že jsi zaskočila. Pá a.


Silene
24. 01. 2021
Dát tip

Ony ty tvé řádky mého čtenáře nakonec překecají. Poslední sloka mi připadne podstatná, možná svou intimitou právě nejvíc přitažlivá, činící z pohlednice osobní snímek. (Ne, příliš ohlazuji, pracují na něm i jiné momenty v textu.)

Váhám s (dů)vtipem, asi takto: osobně proti dvojslůvkům, dvojvýznamům v textech vlastně nic nemám, tady je dobře začleněný, spíš že na jiných místech takové hračky ochotně rozkecáš/rozpovídáš do větvení, nepřekrýváš -- a tu najednou lups. Zaujalo mě to. Každopádně závorek slovní variabilnosti spíš jako šafránu, představa, že by jimi byl osetý celý text, se řadí k těm z děsivějších.

uteklo, cit.: Na ostrově oprostřed města

(snad se nejedná o záměr vpravdě ďábelské hravosti)


annnie
05. 01. 2021
Dát tip

Milý Kaji, já tam byla loni poprvé v životě... A viděla jsem jen pár měst, ale zrovna Wroclav se mi líbila moc - je široká a vlídná jak lenivá kočka, co chce pohladit... Tak ať ti to vyjde a.


Kaj
05. 01. 2021
Dát tip

Rád bych se tam také podíval. Mám rád Polsko


annnie
03. 01. 2021
Dát tip

Zeanddrichu, děkuju a Wroclav doporučuju. Já v ní bohužel měla málo času, ale i tak mi vlezla do srdce. Též přeju dobrej novej! a.


A musím ještě podotknout- už ..dlouhá léta se chystám, že se do Vratislavy (založené navíc údajně naším králem) podívám (zatím snad jen jednou -cca před 15 lety- jsem ji projel busem :) ),..., a pořád mi to nějak nevychází; -teď mám novou motivaci!

-A také Ti ještě přeji vše dobré (nejen) do roku 2021 :)


Hezké to je -a opravdu živější než fotka či obraz :)


annnie
30. 12. 2020
Dát tip

Posílám ti žhavý polibek :) :) :) Dobrou lachtaní!


Kočkodan
30. 12. 2020
Dát tip

 

Annnie, když dokážeš políbit lva na rypouší tvář, tak si jako Kočkodan s lachtaním kukučem začínám také dělat nesmělé naděje. Nechtěla bys pocítit vášeň 21. století? (smajlík s můstkem i korunkami)


annnie
30. 12. 2020
Dát tip

Lawenderr, musím si to asi přečíst znova. Let´s give peace a chance :) :) :) a.


annnie
30. 12. 2020
Dát tip

Alegno, ona tu, myslím, tahle kategorie je, ale úplně asi nezapadnu ani tam... Ale možná ještě chvíli budu zkoumat písmácký volný verše a pak se třeba přesunu tam... Uvidíme... Díky za navigaci a vůbec že ti stojí napsat, žes to četla ráda. Pá a.


Alegna
30. 12. 2020
Dát tip

škoda, že tu není kategorie poezie v próze, bys tam zapadla jedna báseň, ráda jse četla :-)*****


lawenderr
30. 12. 2020
Dát tip

jéééé - Otok nikdy nebyl ve Wroclavi :D Původní nápad byl Na východ od ráje ... a pak už to šlo samo, kam, nevím :D Možná, že jsem přemýšlela, proč neumím napsat víc slov pohromadě, aby se na vzájem dokázala udržet ... :) Míííír -peace & law


annnie
30. 12. 2020
Dát tip

Radovane, děkuju. Já na tom, že píšu poezii, vlastně nijak zvlášť netrvám, jen se mi to zdá jako nejvíc odpovídající vřazení. Ale jako kontrapunkt: občas mi lidi "vytýkají", že jsou mý texty "moc poetický" :) :) :) No nevím, jestli se radši nedám na vyšívání...

Lawender - milá ještě-ani-ne-přítelkyně-a-bohužel-už-odteďnepřítelkyně, tak jsem to pochopila špatně, že ti to připadá jen jako nabubřelý nic? Totiž já bych ti to nijak nevyčítala, kdyby ano - máš naprosto právo myslet si cokoli. Možná jsem si teda mylně vyložila Otok... Tak promiň... Pá a.


lawenderr
30. 12. 2020
Dát tip

s´mě teď docela urazila ... a nejsi můj přítel! :)

Ty máš vzpomínku, já čtu a pinknu zpátky pocit, víc neumím. Jen,  že básnička není jen vyprávění (vyprávíš moc hezky) - básnička je trochu i kouzlo :) však víš, - odteďnepříteli :D


Přijde mi to na víc místech spíše jako popis a asi v vpůlce textu jsem si byl jistý, že napíšu - moc poezie v tom nevidím. Ale zase to nebylo napsané tak, abych to nedočetl. A dál najednou (aspoň pro mě, méně všímavého) poezie začala vykvétat.


annnie
30. 12. 2020
Dát tip

Lawender, díky za tip - ale prosím, pokud se ti to nelíbí, nedávej ho. Opravdu neočekávám, že budu dostávat tipy za vtipy, za debaty, za přátelství a tak podobně.

K tomu závěru: já to sama z hlediska "veřejnýho" textu považuju za problematický, ale potíž je, že ta vzpomínka nad tím je příliš silná a chce se to tam mermomocí udržet :)


lawenderr
30. 12. 2020
Dát tip

ještě - ten konec mi přijde děsně usazenej (na zadek) spíš než vášeň ... ale zase jen pocit, že by šlo víc

a tip :)


lawenderr
30. 12. 2020
Dát tip

Kdybys napsala - dírama - ani bych necekla :) Ale neber to vážně, jen si tak přemýšlím ...


annnie
30. 12. 2020
Dát tip

Dagmaram, díky za pochopení


Dagmaram
30. 12. 2020
Dát tip

moc pěkný. Jde z toho cítit vnitřní prožitek :-)

Nerozebírala bych to na součástky


annnie
30. 12. 2020
Dát tip Katariina, Alegna, Zeanddrich E.

No ty mi dáváš! Musela jsem se hodně hluboce zamyslet a vzpomněla jsem si: ty oči totiž byly stašně zvláštní - dvě hluboký kulatý díry - a takhle mi to "kulatý" přijde jako zdůrazněný. Ale jestli jsem to udělala uvědoměle nebo úplně mimoděk, to už si nepamatuju.

Jak jsi už možná pochopila, většinou píšu, abych si něco zapamatovala, tak jako jiný si to fotěj nebo malujou. Mám špatnou paměť a tahle forma mi umožňuje zachytit obraz i emoci líp než deník...

Já si sice ráda hraju se slovy, ale v zásadě (jak jistě vidíš) se snažím bejt spíš srozumitelná a jednoduchá, krásnejch metafor, myslím, vůbec nejsem schopná. Neodpovídá to mýmu naturelu - ale ráda je nacházím v textech jinejch autorů.

Díky za tvůj zájem!


lawenderr
30. 12. 2020
Dát tip

přemýšlím, proč máš očima pod kulatýma - to zalomení mi nepřijde funkční, nikoho nepřekvapí, že očima - kdyby káděma na ryby ... chápala bych alespoň, že nechápu :) - ale čtu dál ...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru